Vraag

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-03 19:42
Ik heb sinds installatie van LED lampen in de woonkamer (groep 5 = boven rechts) last van knipperende lampen. Elke avond op gezette tijden: 9 uur, half 11, 11 uur, half 12, 12 uur.

Ik heb de indruk dat dit iets te maken heeft met de omvormer van de zonnepanelen. TA signaal kan het niet zijn, want volgens Enexis is de netbeheerder daar vorig jaar mee gestopt.

Ik las dat omvormers op een aparte groep moeten worden aangesloten. Dat is in mijn kast ook gebeurd, echter zit deze groep niet achter de aardlekschakelaar, maar er naast (groep beneden links naast meest rechtse aardlek). Klopt dit wel?
Wellicht is het een goed idee om 1 groep van de middelste aardlek naar de rechter te verplaatsen, en de groep van omvormer daarvoor in de plaats te zetten? Zo zit de omvormer niet meer op dezelfde fase als de groep met de LED lampen.. Daarnaast de vraag of men eventueel iets anders opvalt waarvoor ik evt een elektricien zou moeten inschakelen? Bvd!

[Voor 22% gewijzigd door Eivogel1985 op 06-01-2022 20:03]

Beste antwoord (via Eivogel1985 op 23-01-2022 14:25)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
Eivogel1985 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Ik heb alleen nog 6 mm2 soepel, maakt dat wat uit?
Ik zou denken hoe dikker, hoe minder weerstand maar wellicht is in deze situatie iets anders van toepassing?
Het is wat mij betreft nu al prima.

Maar je kunt er ook 4mm² voor gebruiken, of 6mm², of 10mm², of groter maar dat past niet meer in je aftakblokje. ;)
MarkS90 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:28:
Zie ik het goed dat er sprake is van een 3fase-installatie maar dat de 2 x 4 eindgroepen verdeeld zijn over 2 fasen?
Dat zie je goed ja.

Daarnaast nog een 3-fasen eindgroep (kookplaat).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zonnepanelen (omvormer) zitten op een aardlekautomaat https://www.hkelectric.nl.../kzs-1m/groups/g+c+a+view
Dus dat klopt.

Je omvormer is in de avond gewoon uit, dus lijkt me sterk dat het ermee te maken heeft.

Ik snap alleen deze nul niet waar die naartoe gaat?
Lijkt op een fase te zitten.
Zal wel gezichtsbedrog zijn misschien?

[Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 20:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Eivogel1985
Thanks! Ik zal zo anders de automaat van omvormer uitzetten, dan weet ik na 9 uur zeker of het wel of niet daarmee te maken heeft :)

• Eivogel1985
Klopt, is gezichtsbedrog, die nul loopt achterlangs omhoog. Maar die blauwe draden zijn met stift zwart gemaakt, hier en daar zie je het blauw er door. Daarnaast een aardedraad zwart gemaakt. En een aardedraad met een blauwe tape er omheen. Aardedraad met een bruinedraad op 1 klem. Het voelt als broddelwerk, vertrouw het niet.
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:08:
Je zonnepanelen (omvormer) zitten op een aardlekautomaat https://www.hkelectric.nl.../kzs-1m/groups/g+c+a+view
Dus dat klopt.

Je omvormer is in de avond gewoon uit, dus lijkt me sterk dat het ermee te maken heeft.

Ik snap alleen deze nul niet waar die naartoe gaat?
Lijkt op een fase te zitten.
Zal wel gezichtsbedrog zijn misschien?
[Afbeelding]

• OnTracK
  • Laatst online: 22:23
Well, de hoeveelheid verschillende manieren waarop dingen zijn aangesloten is indrukwekkend. Maar ik zie in essentie niet zoveel mis ermee. Iig niet iets waardoor je verlichting zou gaan knipperen. Al kun je nakijken of al je schroeven in de meterkast vast zitten. (doe dit veilig graag, heb je een hoofdschakelaar beneden de kast?)

Zijn er nog zware gebruikers in de omgeving die mogelijk op een tijdschakeling werken? Lantaarnpalen is het een beetje laat voor, andere industrie?

[Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 06-01-2022 20:53]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Eivogel1985
9 uur geweest, de lampen knipperden opnieuw terwijl de automaat van omvormer uit stond.

Er is geen hoofdschakelaar, is dat raar? Verder zitten er hier in huis geen verbruikers die op tijdschakeling werken. In de buurt kan ik zo niet bedenken, allemaal woonhuizen in ieder geval, geen industrie oid. Er staat wel zo'n grijs ziggo kastje in de voortuin.

[Voor 35% gewijzigd door Eivogel1985 op 06-01-2022 21:12]

• OnTracK
Geen hoofdschakelaar is gezien de vermoedelijke leeftijd van de kast niet heel raar.

Misschien kun je eens vragen of je buren ook dit soort symptomen herkennen. Dat zou iig problemen met je eigen kast uitsluiten.

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-03 18:17
Waarschijnlijk was de hoofdschakelaar niet verplicht ten tijde van het aanleggen. Maar nu inderdaad wel.

Gezien de wirwar aan kleuren en diverse veroudere aardlekschakelaar zou een upgrade niet verkeerd zijn.

Alleen lost dat jouw probleem met de knipperende verlichting niet op.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ledlampen zijn gevoeliger voor onregelmatigheden in de voeding dan een halogeen lampje..

advies informeer even bij diverse mensen in de straat!
immers er is een kans dat je directe buren op een andere fase aangesloten zijn!

en ben het er ook wel mee eens dat een renovatie van t geheel gezien het een bij elkaar geschraapt zooitje lijkt geen overbodige luxe is maar dat is uw eigen keus :)

[Voor 27% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2022 21:19]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Eivogel1985
Op de meter staat 3x25A, dan heb ik toch 3 fasen?
Dus een andere fase proberen zou soelaas kunnen bieden? Ik denk dat ik jullie advies opvolg, en een vakman raadpleeg om alles te vernieuwen naar de huidige standaard + fase te wisselen voor deze groepen.

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zie maar 2 draden uit het meterbord omhoog komen een Fasedraad en een Nul draad

dat de meter misschien 3x25A aan kan is anders iets.

volgens mij kan je via mijnaansluiting.nl zien wat voor aansluiting je hebt ?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Eivogel1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:41:
Maar die blauwe draden zijn met stift zwart gemaakt, hier en daar zie je het blauw er door. Daarnaast een aardedraad zwart gemaakt. En een aardedraad met een blauwe tape er omheen. Aardedraad met een bruinedraad op 1 klem. Het voelt als broddelwerk, vertrouw het niet.
Draden omkleuren is toegestaan en is in principe niet zoveel mis mee als het netjes gebeurd (met een stift valt daar imo niet onder).

Maar er is 1 uitzondering. De aardedraad mag nooit omgekleurd worden.
Je mag geen draad omkleuren naar aarde, en je mag geen aardedraad omkleuren naar iets anders.

Technisch maakt het niks uit, koper is koper (dus voor jouw probleem maakt het ook niet uit). Maar het mag niet en is imo teken van een beunhaas.

Verder vind is er op het eerste ook niet heel veel mis met de kast. Het is alleen een beetje en rommeltje door alle aanpassingen en uitbereidingen door de jaren. Het is een beetje een allegaartje geworden.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
SMSfreakie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:43:
ik zie maar 2 draden uit het meterbord omhoog komen een Fasedraad en een Nul draad

dat de meter misschien 3x25A aan kan is anders iets.

volgens mij kan je via mijnaansluiting.nl zien wat voor aansluiting je hebt ?
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat het er 2 lijken.
1 bruine lijkt van de ene ALS naar de andere te lopen. Dan blijven er 2 over.

• SMSfreakie
  • Niet online
timberleek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat het er 2 lijken.
1 bruine lijkt van de ene ALS naar de andere te lopen. Dan blijven er 2 over.
heb er nog eens naar zitten kijken en dan lijkt het inderdaad dat er wel 3x bruin omhoog komt.. dan zou het toch een 3 fase aansluiting zijn..

niks mis mee.. alleen als je het gaat moderniseren is het wel handig om dat te weten :)

Edit: nog eens zitten kijken.. en dan weer op 2x bruin uitkomen 8)7 maar 2x bruin uit het meterbord is niet logisch :?

[Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2022 22:01]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
OnTracK schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:13:
Geen hoofdschakelaar is gezien de vermoedelijke leeftijd van de kast niet heel raar.

Misschien kun je eens vragen of je buren ook dit soort symptomen herkennen. Dat zou iig problemen met je eigen kast uitsluiten.
Maar het is toch wel verplicht als je zonnepanelen aansluit op zo'n kast. Dat je dan moet zorgen voor een hoofdschakelaar? Althans zo heb ik het altijd begrepen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Eivogel1985
Het is zeker 3x bruin uit het meterbord omhoog. Alle 3 zijn ze aangesloten op de middelste aardlek. Dan is van links nr rechts:

Pos 1 doorverbonden met aardlek rechts
Pos 2 en 3 met zwart doorverbonden met kookgroep links

Daar zit de aardlek van zonnepanelen weer op aangesloten.

• SMSfreakie
  • Niet online
ah kijk das helder :) tis imo wat onduidelijk omdat het nogal creatief is aangesloten allemaal :P

alleen jammerlijk dat je "probleem" groep op de losse 2polige aardlek zit, anders was het vrij makkelijk even omleiden naar een andere groep / fase

• Xander
Eivogel1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:49:
Ik heb sinds installatie van LED lampen in de woonkamer (groep 5 = boven rechts) last van knipperende lampen. Elke avond op gezette tijden: 9 uur, half 11, 11 uur, half 12, 12 uur.
Toch een TF-signaal waarschijnlijk. Het signaal wat ouderwetse meters tussen piek- en daltarief liet schakelen is er af, maar TF is ook voor andere zaken zoals straatverlichting gebruikt en die signalen zijn nog lang niet allemaal van het net af.
Walker1974 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:14:
Waarschijnlijk was de hoofdschakelaar niet verplicht ten tijde van het aanleggen. Maar nu inderdaad wel.
Sinds 2005 is in iedere groepenkast een hoofdschakelaar verplicht, maar ook in oudere normen waren er al situaties waarin een hoofdschakelaar verplicht was. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van naar welk jaartal je precies kijkt, maar in oudere normen is een hoofdschakelaar o.a. verplicht geweest:
- Bij meer dan 6 eindgroepen
- Wanneer er meer dan 2 handelingen nodig zijn om de kast geheel uit te kunnen schakelen (bijv. meer dan 2aardlekschakelaars)
- Bij 3 fasen kasten

Oftewel, goede kans dat deze groepenkast ooit netjes aan de normen voldeed (geen hoofdschakelaar, 5 eindgroepen, in 2 handelingen spanningsloos te maken met de aardlekschakelaars). Maar met het uitbreiden van de kast, de extra (keuken?)groepen links en de PV-installatie, voldoet het waarschijnlijk niet eens meer aan de normen die geldig waren toen de kast oorspronkelijk geïnstalleerd werd. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest.

