Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Mijn vraag
Beste allen,

Na jaren tevreden gebruik ben ik onverwacht mijn (goedkope Hama) statief verloren, nu ben ik dus onverwacht opzoek naar een nieuw statief.

Tot nu toe gebruikte ik het statief alleen voor landschapsfotografie en daarvoor voldeed het eigenlijk prima. Maar nu is het zo dat ik dit jaar al van plan was om een langer teleobjectief aan te schaffen wanneer deze uitkomt, voornamelijk om vogels te fotograferen, en daarna een nieuw, bijpassend statief aan te schaffen die ik dan kan gebruiken voor zowel landschap- als vogelfotografie.

Nu loop ik tegen een aantal punten aan:
- Ik heb het nieuwe objectief nog niet, dus hoe kan ik een goede inschatting maken wat hiervoor een goed statief is? (plus voor landschap)

- In hoeverre loont het om nu een duur statief aan te schaffen? Is dit echt de meerprijs waard?

- De winkels zijn dicht, en hier in de buurt zijn geen echte fotografiezaken. Ik snap dat de meerprijs zou kunnen gaan zitten in stabiliteit plus gewicht, en misschien een balhoofd met veel mogelijkheden? Om dit in de winkel te testen is nu even lastig.

- Is het handig om één alleskunner aan te schaffen of kan ik beter twee losse statieven kopen? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een monopod handig is bij vogelfotografie en dat dit scheelt in gewicht. Ik fotografeer vaker wandelend dan dat ik stil in een hut zit.

- Wat ik nog miste bij mijn Hama statief is de mogelijkheid om dicht vanaf de grond te fotograferen. Pootbevestiging met klemmen vond ik wel prettig, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorheen heb ik wel vaker gekeken naar statieven, een bekende camerazaak heeft nu ook een SALE, maar ik zie door alle statieven het bos niet goed, en van zo'n koopadvies wordt ik ook niet veel wijzer omdat het vaak naar een specifiek type statief neigt en ik voor meerdere doeleinden één zoek. Of is de conclusie dan simpel en twee losse aanschaffen?

Mijn budget ligt rond de €200, iets speling is mogelijk als dat z'n meerwaarde heeft. Tot slot nog een naar het schijnt populair statief die ik wel vaker voorbij zie komen, de pricewatch: Manfrotto MK055XPRO3-3W (kit)
3,5kg lijkt mij echter aan de zware kant, dat is het dubbele van het Hama statief dat ik gewend was.

Iemand die mij een beetje op weg kan helpen in mijn zoektocht? Alvast heel hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TechDude Alles wat je altijd al wilde weten, of niet, over statieven:

Het statieven topic

De keuze is reuze! Maar met het genoemde statievendocument van Hans Braakhuis kom je vast een heel eind! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@ehtweak Dankje voor de snelle reactie. Dat statievendocument is vrij uitgebreid, ik heb het hier en daar wat doorgelezen, staat inderdaad nuttige info in. Naar mijn mening gaat het soms wat ver, wanneer men het over stelregels t.b.v. aanschafprijs en gewicht heeft bijvoorbeeld. Maar dat terzijde, ik kan er niet direct een antwoord in vinden op mijn specifieke vraag.

Het statieven topic ken ik ook, ik had mijn vraag daar ook kunnen posten maar een apart topic leek me handiger. Wederom lastig om daaruit een antwoord op mijn specifieke vraag te halen, maar ik vind dat National Geographic statief wat men daar noemt een interessante optie, of de Sirui kopie. Maar ik koop liever niet via Amazon en de Sirui pricewatch: Sirui T-1204XL + E-10 kost bijna het driedubbele??, weegt maar 1 kg (veel te licht volgens het statievendoc) en heeft dan geen monopod functie wat dan juist handig zou zijn in mijn situatie.

Deze Rollei pricewatch: Rollei C6i Carbon lijkt me ook best handig, aangezien de C5i als goede budgetoptie werd genoemd en deze daarnaast nog een monopod functie heeft. Ik zou ook eerst voor een landschap statief kunnen kiezen en later nog apart een monopod kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:46
Zeker voor wildlife zou ik buiten het statief ook kijken voor een gimball hoofd. Op die manier kun je nog altijd heel vloeiend bewegen met de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Dank Mortis. Verder weinig reactie hier dus ik heb intussen zelf e.e.a. uitgezocht en een mooi statief aangeschaft. Dit topic kan om mij gesloten/verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En, @TechDude mogen we ook weten welk statief het geworden is, en waarom?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechDude
@ehtweak Jahoor dat mag. Afgelopen week heb ik veel gelezen; het document van Hans, het statieven topic, specifieke statieven + reviews, youtube, en gegoogeld waarbij ik op een gegeven moment verschillende goede reviews van landschapsfotografen tegen kwam (op persoonlijke blogs) van het merk Leofoto. Daardoor, en de op het oog goede prijs/kwaliteit verhouding hier een voorkeur voor gekregen.

Eerst neigde ik naar een statief uit de Ranger-serie, maar daar zit geen monopod bij in en voor mijn specifieke doel (zie startpost) vond ik dat wel een mooie oplossing. Later nog de Leofoto LN-284CT gevonden, deze heeft wel een afneembare monopod, heeft genoeg gewicht, balhoofd schijnt goed te zijn, heeft een afneembare middenkolom, komt hoog en laag genoeg, zit een goede tas bij etc etc. Kortom deze heeft eigenlijk alles wat ik zocht voor een bedrag wat nog net binnen mijn budget past, dus hier heb ik uiteindelijk voor gekozen. Ik heb hem nog niet in het veld kunnen testen maar ben er op het eerste gezicht heel blij mee!

Wanneer ik serieuzer aan de slag ga met BIF kan ik altijd nog eens kijken naar een betere (schommel)kop, maar ik ga eerst kijken hoever ik hier mee kom, uitbreiden kan altijd nog en ik ga hier vast lang plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Leofoto is erg fijn spul, ga je denk ik geen spijt van krijgen. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TechDude Goed om te horen dat je je ingelezen hebt en een weloverwogen keuze hebt gemaakt. Mooi! d:)b

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1