Toon posts:

geschikte plek omvormer, optie A, B of C?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Binnenkort wordt ons PV-systeem geinstalleerd, maar ik heb nog wat twijfels over de beste plek voor de SMA tripower 8.0. Ik hoop dat hier nog wat mensen met ervaring hierover willen adviseren.

Optie A is op de vliering, waar we bijna nooit komen. DC kabel door het dak en dan binnen, maar ca. 1 m DC kabel. Bij deze plek vraag ik mij alleen af of de omvormer zijn warmte voldoende kwijt kan?

Optie B is op de 2e etage dichtbij de slaapkamers van de kinderen. Ik krijg hier een iets minder veilig gevoel bij DC kabels die door het dak over de binnenmuur lopen. De AC kabel moet daarna 2 m door het plafond naar de andere kant van het dak waar een koof naar BG gaat.

Optie C is buiten bij de oprit. Volgens SMA kan de omvormer in de regen, maar het is misschien niet ideaal. Aan de binnenzijde van de gevel zit een koof, dus de DC kabels moeten door de gevel en de AC kabel moet of door de gevel naar de koof, of langs de gevel in de grond naar de kruipruimte.

Alle reacties

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-03 12:59
SMA geeft min. maten door aan alle zijden van de omvormer. Ikzelf heb hem in dezelfde ruimte opgehangen als waar de ketel hangt. Ik heb hem wel bevestigd op een cementgebonden plaat, mocht hij warm worden. Daarnaast heb ik ook een rookmelder daar hangen en is er gezorgd voor ventilatie.

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost 40, 6x 380 West 40, 5x 380 West 20. Totaal 6460Wp

• gebruiker001
@cwrm63 de vrije ruimte rondom voldoet voor alle opties aan wat sma voorschrijft. Maar ik zit er meer mee dat de vliering (optie a) zelf niet geventileerd is en dat het een nauwe en langwerpige ruimte is waar de warme lucht toch blijft hangen. Hoeveel kW is jouw omvormer en hoe groot is de ruimte waar die hangt? En je ventileert de ruimte dus met verse lucht?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 20:33
In mijn vorige woning hing de SMA (Sunnyboy 300TL ) ook op zolder waar het in de zomer behoorlijk warm werd. De omvormer werd wel warm, maar nooit zodanig dat het significant van invloed was op de binnen temperatuur.

• gebruiker001
@Dronium dat is goed om te weten! En hoe groot was de zolder ongeveer?
Was het een goed geisoleerde zolder, en hoe warm werd de zolder tijdens een hittegolf? 30 graden of >40 graden?
3,2 kW is nog wel iets minder dan 8 kW, maar het geeft wel een indruk.

• cwrm63
gebruiker001 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:38:
@cwrm63 de vrije ruimte rondom voldoet voor alle opties aan wat sma voorschrijft. Maar ik zit er meer mee dat de vliering (optie a) zelf niet geventileerd is en dat het een nauwe en langwerpige ruimte is waar de warme lucht toch blijft hangen. Hoeveel kW is jouw omvormer en hoe groot is de ruimte waar die hangt? En je ventileert de ruimte dus met verse lucht?
De ruimte is afgesloten met een deur met onderen boven ventilatieroosters. De koele lucht regel ik met een ventilator. Temperatuur houd ik in de gaten met een slimme thermometer die dan weer de ventilator aanstuurt.
Ik heb een SMA SB 3.0. De ruimte is een 2 m3 groot.

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost 40, 6x 380 West 40, 5x 380 West 20. Totaal 6460Wp

• gebruiker001
@cwrm63 dat is inderdaad een kleine ruimte. En de verversing van lucht zal denk ik beperkt zijn dus mijn situatie zal niet echt slechter zijn of trekt de ventilator ook verse lucht de ruimte in? En hoeveel kW is de omvormer?

Ik krijg de indruk dat mijn situatie dan niet veel slechter is. Misschien nog eens een ventilator erbij voor afblazen van warmte, maar de ruimte zelf zan dan niet serieus opwarmen door de omvormer.

• cwrm63
gebruiker001 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:16:
@cwrm63 dat is inderdaad een kleine ruimte. En de verversing van lucht zal denk ik beperkt zijn dus mijn situatie zal niet echt slechter zijn of trekt de ventilator ook verse lucht de ruimte in? En hoeveel kW is de omvormer?

Ik krijg de indruk dat mijn situatie dan niet veel slechter is. Misschien nog eens een ventilator erbij voor afblazen van warmte, maar de ruimte zelf zan dan niet serieus opwarmen door de omvormer.
Zie boven; 3.0 kW met 4560Wp aan panelen op oost en west. In de zomer werd het daar een kleine 40 graden.
Verse lucht trekt hij uit de ruimte achter de standleiding vandaan. Deze loopt naar de kruipruimte. Ik zit er nog aan te denken om de warme lucht weg te zuigen met de mechanische ventilatie die ook in die ruimte hangt.

[Voor 14% gewijzigd door cwrm63 op 07-01-2022 21:26]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Optie A en hang er een fannetje onder.
Kan prima via modbus tcp uitlezing en aansturing via zigbee stick/blitzwolf tussenstekker.

[Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2022 21:43]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:08
SMA tripower 8.0: Operating temperature range ‒25 °C to +60 °C
Met 8kW en 97.7 % efficiency levert je dat 184 Watt aan kachel op.

Nu weet ik niet hoe warm je zoldertje is, maar 60 graden lijkt mij erg hoog. En ik denk niet dat 200 Watt daar veel aan gaat veranderen als er gewoon geventileerd kan worden.

[Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 07-01-2022 22:01]

• gebruiker001
jeroen3 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:00:
SMA tripower 8.0: Operating temperature range ‒25 °C to +60 °C
Met 8kW en 97.7 % efficiency levert je dat 184 Watt aan kachel op.

Nu weet ik niet hoe warm je zoldertje is, maar 60 graden lijkt mij erg hoog. En ik denk niet dat 200 Watt daar veel aan gaat veranderen als er gewoon geventileerd kan worden.
Zo'n sommetje zat ik ook al aan te denken. Is die 97,7% wel realistisch in de praktijk, of is dat misschien in de praktijk 5%?

Een kachel van 184 Watt is vergelijkbaar met een zware laptop en ik geloof inderdaad niet dat dat de temperatuur in de ruimte verhoogt met meer dan 10 graden. Als het er nu maximaal 25 graden wordt dan wordt het straks misschien 35-40 tijdens een hittegolf. Lijkt mij acceptabel.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-03 16:35
Als het aan mij zou liggen zou ik hem lekker op de vliering plaatsen. Mocht hij te heet worden dan zal de omvormer vast in de beveiliging schieten. Verder heb ik eigenlijk nooit gehoord dat een omvormer is af gefikt.

• gebruiker001
Hoeveel kWh gaat de omvormer aan warmte produceren op een warme zonnige dag in de zomer? Is dat 10 u* 180 w = 1,8 KWh ongeveer? @wauskoek, weet je of die 97,7% rendement realistisch is in de praktijk? Kan mij juist ook voorstellen dat als de omvormer warmer wordt dat het rendement omlaag gaat? Waar blijft de energie bij aftoppen? Panelen 10 Wp en omvormer kan 8kW doorgeven. Waar blijft de 2 kW? Dit wordt denk ik niet in warmte omgezet in de omvormer?

Temperatuur is vandaag 16 graden op vliering. 10 graden warmer dan buiten. Ik ga nu 24u lang 150 Wh per uur verwarmen met een elektrische kachel. Eens kijken wat dat doet met de temperatuur in de ruimte.

[Voor 57% gewijzigd door gebruiker001 op 08-01-2022 13:22]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zou je niet eerst zonnepanelen installeren?
150 kWh per uur is nogal watt.