Eigenlijk had er een hoofdschakelaar geplaatst moeten worden toen de linker uitbreidingskast werd geplaatst. Maar die installateur nam het aan de draadkleuren te zien niet zo nauw. :+
Daarnaast de vraag of men eventueel iets anders opvalt waarvoor ik evt een elektricien zou moeten inschakelen?
Is die linker kast normaalgesproken wel dicht aan de onderkant?

Je hebt nog 2x type AC aardlekschakelaars, daar mag je 25 jaar nadat ze niet meer mogen worden geplaatst wel eens afscheid van nemen.

Je hebt kans dat die spanningsafhankelijke ETI aardlekautomaat eigenlijk niet geplaatst had mogen worden (dit hangt af van de aardverspreidingsweerstand, is op foto's niet te beoordelen).

Ik zou persoonlijk eens gaan sparen om het geheel te moderniseren. Maar je probleem zal het waarschijnlijk niet oplossen.

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-01-2022 22:32]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daarnaast de vraag of men eventueel iets anders opvalt waarvoor ik evt een elektricien zou moeten inschakelen?
Het is altijd moeilijk op foto's te zien, vooral de dikte van draden. Maar op een paar plaatsen lijkt 2.5mm2 draad gebruikt te zijn, terwijl dat echt meer moet zijn.
Ook zijn ongeïsoleerde blokjes & verbindingen echt niet wenselijk. Een losgeschoten draad kan sluiting maken en brand veroorzaken.
Daarnaast is de leeftijd van de componenten echt een dingetje. Dit spul is antiek, het stopt een keer met werken. Je bent niet de eerste die erachter komt na een optater dat de aardlek of automaat het niet deed.

Doe jezelf een lol, gewoon een nieuwe groepenkast bestellen/plaatsen. Online kun je prima rondzoeken (3 fases, kookgroep of krachtgroep, beltrafo en een zooitje aardlekautomaten), dan weet je wat het kost aan materiaal. Het plaatsen is dan een paar uur werk voor een electricien (ideaal werkspot klusje).
Als je een meter hebt die de stroom kan afschakelen zou je zelf kunnen doen, maar het uitbesteden is meestal aan te raden.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je toevallig grootverbruikers in je omgeving? Fabrieken? Agrarische bedrijven? Je verhaal herken ik een beetje van plekken waar het net redelijk vol zit en er grootverbruikers in- en uitschakelen. Heb je dit knipperen niet op andere plekken in huis?

• Eivogel1985
Nee, de linkse kast is niet dicht aan de onderkant.. Als ik jullie zo hoor ben ik er wel uit, ik vraag een vriend van me (hoofdmonteur nedtrain) om me te helpen met uitzoeken wat ik moet hebben om het spul in 1x weer volgens de normen van deze tijd te maken. En hopelijk kan ik dan ook mijn probleem oplossen door de bewuste groep op een andere fase aan te sluiten. Heel erg bedankt allemaal!

• Eivogel1985
wolly_a schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:42:
Heb je toevallig grootverbruikers in je omgeving? Fabrieken? Agrarische bedrijven? Je verhaal herken ik een beetje van plekken waar het net redelijk vol zit en er grootverbruikers in- en uitschakelen. Heb je dit knipperen niet op andere plekken in huis?
Nee niets van dat alles. Daarbij gebeurt het in het weekend ook, dus dan zou er in 3 ploegen gedraaid moeten worden. Er is geen enkel bedrijf hier in de buurt waar in ploegendienst gedraaid wordt. Knipperen gebeurt echt alleen op deze groep.

• Eivogel1985
Thanks! Zal er rekening mee houden.
TheGhostInc schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Het is altijd moeilijk op foto's te zien, vooral de dikte van draden. Maar op een paar plaatsen lijkt 2.5mm2 draad gebruikt te zijn, terwijl dat echt meer moet zijn.
Ook zijn ongeïsoleerde blokjes & verbindingen echt niet wenselijk. Een losgeschoten draad kan sluiting maken en brand veroorzaken.
Daarnaast is de leeftijd van de componenten echt een dingetje. Dit spul is antiek, het stopt een keer met werken. Je bent niet de eerste die erachter komt na een optater dat de aardlek of automaat het niet deed.

Doe jezelf een lol, gewoon een nieuwe groepenkast bestellen/plaatsen. Online kun je prima rondzoeken (3 fases, kookgroep of krachtgroep, beltrafo en een zooitje aardlekautomaten), dan weet je wat het kost aan materiaal. Het plaatsen is dan een paar uur werk voor een electricien (ideaal werkspot klusje).
Als je een meter hebt die de stroom kan afschakelen zou je zelf kunnen doen, maar het uitbesteden is meestal aan te raden.

• Xander
Eivogel1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:46:
Nee, de linkse kast is niet dicht aan de onderkant..
Wellicht ten overvloede: Dat hoort natuurlijk wel.

Nu kun je je vingers erin steken, heb je kans dat eventueel ongedierte daar een lekker warm plekje vindt en mocht er brand ontstaan in de groepenkast dan verspreid het sneller.

Maar je was er toch al uit dat je het ging vervangen. ;)
Eivogel1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:51:
Knipperen gebeurt echt alleen op deze groep.
Heb je exact dezelfde lampen dan al eens op een andere groep geprobeerd?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eivogel1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:10:
9 uur geweest, de lampen knipperden opnieuw terwijl de automaat van omvormer uit stond.
Sommige Led is heel gevoelig. Ik kan in de garage aan de verlichting zien, dat ze in het woonhuis met een boorhamer bezig zijn.
Blijkbaar veroorzaakt er in de buurt iets een dipje.

• Eivogel1985
In de keuken hangt precies dezelfde armatuur als 1 in de voorkamer, met dezelfde lampen. Weliswaar achter een andere dimmer. Geen enkele dip te zien. In de voorkamer in 2 verschillende armaturen, 2 verschillende LED lampen, hetzelfde probleem.. we gaan zien of het opgelost kan worden. Kom er op terug :)
TheGhostInc schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Sommige Led is heel gevoelig. Ik kan in de garage aan de verlichting zien, dat ze in het woonhuis met een boorhamer bezig zijn.
Blijkbaar veroorzaakt er in de buurt iets een dipje.

• Xander
@Eivogel1985 Het kan ook goed de dimmer zijn die overgevoelig is voor bijvoorbeeld TF-signalen.

• Eivogel1985
Da's een goeie, probeer ook een andere duo dimmer. Wanneer het niet werkt kan hij altijd terug. De dimmer in de keuken is busch&jaeger, de duodimmer voor is van ecodim. Busch&jaeger heeft geen duo dimmer

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:30
Ik heb hetzelfde probleem gehad met die "goedkope" dimmers (in mijn geval de SanderVunderink huismerk dimmer die hetzelfde lijkt als de ecodim) waarbij ze elke avond op dezelfde tijd knipperden icm bepaalde lampen.

Keuze voor de lampen stond vast dus toen maar een merkdimmer erin gezet en sindsdien geen problemen meer.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Is er misschien een water/riool pompstation in de buurt?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in DEI :)

Tweakers Discord

• Eivogel1985
Tradim duodimmer besteld, we gaan zien of het resultaat oplevert. Volgende week update :)

• Eivogel1985
Tradim duo dimmer geinstalleerd ipv EcoDim, probleem niet weer gezien. Blijkbaar is de Ecodim gevoeliger voor TF signalen oid. Bedankt allen!

• Xander
@Eivogel1985 Mooi dat dit probleem is opgelost.

Ga je nu nog wel de groepenkast moderniseren? :)

• Eivogel1985
Zeker, woensdag komt een vriend langs, gaan we samen even uitzoeken wat de beste opties zijn! Zal er wel verslag van uitbrengen :)

• bigfishy
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-03 10:48
Eivogel1985 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:44:
Tradim duo dimmer geinstalleerd ipv EcoDim, probleem niet weer gezien. Blijkbaar is de Ecodim gevoeliger voor TF signalen oid. Bedankt allen!
Wat voor type dimmers heb je gebruikt? zowel van ecodim als tradim?
Ik heb ook al een hoop gedoe gehad met verschillende dimmers
Ik gebruik zelf nu de 2300H (enkel) en 2494H (duo) van tradim, die zijn blijkbaar vrij nieuw en werken super.
Ze zijn op dit moment in de aanbieding bij ET48, 20% korting. Aanrader. :)

• Eivogel1985
bigfishy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Wat voor type dimmers heb je gebruikt? zowel van ecodim als tradim?
Ik heb ook al een hoop gedoe gehad met verschillende dimmers
Ik gebruik zelf nu de 2300H (enkel) en 2494H (duo) van tradim, die zijn blijkbaar vrij nieuw en werken super.
Ze zijn op dit moment in de aanbieding bij ET48, 20% korting. Aanrader. :)
Et48, daar heb ik de 2494 vandaan. Werkt super (vooralsnog). De mono dimmer op een andere plek is van Busch & Jaeger, werkt ook goed. Ecodim.05 heb ik weggedaan.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Eivogel1985 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:44:
Hier juist super ervaringen met Ecodim. 0,0 problemen.

BJ, Gira en overige A merken geven juist problemen hier. Zeg niet dat het bij jou niet aan de orde is, maar niet direct Ecodim afschrijven....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Eivogel1985
Freakie1NL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Hier juist super ervaringen met Ecodim. 0,0 problemen.

BJ, Gira en overige A merken geven juist problemen hier. Zeg niet dat het bij jou niet aan de orde is, maar niet direct Ecodim afschrijven....
Goed om te lezen dat er ook andere ervaringen mee zijn. Zal inderdaad ook van de situatie afhangen. Feit is wel dat het voor mij niet werkt, dat wil echter niet zeggen dat het ergens anders niet beter kan gaan.

• Eivogel1985
Nieuwe groepenkast zit erin, bedankt voor jullie adviezen!

• Xander
Welkom in deze eeuw. d:)b ;)

Jammer van die aftakking naar de PV aardlekautomaat onder de linker aardlekschakelaar, 2 verschillende draden in 1 klem is niet hoe het hoort. Volgens mij hield je genoeg geïsoleerde aftakblokjes over van de oude kast?

Waar zit die beltransformator nu aangesloten? Persoonlijk had ik die met een stukje VD direct onder de schroef aangesloten, dan is deze transformator praktisch aanraakveilig. Met deze ongeisoleerde kabelschoenen niet bepaald.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

TA signaal kan het niet zijn, want volgens Enexis is de netbeheerder daar vorig jaar mee gestopt.
Neem aan dat je TF bedoeld, dat is nog niet overal verdwenen en er zijn ook nog gebieden die uitstel hebben omdat bijv. ook gemalen daar nog mee werken (het is niet alleen voor dag en nacht tarief).

[Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2022 15:01]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Eivogel1985
Xander schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:54:
Welkom in deze eeuw. d:)b ;)

Jammer van die aftakking naar de PV aardlekautomaat onder de linker aardlekschakelaar, 2 verschillende draden in 1 klem is niet hoe het hoort. Volgens mij hield je genoeg geïsoleerde aftakblokjes over van de oude kast?

Waar zit die beltransformator nu aangesloten? Persoonlijk had ik die met een stukje VD direct onder de schroef aangesloten, dan is deze transformator praktisch aanraakveilig. Met deze ongeisoleerde kabelschoenen niet bepaald.
Ah ja, nu alsnog even gedaan met aftakblokje. Bel trafo zit op aardlek met soepele draad.

• Xander
Eivogel1985 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Bel trafo zit op aardlek met soepele draad.
Die hoort achter een automaat.

En ook daarvoor geisoleerde aftakblokjes gebruiken als je meerdere draden aansluit.

• Eivogel1985
Hmm goed om te weten, zal het omzetten. Zet me aan het denken. Massief geslagen soepele draad 6 mm2 (zie hoofdschakelaar, 2 in 1 klem) ook in aftakblokjes? En moet er dan ook een adereindhuls omheen, ivm schroefverbinding? Is dat dan vierkantpersing of zeskant persing? Vragen, vragen:)

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eivogel1985 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:26:
Hmm goed om te weten, zal het omzetten. Zet me aan het denken. Massief geslagen soepele draad 6 mm2 (zie hoofdschakelaar, 2 in 1 klem) ook in aftakblokjes? En moet er dan ook een adereindhuls omheen, ivm schroefverbinding? Is dat dan vierkantpersing of zeskant persing? Vragen, vragen:)
Alleen soepel moet een adereind huls om, persing maakt niet uit.

De foto
Is die linker ALS niet aangesloten of lijkt dat zo?

Ik ben meer fan van de abb kasten, daar kan je onderin 5 voudige aansluit blokjes plaatsen waar je spanning op zet via de hoofdschakelaar en van daar uit div delen in de kast kan voeden, beter dan dubbele draden van soms ook nog verschillende dikte in 1 klem of met duo aansluitblokjes werken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Xander
Eivogel1985 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:26:
2 identiek afgewerkte draden mogen doorgaans wel naast elkaar in dezelfde klem.

Maar voor 2x soepel zou ik een dubbele adereindhuls gebruiken.

• Eivogel1985
Allen, op jullie advies toch nog het eea aangepast. Bij deze het resultaat, bedankt voor jullie hulp.

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat oogt toch een stuk fraaier!

Alleen is er een reden dat er die ene groep geen aardlek beveiliging heeft?

• Eivogel1985
SMSfreakie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:58:
Dat oogt toch een stuk fraaier!

Alleen is er een reden dat er die ene groep geen aardlek beveiliging heeft?
Dank je!
Bedoel je die naast de beltrafo? Dat is een alamat die op de omvormer zit

• OnTracK
Ziet er netjes uit.

Iets waar ik geen verstand van heb, dus meer een vraag van mij aan andere forumleden: Moeten de draden tussen je hoofdschakelaar en je PV-alamat niet een maat dikker? Normáál gesproken zal hier niet meer dan 16A overheen lopen, maar dit punt in je meterkast beschermt je daar technisch gezien niet tegen toch?

• Eivogel1985
OnTracK schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:30:
Ziet er netjes uit.

Iets waar ik geen verstand van heb, dus meer een vraag van mij aan andere forumleden: Moeten de draden tussen je hoofdschakelaar en je PV-alamat niet een maat dikker? Normáál gesproken zal hier niet meer dan 16A overheen lopen, maar dit punt in je meterkast beschermt je daar technisch gezien niet tegen toch?
Interessante vraag. Heb ik ook over na zitten denken. Limiet van de omvormer is iig 3,7 kwh. Er ligt 3,58 kWp op het dak. Afstand is ong 5 m. Voor zover ik de schema's kon begrijpen, moet 2,5 mm2 genoeg zijn in deze configuratie.

Btw, de PV alamat is verbonden met alamat 1 (links). Niet met de hoofdschakelaar. Ik begreep dat dit niet uitmaakt. Klopt dat?

[Voor 10% gewijzigd door Eivogel1985 op 22-01-2022 17:58]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Dat moet inderdaad met 4mm² minimaal voor een 3x25A hoofdaansluiting: de aardlekschakelaars zou ik voeden met 6mm².
Echter veel kwaad kan het niet.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• OnTracK

Ik bedoelde vooral deze draden. Omdat je hier vóór je groepen zit is je bescherming op dit moment de 25A van je hoofdzekering. Ookal hoort de stroom normaal gesproken teruggevoerd van de PV te worden en daardoor maximaal 16A te zijn. Maarja, zekeringen heb je juist om niet normale situaties te beveiligen.

[Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 22-01-2022 18:00]

• Eivogel1985
OnTracK schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]

Ik bedoelde vooral deze draden. Omdat je hier vóór je groepen zit is je bescherming op dit moment de 25A van je hoofdzekering. Ookal hoort de stroom normaal gesproken teruggevoerd van de PV te worden en daardoor maximaal 16A te zijn. Maarja, zekeringen heb je juist om niet normale situaties te beveiligen.
Ah, ik vat je. Toevallig nog een paar stukjes 4 mm2 liggen, zal het morgen nog even omzetten. Baat het niet dan schaadt het niet. Thanks!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is dat een spanningsafhankelijke ALAMAT? Dat is in het huisinstallaties-topic al eens behandeld en kwam er volgens mij op neer dat dat eigenlijk niet mocht.

En hoe loopt dat rode draadje van de beltrafo precies? Loopt dat gewoon in 1 keer door (en is alleen de blauwe onderbroken? Of zit daar ook ergens een kroonsteentje ofzo.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Xander
OnTracK schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:30:
2,5mm² daar voldoet gewoon. Bedrading moet zijn berekend op de hoogst mogelijke stroom, die is in dit geval 16A. Bedrading hoeft niet per sé te worden berekend aan de hand van de voorbeveiliging.

Het gevaar is natuurlijk dat iemand over een aantal jaar een groep bij wil plaatsen en besluit om door te lussen vanaf deze automaat, of er een automaat naast te klikken met een kamrail eronder, dan kan er ineens meer stroom doorheen. Om dat te voorkomen valt er iets voor te zeggen om alle bedrading dikker uit te voeren, in een dergelijk kastje in een woning is dat niet zo'n probleem om alles in 4mm² of 6mm² uit te voeren (maar in 200A verdeler wordt het wel vervelend om ieder eindgroepje met 50mm² aan te sluiten :+).
Jim423 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:58:
Dat moet inderdaad met 4mm² minimaal voor een 3x25A hoofdaansluiting: de aardlekschakelaars zou ik voeden met 6mm².
Wie zegt dat dit moet?

Bijvoorbeeld Hager is het niet met je eens.

Onbeveiligde leidingen in verdelers
Onbeveiligde leidingen in verdelers zijn leidingen die niet door beveiligingstoestellen tegen kortsluiting worden beschermd. Als vuistregel mag gehanteerd worden dat dit leidingen zijn die door een toestel beveiligd worden, dat meer dan drie stappen hoger ligt dan de nominale stroomwaarde die bij de leiding behoort. Voorbeeld; leiding 2,5 mm2 is maximaal geschikt voor een nominale stroom van 25 A en wordt beveiligd door een installatieautomaat van 80 A. Aantal stappen; (25-32-40-63-80 A) is vier stappen. Conclusie: deze leiding is onbeveiligd.
Onbeveiligde leidingen moeten zo zijn gekozen en in de verdeler zijn gemonteerd dat een interne kortsluiting tussen fasen, of tussen fasen en aarde onwaarschijnlijk is. De totale lengte mag niet langer zijn dan drie meter. (NEN-EN-IEC 61439-1 bepaling 8.6.4.)
Tabel 4 van deze norm stelt eisen aan de installatie van onbeveiligde leidingen in een verdeler.
- Blanke geleiders of eenaderige geleiders met isolatie; wederzijds contact of contact met geleidende delen moet worden voorkomen bv door het gebruik van afstandsstukken.
- Leidingen met tenminste 90 0C isolatie; wederzijds contact of contact met geleidende delen is toegelaten, mits er geen uitwendige druk wordt uitgeoefend. Geen contact met scherpe randen.
- Leidingen met dubbele isolatie (bv krimpkous); Geen aanvullende eisen.
Waarbij deze bedrading volgens de eerste alinea niet eens in de categorie "onbeveiligde leiding" hoort. Het is namelijk perfect beveiligd tegen kortsluiting door de hoofdzekering. En:
Beveiliging tegen overbelasting mag achterwege worden gelaten, indien de leiding waarschijnlijk geen overbelastingsstroom zal voeren. Dit is doorgaans van toepassing, zoals weergegeven in figuur 23.
NEN1010:2005 - bepaling 433.3

• Xander
Aiolos schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:06:
Is dat een spanningsafhankelijke ALAMAT? Dat is in het huisinstallaties-topic al eens behandeld en kwam er volgens mij op neer dat dat eigenlijk niet mocht.
Ja, dat is het. :) Die is mee verhuisd uit de oude verdeler waar ik hem ook al had gespot:
Xander schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:27:
Je hebt kans dat die spanningsafhankelijke ETI aardlekautomaat eigenlijk niet geplaatst had mogen worden (dit hangt af van de aardverspreidingsweerstand, is op foto's niet te beoordelen).
En hoe loopt dat rode draadje van de beltrafo precies? Loopt dat gewoon in 1 keer door (en is alleen de blauwe onderbroken? Of zit daar ook ergens een kroonsteentje ofzo.
Neem aan nog steeds ononderbroken:

• Jim423
Ik :)
Maar zoals ik al zei kan het weinig kwaad.
Ben het overigens niet met Hager eens: in de praktijk zul je toch zien dat 2,5mm² misschien voldoende is om 25A te dragen maar de (schroef)aansluitingen toch erg warm worden bij langdurig gebruik boven de 20A.
Daarnaast zou ik gewoon alles hetzelfde uitvoeren (dus weer met gele hulzen) in een kast: wel zo overzichtelijk en netjes.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
Jim423 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:35:
Daarnaast zou ik gewoon alles hetzelfde uitvoeren (dus weer met gele hulzen) in een kast: wel zo overzichtelijk en netjes.
Tja, ik ook.

Maar dat maakt dit niet fout...

Ik zou het lekker laten zitten zo, prima kast. :)

Maar als ik moest gaan mierenneuken, vraag ik me af of de kast aan de rechter zijkant nog wel IP20 is daar waar de kabeltjes van de bel worden ingevoerd. :+

[Voor 28% gewijzigd door Xander op 22-01-2022 18:43]

• Eivogel1985
Jim423 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Ik :)
Maar zoals ik al zei kan het weinig kwaad.
Ben het overigens niet met Hager eens: in de praktijk zul je toch zien dat 2,5mm² misschien voldoende is om 25A te dragen maar de (schroef)aansluitingen toch erg warm worden bij langdurig gebruik boven de 20A.
Ik zou denken hoe dikker, hoe minder weerstand maar wellicht is in deze situatie iets anders van toepassing?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:49
Ik ben nieuw in deze discussie ...

Zie ik het goed dat er sprake is van een 3fase-installatie maar dat de 2 x 4 eindgroepen verdeeld zijn over 2 fasen?

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:22:
2,5mm² daar voldoet gewoon. Bedrading moet zijn berekend op de hoogst mogelijke stroom, die is in dit geval 16A. Bedrading hoeft niet per sé te worden berekend aan de hand van de voorbeveiliging.
Nee maar mocht TS ooit de meterkast van (3x) 25A naar bijv. (3x) 35A gaan dan moet deze wel aangepast worden. Ik zou het zelf ook aanpassen naar 4mm² als ik er toch mee bezig ben.
Bijvoorbeeld Hager is het niet met je eens.
Het voorbeeld is incompleet zonder dat je weet wat het maximale (en type F/S) aanvoer vermogen is.
De text die er bij staat brengt daardoor ook verwarring:
Eén van de fasen kan maximaal worden belast met een stroom van 2 x 16 A = 32 A.
Dat zo suggereren dat je 32A over 2,5mm² kan/mag trekken. In de tabel waarnaar verwezen wordt staat dan dat je 4mm moet gebruiken.

Wel een handig document overigens (y)

• Xander
DukeBox schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Nee maar mocht TS ooit de meterkast van (3x) 25A naar bijv. (3x) 35A gaan dan moet deze wel aangepast worden. Ik zou het zelf ook aanpassen naar 4mm² als ik er toch mee bezig ben.
:? Nee want de maximale stroom die door deze bedrading loopt blijft 16A.
Het voorbeeld is incompleet zonder dat je weet wat het maximale (en type F/S) aanvoer vermogen is.
In dat voorbeeld van Hager is er een 125A voorbeveiliging. Het voorbeeld toont dat het niet nodig is om alles met 25mm² te bedraden, ondanks deze voorbeveiliging.
De text die er bij staat brengt daardoor ook verwarring:

[...]

Dat zo suggereren dat je 32A over 2,5mm² kan/mag trekken. In de tabel waarnaar verwezen wordt staat dan dat je 4mm moet gebruiken.
Ja daarom gebruiken ze in het voorbeeld dus ook 4mm². ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Xander
Eivogel1985 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Het is wat mij betreft nu al prima.

Maar je kunt er ook 4mm² voor gebruiken, of 6mm², of 10mm², of groter maar dat past niet meer in je aftakblokje. ;)
MarkS90 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:28:
Dat zie je goed ja.

Daarnaast nog een 3-fasen eindgroep (kookplaat).

• Eivogel1985
Heb opnieuw een twin huls gebruikt en nu doorverbonden met 6 mm2. Scheelt weer een aftakblokje :)

• Jim423
Goed bezig.

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:14:
:? Nee want de maximale stroom die door deze bedrading loopt blijft 16A.
Dat is niet juist, bij kortsluiting voor de automaat of bij een falende automaat kan er 25A lopen in het geval van TS.

• Xander
DukeBox schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Dat is niet juist, bij kortsluiting voor de automaat of bij een falende automaat kan er 25A lopen in het geval van TS.
Bij kortsluiting loopt er kortstondig een (veel) hogere stroom. En als beveiligingen falen dan kun je er helemaal niets meer van zeggen, wellicht faalt de beveiliging van de netbeheerder ook wel.

Maar dat is allemaal niet zo relevant, het mocht gewoon zoals het was aangelegd. Ook met een veel zwaardere voorbeveiliging. Bron: Het linkje van Hager vol met verwijzingen naar NEN-EN-IEC 61439-1. Heb jij een bron waar ik kan lezen waarom dit niet zou mogen?

Alles met 6mm² zoals TS nu heeft is natuurlijk wel netter en logischer.

• Jim423
[...]

Correct. Ondanks dat het onwaarschijnlijk is dat er bij een falende automaat precies minder dan 25A (of eigenlijk ~28A) gaat lopen voor langere tijd...
De 2,5mm² kan dit op zo'n korte lengte overigens wel aan dus keurt Hager het goed.

[Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 23-01-2022 15:58]

• DukeBox

DukeBox

Jim423 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:35:
Dit is wel correct. Ondanks dat het onwaarschijnlijk is dat er bij een falende automaat precies minder dan 25A (of eigenlijk ~28A) gaat lopen voor langere tijd...
De 2,5mm² kan dit op zo'n korte lengte overigens wel aan dus keurt Hager het goed.
Nee, ik reageerde op dat er niet meer dan 16A kan lopen, dat is onjuist. Sterker nog, dat bevestig je in je eigen reactie.

• Jim423
Ik formuleerde het misschien niet helemaal goed.

• Xander
[...]

Meteen alle bedrading in de gehele woning maar vervangen voor tenminste 4mm² dan. Bij een falende automaat kan immers na de automaat ook 25A lopen. Of bij kortsluiting kortstondig veel meer.

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:05:
Meteen alle bedrading in de gehele woning maar vervangen voor tenminste 4mm² dan. Bij een falende automaat kan immers na de automaat ook 25A lopen. Of bij kortsluiting kortstondig veel meer.
Vermoedelijk begrijp ik jou of jij mij niet, waar het om gaat is dat de bedrading niet als weerstand kan optreden zonder de zekering te laten werken. Bij 2.5mm2 achter 35A is dat een mogelijkheid.
Dat kleine stukje in de meterkast zal vast geen probleem zijn maar waarom zou je het risico willen nemen.

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-02 12:09
Allen, ik heb een vraag. Volgens de herziende NEN1010-2017 mag je 1P+N installatie automaten achter een 4-polige aardlekschakelaar. Echter wordt aangeven dat het niet wenselijk is (en om zodoende 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken). Een kookplaat mag je 2fasig aansluiten achter een 4P aardlekautomaat (als je oevr fasen wilt verdelen). Nu heb ik twee 1fase omvormers (APSystems) met aparte aardlekautomaten. Nu komt er wellicht nog een derde bij. Kan ik deze niet gelijk op een 4P alamat aansluiten? Mag dat? Was is anders het verschil met 1P+N installatie en aardlekschakelaars als het niet mag?

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

avanthof schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:11:
Allen, ik heb een vraag. Volgens de herziende NEN1010-2017 mag je 1P+N installatie automaten achter een 4-polige aardlekschakelaar. Echter wordt aangeven dat het niet wenselijk is (en om zodoende 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken). Een kookplaat mag je 2fasig aansluiten achter een 4P aardlekautomaat (als je oevr fasen wilt verdelen). Nu heb ik twee 1fase omvormers (APSystems) met aparte aardlekautomaten. Nu komt er wellicht nog een derde bij. Kan ik deze niet gelijk op een 4P alamat aansluiten? Mag dat? Was is anders het verschil met 1P+N installatie en aardlekschakelaars als het niet mag?
Buiten of het mag of niet maar jij hebt dus graag als er 1 omvormer de aardlek tript dat alles uit valt en je niets meer opwekt? 8)7
Gewoon 3 automaat met 3 aardlek of 3 alamat nemen lijkt mij het beste.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• avanthof
Terecht punt, maar ik kom wat DIN plaatsen te kort en dacht het op deze manier op te lossen. Daarnaast monitor ik mijn PV middels home automation. Maar is het toegestaan?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

avanthof schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:25:
Terecht punt, maar ik kom wat DIN plaatsen te kort en dacht het op deze manier op te lossen. Daarnaast monitor ik mijn PV middels home automation. Maar is het toegestaan?
Ik heb 4 omvormers op 3 fases verdeeld met deze https://www.elektramat.nl...yrmElI3Hh0bYaAl_SEALw_wcB
De eerste zit er al 10 jaar in.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• avanthof
Dan heb je zeker niet veel vermogen hierop? Want 1DIN mag niet ivm thermische ontwikkeling. Want PV systemen genereren in de zomer continue en voor lange tijd zou dit te veel warmte in de alamat ontwikkelen.
Ik heb 2x 3500 momenteel en wens is door komst electrische auto nog 2000 te leggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee