Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-07 11:31
Momenteel hebben wij een contract bij Vattenfall voor onze energie.
Van hen gebruiken we dan ook de app om de slimme meter uit te lezen. Echter, het jammere vind ik dat zij een dag achterlopen met het doorgeven van het verbruik.
Voorheen hadden we bij Delta een contract, en daar was het verbruik zo'n beetje realtime te zien.

Wat is jullie ervaring met doorgifte hiervan en welke tips hebben jullie de slimme meter wel sneller uit te kunnen lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Twee opties:
-Slimmemeterportal.nl (redelijk up to date)
-P1 meter uitlezen (real-time)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
Mijn ervaring is voor Greenchoice hetzelfde. Ze lopen achter. Daarom dat ik er een ~4 jaar geleden ook voor heb gekozen om de slimme meter icm domoticz zelf uit te lezen.

Dit werkt super en geeft je direct fatsoenlijk inzicht.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:39
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Als je DSMR 5.0 hebt, heb je data per seconde. Dan zie je live de waterkoker aan gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Afhankelijk van je kennis en hoeveel tijd/geld je erin wilt steken is hier enorm veel mogelijk. Een heel basic startpunt is https://www.energieverbruiksmanagers.nl/ waar een overzicht staat van apps/services/apparaten waarmee je een slimme meter kunt uitlezen.

Wil je liever zelf aan de slag gaan is dat ook goed mogelijk. Er is veel open source software beschikbaar die je in kunt gebruiken. Bekende zijn https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader en https://www.ztatz.nl/p1-monitor/. Het enige wat je zelf nodig heb is een Raspberry Pi en een kabel die de P1-porrt van je slimme meter omzet naar USB.
Mocht je tot slot helemaal los willen gaan en ook de intentie hebben om meer met smart-home te doen kun je kijken naar Home Assistant. Deze heeft sinds een paar manden ook een heel mooi energie overzicht.

[ Voor 17% gewijzigd door n9iels op 07-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoewel er veel mooie opties zijn als je zelf aan de slag wil, gebruik ik gewoon de HomeWizard P1-meter: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Deze klik je in, indien nodig sluit je een oude telefoonadapter aan, en je hangt 'm aan de wifi. Direct realtime inzicht vanaf de app, ook als je niet thuis bent, en je hebt geen eigen opslag voor data nodig.

Is ook te koppelen aan Home Assistant of andere domotica, want de API is gewoon lokaal te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Oon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:40:
Hoewel er veel mooie opties zijn als je zelf aan de slag wil, gebruik ik gewoon de HomeWizard P1-meter: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Deze klik je in, indien nodig sluit je een oude telefoonadapter aan, en je hangt 'm aan de wifi. Direct realtime inzicht vanaf de app, ook als je niet thuis bent, en je hebt geen eigen opslag voor data nodig.

Is ook te koppelen aan Home Assistant of andere domotica, want de API is gewoon lokaal te benaderen.
Hoe lang bewaart die de data en waar? Ik wil graag van vorige jaren terug kunnen zien of ik meer/minder ben gaan verbruiken.

Overigens heb ik mijn P1 kabel via Aliexpress gekocht. Daar hebben ze nl. ook 5 meter lange kabels uit 1 stuk itt hier in NL. Maar zelf solderen kan ook, alleen aan componenten ben je dan net zoveel kwijt (ftdi chip oa.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

pennywiser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Hoe lang bewaart die de data en waar? Ik wil graag van vorige jaren terug kunnen zien of ik meer/minder ben gaan verbruiken.

Overigens Mijn P1 kabel via Aliexpress gekocht. Daar hebben ze nl. ook 5 meter lange kabels uit 1 stuk itt hier in NL. Maar zelf solderen kan ook, alleen aan componenten ben dan net zoveel kwijt (ftdi chip oa.).
Data wordt opgeslagen op de servers van HomeWizard, maar je kan ook gewoon lokaal uitlezen en opslaan (bijv. via de lokale API en Home Assistant). Je hebt geen lange kabels nodig, werkt gewoon over wifi vanaf je meterkast.
Op de P1-meter zelf wordt overigens geen data opgeslagen, dus als je niet de HomeWizard servers wil gebruiken dan moet je alsnog zelf aan de slag, maar wat dat betreft is het niet echt super gevoelige data.

Data wordt volgens mij standaard een jaar opgeslagen, maar voor een euro per maand wordt je data permanent bewaard, krijg je inzicht in je standby verbruik, notificaties bij afwijkend verbruik (bijv. als je ineens een dag 2x zoveel verbruikt als gewoonlijk), 3-fase metingen (dus inzicht per fase) en een CSV export optie. Wat mij betreft wel die ene euro per maand waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
n9iels schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:36:
Afhankelijk van je kennis en hoeveel tijd/geld je erin wilt steken is hier enorm veel mogelijk. Een heel basic startpunt is https://www.energieverbruiksmanagers.nl/ waar een overzicht staat van apps/services/apparaten waarmee je een slimme meter kunt uitlezen.

Wil je liever zelf aan de slag gaan is dat ook goed mogelijk. Er is veel open source software beschikbaar die je in kunt gebruiken. Bekende zijn https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader en https://www.ztatz.nl/p1-monitor/. Het enige wat je zelf nodig heb is een Raspberry Pi en een kabel die de P1-porrt van je slimme meter omzet naar USB.
Mocht je tot slot helemaal los willen gaan en ook de intentie hebben om meer met smart-home te doen kun je kijken naar Home Assistant. Deze heeft sinds een paar manden ook een heel mooi energie overzicht.
En Domoticz. Deze is redelijk pug en play kan je op een Pihole bijplaatsen ipv dat je een dedicated image moet flashen eerst. DSMR reader kan ook, vergt wel wat handmatig instellen vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Oon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Data wordt opgeslagen op de servers van HomeWizard, maar je kan ook gewoon lokaal uitlezen en opslaan (bijv. via de lokale API en Home Assistant). Je hebt geen lange kabels nodig, werkt gewoon over wifi vanaf je meterkast.
Op de P1-meter zelf wordt overigens geen data opgeslagen, dus als je niet de HomeWizard servers wil gebruiken dan moet je alsnog zelf aan de slag, maar wat dat betreft is het niet echt super gevoelige data.

Data wordt volgens mij standaard een jaar opgeslagen, maar voor een euro per maand wordt je data permanent bewaard, krijg je inzicht in je standby verbruik, notificaties bij afwijkend verbruik (bijv. als je ineens een dag 2x zoveel verbruikt als gewoonlijk), 3-fase metingen (dus inzicht per fase) en een CSV export optie. Wat mij betreft wel die ene euro per maand waard.
Mooi oplossing wel, maar ieder moet voor zich zijn privacy en kosten technische afweging vooraf maken. Domoticz stuurt ook notificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

pennywiser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Mooi oplossing wel, maar ieder voor zich wel privacy en kosten technische afweging vooraf maken. Domoticz stuurt ook notificaties
Het kan zeker ook via Domoticz of Home Assistant met iedere willekeurige lezer, maar die moeten ook onderhouden worden. Zo'n kant en klare plug & play P1-meter heb je geen omkijken naar, en is dus ook een optie voor bijv. (groot)ouders die ineens een hoge rekening hebben en een tijdje willen meten wat er nou echt verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-07 11:31
Thanks voor jullie reacties! Het zal waarschijnlijk een P1-meter worden, aangezien ik niet zo'n handige harry ben.
Maar ik blijft nieuwsgierig of er een energieleverancier is die wel realtime verbruik kan doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vic83 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:17:
Thanks voor jullie reacties! Het zal waarschijnlijk een P1-meter worden, aangezien ik niet zo'n handige harry ben.
Maar ik blijft nieuwsgierig of er een energieleverancier is die wel realtime verbruik kan doorgeven.
Ligt aan je meter. Welke heb je? DSMR 5.0 toestellen geven elke seconde data frames met de meterstanden. Dat ervaar je als realtime. Wat ik zei, zet de waterkoker aan en de grafiek springt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMeul
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
HomeWizard geeft elke seconden het verbruik van elektriciteit door, maar voor gas verbruik wordt het elke 5 minuten doorgeven.

Is dit bij andere P1-Meters anders met DSMR 5.0?
Dus dat gas verbruik ook per seconden wordt doorgegeven?

[ Voor 14% gewijzigd door KMeul op 07-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:49
Je kan het ook doen via enelogic.com, al dan niet via een youless interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
KMeul schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:46:
HomeWizard geeft elke seconden het verbruik van elektriciteit door, maar voor gas verbruik wordt het elke 5 minuten doorgeven.

Is dit bij andere P1-Meters anders met DSMR 5.0?
Dus dat gas verbruik ook per seconden wordt doorgegeven?
Vaak is de gasmeter ook draadloos aangesloten en als er dan te vaak een signaal wordt verstuurd is de batterij zo snel leeg.

Bovendien is het niet zo heel nuttig, bij elektra speelt loadbalancing van bijvoorbeeld het laden van auto's een rol, voor gas is dat niet van belang.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:14
Zelf heb hiervoor een eigen oplossing geknutseld. Aan de P1 poort hangt een ESP32 die elke seconde een telegram doorstuurt naar een Influx database. Daar heb ik een grafana dashboard bovenop gezet. Dan krijg je inderdaad nagenoeg realtime je verbruik te zien. Zie bijgevoegde screenshots voor een impressie.
Je hebt dan wel een Raspberry Pi o.i.d. nodig om Influx en Grafana op te draaien. Het leuke is dat je dan ook alerts kunt sturen bij overschrijding van een bepaald verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRs24OMLHzW0JQSRIAFezVm-1lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aon32k8ycRlBdMOwzBtxbJcG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LEoSHT_sAOxWBHSHQjha1nnVnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c4CorpZqybMUnJXwIgKHOEm2.png?f=fotoalbum_large

Jammer dat de gasmeter het verbruik maar eens per 5 minuten doorstuurt.

[ Voor 11% gewijzigd door lexuzu op 07-01-2022 17:29 ]

Pagina: 1