Weet niet wat dat kost zeker? :+

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2022 12:47]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:10
Ik heb een 10.0 sma op een (kleine) plek met te weinig luchtstroom hangen. Zoals @AUijtdehaag zegt kan plek A prima, maar hang er geforceeerde luchtstroom bij. de omvormer zal niet affikken, dat klopt, hij wordt wel ongezond warm, wat in mijn geval uiteindelijk effect heeft op het geluid wat hij maakt en hoogstwaarschijnlijk op de levensduur van het ding, daarom heb ik ook een ventiflappertje.

• wauskoek
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:19:
@wauskoek, weet je of die 97,7% rendement realistisch is in de praktijk? Kan mij juist ook voorstellen dat als de omvormer warmer wordt dat het rendement omlaag gaat? Waar blijft de energie bij aftoppen? Panelen 10 Wp en omvormer kan 8kW doorgeven. Waar blijft de 2 kW? Dit wordt denk ik niet in warmte omgezet in de omvormer?
Bij energie aftoppen beperkt de omvormer puur de stroom vanuit de panelen. Niks geks. Als je de omvormer in zou schakelen op het moment dat je panelen het meeste zouden moeten gaan leveren op het moment van de dag, dan levert de omvormer rustig 0% naar 100% naar het net.

Omvormer in de volle zon zetten zal hij heter worden dan op de vliering :).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
Optie A: kortste DC kabels.

Ik zou zeker nooit PV DC kabels (zonder beveiliging, want dat kan niet!) door/in een kinderkamer hebben willen lopen.

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:46:
Zou je niet eerst zonnepanelen installeren?
150 kWh per uur is nogal watt.

Weet niet wat dat kost zeker? :+
150 Wh per uur bedoel ik :)

• gebruiker001
@twain4me dat klinkt als een vergelijkbare situatie.
Is het ook een goed geïsoleerde ruimte waar geen verse lucht bijkomt? Hoe groot is de ruimte ongeveer? En hoe warm wordt de ruimte zelf? 45 graden? Wat is dan een ventiflappertje?

Hier is de vliering afgesloten met vlizotrap. Alle warmte moet dus door een goed geïsoleerd dak weg, met op 1 kant de zonnepanelen die zelf ook heel heet worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Optie A kan waarschijnlijk prima. Bekijk de specs van een omvormer maar eens wat ze aankunnen qua min/max ambient temperature. Bedenk dat ze bij solar farms in Australië bijv. gewoon buiten hangen met 40+°C

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• twain4me
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:34:
@twain4me dat klinkt als een vergelijkbare situatie.
Is het ook een goed geïsoleerde ruimte waar geen verse lucht bijkomt? Hoe groot is de ruimte ongeveer? En hoe warm wordt de ruimte zelf? 45 graden? Wat is dan een ventiflappertje?

Hier is de vliering afgesloten met vlizotrap. Alle warmte moet dus door een goed geïsoleerd dak weg, met op 1 kant de zonnepanelen die zelf ook heel heet worden.
Ongeveeer 6m3 je kan testen hoe warm het er wordt je zal tussen de 2 en 3kWh aan warmte krijgen. kwestie van een bouwkacheltje van 3kWh er een uurtje neerzetten. ik kan een deur open zetten en een ventilator (een ventiflappertje) dan zal uiteindelijk de airco het oppakken. ik zou zorgen dat de vliering geventileerd kan worden. en de omvormer zijn eigen ventilator geven.

• gebruiker001
twain4me schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ongeveeer 6m3 je kan testen hoe warm het er wordt je zal tussen de 2 en 3kWh aan warmte krijgen. kwestie van een bouwkacheltje van 3kWh er een uurtje neerzetten. ik kan een deur open zetten en een ventilator (een ventiflappertje) dan zal uiteindelijk de airco het oppakken. ik zou zorgen dat de vliering geventileerd kan worden. en de omvormer zijn eigen ventilator geven.
Waarom denk je 2-3 kWh? Als t rendement 97% is dan is het toch 3%*8kW = 240 Watt per uur? Na 10u inderdaad 2,4 kWh. Klopt dit zo?

