Maar je hoeft toch geen leek te zijn (of excuses te maken) voor een basale set over RAID of SHR of anderszins? Uiteindelijk komt het op het simpelste neer: iemand wil zoveel TB aan data opslaan. Dat kan heeeeel onveilig (1 disk kapot, alle data weg, backup terugzetten) maar wel heel snel. Of het kan semi-snel waarbij tijdelijk 1 disk kapot is en alles doordraait. Etc.
Maar deze uitleg van in dit plaatje staat bijvoorbeeld ook op
https://docs.qnap.com/nas...75-B091-2836BD3ACABF.html vermeld en dat is een fabrikant die je zelf al noemde als mogelijke leverancier van een NAS.
Goed, terug naar de vraag: hoeveel data wil je opslaan? Ik neem dus aan ergens tussen de 12TB nu (want je initiele vraag was 12TB in mirror) en maximaal 30TB (over x jaar). Met jouw huidige apparatuur zoals een 220+ en 2x 12TB ga je dus sowieso niet meer kunnen groeien. Dan lijkt het mij persoonlijk beter om nu toch alles te verkopen / ruilen en voor iets groters en luxers te gaan.
Als dit mijn setup zou moeten worden en ik ga van 12 naar 30TB de komende jaren? Haal een Synology 920+ in huis en een extra 12TB disk. In tegenstelling tot het logische advies van @
jeroen3, kies ik dan persoonlijk toch voor RAID5 en kom ik voorlopig netto op 24TB opslag want 2 disks gebruikt en 1 voor parity. Wil je dan over een tijdje opschalen, prik je er een 12TB disk bij en expand je de pool naar 36TB want 3x12 en 1 voor parity.
Mocht je dan toch onverhoopt enorme datagroei hebben, kan je daarna 2 opties bewandelen (en geld natuurlijk): je vervangt de disks 1 voor 1 voor grotere disks van elk 16TB en dan kom je uiteindelijk op 48TB netto uit want 3x16 en 1 voor parity. Of, en daarom raad ik een 920+ aan; je koopt een expansion unit en prikt nog eens (maximaal) 80TB erbij met een Synology DX517.
In alle gevallen (en je kan ook natuurlijk hele andere RAID-levels zelf bedenken): ik weet echt niet hoeveel van die TB's aan data jou lief is. Zorg altijd voor een backup van data die je niet wil kwijtraken. En, wat mij betreft: die data is/blijft niet in jouw eigen huis bewaard want brand / inbraak / etc.