Ik wil zonnepanelen plaatsen. Op mijn dak staat een dakkapel en voor de ramen van de dakkapel zit een rolluik. Nu wil ik 4 panelen bovenop de dakkapel leggen en 5 ervoor.
Ongeveer zoals in dit plaatje:

Afgelopen zomer was het erg warm en was de temperatuur op zolder al gauw 33 graden. Dit was voor de kinderen niet de ideale temperatuur om in te gaan slapen. Elke avond, als de zon onder was, deed ik de ramen open, zodat er 'frisse' lucht naar binnen kon komen. Wat mij opviel was dat de lucht die het huis in stroomde, werd verwarmd door de dakpannen. De dakpannen waren ca 50 graden.
Nu wil ik onder andere zonnepanelen plaatsen voor de ramen van de dakkapel. Ik vraag mij af of de temperatuur van de lucht die het huis in stroomt in de zomeravond, warmer zal zijn of juist koeler.
Mijn (tegenstrijdige) redeneringen zijn als volgt:
De soortelijke warmte geeft aan hoeveel energie er nodig is om 1kg materiaal 1Kelvin te verwarmen/verkoelen. De soortelijk warmte van de materialen (bron):
* baksteen: 0.84 kJ/KgK
* glas: 0.84 kJ/KgK
(Ik ga er voor het gemak vanuit dat dakpannen van baksteen zijn gemaakt en zonnepanelen van glas. Please correct me if I'm wrong.)
Nu mijn vragen:
* Heeft iemand ervaring met zonnepanelen onder de ramen van een dakkapel? Is de lucht die naar binnen stroomt erg warm in de zomer?
* Welke van mijn (tegenstrijdige) redeneringen is correct? En waarom?
Ongeveer zoals in dit plaatje:

Afgelopen zomer was het erg warm en was de temperatuur op zolder al gauw 33 graden. Dit was voor de kinderen niet de ideale temperatuur om in te gaan slapen. Elke avond, als de zon onder was, deed ik de ramen open, zodat er 'frisse' lucht naar binnen kon komen. Wat mij opviel was dat de lucht die het huis in stroomde, werd verwarmd door de dakpannen. De dakpannen waren ca 50 graden.
Nu wil ik onder andere zonnepanelen plaatsen voor de ramen van de dakkapel. Ik vraag mij af of de temperatuur van de lucht die het huis in stroomt in de zomeravond, warmer zal zijn of juist koeler.
Mijn (tegenstrijdige) redeneringen zijn als volgt:
- Zonnepanelen worden warmer dan dakpannen (vanwege de kleur), daarom zal de lucht die er langs stroomt ook warmer worden
- Zonnepanelen zijn grotendeels van glas. Dakpannen en zonnepanelen hebben een vergelijkbare soortelijke warmte, dus koelen bij gelijke luchtstroom even snel af. Echter kan er bij zonnepanelen zowel aan de voorkant als aan de achter lucht stromen, waardoor ze een factor 2 sneller zijn afgekoeld, en dus zal de lucht die het huis in stroomt sneller een aangename temperatuur bereiken.
De soortelijke warmte geeft aan hoeveel energie er nodig is om 1kg materiaal 1Kelvin te verwarmen/verkoelen. De soortelijk warmte van de materialen (bron):
* baksteen: 0.84 kJ/KgK
* glas: 0.84 kJ/KgK
(Ik ga er voor het gemak vanuit dat dakpannen van baksteen zijn gemaakt en zonnepanelen van glas. Please correct me if I'm wrong.)
Nu mijn vragen:
* Heeft iemand ervaring met zonnepanelen onder de ramen van een dakkapel? Is de lucht die naar binnen stroomt erg warm in de zomer?
* Welke van mijn (tegenstrijdige) redeneringen is correct? En waarom?
[ Voor 12% gewijzigd door Peppi78 op 02-10-2019 21:07 ]