Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01 22:57
Er zijn vast meer mensen met dit probleem, vandaar dat ik een workaround post hier. Mijn ervaring is met Moneybird maar het gaat voor zover ik heb begrepen op voor veel meer boekhoudsoftware. Het probleem is het boekhoudpakket moet kunnen omgaan met de spaarrekeningen van ING. Die hebben namelijk hetzelfde IBAN nummer als de betaalrekening, en worden verder aangeduid met een contractnummer.

Voorheen (tot ergens in 2021) werd dat “opgelost“ doordat het voor het boekhoudpakket maar 1 rekening was: je zag dus alleen het totaal in je pakket, niet apart het spaar- en betaalsaldo. Als je MT940 bestanden inlas, moest je wel steeds twee bestanden inlezen: spaar en betaal. Dat werd geaccepteerd, ook al betroffen ze dezelfde tijdsspanne, er stonden immers niet dezelfde transacties in de bestanden .

In 2021 veranderde ING zijn MT940 bestanden: bij spaarrekeningen werd het IBAN nummer vervangen door het contractnummer. Dat veroorzaakte meteen een fout, Moneybird wilde het bestand niet meer importeren (want geen iban). Het instellen van een automatische koppeling lost dat niet op: je krijgt dan alleen de transacties ingeladen die de betaalrekening betreffen.

ING kent het probleem en werkt eraan. Maar tot het structureel is opgelost wil ik mijn workaraound graag delen. Deze workaround werkt zowel als je een automatische koppeling hebt als als je handmatig MT940 bestanden inleest.

De ontbrekende spaartransacties kun je toevoegen door het inlezen van een gecorrigeerd MT940 bestand. Daarvoor ga je als volgt te werk (het blijft dus nog steeds weer 1 rekening)
  1. Download via ING.nl het MT940 bestand van de spaarrekening over die periode
  2. Open het bestand op een windows machine in kladblok (apple schijnt problemen te leveren)
  3. Zoek de regel :25:********EUR (sterretjes staan voor het contractnummer van je spaarrekening)
  4. Vervang het contractnummer door het IBAN nummer van je betaalrekening
  5. Sla het bestand op
  6. Lees het bestand in in je Boekhoudpakket
Laat me weten of het heeft gewerkt bij andere boekhoudprogramma´s, zoals moneymonk, e-boekhouden, twinfield, AFAS, Snelstart etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een andere optie is om, als je 1 spaarrekening en 1 betaalrekening hebt, simpelweg de boekingen van en naar je spaarrekening (vanuit de betaalrekening) te boeken op een grootboekrekening genaamd "spaarrekening".

Je hoeft niet alle transacties van de spaarrekening in te lezen, als je alleen heen en weer naar de (wel gekoppelde) betaalrekening boekt, is het saldo altijd actueel.

Alle transacties van de spaarrekening verwerken (in een dagboek) geeft je, als je niets anders doet dan van en naar de betaalrekening boeken, onnodige administratieve lasten.

Daarnaast, wie heeft er nog een spaarrekening....

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 11:00

Houston3

ole

Voor Unit4 is dit helaas niet zo ''bruikbaar''. Ik laat alle transacties automatisch binnen komen en dat betekend praktisch dat je de de spaarrekening niet kan koppelen. Ik weet vrij zeker dat het offline ook niet zal kunnen omdat de bankkoppeling een geldig IBAN nodig heeft om de import werkend te maken. Het contractnummer zal niet als geldig IBAN worden gezien waardoor je niet kan opslaag en dus de import niet kan activeren.

De optie die JanHenk aandraagt is natuurlijk maar deels bruikbaar. Er zijn spaarrekeningen die kunnen overmaken naar andere rekeningen dan de eigen betaalrekening dus je zou dan het risico nemen dat je transacties mist. Daarnaast zijn er ook rentebijschrijvingen die je op deze manier zou missen.

En wie heeft er nog een spaarrekening? Hopelijk veel verstandige ondernemers. Want als je pinpas wordt gestolen kan je dan nooit het hele saldo opnemen omdat de rest op een spaarrekening staat. En als je meer dan 100k hebt kan je, in ieder geval bij ING, de negatieve rente spreiden.

Voor iedereen die niet kan importeren maar wel alles in een dagboek wil. Je kan ook gewoon alles bij elkaar tellen en het saldo in het dagboek verwerken. Zo heb je weinig werk en mis je nooit transacties omdat de bron je afschrift is.

http://www.houston3.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01 22:57
Janhenk de rentebetalingen gaan niet via de betaalrekening dus je saldo gaat uit de pas lopen.

Houston3: ik heb ook automatische koppeling met toevoeging van de door mij aangepaste mt940 info zie stappenplan, probeer het eens ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-05 16:38
Waarom niet het contract nummer omcoderen tot zijn eigen IBAN ?

Je zou volgens mij relatief makkelijk van de code een IBAN moeten kunnen maken?
Een code is iets als D 123-12345
Een potentiele iban zou dan zijn:
NLXXYYYD0012312345
YYY moet je eventueel zelf invullen aangezien hier in INGB normaal zou staan en nu slechts de letter D
XX zou je dan moeten berekenen als rest getal

De "Geldige" IBAN voor bovenstaande nummer is dan NL77YYYD0012312345
Je kan vervolgens alle transacties toch gewoon onder dat IBAN vinden?

Simpel doch effectief, mits men niet controleert op de geldigheid van YYYD...

Valt best simpel een excelletje te maken die eventueel de codes omzet, nog mooier misschien een stukje code die de hele MT940 doorloopt en de contractnummers automatisch vervangt?

In theorie zou het zelfs moeten kunnen met IBAN: NL09ZZZZ0D12312345
Maar dan zou een simpele controle op de laatste 10 cijfers moeten numeriek zijn al falen.
Ook zou eventueel nog een 11 proef op die laatste 10 cijfers gedaan kunnen worden wat weer een dingetje wordt, maar ook die kan er eventueel nog in.

Een andere oplossing misschien: NL92INGB0D12312345
dan laten we de INGB in tact, weer niet 11 proef, maar wel geldig IBAN

Of nog een andere: NL96INGB0012312345
Met alleen het numerieke deel van het contract nummer, zou waarschijnlijk niet voldoen aan een 11 proef

[ Voor 10% gewijzigd door namliam_eht op 05-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Nog iets verder nagedacht...
Op basis van 12312345 het controle getal van de 11 proef berekend, dat is 3 in dit geval.
Daarmee zou een geldig IBAN kunnen/moeten zijn: NL93INGB0123123453

Raak je alleen de "D" kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdbroek_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-04 11:23
Volgens mij is dit wel een handige oplossing:

Vul op https://nl.ibancalculator.com/bic_und_iban.html het spaarrekening nummer in, en genereer een valide IBAN.

Vervolgens kan je een CAM bestand exporteren vanuit de ING. Deze even openen in kladblok of een andere editor, en het nummer (bv C12345678) vervangen door de gegenereerde IBAN (bv NL71INGB0012345678).

Hierna kan je het gewijzigde CAM bestand gewoon inlezen in Moneybird of een ander programma en worden de transacties automagisch ingelezen!

Wel handig, maar te tricky. Gebruik geen geldige of mogelijk in de toekomst geldige IBANs!

[ Voor 9% gewijzigd door pvdbroek_ op 07-01-2022 08:24 . Reden: Te tricky, oplossing afgekeurd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

namliam_eht schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:50:
Nog iets verder nagedacht...
Op basis van 12312345 het controle getal van de 11 proef berekend, dat is 3 in dit geval.
Daarmee zou een geldig IBAN kunnen/moeten zijn: NL93INGB0123123453

Raak je alleen de "D" kwijt
Ik zou ervoor oppassen om fictieve correcte ibans te gebruiken die je niet in eigendom hebt, dat kan altijd een keer fout gaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
YakuzA schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Ik zou ervoor oppassen om fictieve correcte ibans te gebruiken die je niet in eigendom hebt, dat kan altijd een keer fout gaan.
Als je echte IBANs gebruikt ja, als je als bank YYYY of als land ZZ of een alfanumeriek "bankrekening nummer" gebruikt is de kans dat je een echte IBAN vind wel erg onwaarschijnlijk.
Daarnaast kan je het ook nog combineren EN land ZZ en bank YYYY en alfanumeriek bankrekening nummer.

Ook gebruik je het puur om je eigen administratie te "perfectioneren", niet om fysiek geld mee over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
pvdbroek_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:05:
Volgens mij is dit wel een handige oplossing:

Vul op https://nl.ibancalculator.com/bic_und_iban.html het spaarrekening nummer in, en genereer een valide IBAN.

Vervolgens kan je een CAM bestand exporteren vanuit de ING. Deze even openen in kladblok of een andere editor, en het nummer (bv C12345678) vervangen door de gegenereerde IBAN (bv NL71INGB0012345678).

Hierna kan je het gewijzigde CAM bestand gewoon inlezen in Moneybird of een ander programma en worden de transacties automagisch ingelezen!
Bedankt voor het herhalen van mijn idee, al is jou idee iets gevaarlijker aangezien je via die website alleen maar echte banken en echte landen kan gebruiken...

De kans dat ooit iets als:
ZZ24YYYD0012312345
Echt gaat bestaan is wel ongeveer minder dan nihil
Vraag is of het bij het importeren wordt geaccepteerd, dat hangt af van hoever ze de controle van het IBAN doorgevoerd hebben. In principe is dit een geldig IBAN
Net zoals: NL92INGB0D12312345
Is ook een geldige IBAN, die website accepteert al geen characters in het bankrekening nummer....
Maar de kans dat deze rekening (binnenkort) gaat bestaat is ook wel ongeveer minder dan nihil.

Mocht iemand daarin geintresseerd zijn dan heb ik wel een Excel sheet waarmee je zelf makkelijk "geldige" IBAN's kan verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door namliam_eht op 07-01-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdbroek_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-04 11:23
Helemaal eens met @YakuzA en @namliam_eht. Echte IBANs gebruiken is geen goed idee!

De reden waarom ik daarop kwam, is dat Moneybird geen ongeldige IBAN's toestaat.

Ik heb nog even wat getest, en Moneybird staat zoiets niet toe:

XX77YYYD0012312345

Maar jouw eerdere voorbeeld wel:

NL77YYYD0012312345

Zo te zien moet er in Moneybird dus wel een geldige landcode, format & checksum worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Gezien de logica van de opbouw van het IBAN per land verschilt waarbij o.a. de lengte kan ik me voorstellen dat de landcode wel een van de kort door de bocht oplossingen is te samen met de lengte
NL41YYYD001231234
Is in principe een geldige IBAN, maar voldoet niet aan de regel dat het hele IBAN 18 characters lang moet zijn en/of het rekening nummer 10 cijferig moet zijn.

Terwijl NL92INGB0D12312345
Wel lang genoeg is, maar het rekening nummer niet 10 cijferig is.

Op zich is NL53YYYD1231234
Ook een aardige optie, wat in principe een geldig IBAN is.... het zal geen echt rekening nummer zijn/worden aangezien het niet aan de conventies voldoet ( rekening nummer moet 10 cijferig zijn).

Afhankelijk van hoe streng de IBAN controle is zal het wel of niet geaccepteerd worden.
Pagina: 1