Domeinnaam gebruiken voor email

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Hoi Tweakers,

om maar direct met de deur in huis te vallen ik wil graag mijn domeinnaam gaan gebruiken om email te ontvangen en te versturen

mijn idee is om aan mijn domeinnaam 1 of meerdere mailadressen te hangen en ook vanuit deze mailadressen te kunnen mailen

het idee is om deze dmv gmail oid binnen te halen en ook vanuit hier te kunnen sturen
nu heb ik een paar mogelijkheden gevonden met elk zn voor en nadeel

optie 1
Doorstuurservice van transip hierbij worden alle mails gericht aan *.mijndomein.nl doorgestuurd naar mijn gmail hierbij heb ik volgensmij geen mogelijkheid om te versturen vanuit mail@mijndomein.nl ivm het ontbreken van een smtp server voordeel is wel het is goedkoop (5,- per jaar)

optie 2
email pakket afnemen en de pop3 mail binnen laten halen door gmail en ook weer laten versturen via smtp
voordeel is dat zowel inkomen als uitgaand via mail@mijndomein.nl kan gaan nadeel kosten van 5,- per maand voor een mailbox die niet gebruikt wordt

optie 3
mailserver via de synology nas hierop mailserver installeren en koppelen aan mijn domein
via gmail deze pop3 mail weer binnen laten halen en versturen nadeel is dat wanneer deze uit is er ook geen mail binnen gehaald kan worden en uitgaande mail door providers geblokeerd kan worden?
voordeel goedkoop geen extra kosten

zijn er nog andere (goedkopere) oplossingen mogelijk?

Beste antwoord (via H143 op 22-01-2022 07:41)

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
@H143 ben nu wel benieuwd of je nu nog steeds Gmail gebruikt?

Of gebruik je nu volledig de email server van KPN (let wel op dat als je switcht dat je dan je email ook moet verhuizen)

Optie die ik nog niet heb horen noemen is ook gratis;
- inkomende e-mail via cloudflare mail routing
- versturen van e-mail via sendgrid

En dan dat alles via je Gmail inbox

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 13:27
Ik zou gewoon G Suite of Microsoft 365 kiezen, afhankelijk van waar je voorkeur naar uit gaat. Mocht je de technische kennis hebben kan je eventueel ook zelf een mailserver opzetten met bijvoorbeeld Postfix, Dovecot, Amavis of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik zou kiezen voor exchange online ook 5 euro per maand.

- onbeperkte shared mailboxen met login
- onbeperkte aliassen
- vanuit outlook de mogelijkheid te mailen vanaf een alias
- 50GB mailbox + 50GB archive
- 50GB per shared mailbox + 50GB archive

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:47

MsG

Forumzwerver

Ik zou anno 2022 sowieso niks meer met POP3 configureren, maar IMAP inrichten, dan heb je ook geen gedoe als je de mail op meerdere apparaten wil hebben.

Bij Gmail kon je toch altijd gewoon een extern emailadres er aan toevoegen? Zodat je wel Gmail kan gebruiken als webapp, maar toch je eigen domein kan gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door MsG op 05-01-2022 08:07 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Zelf een mailserver hosten is een héél slecht idee als je niet 100% weet wat je doet. De kans dat je door je provider geblokkeerd wordt is heel groot. Daarnaast ontmoedigen de meeste providers het door de poorten te blokkeren. Je mail zal ook vaak als spam aangezien worden.

Buiten Google/Microsoft kan je ook eens naar de oplossing van Apple kijken. Die gebruik ik zelf nu een tijdje en werkt heel goed. Vooral als je (meerdere) Apple devices hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:23
Kijk hier eens:
Privacy email, afstappen van Gmail.
Daar worden verschillende e-mail providers besproken. De meeste ondersteunen ook wel custom domains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
bedankt iedereen voor de reactie's

gister avond heb ik zelf nog een andere mogelijkheid gevonden en dit is voor mij eerst goed wellicht dat ik het op een later tijdstip toch nog anders ga inrichten maar ik heb het nu alsvolgt gedaan

mijn internet provider is KPN waarbij ik gratis webmail heb gekregen
deze gebruikte ik niet maar in mijn zoektoch gister ben ik er achter gekomen dat de webmail van KPN ook de email van mijndomein kan handelen
bij transip heb ik de MX instellingen naar kpn gelinkt
nu heb ik dus een emailadres gemaakt mail@mijndomein.nl
deze ontvang ik nu in mijn kpn mailbox en kan ook verzenden via mail@mijndomein.nl

meer kun je vinden hierover op:
https://www.kpn.com/beleef/blog/e-mail-functies-webmail.htm

toch wel een nette service van kpn dat ze dit ondersteunen.

ik heb nu dus aan kosten voor een mailadres @mijndomein.nl geen extra okosten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt

Of gebruik je nu volledig de email server van KPN (let wel op dat als je switcht dat je dan je email ook moet verhuizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Thomasvt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:54:

de mailbox van kpn wordt weer binnengehaald in mijn gmail account het zijn een paar stappen maar werkt nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
H143 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:05:
[...]

de mailbox van kpn wordt weer binnengehaald in mijn gmail account het zijn een paar stappen maar werkt nu wel :)
Neem aan via POP3? Dat vind ik nog het grootste nadeel. Het kan dan tot een uur duren voordat Gmail door heeft dat je nieuwe mail hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
erwn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Neem aan via POP3? Dat vind ik nog het grootste nadeel. Het kan dan tot een uur duren voordat Gmail door heeft dat je nieuwe mail hebt.
dat is inderdaad een nadeel daar moet ik nog wat op bedenken nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nee, weet ik ook niet. Je kunt alleen in je settings (desktop view) handmatig het ophalen triggeren. Dat doe ik soms als ik net een mail (bijv. verificatiecode) verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
H143 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:14:
[...]

dat is inderdaad een nadeel daar moet ik nog wat op bedenken nog tips?
inkomende e-mail via cloudflare mail routing, en die dan doorsturen naar je Gmail address :)

Geen merkbare vertraging d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:14
Thanks, deze kende ik nog niet.
Had het nu op mijn NAS draaien met een relay service van GhettoSMTP er tussen.
Werkte ook goed, maar dit is natuurlijk net zo makkelijk.
En dan via IMAP ingesteld in mijn Gmail app, sync frequentie op 15 minuten en draaien maar :)

Mailen vanuit de toegevoegde domeinen gaat niet, maar dat word (nu) toch nauwelijks gebruikt.
Mocht het ooit nodig zijn kijken we dan wel weer verder :)

[ Voor 22% gewijzigd door Rensjuh op 05-01-2022 11:42 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Laatst online: 08-05 15:28
Je zou ook een mail forwarding service kunnen gebruiken, sommige zijn gratis te gebruiken:

- https://forwardemail.net
- https://forwardmx.io
- https://improvmx.com

Cloudflare heeft het tegenwoordig ook: https://blog.cloudflare.com/introducing-email-routing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 15:07
Zelf goede ervaring met https://soverin.net/, paar toevoegingen in het dns record en het werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 17:15
Ik had dezelfde vraag een tijdje terug en ik heb mijn eigen domein toen overgezet naar strato voor de mail. Ik betaal maar 2 euro per maand (eerste jaar 1 euro). Dit vind ik een net bedrag. Alleen de optie mail hoef je dan af te nemen, je krijgt daar namelijk gratis 1 domein bij.
Ik gebruik pop3 alleen om hele oude mail uit de mailbox zo nu en dan even lokaal op te slaan, dit zodat ik niet over quota's heen ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:25
MsG schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:06:
Ik zou anno 2022 sowieso niks meer met POP3 configureren, maar IMAP inrichten, dan heb je ook geen gedoe als je de mail op meerdere apparaten wil hebben.

Bij Gmail kon je toch altijd gewoon een extern emailadres er aan toevoegen? Zodat je wel Gmail kan gebruiken als webapp, maar toch je eigen domein kan gebruiken.
Anno 2022 en dan IMAP? IMAP is net zo ouderwets als POP3 respectievelijk 1986 en 1984. Anno 2022 kies je voor een mail sync provider als Gmail / MS365.

Mijn advies:
Lekker voor paar € MS365 afnemen. MX record daarheen zetten, hoef je niks te klooien met doorstuur dingen e.d. en er is enorm veel info over te vinden mocht je ergens problemen mee hebben. Hou er wel rekening mee dat je per persoon een licentie moet hebben. Je kan inderdaad onbeperkt aantal gedeelde mailboxen e.d. aanmaken maar het is verplicht om per persoon een licentie af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:47

MsG

Forumzwerver

Arvado schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Anno 2022 en dan IMAP? IMAP is net zo ouderwets als POP3 respectievelijk 1986 en 1984. Anno 2022 kies je voor een mail sync provider als Gmail / MS365.

Mijn advies:
Lekker voor paar € MS365 afnemen. MX record daarheen zetten, hoef je niks te klooien met doorstuur dingen e.d. en er is enorm veel info over te vinden mocht je ergens problemen mee hebben. Hou er wel rekening mee dat je per persoon een licentie moet hebben. Je kan inderdaad onbeperkt aantal gedeelde mailboxen e.d. aanmaken maar het is verplicht om per persoon een licentie af te nemen.
Het ging mij niet zozeer om de ouderdom van het protocol, genoeg protocollen die we heden ten dage nog gebruiken die uit de jaren 70/80 stammen, maar meer dat je anno 2022 wel een laptop, computer, tablet smartphone, etc. hebt waar men meestal naadloze synchronisatie mee verwacht. Dat lukt prima.met het oude IMAP maar lukt helemaal niet lekker met pop, dat is nooit gebouwd voor dat soort parallel gebruik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:25
MsG schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Het ging mij niet zozeer om de ouderdom van het protocol, genoeg protocollen die we heden ten dage nog gebruiken die uit de jaren 70/80 stammen, maar meer dat je anno 2022 wel een laptop, computer, tablet smartphone, etc. hebt waar men meestal naadloze synchronisatie mee verwacht. Dat lukt prima.met het oude IMAP maar lukt helemaal niet lekker met pop, dat is nooit gebouwd voor dat soort parallel gebruik.
Ook met IMAP lukt dat maar zeer beperkt. Sws enkel voor mail en niet voor contacten en agenda's e.d. Daarnaast zijn submappen ook vaak een probleem, afhankelijk van provider en heb je over het algemeen maar kleine mailboxen.

Daarom is er wat mij betreft maar 1 goed advies en dat is Gmail/Gsuite of MS365, zeker als je er geen omkijken naar wilt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Arvado op 05-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 08:53
Kleine tip voor een ieder met een eigen domein:
Gebruik voor iedere webshop/wat dan ook een uniek mailadres. Bijvoorbeeld:
coolblue@mijndomein.nl
bol@mijndomein.nl
nu@mijndomein.nl

Zo kun je bij binnenkomende spam direct zien wie er slordig is geweest met jouw email adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ppassie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:55:
Kleine tip voor een ieder met een eigen domein:
Gebruik voor iedere webshop/wat dan ook een uniek mailadres. Bijvoorbeeld:
coolblue@mijndomein.nl
bol@mijndomein.nl
nu@mijndomein.nl

Zo kun je bij binnenkomende spam direct zien wie er slordig is geweest met jouw email adres.
Elke fatsoenlijke mailprovider anno 2022 ondersteunt het +-teken, daarvoor hoef je geen catch-all op een eigen domein te hebben draaien. Gebruik gewoon username+[label]@provider.com. Komt allemaal binnen op username@provider.com. Jammer is alleen dat sommige sites een + niet als e-mailadres valideren. Gelukkig zijn dat er steeds minder.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Thomasvt schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:54:

De cloudflare-route heb ik sinds vandaag.
Je mag je aanmelden voor de beta, dat kan wel een tijdje duren ;)
( ik heb er zo'n 5 maanden in de wachtrij voor gestaan ;) )
Gebruik gewoon username+[label]@provider.com. Komt allemaal binnen op username@provider.com. Jammer is alleen dat sommige sites een + niet als e-mailadres valideren. Gelukkig zijn dat er steeds minder.
Bij cloudflare hoeft dat dus niet, daar kan je dus die adressen aanmaken op shop@domein.nl en van daaruit ( in de CF backend ) naar je mail+extensie@gmail.com.
Dan heb je ook geen gedoe met de mail/registratie op de webshops

Maar werkt prima, spf, dmarc allemaal aanwezig, en doorsturen naar een mailadres naar keuze.
Dat kan ook meerdere adressen zijn, dus jij@mijndomein.nl naar jij@provider.nl
en vriendjes@mijndomein.nl naar vriendjes@andere-provider.nl

[ Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 05-01-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 12:10
Mocht je toevallig een Apple apparaat gebruiken: met iCloud+ kun je tegenwoordig je eigen domein voor de mail gebruiken, storage gaat dan gewoon van je iCloud abonnement af. Werkt verder gewoon met IMAP :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydranet
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-04 16:11
Als je de technische kennis heb zou ik zelf een mailserver set-up draaien, als je dat niet hebt zou ik net zoals meerderen al hebben aangeraden voor Google Suite of Microsoft 365 gaan. Ik draai zelf al wat jaren mijn eigen mail set-up met Postfix, Dovecot, Postgrey en MailScanner. Ik maak gebruik van imap via ssl, daarbij heb ik spf en dmarc records en doe ik ook aan spf filtering. Ik ben wel is tegen iets aan gelopen en dan moet je maar net de kennis hebben om het op te lossen en mijn mail is wel is geweigerd door Office 365 voor geen enkele goede reden want ik ben de enige die mail verstuurd vanuit mijn domein, ik heb toen een nieuwe ip adres moeten hangen aan mijn vps en toen was alles weer goed. Op dezelfde vps heb ik ook nextcloud draaien en daar host ik mijn agenda ,contacten, foto's en andere bestanden die ik naar mijn apparaten sync met 2FA erop. Ook heb ik Roundcube webmail draaien met 2FA voor de keren dat webmail beter uit komt als Thunderbird.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydranet op 05-01-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:24
HKLM_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:27:
Ik zou kiezen voor exchange online ook 5 euro per maand.

- onbeperkte shared mailboxen met login
- onbeperkte aliassen
- vanuit outlook de mogelijkheid te mailen vanaf een alias
- 50GB mailbox + 50GB archive
- 50GB per shared mailbox + 50GB archive
Sterker nog, 3,40 euro ex btw voor Exchange Online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:24
Thijsmans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Elke fatsoenlijke mailprovider anno 2022 ondersteunt het +-teken, daarvoor hoef je geen catch-all op een eigen domein te hebben draaien. Gebruik gewoon username+[label]@provider.com. Komt allemaal binnen op username@provider.com. Jammer is alleen dat sommige sites een + niet als e-mailadres valideren. Gelukkig zijn dat er steeds minder.
Handig, dan weet iemand die zo’n adres ziet direct je echte email adres en dan word je daar op gespamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:57

FreakNL

Well do ya punk?

Dit kan gratis met Zoho.

Soortgelijk topic:
E-mail only hosting met domein

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
ASS-Ware schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Sterker nog, 3,40 euro ex btw voor Exchange Online.
Ja maar daar heb je als particulier niks aan :P dan zit het meer richting de 4,20 oké oké :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik lees maar weinig terug over de privacy.
Lijkt mij ook wel belangrijk, vooral bij de "gratis" diensten. Wat doen zij met jouw data???

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 17:13
Hoe goed is je Russisch?

Heb hier een domein aan Yandex hangen, dan kan je ook gratis vanuit je eigen domeinnaam mailen.
Nouja, eigenlijk is alles gewoon Engels, soms kom je iets Russisch tegen :p En kans bestaat dat die gasten eea tracken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
inmiddels nog steeds niet de meest geschikte optie gevonden ik heb inmiddels de cloudeflare beta aangevraagd hoop dat deze mij straks uitkomst gaat bieden
Pagina: 1