Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
In onze nieuwbouw zou ik LATER graag (IP) camera's hangen.

De plaatsen waar ik deze zou hangen kan ik nu al wat inschatten.

Echter heb ik geen idee wat ik toekomst gericht best voorzie.

Je ziet veel passeren op batterij, al heb ik sterke voorkeur voor bekabeling. Ik denk toch dat bekabeld altijd de beste optie zal blijven, en batterij meer is voor mensen die er niet op voorzien waren?
Idem voor wifi tov vast netwerk utp.

Dus:

- Welke type stroomkabels moet ik zeker voorzien? Best reeds inbouwen in muur of plafond? Of neem je best een wachtbuis hiernaar toe zonder enige kabel?

- Zelfde vraag maar voor internet aansluiting, best utp aansluiting voorzien of iets anders? Ik lees ook soms dat power over ethernet kabels dan misschien beter zijn, dan combineer je met bovenstaande. Echter lukt dit dan voor elke camera?

Ik had bijvoorbeeld interesse in de google nest ip camera's. Maar dit kan zeker nog wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Je kunt ook kijken naar camera's met PoE, dan heb je maar 1 internetkabel nodig. Ik ga bij mijn woning deze camera's gebruiken: https://ui.com/camera-security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@amadeus123 Er zijn niet specifieke PoE kabels, ;) wel UTP bekabeling die geschikt is voor b.v. PoE.
Maar dat gaat in principe over iedere goede kwaliteit UTP kabel.
Dus het liefst geen CCA, maar massieve koperen kabel kiezen. En niet van dat al te dunne spul. Zoiets van 23 AWG is prima (b.v. CAT6)

Lees anders de laatste paar bladzijden van dit topic maar eens door:
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Zeker bij nieuwbouw zou ik er voor zorgen dat je vanaf een centraal punt (b.v. de meterkast) loze PVC (glad, niet geribbeld) buisjes naar allerlei plaatsen in je woning hebt lopen, zodat je daar later makkelijk UTP doorheen kunt trekken.
Dat heb ik ooit ook laten doen, bij de nieuwbouw van onze woning. Maar da's al meer dan 25 jaar geleden. En tot op de dag van vandaag nog steeds plezier van! d:)b

Kleine aanvulling voor @TwArbo :+ het zijn ethernetkabels, of beter gezegd UTP kabels, geen internetkabels...
want dat laatste kunnen net zo goed coax of glasvezel kabels zijn... :)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 09-01-2022 11:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Ja UTP zal ik dus overal voorzien waar nodig.

Maar als ik voor systemen kies zoals nest is stroom nodig. Of zou je hiervoor ook gewoon pvc buisje voorzien om later stroomkabel door te trekken? Ik weet niet als deze samen mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:24
Pak gewoon Bellkin cat5e alles hoger dan 5e is onnodig voor camera's. Pak dan hikvision of dahua camera voor een mooie prijs.

Voor randapparatuur binnen zou ik Cat6 pakken ben je direct voorbereid voor 10Gbit mocht dat ooit gewenst zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Jan-man op 09-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@amadeus123 ff uitzoeken of de beoogde devices ook van PoE gebruik kunnen maken...
Dan heb je je antwoord.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals hierboven gesuggereerd, zou een PoE camera prima oplossing zijn. Wil je perse een ethernet camera op 230V dan zal je twee loze leidingen aan moeten leggen (wellicht te combineren met stroom voor je buitenverlichting).

Mocht je voor die laatste optie gaan en meer info nodig hebben, is een vraagje op Wonen en Mobiliteit / Bouwen en Klussen waarschijnlijk het beste idee.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1