Toon posts:

Aankoopadvies router - UDM overkill?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 08:27
Misschien niet helemaal juiste forum, maar op [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie zie ik dat mensen vaak geen reactie krijgen :-)

mijn vraag: Een vriendin van mij heeft een simpel netwerk thuis die vervangen moet worden. Niets speciaals verder. Een synology NAS. stuk of 10 wifi-devices (telefoon / ipad) what IOT dingen. Meest belangrijke is dat er goede wifi is op elke verdieping. Op elke verdieping is er een netwerkkabelaansluiting die naar de meterkast loopt.

Wat zeker vervangen moet worden is de router (die time capsule is een drama) en de huidige AP's.
hieronder het netwerkplaatje:

Omdat ik goede ervaring heb met unifi zat ik te denken aan:

1 x een Unifi Dream Machine (link)

en dan 4 keer een Unifi AC In-Wall (link)

De AP's geloof ik wel, maar mijn twijfel zit m in de router. is deze niet wat overdone voor een dergelijke simpele opzet? Moet ik toch gaan voor een USG of Edgerouter?

de caiway tv-kastjes zijn nu rechtstreeks aangesloten op de caiway-genexis-titanium, maar die moeten (omdat ik de kabels naar boven wil gebruiken om internet naar boven te brengen) via de nieuwe router. oftewel: genexis-titanium--<kabel)->nieuwe router -<kabel>-->AC IN WALL AP --> TV-caiwaykastje (in de ac-in-wall zitten ook twee netwerkaansluitingen volgens mij waarvan er dan 1 naar de tv-caiway kastje moet) Moet ik hier nog ergens mee rekening houden?

Mijn vriendin gaat zelf niets spannends doen met de router. het moet gewoon goed werken :-)

details: er ligt glasvezel (caiway) met een snelheid van 400mBIT/s . Het is een zeer modern huis (10 jaar oud)

omdat het allemaal 'op de zaak' kan worden gekocht maken de kosten niet heel veel uit. ergens rond de 800 euro is prima.
Dank (namens mijn vriendin) voor de tips! :-)

[Voor 11% gewijzigd door kuwerti op 06-01-2022 17:44]

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@kuwerti Om niet meteen alles voor te gaan kauwen even een vraagje: Hoe ga je die In-Wall AP's van spanning voorzien?

[Voor 8% gewijzigd door Will_M op 06-01-2022 17:56]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:24
kuwerti schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:36:
Misschien niet helemaal juiste forum, maar op [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie zie ik dat mensen vaak geen reactie krijgen :-)

mijn vraag: Een vriendin van mij heeft een simpel netwerk thuis die vervangen moet worden. Niets speciaals verder. Een synology NAS. stuk of 10 wifi-devices (telefoon / ipad) what IOT dingen. Meest belangrijke is dat er goede wifi is op elke verdieping. Op elke verdieping is er een netwerkkabelaansluiting die naar de meterkast loopt.

Wat zeker vervangen moet worden is de router (die time capsule is een drama) en de huidige AP's.
hieronder het netwerkplaatje:
[Afbeelding]

Omdat ik goede ervaring heb met unifi zat ik te denken aan:

1 x een Unifi Dream Machine (link)

en dan 4 keer een Unifi AC In-Wall (link)

De AP's geloof ik wel, maar mijn twijfel zit m in de router. is deze niet wat overdone voor een dergelijke simpele opzet? Moet ik toch gaan voor een USG of Edgerouter?

de caiway tv-kastjes zijn nu rechtstreeks aangesloten op de caiway-genexis-titanium, maar die moeten (omdat ik de kabels naar boven wil gebruiken om internet naar boven te brengen) via de nieuwe router. oftewel: genexis-titanium--<kabel)->nieuwe router -<kabel>-->AC IN WALL AP --> TV-caiwaykastje (in de ac-in-wall zitten ook twee netwerkaansluitingen volgens mij waarvan er dan 1 naar de tv-caiway kastje moet) Moet ik hier nog ergens mee rekening houden?

Mijn vriendin gaat zelf niets spannends doen met de router. het moet gewoon goed werken :-)

details: er ligt glasvezel (caiway) met een snelheid van 400mBIT/s . Het is een zeer modern huis (10 jaar oud)

omdat het allemaal 'op de zaak' kan worden gekocht maken de kosten niet heel veel uit. ergens rond de 800 euro is prima.
Dank (namens mijn vriendin) voor de tips! :-)
Je linkt nu naar een UDM Pro ik zou de UDM pakken https://store.ui.com/coll...ducts/unifi-dream-machine alleen dan heb je denk ik nog een POE switch nodig Switch Lite 16 PoE bijvoorbeeld.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@kuwerti geen idee of het kan, maar waarom niet 'gewoon' de router van Caiway gebruiken. 9/10 keer is alleen het toevoegen van losse AP's voldoende voor een consumenten netwerk. Zeker ook omdat je aangeeft dat de vriendin in kwestie geen verder dingen gaat instellen op de router.

[Voor 24% gewijzigd door rens-br op 06-01-2022 18:31]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Tenzij het _je_ vriendin is en je een boyfriend lock in wilt realiseren:
Ga er geen unifi installeren bij iemand die het zelf niet snapt

Die router is sowieso onnodig en maakt het met iptv alleen complex, de inwall switch heeft slecht/geen igmp snooping etc

Qua wifi zou ik iets installeren wat ze snapt. Als ze unifi snapt, prima!
Anders: Hang Een simpel multi ap setje (bedraad) op als een netgear orbi/tplink deco/linksys velo

[Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2022 19:03]

CISSP! Drop your encryption keys!

• kuwerti
rens-br schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:30:
@kuwerti geen idee of het kan, maar waarom niet 'gewoon' de router van Caiway gebruiken. 9/10 keer is alleen het toevoegen van losse AP's voldoende voor een consumenten netwerk. Zeker ook omdat je aangeeft dat de vriendin in kwestie geen verder dingen gaat instellen op de router.
@rens-br die router van caiway is totaal niet configureerbaar. je kan daar niet eens op inloggen enzo :-) vandaar dat ik hem pass-through router noem in het plaatje :-)

• kuwerti
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:51:
Tenzij het _je_ vriendin is en je een boyfriend lock in wilt realiseren:
Ga er geen unifi installeren bij iemand die het zelf niet snapt

Die router is sowieso onnodig en maakt het met iptv alleen complex, de inwall switch heeft slecht/geen igmp snooping etc

Qua wifi zou ik iets installeren wat ze snapt. Als ze unifi snapt, prima!
Anders: Hang Een simpel multi ap setje (bedraad) op als een netgear orbi/tplink deco/linksys velo
dat is natuurlijk zo, maar ik ben een grote fan van de unifi AP's (zou graag deze willen gebruiken: https://www.coolblue.nl/p...-unifi-ap-ac-in-wall.html)
en als het allemaal eenmaal draait dan hoeft er weinig aan te gebeuren, en MOCHT er iets zijn dan kan ik altijd even remote inloggen. mijn voorkeur heeft dus echt unifi spul :-)

• laurens0619
@kuwerti ik zou persoonlijk iets kopen wat aansluit bij de wensen van de gebruiker en mij geen support oplevert, maar jouw keuze :)

Lees het ubiquiti iptv topic even over iptv/caiway via een ubiquiti router.

Ik dach dat de in wall geen igmp snooping kon dus iptv kan dan slecht werken. Check het ubiquiti topic even

Verder laat ik het dan even aan de ubiquiti experts, die weten er meer van dan ik

[Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2022 19:44]

• kuwerti
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:43:
@kuwerti ik zou persoonlijk iets kopen wat aansluit bij de wensen van de gebruiker en mij geen support oplevert, maar jouw keuze :)

Lees het ubiquiti iptv topic even over iptv/caiway via een ubiquiti router.

Ik dach dat de in wall geen igmp snooping kon dus iptv kan dan slecht werken. Check het ubiquiti topic even

Verder laat ik het dan even aan de ubiquiti experts, die weten er meer van dan ik
heb even contact gehad via de chat met caiway. hieronder de conversatie:

"<IK>ik heb een genexis platinum. vanaf dit kastje gaat er een netwerkkabel naar zolder. daar heb ik een caiway tv-kastje met daar een TV op aangesloten. Nu wil ik op zolder een wifi-access punt maken.
uiteraard wil ik geen kabel extra leggen, maar de kabel gebruiken die er nu al ligt. kan dit? m.a.w. kan ik van de genexis met een netwerkkabel naar zolder. daar een wifi access point op aansluiten en vanaf dat AP doorlussen naar het tv-kastje?

CW:dat kan inderdaad. In de instellingen van de TP-link app kan je de instellingen aanpassen naar geavanceerd dan staat deze als accespoint! Dan kan je de ontvanger aansluiten op de wifi point!

IK:ok, maar nu ga je er vanuit dat ik een tp=link heb :-) kan dit met elke willekeurig accesspoint die ik wil gebruiken?

CW: Dan zou het ook kunnen alleen dan moet de wifipoint wel als een accespoint ingesteld worden! Als dat is gebeurd kan je gewoon TV kijken via dit punt!

IK:ok. nog een laatste vraag : Moet ik het tv kastje direct aansluiten op de caiway platinum of kan dat ook vie mijn eigen router?? dus zoiets: glasvezel----> caiway platinum ---->unifi router (dit is mijn main router)----->Accespoint op zolder --->caiway tv-kastje met daaraan een TV.

CW:We raden direct op het caiway-modem altijd aan maar de TV zou ook gewoon moeten werken via de router!

"

Ik heb niets horen zeggen over IGP snooping ... iemand die dit weert?

• HKLM_
kuwerti schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:48:
[...]

heb even contact gehad via de chat met caiway. hieronder de conversatie:

"<IK>ik heb een genexis platinum. vanaf dit kastje gaat er een netwerkkabel naar zolder. daar heb ik een caiway tv-kastje met daar een TV op aangesloten. Nu wil ik op zolder een wifi-access punt maken.
uiteraard wil ik geen kabel extra leggen, maar de kabel gebruiken die er nu al ligt. kan dit? m.a.w. kan ik van de genexis met een netwerkkabel naar zolder. daar een wifi access point op aansluiten en vanaf dat AP doorlussen naar het tv-kastje?

CW:dat kan inderdaad. In de instellingen van de TP-link app kan je de instellingen aanpassen naar geavanceerd dan staat deze als accespoint! Dan kan je de ontvanger aansluiten op de wifi point!

IK:ok, maar nu ga je er vanuit dat ik een tp=link heb :-) kan dit met elke willekeurig accesspoint die ik wil gebruiken?

CW: Dan zou het ook kunnen alleen dan moet de wifipoint wel als een accespoint ingesteld worden! Als dat is gebeurd kan je gewoon TV kijken via dit punt!

IK:ok. nog een laatste vraag : Moet ik het tv kastje direct aansluiten op de caiway platinum of kan dat ook vie mijn eigen router?? dus zoiets: glasvezel----> caiway platinum ---->unifi router (dit is mijn main router)----->Accespoint op zolder --->caiway tv-kastje met daaraan een TV.

CW:We raden direct op het caiway-modem altijd aan maar de TV zou ook gewoon moeten werken via de router!

"

Ik heb niets horen zeggen over IGP snooping ... iemand die dit weert?
Als ik dit topic selecteer op caiway dan ligt het toch net een tikkie ingewikkelder [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie zo te zien moet je i.i.g met vlans aan de gang en voor iptv. (En igmp denk ik dan ook om eerlijk te zijn)
als het allemaal eenmaal draait dan hoeft er weinig aan te gebeuren, en MOCHT er iets zijn dan kan ik altijd even remote inloggen. mijn voorkeur heeft dus echt unifi spul :-)
Geen idee of het nu een vriendin is of je vriendin :P maar ik zou haar i.i.g wel melden dat je remote kan inloggen 24/7 en daarmee ook kan achterhalen of ze thuis is! Hoevaak ze op internet zit!En als je DPI aanzet je ook kan zien wat voor soort website ze bezoekt >:) als je meerdere ruimtes hebt in welke ruimte ze waarschijnlijk is etc. Ik zou er niet op zitten te wachten i.i.g

[Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 06-01-2022 20:01]

• laurens0619
@HKLM_ dat dacht ik ook maar als ik dit topic lees dan lijkt caiway een “plattere iptv” aan te bieden wat direct werkt achter een udm zonder enige vlan tagging/scripts

filthy rich in "[Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders"

Wel lees ik daar de bekende “beeld stopt na 30sec” opmerkingen dat toch weer iets van multicast/igmp impliceert

Ik zou het even in dat topic vragen :)

[Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2022 20:02]

• HKLM_
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:01:
@HKLM_ dat dacht ik ook maar als ik dit topic lees dan lijkt caiway een “plattere iptv” aan te bieden wat direct werkt achter een udm zonder enige vlan tagging/scripts

[https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67695900#67695900

Wel lees ik daar de bekende “beeld stopt na 30sec” opmerkingen dat toch weer iets van multicast/igmp impliceert

Ik zou het even in dat topic vragen :)
U heeft gelijk vlan 101 lijkt op het nieuwe platform niet meer nodig excuses

• laurens0619
@HKLM_ goed punt mbt remote toegang/privacy. Ik snap niets van dat iptv bij cayway, ik lees in het topic dat nu alles unicast is (juiste stap, zouden meer providers moeten doen) maar ook igmp problemen sinds overschakelen naar nieuw platform.

@kuwerti anno 2022 bouw ik voor mijzelf natuurlijk echte nerd netwerken maar verwijs ik mensen naar de provider. Die leveren tegenwoordig voor hele nette prijzen hele aardige wifi setjes. En met een telefoonnummer erbij die ze kan bellen bij problemen ;)
https://www.caiway.nl/internet/wifi/wifi-optimaliseren

De chipset uit de deco m5 is trouwens dezelfde als in de unifi ac lite, krijg je toch een beetje je unifiZin :P

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2022 20:35]

• kuwerti
Super bedankt allemaal. Ik ga morgen eerst maar eens de vraag aan caiway sturen of ze IPTV over het gewone WAN-signaal leveren of dat ze een apart VLAN hebben.. In het eerste geval kan ik het internetsignaal gewoon doorlussen naar zolder en daar op een gegeven moment het IPTV kastje hangen en daaraan de TV. ALs ze een apart VLAN hebben dan wordt het een lastiger verhaal..... (tenminste voor mijn vriendin). Bij mij thuis heb ik mijn USG-pro ook direct op het glasvezel aangesloten (dus zonder de KPN router ertussen) ik weet hoe lastig dat te configureren is :-)

Zodra ik een antwoord heb van caiway laat ik het weten.

• kuwerti
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:17:
@HKLM_ goed punt mbt remote toegang/privacy. Ik snap niets van dat iptv bij cayway, ik lees in het topic dat nu alles unicast is (juiste stap, zouden meer providers moeten doen) maar ook igmp problemen sinds overschakelen naar nieuw platform.

@kuwerti anno 2022 bouw ik voor mijzelf natuurlijk echte nerd netwerken maar verwijs ik mensen naar de provider. Die leveren tegenwoordig voor hele nette prijzen hele aardige wifi setjes. En met een telefoonnummer erbij die ze kan bellen bij problemen ;)
https://www.caiway.nl/internet/wifi/wifi-optimaliseren

De chipset uit de deco m5 is trouwens dezelfde als in de unifi ac lite, krijg je toch een beetje je unifiZin :P
zo'n deco 5 setje is inderdaad wel een mooie oplossing @laurens0619 . Ik neem aan dat deze wifi-setjes (de deco m5) bekabeld aangesloten moeten worden? dan blijft de vraag of ik zowel TV als de DECO m5 die beide op zolder staan over dezelfde netwerkkabel (met een switch) kan aansluiten of niet (kan als het IPTV over WAN is en geen apart VLAN?) OF dat ik een extra kabel moet gaan trekken naar zolder (wat ik niet wil)

• laurens0619
Tegenwoordig is iptv routed, kan dus gewoon over dezelfde kabel.
Ik weet niet of de deck igmp snooping kan, ik zou caiway vragen of je hem zo kunt aansluiten. Anders druk je dr een simpele switch voor met igmp snooping

• kuwerti
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:23:
Tegenwoordig is iptv routed, kan dus gewoon over dezelfde kabel.
Ik weet niet of de deck igmp snooping kan, ik zou caiway vragen of je hem zo kunt aansluiten. Anders druk je dr een simpele switch voor met igmp snooping
@laurens0619
een switch met IGMP snooping. dat ken ik nog niet. hoe werkt dat in het algemeen? is dat gewoon een vinkje in de switch ofzo? of stel je dan in de switch in dat het IPTV signaal naar een specifieke port op de switch moet?

• laurens0619
Gewoon een vinkje idd of standaard support

• kuwerti
Ik heb zonet even contact gehad met de technische dienst van Caiway.
Caiway geeft het volgende aan:
  1. signaal wordt via een aparte VLAN verstuurd. Het internet staat op VLAN 500 en IPTV op VLAN 501.
  2. je kan eigen router gebruiken van elk willekeurig merk/type (caiway levert bij mijn vriendin GEEN configureerbare router)
  3. als je op je eigen router het tv-modem en accesspoints wil aansluiten (en dat wil ik) dan kan dat, maar dan moet je de router als accespoint instellen.
  4. de wifi boosters van caiway zijn de TP-Link Deco M5 . deze kun je aansluiten op de netwerkkabel en op de AP in de andere port de aansluiting voor IPTV. Wel moet je de wifi-booster (dus de tp-link) dan als Accesspoint instellen
als jullie dit zo lezen, is het dan inderdaad af te raden om een unifi router en accesspoints (unifi ac-in-wall)
te gaan installeren bij 'een' vriendin ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee