Nieuwe tv woonkamer advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 22:52
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe tv voor mijn woonkamer. Ter vervanging van mijn oude 32" Samsung LCD tv'tje.

Wat is je budget?
1000-1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Algemeen gebruik denk aan TV kijken via t-mobile tv box, Netflix, Disney+, NPO start, Videoland etc. En voor gaming PS5 en Nintendo Switch

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik vind zelf de LG C1 serie een mooie tv die aan de eisen voldoet, maar twijfel ook over een NEO Qled.

Vind het formaat ook lastig kiezen, woon nu in een appartement en de kijkafstand is nu 2,5/3 meter. Twijfel hierdoor tussen een 48" en een 55".

Onderstaande tv's gevonden:

pricewatch: Samsung Neo QLED QE55QN95A Zwart

pricewatch: LG OLED48C16LA Zwart

Voorkeur gaat tot nu toe uit naar de LG C1. Vind het OLED paneel wat ik ervan gezien heb bij oudere modellen heel mooi.

Welke vragen heb je hier nog over?
Paar punten waar ik enorm over twijfel:

- Inbranden van OLED paneel. Mensen met de C1 ervaringen hiermee? Ben bang dat tijdens o.a. het gamen waarbij ik veel FIFA en F1 speel en veel beelden dus statisch in beeld zullen zijn denk aan scorebord en hud dit zal inbranden. Ook bij bijv. het gebruik van NPO start met het mooie oranje logo in beeld.

- TV staat 2 meter een raam. Verschillende reviews gelezen waar hier heel verschillend op gereageerd word de een heeft hier veel last van en de ander in een zelfde situatie niet. Daarnaast ook gelezen dat veel zonlicht op een OLED scherm schadelijk kan zijn is dit nou een feitje of een fabel?

- Zoals hierboven dus genoemd o.a. de reflectie waar je bij een NEO QLED dus minder last van hebt dan bij een OLED.

- Dolby vision niet aanwezig om de NEO QLED. Qua beeldkwaliteit ga ik er sws al flink op vooruit welke tv ik ook koop. Wat ik lees is dat je het missen van deze optie op de tv minder mist i.v.m. de sws al hogere helderheid op de NEO QLED tv in vergelijking met de OLED panelen.

- Formaat, zit op het moment ongeveer 2,5 meter van de TV af waardoor ik twijfel over het formaat.

Minimale vereisten:

- 4x HDMI
- HDMI 2.1 4k@120fps voor de PS5
- HDMI (e)arc voor sony 5.1 set en evt. later soundbar
- 4K

Kortom mensen ervaring met beide beeldtechnieken? Of andere tips om rekening mee te houden?

Voor beide tv's kan ik korting krijgen via Plattetv op het moment. Het enige vervelende is die hele lockdown gezien ik ze toch eerst ook wel in het echt wil zien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:22
Schijnt er direct zonlicht op de tv? Zo ja, geen OLED nemen. Zo nee, OLED is de beste keus.
Inbranden geen zorgen over maken. Ik game best veel op mijn alweer 4 jaar oude LG C7. Ook games met statische huds. Scherm is nog helemaal perfect er daar staan al wel meer dan 5000 branduren op verwacht ik.

Op jouw afstand minimaal voor 55" gaan. Zelfs een 65" went sneller dan je denkt. Beter te groot dan te klein.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 06-01-2022 11:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
Hulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:07:
Schijnt er direct zonlicht op de tv? Zo ja, geen OLED nemen. Zo nee, OLED is de beste keus.
Dit met het oog op reflectie of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:51
Direct zonlicht kan je OLED beschadigen + tijdens kijken is de helderheid dan niet voldoende.

Maar moet zeggen dat deze vragen al zoooo vaak in dit forum voorbij zijn gekomen. Beetje zoeken had de meeste antwoorden ook opgeleverd.

[ Voor 42% gewijzigd door RobbieT op 06-01-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
RobbieT schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:
Direct zonlicht kan je OLED beschadigen + tijdens kijken is de helderheid dan niet voldoende.
Dat laatste weet ik idd dat eerste lees ik veel verschillende dingen over, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 08:14

Major_ton

Shoot!

RobbieT schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:

Maar moet zeggen dat deze vragen al zoooo vaak in dit forum voorbij zijn gekomen. Beetje zoeken had de meeste antwoorden ook opgeleverd.
Niet zo lang geleden waren we idolaat van Plasma TV's. De laatste top tier Panasonic ZT60 haalde een whopping piek helderheid van 140 nits (10% window) en 35 nits full screen (nee geen typfout). Weet je zeker dat een OLED TV niet helder genoeg is? Mijn LG 65B6 deed het prima naast een raampartij van 4,5 x 2,3 mtr. Zolang er inderdaad maar NIET direct zonlicht op het paneel schijnt, dan is het echt snel klaar met de pret.

Inbranden kán voorkomen, maar met een beetje beleid hoef je je daar niet super druk om te maken. Wissel de content een beetje af en laat de TV altijd op stroom staan zodat in standby de compensatie cyclus gedraaid kan worden (regelt de TV zelf).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
johan1997 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Dat laatste weet ik idd dat eerste lees ik veel verschillende dingen over, bedankt!
Ik woon in een nieuw huis (apr 2021 opgeleverd). Grote raampartijen, dus erg lichte kamer. Mijn OLED is helder genoeg en OLED light staat op 50% in SDR. Laten we niet gaan doen alsof een OLED totaal niet helder is (zoals @Major_ton ook al stelt). Een OLED is veel helderder dan je huidige 32" tv.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:51
Dat is net wat je ervan verwacht.

Ik ben het met je eens dat het prima gaat.
Heb zelf een 65C1 en daarvoor een 55C9.

Over het algemeen wordt er gesteld dat als je kijkt in lichte omstandigheden, je beter af bent met een LCD. (Samsung o.a.)

Denk dat je sowieso goed moet kijken wat je vergelijkt.

Een goedkope LCD is echt niet helderder dan een OLED, de duurdere LCD's wel, maar dat heb je alleen nodig als je in een erg lichte kamer kijkt.

Jaloezieën doen ook wonderen voor je beeldkwaliteit.

[ Voor 34% gewijzigd door RobbieT op 06-01-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
RobbieT schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:58:
Jaloezieën doen ook wonderen voor je beeldkwaliteit.
Inderdaad. Ik heb zelf inbetweens (laten meer licht door) en dat doet ook al wonderen overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De balans is eigenlijk heel simpel op te maken.

Als je veel overdag gebruik maakt van de TV en je kijkt 's avonds met de lampen aan, dan kan je beter een LCD TV kiezen. Zeker als je regelmatig de PS5 of Switch gebruikt, want je dan weet je helemaal zeker dat burn-in geen issue gaat zijn.

Als kijken (en gamen) in de avond je ding is en overdag kijken een bijzaak is, dan is OLED heel sterk te preferen. Zeker wanneer je ook nog wel eens in een totaal verduisterde kamer wilt kijken, want dan is OLED écht iets bijzonders waar geen enkele LCD TV aan kan tippen. Nee geen enkele nee 8)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
Bedankt ik denk dat het idd de lg c1 gaat worden allen het formaat nog even beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

johan1997 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:14:
Bedankt ik denk dat het idd de lg c1 gaat worden allen het formaat nog even beslissen.
Op 3 meter wordt dat dus zeker 83" naar IMAX standaarden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Major_ton schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:54:
[...]

Op 3 meter wordt dat dus zeker 83" naar IMAX standaarden d:)b
Volgens de consumentenbond moet de kijkafstand ongeveer 2,4x de afstand van het schermdiagonaal zijn. Dan kom ik, snel uitgerekend op ongeveer 48 inch. Waarom zo'n groot 83" scherm op 3 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:39
Major_ton schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:36:
en je kijkt 's avonds met de lampen aan, dan kan je beter een LCD TV kiezen.
Dat is dan met het oog op reflecties? Hierboven stel je namelijk dat de helderheid van oled eigenlijk geen issue is.

Of gaat het er om dat je met lampen aan niet dat hoge contrast en diepe zwart haalt en dan net zo goed LCD kunt kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
@johan1997

De 65 inch C1 valt nu met Cashback ook binnen je budget by Smits Arnhem

Voor meer aanbiedingen niet vergeten even in het Oled Aanbiedingen Topic te kijken

[ Voor 37% gewijzigd door BasvanS op 08-01-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
BasvanS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:35:
@johan1997

De 65 inch C1 valt nu met Cashback ook binnen je budget by Smits Arnhem

Voor meer aanbiedingen niet vergeten even in het Oled Aanbiedingen Topic te kijken
Bedankt voor de tip ik denk alleen dat 65" toch net iets te enthousiast is voor mijn woonkamer en zitafstand. Kan voor de 48 en 55" ook een leuke korting krijgen via Plattetv.nl. Iemand overigens via Platte tv ervaring met onderstaande en het nut ervan?:

https://www.plattetv.nl/p...service-totaalpakket-oled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
Het bekende verschil tussen recht op garantie hebben en het ook daadwerkelijk krijgen. Mijn Philips Oled 55 & Philips Oled 65 via Platte TB beide met deze garantie gekocht. Echter wel EUR 59,95 betaald ipv de in ie link genoemde 159,95.

Heeft me een boel gezeur gespaard doen mijn tv na 2 jaar en 8 maanden stuk ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

aljooge schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:17:
[...]

Volgens de consumentenbond moet de kijkafstand ongeveer 2,4x de afstand van het schermdiagonaal zijn. Dan kom ik, snel uitgerekend op ongeveer 48 inch. Waarom zo'n groot 83" scherm op 3 meter?
Omdat de consumentenbond nog in het VHS tijdperk leeft _O-

Ten eerste, ik vind dat iedereen lekker zelf moet bepalen en weten wat hij of zij prettig en mooi vindt om naar te kijken. Vroeger met SD content (waar de consumentenbond mee rekent) was er een minimale aanbevolen kijkafstand om het beeld scherp te zien, tegenwoordig is dat omgedraaid met 4K content. Je 'moet' binnen een bepaalde afstand zitten om het voordeel van 4K tov 1080p te zien. IMAX hanteert 1,5 keer de beeldhoogte als ideale kijkafstand en THX 1,5 keer de breedte. In principe wordt voor 4K een kijkafstand aanbevolen van 2,2 meter op een 75" scherm. Dat zou dan 2,43 meter zijn met 83", dus dan zit je nog te ver weg 8)7

Ik vind al die berekeningen en aanbevelingen redelijk onzinnig, maar toevallig komt mijn eigen voorkeur voor 'immersive' film kijken overeen met de 4K standaard. Het ligt helemaal bij jezelf wat je mooi vindt en prettig vind kijken, dat kan niemand voor jou bepalen. Het enige advies wat ik mee kan kan geven na ongeveer 1.000 TV's bij mensen thuis te hebben geïnstalleerd (van het einde beeldbuis tijdperk tot aan het begin van het 4K tijdperk) is dat er ongeveer 7 op de 10 keer na afloop werd gezegd dat men graag een maat groter had gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

LA-384 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:27:
[...]

Dat is dan met het oog op reflecties? Hierboven stel je namelijk dat de helderheid van oled eigenlijk geen issue is.

Of gaat het er om dat je met lampen aan niet dat hoge contrast en diepe zwart haalt en dan net zo goed LCD kunt kiezen?
'Beter' is misschien niet de juiste woordkeuze van mij geweest. 'Net zo goed' was meer op zijn plaats hier. Reflecties van lampen is voor mij persoonlijk geen argument. De ene TV reflecteert wat minder dan de ander, maar hinderlijk vind ik het altijd. Alle lampen die bij mij thuis evt reflecteren in de TV zet ik gewoon uit wanneer ik kijk.

Het gaat mij inderdaad om het zichtbare contrast, een OLED TV meet altijd beter op dat vlak, maar met omgevingslicht aan zijn de zwartwaardes van een goede
LCD TV veelal net zo goed voor onze ogen. Andere aspecten kunnen dan om de hoek komen kijken waar een LCD TV mee in het voordeel kan zijn. Denk aan mogelijk een schoner paneel, witter wit, betere motion (minder stutter bij 24p content) en meer impact bij HDR content. Het is vrij subjectief uiteraard en er zijn voor- en tegenstanders in beide kampen. Ik heb beide technieken thuis en kan met de beste wil van de wereld geen duidelijke winnaar aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
Wij hebben sinds kort een 48" C1 en kijken op gemiddeld op 3-4 meter afstand (ja er wordt (veel)groter aanbevolen, maar op de muur waar de tv staat is maar 140cm totale breedte beschikbaar, mede door een raam links van de tv), voor ons meer dan genoeg. Ook getwijfeld tussen een 50" NEO-QLED van Samsung, maar deze heb ik gelukkig eerst op mijn werk flink aan de tand kunnen voelen, samen met een LG OLED, die beide op ongeveer een zelfde situatie hangen qua ramen en lichtinval. Daarna gekozen voor de OLED en niet de QLED, ik moet zeggen dat ik de reflectie in de QLED ook nog behoorlijk storend vind.
Qua helderheid ook geen klachten, onze vorige 37" tv had een piek van nog geen 500 Nits en de OLED doet iets meer, voor ons meer dan genoeg.
Met veel zonlicht buiten afhankelijk van de kijkhoek wat last van reflecties, maar kan mij er niet aan storen tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1997
Bedankt. Het is de lg oled48c16la i.c.m. de lg dsp8ya soundbar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 10:38
johan1997 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:05:
Bedankt. Het is de lg oled48c16la i.c.m. de lg dsp8ya soundbar geworden.
Wat vind je van de soundbar? Ben er al een tijdje naar het kijken maar hij staat bijna nergens opgesteld en toen hij een keer bij de mediamarkt stond was dit de enige van de hele line-up waar geen stekker aan zat. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
JEROENrgfgf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Wat vind je van de soundbar? Ben er al een tijdje naar het kijken maar hij staat bijna nergens opgesteld en toen hij een keer bij de mediamarkt stond was dit de enige van de hele line-up waar geen stekker aan zat. :/
Heb ze beide helaas nog niet binnen. De soundbar heeft een levertijd van waarschijnlijk een week of 2/3. Dus daar kan ik niets over zeggen.
Pagina: 1