• twain4me
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Waarom denk je 2-3 kWh? Als t rendement 97% is dan is het toch 3%*8kW = 240 Watt per uur? Na 10u inderdaad 2,4 kWh. Klopt dit zo?
Het rendement is niet altijd 97% alleen binnen bepaalde waardes
ik heb 3,5% van de maximale dagopbrengst gedaan dan kom ik rond de 3kWh uit een gecalculeerde gok is dan dat jij tussen de 2 en 3 zal zitten. (ik ken je systeem natuurlijk niet zo goed)

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 20:33
gebruiker001 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:12:
@Dronium dat is goed om te weten! En hoe groot was de zolder ongeveer?
Was het een goed geisoleerde zolder, en hoe warm werd de zolder tijdens een hittegolf? 30 graden of >40 graden?
3,2 kW is nog wel iets minder dan 8 kW, maar het geeft wel een indruk.
Bouwjaar huis 1985/86. Dakopbouw: hardboard, 4cm pur tussen de panlatten, dakpannen. Geen isolatie om over te juichen dus (ben niet voor niets verhuist :)). Temperatuur heb ik nooit gemeten, 30 zal er wel gehaald zijn 40 denk ik niet. Zolder was met een open trap vanaf de 1ste verdieping.

• gebruiker001
Toch nog even optie C. Zijn er goede redenen om dit niet te doen? De kabels kunnen direct door de gevel naar binnen waar een koof is. AC kabel door de koof de kruipruimte in en DC kabel naar boven en dan door het dak naar de zonnepanelen. Alle kabels buiten bereik.

Op de site van SMA staat dat de omvormer buiten mag.
https://tweakers.net/i/G9NNt92hEz-hhHacczWvCS5ofhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JUxbTaIgITBl9RKP6dCwUnMV.png?f=fotoalbum_large

De warmte op de ongeventileerde zolder ben ik toch niet helemaal gerust op. SMA zegt dat vanaf 45 derating op kan treden. Ik weet niet helemaal hoe ik onderstaande grafiek moet lezen, maar kan mij best voorstellen dat het achterop de zolder gemakkelijk 45 graden wordt.

• gebruiker001
@bbbrumbrum als ik het goed begrijp lees ik in een ander topic dat combineren van ethernet kabel en dc kabel in een buis een no-go is. Waarom is dit? Veiligheid of stabiliteit van de internet verbinding?

Ik wil de dc kabels van 2 strings van totaal 10 kWp door de trapkoof naar beneden leiden. In de trapkoof ligt nu al een ethernetkabel en verwarmingleiding (55 graden). In de toekomst zou er nog een ac kabel bij kunnen komen. De driehoekige koof heeft zijden van 45 cm x 45 cm x 63 cm. Indien nodig zijn er nog wel pvc buizen in te krijgen van bovenaf.

Is dit onverstandig of onveilig?

• japieb
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 14:34
Ik heb mijn Goodwe omvormer al 2,5 jaar buiten hangen. Nog geen problemen mee gehad.

JapieB

• gebruiker001
Hier nog een plaatje met het verloop van de dc kabels. Alleen tpv de omvormer waar ze door de gevel naar buiten komen zijn ze bereikbaar. Is dit een veilig en goed ontwerp?

• gebruiker001
Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:15:
Optie A: kortste DC kabels.

Ik zou zeker nooit PV DC kabels (zonder beveiliging, want dat kan niet!) door/in een kinderkamer hebben willen lopen.
En wat vind je van optie C. Ik neem aan dat je een zo kort mogelijke dc kabel wilt vanwege de veiligheid? Bij optie c is de dc kabel heel lang, maar hij ligt onder de dakpannen en in een kabelkoof die onbereikbaar is. Is het dan nog steeds een slecht idee om een lange dc kabel toe te passen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:21:
En wat vind je van optie C. Ik neem aan dat je een zo kort mogelijke dc kabel wilt vanwege de veiligheid? Bij optie c is de dc kabel heel lang, maar hij ligt onder de dakpannen en in een kabelkoof die onbereikbaar is. Is het dan nog steeds een slecht idee om een lange dc kabel toe te passen?
Ik ben hier geen expert in hoor. Lange kabels geven wat meer verlies, zeker bij 8 kW. Maar de spanning zal wel redelijk hoog zijn dus dat helpt (want daardoor lagere stroom). Misschien moeten die kabels dan wat dikker en dat kost dan wat extra.

Zelf zou ik hem denk ik lekker op zolder hangen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:57:
@bbbrumbrum als ik het goed begrijp lees ik in een ander topic dat combineren van ethernet kabel en dc kabel in een buis een no-go is. Waarom is dit? Veiligheid of stabiliteit van de internet verbinding?

Ik wil de dc kabels van 2 strings van totaal 10 kWp door de trapkoof naar beneden leiden. In de trapkoof ligt nu al een ethernetkabel en verwarmingleiding (55 graden). In de toekomst zou er nog een ac kabel bij kunnen komen. De driehoekige koof heeft zijden van 45 cm x 45 cm x 63 cm. Indien nodig zijn er nog wel pvc buizen in te krijgen van bovenaf.

Is dit onverstandig of onveilig?
800V DC op je desktop/TV, dat lijkt me wel redelijk de definitie van onveilig…. :o
1 buis voor de positieve DC kabels, 1 buis voor de negatieve, en eentje voor aarde en ethernet.

• gebruiker001
bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:50:
[...]

800V DC op je desktop/TV, dat lijkt me wel redelijk de definitie van onveilig…. :o
1 buis voor de positieve DC kabels, 1 buis voor de negatieve, en eentje voor aarde en ethernet.
Ok, maar als ze allemaal in een eigen pvc buis liggen dan kan het dus wel? Zelfs als deze buizen tegen elkaar aanliggen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gebruiker001 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Ok, maar als ze allemaal in een eigen pvc buis liggen dan kan het dus wel? Zelfs als deze buizen tegen elkaar aanliggen?
Eerlijk gezegd: geen idee. Kan me voorstellen dat DC minder storing geeft dan AC, maar dat moet iemand met verstand van zaken maar toelichten…
Zou iig een shielded CAT kabel gebruiken, meer kan je niet doen.

• gebruiker001
@AUijtdehaag Vind jij oplossing C met de omvormer buiten aan de gevel volgens onderstaand plaatje geen goed idee? En is dat vanwege veiligheid of omdat de omvormer in de regen komt, of heb je een andere reden waarom je dit niet zou doen?

• wauskoek
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:04:

De warmte op de ongeventileerde zolder ben ik toch niet helemaal gerust op. SMA zegt dat vanaf 45 derating op kan treden. Ik weet niet helemaal hoe ik onderstaande grafiek moet lezen, maar kan mij best voorstellen dat het achterop de zolder gemakkelijk 45 graden wordt.

[Afbeelding]
Mocht de omvormer pal in de zon staan wordt deze waarschijnlijker warmer dan op zolder. :)
gebruiker001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Opzicht kan dat ook een voordeel zijn. Spanning vanuit de panelen is hoger dan de netspanning. Wat belangrijk is voor kabeldikte is ampèrage.

(Even gemakkelijk gezegd en als je alle verliezen etc... achterwegen laat.)
500V x 4A = 2000Watt.
250V x 8A = 2000Watt.

Je ziet bij lagere spanning dat er meer ampère loopt en dus een dikkere kabeldikte nodig hebt. Om deze redenen zijn hoogspanning lijnen niet voor niks hoogspanning. Anders heb je een geleider nodig van 2 meter diameter o.i.d. :P
bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Eerlijk gezegd: geen idee. Kan me voorstellen dat DC minder storing geeft dan AC, maar dat moet iemand met verstand van zaken maar toelichten…
Zou iig een shielded CAT kabel gebruiken, meer kan je niet doen.
Hooo... pas op! :o Slecht gelegde DC kabels kunnen de grootste stoorzenders zijn! Er wordt namelijk flink in het DC gechopt en gehakt om er een AC signaal van te maken.

[Voor 53% gewijzigd door wauskoek op 10-01-2022 14:05]

• gebruiker001
@wauskoek ok, kabelverliezen heb ik gecheckt in sunny design en dat lijkt acceptabel 0,5%. Verstoring van internet kabel naar bovenverdieping vind ik niet zo heel erg. Ik kan de kabel 40 cm vrijhouden van DC dus verwacht dat het dan wel zal gaan.

Maar verder geen bezwaren? Die dc kabel over het dak en door de koof is gewoon veilig als de installateur netjes werkt?

Ik krijg toch de indruk dat de omvormer het buiten beter naar zijn zin gaat hebben dan op een vliering waar het zomers 45 graden kan worden.

• wauskoek
@gebruiker001 Kan er verder niks op aanmerken. :)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou zo'n blauwe doos liever op de vliering hebben waar ik er nimmer naar hoef te kijken dan een puist op mijn gevel schroeven.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

FirePuma142 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:14:
Ik zou zo'n blauwe doos liever op de vliering hebben waar ik er nimmer naar hoef te kijken dan een puist op mijn gevel schroeven.
Begrijp ik.

Ik denk dat de TS hem gewoon buiten wil hebben en als hij zich daar goed bij voelt, is dat verder gewoon een prima idee in dit geval. Waarschijnlijk gaat het met beide locaties helemaal prima.

Je kunt er altijd nog iets omheen timmeren (zonder boven en onder af te sluiten, maar zodat je dat ding niet ziet, maar wel luchtstroming houdt.)

[Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 10-01-2022 15:20]

• gebruiker001
Dat is precies mijn afweging ook. Ben alleen bang dat ik er op de vliering juist naar moet kijken omdat ie te warm wordt. Dat ik dan moet gaan ventileren of koelen. Daar heb ik juist geen zin in. Aan de gevel niet mooi. Tsja, het is een beetje uit het zicht en de buren hebben een AED en een lader voor de auto aan de gevel en dat vind ik ook niet storend.

• FirePuma142
  • Niet online
gebruiker001 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:38:
Dat is precies mijn afweging ook. Ben alleen bang dat ik er op de vliering juist naar moet kijken omdat ie te warm wordt. Dat ik dan moet gaan ventileren of koelen. Daar heb ik juist geen zin in. Aan de gevel niet mooi. Tsja, het is een beetje uit het zicht en de buren hebben een AED en een lader voor de auto aan de gevel en dat vind ik ook niet storend.
Bedrijfstemperatuur van -25 tot +60. Dus tenzij je de Noordpool combineert met de Sahara zal het met te warm of te koud wel meevallen.

• gebruiker001
FirePuma142 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Bedrijfstemperatuur van -25 tot +60. Dus tenzij je de Noordpool combineert met de Sahara zal het met te warm of te koud wel meevallen.
Maar hij gaat wel deraten volgens onderstaande grafiek. Nu weet ik alleen niet zeker hoe ik de grafiek moet lezen.

Ik denk dat ik moet uitgaan van 26 panelen*34,82 V = 900 V. Kijk ik dan naar de lijn van 800V dan zien we het uitgangsvermogen afnemen vanaf ca. 52 graden. Maar ik weet niet zeker of deze berekening klopt?

• FirePuma142
  • Niet online
Maar 52 graden omgevingstemperatuur is toch niet reëel te noemen? Ik denk dat je verschrikkelijk je best moet doen om het boven de 35 te krijgen. Met zonnepanelen is je vliering juist koeler, aangezien je dakpannen minder opwarmen. Zie hier bijvoorbeeld.

[Voor 38% gewijzigd door FirePuma142 op 10-01-2022 16:14]

• gebruiker001
FirePuma142 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:07:
Maar 52 graden omgevingstemperatuur is toch niet reëel te noemen? Ik denk dat je verschrikkelijk je best moet doen om het boven de 35 te krijgen. Met zonnepanelen is je vliering juist koeler, aangezien je dakpannen minder opwarmen. Zie hier bijvoorbeeld.
52 zal het inderdaad niet worden.
40 of max 45 graden misschien nog wel tijdens een hittegolf. Het zal dan denk ik nog wel meevallen met derating.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee