Vraag

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:17
Mijn vraag:
Graag jullie input voor het vervangen van mijn Canon Eos 600D en portretlens.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Canon EOS 600D
- EF-S 10-18 mm IS STM
- EF-S 18-135 mm IS STM
- EF-S 55-250 mm IS STM
- EF 50 mm STM (geen IS)
- Cokin filtersysteem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat het al een oude camera is vond ik geen recente threads, wel deze. Echter is de Sigma lens niet meer verkrijgbaar nieuw.

Ik zat zelf te denken aan de Canon Eos 90D als vervanging van de 600D. Ik denk dat dat al een hele upgrade is met name in autofocus punten, snelheid en megapixels. Ik heb nog even over de Canon RP getwijfeld omdat hij wat kleiner is maar volgens mij zit ik dan bijna wel vast aan nieuwe lenzen om het potentieel van het full-frame te benutten (klopt dat?). Canon bevalt me verder erg goed, dus overstappen naar een ander merk moet echt een groot voordeel opleveren.

Qua lens; ik heb de 50 mm lens recent gekocht om portretfoto's mee te maken maar ik merk dat het gebrek aan IS leidt tot best veel nét bewogen foto's. Zouden jullie de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC adviseren als opvolger van de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM? Of de Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-lens? Of nog een andere suggestie?

Budget
Totaal liefst €1500-2000 euro.

Hartelijk dank! :*)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Alle reacties

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:47
Als je je oude lenzen wilt blijven gebruiken, kun je het best naar een crop camera gaan. De 90D is een prima camera echter wel prijzig. Je kunt ook naar 2de hands 80D kijken, is ook een behoorlijke upgrade voor je, waar je alle kanten mee op kunt en geld overhoudt om in lenzen te investeren..

Wat lenzen betreft is budget natuurlijk alles bepalend. Ik zou in jou geval gaan voor de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Ook deze zijn op marktplaats vaak te vinden.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:20

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Weet je zeker dat de foto's met de 50mm vanwege het gebrek aan IS onscherp zijn? Welke sluitertijden praat je dan over? Want voordat je 50mm met de hand beweegt zit je ook al in de hoek waar een model ook kan bewegen.
Daarnaast is de 50mm wijd open ook een klein beetje soft dus dat kan het ook nog zijn.

Overstappen naar een andere lens kan maar als die dan ruim een stop minder lichtsterk is kon het alsnog wel eens krap worden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

En even verplaatst naar Aankoopadvies. :)

[Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 07-01-2022 20:58]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wheli
@Fresno Goeie, ga ik ook nog even naar kijken. We hebben een schenking gekregen en mogen iets leuks uitzoeken. Ik denk dat opa en oma niet gaan zien dat iets tweedehands is (en no shame in that) maar daarom keek ik eerst naar nieuw.

@Gonadan Tsja, gaat met name om babyfoto's dus kan zeker dat hij heeft bewogen. Sluitertijden variëren; 1/40e sec (F3.5, ISO 200) bijvoorbeeld. Ik denk dat ik eerst de camera koop, kijk wat voor foto's ik daarmee maak met de 50 mm lens (600D heeft veel moeite met een logisch AF punt vinden) en dan overweeg een nieuwe lens te kopen. Misschien is het inderdaad de softness van de lens, ga ik naar kijken.

Ik heb ook gewoon weinig ervaring met portretfotografie en weet dat de 50 mm lens vrij goedkoop is. Maar hij kreeg goede reviews en is enorm lichtsterk dus daarom daarvoor gekozen.

Thanks!

• Gonadan

Gonadan

Snap ik, ik heb hem zelf ook. 1/40 is wel erg lang, grote kans dat het dan niet eens aan IS ligt. Ik zou eens experimenten met wat hogere ISO en korte sluitertijd, kijken wat het doet. Of schiet in burst, grotere kans dat er een scherpe tussen zit.
Daarnaast even vergelijken tussen f/1.8 en f/2
8, of je daar verschil tussen ziet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wheli
Goeie, ga ik doen. Ben altijd een beetje panisch voor ruis (misschien ook beter met een nieuwe sensor?).

Bij de enorm lage F waarden krijg ik prachtige bokeh maar ook hier heb ik een paar foto's waarbij dan alleen een oorlel scherp is en de ogen niet xD. Maar ik ga gewoon wat meer experimenteren. Zou mooi zijn als het aan mij ligt en niet aan het materiaal ;-)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ISO 400 tot 800 kan je echt zonder probleem gebruiken, verder ken Canon niet maar ik lees vaak dat de 90D het beste is als Canon DSLR op APS-c formaat in een ander topic ongeveer zelfde vraag had iemand er een gevonden voor ik meen 120 euro. Dus effe zoeken, heb je ook nog geld voor mooi glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gonadan

Gonadan

Liever ruis dan een onscherpe foto. Met de 50mm kan je prachtige foto's maken, maar wel even weten waar de grenzen liggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee