@
vormulier
Met je antwoorden zit ik al aardig in de goede richting
Wat ik zie met de helper en de automation is dat de 42 procent in mijn geval nog steeds inhoudt dat ik op 200 m3 ventileer.
Ik heb dat nu opgelost door in mijn automation;
- Als eerste de "number.wtw_rs485_ventilation_demand_exhaust_on_off" in te stellen op 60 m3/h
- Dan de "fanwtw_rs485_wtw_fan" in te schakelen
- Met intervallen van 2 seconde, telkens met 30m3/h ophogen tot 150 of 180 m3 (Afhankelijk van bv keuken of badkamer)
Voor mijn doelen gaat dat nu zo:
Automation keuken:
gebruik ik nu een homewizard plugin die schakelt op het verbruik en dan
- Automation schakel in, bij vermogen > 7 watt (afzuiging setting op 150 m3/h)
- Automation schakel uit, bij vermogen van < 7 watt.
Automation Vaatwasser:
gebruik ik nu een homewizard plugin die schakelt op het verbruik en dan
- Automation schakelt, bij eerste vermogen > 1000 watt (afzuiging setting op 150 m3/h)
Timer op 56 minuten ivm een 1 uur eco programma waarna de deur openspringt en het vocht / warmte
wordt afgezogen.
- Automation badkamer:
Hier heb ik zojuist een testje voor gedaan, ik merk dat de humidity niet snel genoeg oploopt bij het vullen van bv een bad. Omdat ik de Wavin Sentio niet meer kan uitlezen door een gedwongen update van Wavin

heb ik dit nu als volgt opgelost.
Gebruik de sensor van de "huidige temperatuur van de LG boilervat" en voeg deze toe aan een "derative sensor".
Deze sensor sampelt over de afgelopen 10 minuten (voortschrijdend) en kijkt hoeveel de temperatuur per minuut afneemt. Omdat ik weet dat het boilervat bij een grote verbruiker onder 50 graden komt en dat dan de temperatuur op de sensor ook sneller daalt loopt de "derative sensor" wel sneller op vwb negatieve waarde (afname bv -0,4 graden celcius per minuut)
Op basis daarvan kan ik dan de HRU 400 aansturen via een automation (dus trigger onder de 50 graden en condition van de "derative sensor" > 0,4 graden celcius per minuut). De afzuiging moet dan ca 40 minuten afzuigen.
Ik zal verder even kijken naar de custom cards welke zich daar het beste voor leent
En wat je aangeeft met de "warnings", het viel me ook op dat de RF unit dit ook af en toe triggert.
Het optoeren via automation met stappen va 30 m3 en dan telkens 2 seconden wachten lijkt geen verschil te maken v.w.b uitblijven "warnings", dus waarschijnlijk haal ik dat er t.z.t weer uit.
Verder had ik nog 1 ding wat me opviel;
Ik krijg in de logging van de ESP home te zien dat er een register "BCC" niet kan worden uitgelezen.
Dat is omgerekend 3020 -> s_3020: Snelheid toevoerventilator
Kan je deze wel uitlezen?
Ik heb er namelijk, naast nog enkele die geen data hebben en"unknown" zijn;
sensor.wtw_rs485_speed_exhaust_fan
sensor.wtw_rs485_speed_ingress_fan
sensor.wtw_rs485_power_usage_exhaust_fan
sensor.wtw_rs485_power_usage_ingress_fan
Ik ben iig heel blij met hoe het tot nu toe werkt en kan alleen maar zeggen dat je dat echt knap hebt gemaakt
Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner