Toon posts:

Inductie kookplaat verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:10
Ben in mn nieuwe huis het eea aan het uitzoeken wat betreft de elektrische installatie, wil deze namelijk vernieuwen. Ik heb een 3 fasen aansluiting, een krachtgroep 3x16a en een kookgroep 2x16a die naar de keuken gaan. Deze krachtgroep was bij de koop al aanwezig, maar destijds is de keuken wel vernieuwd. Elektrische installatie heb ik laten doen, bestaande kookplaat is toen overgezet. Bij het uitzoeken van wat nu waarop is aangesloten (proefondervindelijk), kom ik er achter dat de krachtgroep gekoppeld aan kookplaat, afzuigkap en een wcd! Wat schetst mijn verbazing, de kookplaat is van 2 fasen en 2 nullen voorzien, dus 7,3kw. Dit terwijl het aansluitvermogen van de kookplaat 11kw is. De andere fase van de krachtgroep is ws gekoppeld aan de afzuigkap en wcd.

Ik snap niet waarom de elektricien dit toen zo heeft gedaan. Alles was nota bene leeg en 100% bereikbaar toen de oude keuken was gesloopt, en ik heb flink geld betaald om al het installatiewerk te laten doen (had zelf op dst moment genoeg andere dingen te doen). Kan het kwaad dat de 2 fasen niet boven de 7,3 kw kunnen leveren? En is het uberhaupt toegestaan om achter een krachtgroep meer dan 1 aansluiting te maken?

De elektricien is door de keukenleverancier ingeschakeld om de installatie voor nieuwe keuken voor te bereiden. Het voelt alsof de elektricien niet de tijd heeft willen nemen om de oude installatie zo aan te passen dat de nieuwe situatie optimaal is, maar meer zoals het hem het makkelijkste uit kwam. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[Voor 9% gewijzigd door Eivogel1985 op 09-01-2022 01:06]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Op de 3 fase automaat links zijn wel 3 bruine draden aangesloten, of zijn deze omgetaped naar bruin?

[Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 09-01-2022 08:21]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Eivogel1985
frisianstar schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:21:
Op de 3 fase automaat links zijn wel 3 bruine draden aangesloten, of zijn deze omgetaped naar bruin?
Klopt, hiervan zijn 2 fasen aangesloten op de inductiekookplaat, en 1 op afzuigkap en wcd. Als ik de krachtgroep afschakel staat er geen spanning meer op deze verbruikers. Wazig aangesloten, toch?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44
Ja en dat is toch ook niet goed voor de nul zo? als er echt gekke dingen gebeuren dat kan de stroom in de nul veel te hoog worden toch?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• frisianstar
Ergens moet een lasdoos zitten waar de 3 bruine draden +nul+ aarde van de groepenkast verdeeld worden naar de perilex (met 2 fasen en 2 nullen) en de wcd + wasemkap.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

Part

Helemaal niets.....

Eivogel1985 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Klopt, hiervan zijn 2 fasen aangesloten op de inductiekookplaat, en 1 op afzuigkap en wcd. Als ik de krachtgroep afschakel staat er geen spanning meer op deze verbruikers. Wazig aangesloten, toch?
Zo mag het niet.
Het werkt wel maar volgens de norm mag je het zo niet aansluiten.
Wat ook niet goed is: 2 draden onder 1 klem. Vooral bij de nul kan dit na verloop van tijd zeer vervelende situaties geven.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05
De stroom in de nul blijft wel onder de 16A gezien de krachtautomaat echt met 3 fases wordt gevoed.
Heb je een foto waar deze lasdoos zit & kookplaat waar frisianstar het over heeft?
Technisch gezien kan het weinig kwaad netjes is anders natuurlijk. Je hebt wel kans dat bij vol gebruik van je kookplaat de krachtautomaat eruit gaat. Wat me wel opvalt is een aardedraad die ik lijk te zien linksonderin de kast?
Part schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Wat ook niet goed is: 2 draden onder 1 klem. Vooral bij de nul kan dit na verloop van tijd zeer vervelende situaties geven.
Opzich wel gebruikelijk bij kasten uit die tijd. Maar een nieuwe groepenkast is geen overbodige luxe gezien de Schupa zooi.

Wat er dus moet gebeuren: Kookplaat moet met een perilex op de krachtgroep en verder niets.
Alle eindgroepen moeten achter nieuwe 2P aardlekschakelaars (3 stuks).
De WCD's en afzuigkap moeten achter een normale eindgroep komen (bijvoorbeeld samen met de vaatwasser).

[Voor 45% gewijzigd door Jim423 op 09-01-2022 12:34]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +6Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42
Voor iedereen, dezelfde meterkast is vorige week ook al grotendeels besproken in dit topic:
Meterkast installatie

Let ook op dat veel draden omgetapet/omgekleurd zijn.

[Voor 17% gewijzigd door OnTracK op 09-01-2022 12:36]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Eivogel1985
Desgevraagd de fotos

Foto 3: rechts krachtgroep rechtstreeks uit meterkast. Linksboven wcd+ wasemkap, linksonder richting perilex.

Dus het is eigenlijk precies als beschreven. Apart, aangezien idd de wasemkap+wcd prima bij de vaatwasser op kunnen (kookgroep). Daar had hij 1 extra stuk leiding voor nodig gehad.

[Voor 8% gewijzigd door Eivogel1985 op 09-01-2022 13:25]

• Eivogel1985
Jim423 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:29:. Wat me wel opvalt is een aardedraad die ik lijk te zien
Klopt dit is een omgekleurde fasedraad, de poging met viltstift is blijkbaar niet helemaal goed gelukt

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mooi gedaan

Eigenlijk moet ook grijs als 2e nul gebruikt worden en niet de bruine ( bij de perilex) ik verbaas me wel dat er een halve groepenkast is bijgebouwd maar niet de moeite genomen om de hele kast te vervangen zodat het mooi in 1 kastje zit, het lijkt wel om alleen een hoofdschakelaar uit te sparen of zoiets. Ik persoonlijk had dat gewoon nieuw gemaakt met huidige spullen en goed aangesloten, op een hele keuken kan die paar honderd ook het probleem niet zijn.

Kookgroep op een 3 fase aansluiting is al geen goed idee, kan je 32A trekken op een 25A fase.

Die kookplaat is natuurlijk wel simpel aan te passen, draad voor 3e fase van lasdoos naar perilex trekken, perilex aanpassen en kabel naar de kookplaat aanpassen.
Dan zit je kookplaat op 3 fase en heeft 1 fase de afzuiger erbij, niet mooi maar dat kan nog, nu als je de kookplaat vol gebruikt krijgt de zwarte draad naar de kookplaat flink op zijn lazer.

[Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 09-01-2022 14:04]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Eivogel1985
Klopt, de meterkast is nog een ander issue, ga ik ook aanpakken (zie ander topic Meterkast installatie)

Vwb de keuken lijkt het me makkelijk op te lossen, kookgroep doortrekken naar wcd + wasemkap, dan 3 fasen doortrekken naar perilex, aansluitingen op perilex + kookplaat aanpassen. Zal morgen de keukenboer bellen want wil dit wel netjes opgelost hebben gezien het geld wat ik ervoor heb betaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frisianstar
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:37:
Mooi gedaan

Eigenlijk moet ook grijs als 2e nul gebruikt worden en niet de bruine ( bij de perilex) ik verbaas me wel dat er een halve groepenkast is bijgebouwd maar niet de moeite genomen om de hele kast te vervangen zodat het mooi in 1 kastje zit, het lijkt wel om alleen een hoofdschakelaar uit te sparen of zoiets. Ik persoonlijk had dat gewoon nieuw gemaakt met huidige spullen en goed aangesloten, op een hele keuken kan die paar honderd ook het probleem niet zijn.

Kookgroep op een 3 fase aansluiting is al geen goed idee, kan je 32A trekken op een 25A fase.
kookplaat is 11 KW, 3 fase dus.
2 fase bedoel je zeker en niet 3 fase kan 32A trekken?

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:07:
[...]

kookplaat is 11 KW, 3 fase dus.
2 fase bedoel je zeker en niet 3 fase kan 32A trekken?
Een kookgroep is 2x16 zelfde fase, mag prima op een enkel fase aansluiting van 35A maar niet op een 3x25A aansluiting.
Al gebeurd het nog wel natuurlijk, ik heb mijn kookplaat op een 3fase automaat gezet nadat ik 3x25A kreeg ondanks de plaat 7200W is en 2 fase. Wel omgezet naar 400V (ikea plaat)

In ts zijn geval IS het ook nog eens een 3p 400V plaat, vraag me af of die wel helemaal goed werkt nu.

[Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 09-01-2022 14:14]

• Rol-Co

Rol-Co

Eivogel1985 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:05:
Klopt, de meterkast is nog een ander issue, ga ik ook aanpakken (zie ander topic Meterkast installatie)

Vwb de keuken lijkt het me makkelijk op te lossen, kookgroep doortrekken naar wcd + wasemkap, dan 3 fasen doortrekken naar perilex, aansluitingen op perilex + kookplaat aanpassen. Zal morgen de keukenboer bellen want wil dit wel netjes opgelost hebben gezien het geld wat ik ervoor heb betaald.
Zou ik doen ja, voor het geld hoef je het niet te laten.

Pv ALS overzetten in deze, verder alles aanwezig, beltrafo naast de kast maken.

