Wat kan ik doen om deze laptop sneller te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-01-2022
Beste Tweekers,

Allereerst de beste wensen!

Mijn vraag: ik heb nog een oude laptop liggen (fijn grote scherm en ziet er nog splinternieuw uit), die wel fijn zou zijn om naast mijn huidige laptop te kunnen gebruiken voor mijn studie, maar hij is super traag. Ik ben een leek qua ict, maar zou het wel aandurven om het open te schroeven en onderdelen te vervangen. Mocht het mislukken, dan is er geen man overboord.

1. Ik wil hem dus sneller maken
2. Zorgen dat hij niet steeds moet updaten
3. Bonus: batterij vervangen voor één die langer meegaat

Relevante software en hardware die ik gebruik
TOSHIBA Satallite c870d - 11M
Heb hem geüpdate naar windows 10, wat een beetje heeft geholpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:30
SSD erin pricewatch: Kingston A400 2,5" 480GB of pricewatch: Patriot Memory P210 256GB als het iets goedkoper moet.

[ Voor 70% gewijzigd door Uszka op 05-01-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Eigenlijk het enige nuttige is de toevoeging van een SSD, maar in werkelijkheid is het een oud beestje met een CPU die ten tijde van het uitkomen al bijna rijp was voor het schroot.

Een goedkope SSD toevoegen maakt hem nog wel een stuk bruikbaarder, en is voor zo'n 50 euro te realizeren, maar het vervangen van de laptop zal je een groter plezier doen, ook kwa batterijduur.

Om je even een indruk te geven van hoe de CPU zich verhoudt tov laptops die je tegenwoordig voor zo'n 500 euro kan kopen:

https://technical.city/en/cpu/E1-1200-vs-Ryzen-5-5500U

Prestatieverschil, afhankelijk van workload, ligt tussen de 850% en 2000+%
En dan krijg je ook nog een nieuwer scherm, een SSD, een veel betere batterijduur, etcetera.

Long story short: ik raad af om hier nog geld in te steken

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 05-01-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26

Tazzios

..

specs:
https://nl.hardware.info/...-11m.185743#specificaties
AMD E1-1200 dual core 1.4GHZ uit 2013
4GB
Laptop was 400 euro in 2013.
Waarschijnlijk ziet je laptop er nog zo nieuw uit omdat hij bij aanschaf ook al traag was en daardoor weinig is gebruikt. >:)

Ik zou HOOGUIT een 2e hands ssd voor 20 euro proberen om er wat van te leren want ik vrees dat je het meest last hebt van de trage CPU. Voor 100euro 2e hands heb je al een veel vlottere laptop.

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
Wow dank voor de tips! Ik dacht nl dat ik de RAM zou moeten vervangen, of is dat hetzelfde?

Ik ga even op MP kijken voor een SSD. En als het niet werkt, dan maar een tweedehandsje, want het is een fijne extra laptop.

Waar moet ik op MP op zoeken trouwens qua SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
Tazzios schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:11:
specs:
https://nl.hardware.info/...-11m.185743#specificaties
AMD E1-1200 dual core 1.4GHZ uit 2013
4GB
Laptop was 400 euro in 2013.
Waarschijnlijk ziet je laptop er nog zo nieuw uit omdat hij bij aanschaf ook al traag was en daardoor weinig is gebruikt. >:)

Ik zou HOOGUIT een 2e hands ssd voor 20 euro proberen om er wat van te leren want ik vrees dat je het meest last hebt van de trage CPU. Voor 100euro 2e hands heb je al een veel vlottere laptop.
Haha! Toe was het ook mijn tweede laptop die altijd op tafel lag, maar hij deed het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou niet zo snel op MarktPlaats een SSD kopen -- naast de risico's lijkt het me ook een factor dat je niet weet wat de status is.

De laptop is eigenlijk weinig TLC waard behalve een SSD-tje toevoegen, en dat maakt hem gevoelsmatig sneller; niet werkelijk sneller, en je zult je OS opnieuw moeten installeren. Waarom MP riskeren als er D-ram less S-ATA SSD's zijn voor goede prijzen?:

https://tweakers.net/soli...QSVcAo8z-tPsIOUPosL3jWWn8

Meer zal ik niet doen aan die laptop, no offense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou op een AMD E1-1200 niet eens meer de moeite nemen om daar een SSD in te drukken. Ik heb er hier ook 1 liggen, en dat ding is gewoon traag. Er zit bij mij een SSD zin, heb er een hele lichte linux distro op draaien, maar nog steeds kun je er niet heel erg veel mee.
Geld uitgeven aan dit ding is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ander ding indien je hem wilt gebruiken als:
"naast mijn huidige laptop te kunnen gebruiken voor mijn studie"
Is een beeldscherm op je huidige laptop aansluiten dan veeeel niet praktischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
Hmmmmm... oke, ik probeer altijd vanuit duurzaam oogpunt te beredeneren, maar ik begin nu te twijfelen.

Wat zou ik er mee kunnen doen? Is hij überhaupt nog ergens goed voor? En hoe kan ik hem resetten voordat ik hem wegdoe zodat ik zeker weet dat niemand oude gegevens op kan rakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf nog altijd het idee om een keer een fotolijstje te bouwen van een oude notebook. Ik denk dat ik daar m'n E1 voor ga gebruiken, veel boeienders ga ik er echt niet meer mee doen. Youtube filmpjes trekt die niet eens meer fatsoenlijk., webbrowsen voelt gewoon traag op moderne websites, en z'n CPU staat daarmee altijd tegen de 100%.
Dus als je 'm nog in wil zetten voor leuke lichte dingen waarbij je je niet gaat ergeren aan performance dan is 't nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:31

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb hier nog een Toshiba Satelite L840 uit 2012 liggen. Jaren geleden een oude SSD er in gezet uit mn desktop, maar de wifi-kaart is ook gaar. Voornamelijk ding niet te veel gebruiken, indien gebruiken geduld hebben en met een schuin oog kijken naar een vervanger (met een 3070 gpu ofzo).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
Dank voor het meedenken. Zit nav een tip van hierboven naar monitors te kijken.

Ik zou dan mijn dagelijkse laptop kunnen aansluiten op een monitor en daarmee dus twee schermen hebben (en dus niet alleen dat je je scherm op de monitor spiegelt toch?

Mijn dagelijkse laptop is: Asus Vivobook Flip TP412FA-EC425T - 2-in-1 Laptop - 14 Inch en ben er best wel blij mee! Nu ik hier toch ben: zijn er kleine ingrepen die ik kan doen om deze te upgraden? Als het te veel risico is dan doe ik het niet. Maar blijkbaar heb je als leek niet door waar je winst op kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Als duurzaamheid je motief is, dan is e-waste beperken altijd een goed ding (en dan nog riskeer ik geen marktplaats...). Maar je moet wel realistisch zijn: de CPU heeft een TDP van 18w, het scherm is forser, en de GPU zit zo te googlen óók op 18w tdp... niet dat je altijd alles 100% load maar met randapparatuur er omheen, heb je een 60W machine die minder kan dan een raspberry pi...

Ik zat te denken: "misschien is het een leuke docker host voor iets als pihole" maar realistisch denk ik dat er niet snel genoeg is én qua energie ook niet echt netjes is.

Je Flip heeft zo te zien één HDMI 1.4 poort, en een USB-C poort waar zo te zien slechts 5.0GB/s overheen gaat en waar géén DP-alt mode bij aangemerkt staat. Je zou dus binnen de beperkingen van HDMI 1.4 een extern scherm kunnen aansluiten (en dat hoeft dus niet te spiegelen, via Windows+P wissel je modus naar extend). Je bent zo te zien dus beperkt tot één scherm tenzij je exoten als displaylink introduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemsam
Umbrah schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:50:
Als duurzaamheid je motief is, dan is e-waste beperken altijd een goed ding (en dan nog riskeer ik geen marktplaats...). Maar je moet wel realistisch zijn: de CPU heeft een TDP van 18w, het scherm is forser, en de GPU zit zo te googlen óók op 18w tdp... niet dat je altijd alles 100% load maar met randapparatuur er omheen, heb je een 60W machine die minder kan dan een raspberry pi...

Ik zat te denken: "misschien is het een leuke docker host voor iets als pihole" maar realistisch denk ik dat er niet snel genoeg is én qua energie ook niet echt netjes is.

Je Flip heeft zo te zien één HDMI 1.4 poort, en een USB-C poort waar zo te zien slechts 5.0GB/s overheen gaat en waar géén DP-alt mode bij aangemerkt staat. Je zou dus binnen de beperkingen van HDMI 1.4 een extern scherm kunnen aansluiten (en dat hoeft dus niet te spiegelen, via Windows+P wissel je modus naar extend). Je bent zo te zien dus beperkt tot één scherm tenzij je exoten als displaylink introduceert.
Dankjewel voor je reactie, dit is voor mij echt abracadabra. De Toshiba is rijp voor de schroot, dus heb hem net gelijk maar weggezet. Maar wat betreft de flip heb ik echt een jip-en-janneke-uitleg als dat überhaupt mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Siemsam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:11:
Dank voor het meedenken. Zit nav een tip van hierboven naar monitors te kijken.

Ik zou dan mijn dagelijkse laptop kunnen aansluiten op een monitor en daarmee dus twee schermen hebben (en dus niet alleen dat je je scherm op de monitor spiegelt toch?

Mijn dagelijkse laptop is: Asus Vivobook Flip TP412FA-EC425T - 2-in-1 Laptop - 14 Inch en ben er best wel blij mee! Nu ik hier toch ben: zijn er kleine ingrepen die ik kan doen om deze te upgraden? Als het te veel risico is dan doe ik het niet. Maar blijkbaar heb je als leek niet door waar je winst op kan halen.
Aan laptops valt meestal niet zoveel te upgrade, hardeschijf, werkgeheugen wifikaartje en dan houd het wel op.
Je Flip is met 256GB en 8GB is al aardig uitgerust en zal een upgrade niet zoveel helpen. Mocht je je laptop te traag vinden kan dat ook aan de dualcore liggen die er inzit en die kun je niet vervangen.

link is altijd handig: pricewatch: Asus Vivobook Flip TP412FA-EC425T
Siemsam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Dankjewel voor je reactie, dit is voor mij echt abracadabra. De Toshiba is rijp voor de schroot, dus heb hem net gelijk maar weggezet. Maar wat betreft de flip heb ik echt een jip-en-janneke-uitleg als dat überhaupt mogelijk is!
Je kan er een monitor op aansluiten met een max(werkbare) resolutie van 1440p. via een HMDI kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:35

jgj82

Ja, maar = nee

Siemsam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:55:
[...]

In Het docking station topic kan je prima uitvogelen wat jou ASUS-laptop wel en niet kan over de aanwezige (USB) poorten.

Via de aanwezige HDMI poort zou je een simpele FHD-monitor kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zoals al opgemerkt, het is een laptop met een zeer trage CPU.
Wel dan weer een 17 inch scherm met prettige 1600x900 resolutie.
Dus voor (zeer) lichte taken, backup en om wat van te leren kan je er nog een kleine/goedkope SSD inzetten.
Tweakers Vraag & Aanbod: SSD's
Pagina: 1