Twee verschillende ip adres soorten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukhie
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-02-2022
Mijn vraag:

Ik heb een v10 Experia box en een google router met google point, nu is het probleem dat ik via de Expedia box WiFi wel mijn nas kan bereiken maar met de Google router WiFi niet, nu ben ik erachter dat de experia een ander ip adres heeft dan de Google router, de een zit in de 2 range en de ander in de 86 range, ik heb wat proberen aan te passen maar dan houd alles op en moet ik terug naar fabrieksinstellingen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, experia v10a, Google router en Google punt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...op adressen aan passen in de experia box en de Google router

Beste antwoord (via Beukhie op 09-01-2022 13:42)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07 00:25

donny007

Try the Nether!

Op de netwerkpoorten van de Experiabox sluit je alleen je IPTV-kastjes en de internetkoppeling van de Google router aan. De WiFi van de Experiabox zet je uit (of geef je een andere naam zodat je er eventueel nog mee kunt verbinden om de configuratiepagina van de EB te bereiken, je gebruikt deze verbinding verder niet).

Alle andere netwerkapparaten (dus ook de NAS) worden aangesloten op de netwerkpoort van de Google router (eventueel met een switch).

Dan zal het, weliswaar niet ideaal, gaan werken. Als je je NAS ook van buiten het huis wenst te benaderen (middels port-forwarding), of als je poorten moet openen voor online gaming, gaat deze opstelling hinderen.

/dev/null

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
Dat gaat niet je hebt twee verschillende netwerken en die kunnen elkaar niet zomaar benaderen. Je zal alles in hetzelfde netwerk moeten gaan prikken. (Wel grappig dat Google zo hoog gaat zitten in de range met 192.168.86.0/24 :D )

Bijvoorbeeld Expediabox box -> Google router -> switch > devices

Heb je alleen dubbel NAT maar dat is niets zo’n issue

[ Voor 42% gewijzigd door HKLM_ op 08-01-2022 19:53 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Hier moet je even in spieken

Je hebt nu 2 routers, 1 daarvan moet alleen WiFi gaan doen en dat lijkt mij dat je Google systeem dat moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Zowel je Experiabox als je Google Home WiFi systeem werken nu in "router" modus, idealiter heb je slechts één "router" actief in je thuisnetwerk. In de huidige opstelling ontstaat er een dubbel-NAT scenario, een opsplitsing van je thuisnetwerk.

Google legt uit hoe je dit kunt verhelpen: Double NAT-problemen oplossen als twee routers tegelijkertijd actief zijn

Het tweede scenario "De bridge-modus aanzetten op je Google Nest Wifi-router of primaire Wifi-punt" is hier van toepassing, het Google Home WiFi systeem kan namelijk niet alle rollen van de Experiabox overnemen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukhie
Bedankt allemaal voor de reacties, de bridge modus aanzetten op de Google punt is niet aan te bevelen zeggen ze ook omdat je dan de mech functie kwijt raak en een aantal ander zaken, ik denk dat ik de Google router gelijk achter de experia box ga zetten en dan kijken hoe het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beukhie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:10:
ik denk dat ik de Google router gelijk achter de experia box ga zetten en dan kijken hoe het gaat
Router achter router; blijft kwalitatief uitermate teleurstellend, ongeacht de volgorde of wat je ervan gaat vinden.

Grote kans dat je nu andere problemen gaat krijgen dan in je topicstart staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Cyphax

Moderator LNX
MAX3400 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Router achter router; blijft kwalitatief uitermate teleurstellend, ongeacht de volgorde of wat je ervan gaat vinden.

Grote kans dat je nu andere problemen gaat krijgen dan in je topicstart staan.
Zoals wat voor problemen? Ik heb al jaren dubbele NAT, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Cyphax schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Zoals wat voor problemen? Ik heb al jaren dubbele NAT, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad?
Zie startpost? Er zijn 2 IP-ranges intern. En dus ziet apparaat A apparaat B niet. Ik heb het niet eens over dubbel NAT extern. Dus als je de interne ranges nu in een andere volgorde toepast, zullen er altijd bepaalde devices zijn die elkaar niet / nooit / soms willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Cyphax

Moderator LNX
MAX3400 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Zie startpost? Er zijn 2 IP-ranges intern. En dus ziet apparaat A apparaat B niet. Ik heb het niet eens over dubbel NAT extern. Dus als je de interne ranges nu in een andere volgorde toepast, zullen er altijd bepaalde devices zijn die elkaar niet / nooit / soms willen zien.
Ah, zo. Ik had/heb het idee dat TS een dubbele NAT-configuratie wil opzetten door die google-router te verplaatsen maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Maar dat heeft inderdaad geen zin als er nog clients via wifi verbinden met die Experiabox. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukhie
Ik zou hem inderdaad gaan verplaatsen, nu staat hij op zolder maar zou dan in de meterkast komen en kan dan wel de WiFi functie op de experia box uitzetten en de kabels die er zijn op de switsh zetten achter de Google router.

of de nas naar zolder en dan op oude router aansluiten die als AP is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Wanneer alle* interne apparaten achter de Google router worden geplaatst en alleen de internetverbinding dubbel wordt ge-NAT via de Experiabox kan het prima werken.

Ideaal is zo'n opstelling niet; port forwarding wordt een exercitie en troubleshooting is een stuk moeilijker.

* Met uitzondering van de IPTV-kastjes, die sluit je wel direct aan op het netwerk van de Experiabox

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Beukhie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:32:
dan wel de WiFi functie op de experia box uitzetten en de kabels die er zijn op de switsh zetten achter de Google router.

of de nas naar zolder en dan op oude router aansluiten die als AP is ingesteld.
Ik snap letterlijk niet wat je van plan bent...

WiFi uit -> nog steeds 2 verschillende C-klasse DHCP-servers in het netwerk. En, allicht bij gebrek aan kennis van mijn kant (of de beschrijving door jou); het verplaatsen van de Google Router fysiek gaat het probleem dus niet oplossen.

Maar, en misschien dat ik het echt niet begrijp; wil je met de Google Router juist een apart/afgescheiden netwerk maken waar bepaalde andere devices niet mee mogen connecten?

Terug naar de initiele vraag: moet alles elkaar kunnen zien in het netwerk, ongeacht of het op een ethernetkabel is aagesloten en/of op de WiFi?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 09-01-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Ik zal het even simpel uitleggen voor TS.
In elke router woont een kabouter de zogenaamde router-kabouter.
Dat is eigenlijk een schilder met een heleboel kleuren verf (zo'n 255 kleuren) en een pot met ipadressen.

En je vertelt die kabouter welke kleur hij ipadressen moet geven en elk device die je dan op die router aansluit krijgt dan een ipadres van die kabouter die hij in die kleur geverfd heeft.

En elke router heeft een eigen kabouter en je geeft elke kabouter de opdracht welke kleur hij moet gebruiken.
En zo ontstaan er verschillende soorten(=kleuren) ipadressen.

O-) O-) O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukhie
Ja alles zou elkaar moeten zien, het probleem is nu dat ik op de laptop moet inloggen op de WiFi van de experia box wil ik op de nas komen, boven staat een pc die op Google is aangesloten en daarmee kan ik niet op de nas komen.

als ik dan met de laptop op de Google WiFi inlog (ander ip adres) kan ik wederom de nas niet zien.

De WiFi van de experia box heb ik in principe niet nodig omdat het mech systeem van Google goede dekking heeft in het huis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Op de netwerkpoorten van de Experiabox sluit je alleen je IPTV-kastjes en de internetkoppeling van de Google router aan. De WiFi van de Experiabox zet je uit (of geef je een andere naam zodat je er eventueel nog mee kunt verbinden om de configuratiepagina van de EB te bereiken, je gebruikt deze verbinding verder niet).

Alle andere netwerkapparaten (dus ook de NAS) worden aangesloten op de netwerkpoort van de Google router (eventueel met een switch).

Dan zal het, weliswaar niet ideaal, gaan werken. Als je je NAS ook van buiten het huis wenst te benaderen (middels port-forwarding), of als je poorten moet openen voor online gaming, gaat deze opstelling hinderen.

/dev/null

Pagina: 1