Beltrafo toevoegen los bijkopen en eventueel pv overzetten of van abb bijzetten, kast is hoger dus wel kijken of je het kwijt kan, vaak voor de kabels gunstiger.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-02 13:26
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:37:
Mooi gedaan

Eigenlijk moet ook grijs als 2e nul gebruikt worden en niet de bruine ( bij de perilex)
Je mag dan misschien een andere kleur gebruiken maar die zul je dan ook als zijnde moeten aangeven dat deze voor iets anders gebruikt wordt. In dit geval is het een no go vanwege het feit dat de cel loze elektricien een stukje kabel vanuit een klem naar een perilex stekker heeft aangesloten. Die kwam er bij mij nooit meer in, nog niet eens voor een kop koffie. |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Marc25579 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Je mag dan misschien een andere kleur gebruiken maar die zul je dan ook als zijnde moeten aangeven dat deze voor iets anders gebruikt wordt.
Je mag er vanuit gaan dat iemand met enige kennis van elektra die aan een kookgroep werkt weet dat de grijze ook een nul kan zijn, 1 blik in de meterkast zonder iets te doen zie ik al of ik een grijze als nul kan tegenkomen of niet, die hoef je niet blauw te maken dat is zo afgesproken in de nen.
In dit geval is het een no go vanwege het feit dat de cel loze elektricien een stukje kabel vanuit een klem naar een perilex stekker heeft aangesloten. Die kwam er bij mij nooit meer in, nog niet eens voor een kop koffie. |:(
Dat is een kant en klare lasdoos deksel met perilex, dat koop je zo en is gewoon vd. Lees de text maar.
https://www.sandervunderi...-p-voor-lasdoos-3611.html

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-02 13:26
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Je mag er vanuit gaan dat iemand met enige kennis van elektra die aan een kookgroep werkt weet dat de grijze ook een nul kan zijn, 1 blik in de meterkast zonder iets te doen zie ik al of ik een grijze als nul kan tegenkomen of niet, die hoef je niet blauw te maken dat is zo afgesproken in de nen.

[...]

Dat is een kant en klare lasdoos deksel met perilex, dat koop je zo en is gewoon vd. Lees de text maar.
https://www.sandervunderi...-p-voor-lasdoos-3611.html
Iemand met kennis had dit dus zo niet aangesloten.

• Rol-Co

Rol-Co

Marc25579 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Iemand met kennis had dit dus zo niet aangesloten.
Precies!

• Eivogel1985
Heb de boel toch maar zelf omgezet zoals beschreven, had geen geduld. Alles is gelukt, al was het wel wat lastig allemaal zo onder de keuken. Wat verder opviel is dat de zwarte fasedraad die op de perilex zat 1,5mm2 was.
Ik heb dus maar 2 nieuwe bruine draden getrokken en de zwarte eruit gehaald. Bedankt allen!

• Rol-Co

Rol-Co

Eivogel1985 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:42:
Heb de boel toch maar zelf omgezet zoals beschreven, had geen geduld. Alles is gelukt, al was het wel wat lastig allemaal zo onder de keuken. Wat verder opviel is dat de zwarte fasedraad die op de perilex zat 1,5mm2 was.
Ik heb dus maar 2 nieuwe bruine draden getrokken en de zwarte eruit gehaald. Bedankt allen!
Dat dacht ik al te zien inderdaad, maar soms moeilijk op een foto. Heb je de kleuren ook gelijk kloppend? Blauw en grijs de nul, ook aan je kookplaat en in de perilex stekker? het was te laat.

Werkt je plaat nog anders nu hij wel 400V tussen de fasen heeft?

• Eivogel1985
Rol-Co schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:09:
[...]

Dat dacht ik al te zien inderdaad, maar soms moeilijk op een foto. Heb je de kleuren ook gelijk kloppend? Blauw en grijs de nul, ook aan je kookplaat en in de perilex stekker?

Werkt je plaat nog anders nu hij wel 400V tussen de fasen heeft?
Is dit een strikvraag? Grijs, zwart en bruin heb ik gebruikt voor de 3 fasen. Blauw voor de nul, aarde spreekt voor zich. Polen corresponderen met de indicatie op de stekker, en heb de aansluitingen op de kookplaat volgens schema omgezet ( 1,2,3 fase 4 nul + brug met 5)

Zie geen verschil in de werking, wellicht dat hij minder gaat pendelen als ik met meerdere groepen tegelijk aan de gang ga. Het gaat me meer om het principe, een 11kw kookplaat sluit je normaal gesproken niet op 2 fasen aan. plus ik heb nu de wasemkap gescheiden van de krachtgroep :)

[Voor 8% gewijzigd door Eivogel1985 op 11-01-2022 01:12]

• Rol-Co

Rol-Co

Eivogel1985 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 01:11:
[...]

Is dit een strikvraag? Grijs, zwart en bruin heb ik gebruikt voor de 3 fasen. Blauw voor de nul, aarde spreekt voor zich. Polen corresponderen met de indicatie op de stekker, en heb de aansluitingen op de kookplaat volgens schema omgezet ( 1,2,3 fase 4 nul + brug met 5)
Oh ja chips, my bad, was geen kookgroep, was al te laat denk ik. :O
Zie geen verschil in de werking, wellicht dat hij minder gaat pendelen als ik met meerdere groepen tegelijk aan de gang ga. Het gaat me meer om het principe, een 11kw kookplaat sluit je normaal gesproken niet op 2 fasen aan. plus ik heb nu de wasemkap gescheiden van de krachtgroep :)
Ja beter, zo heurt het. >:)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee