Toon posts:

Win 95/98 games op CD- toch nog es proberen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mozarra
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-03 12:22
Deze vraag komt vast regelmatig terug maar ik kon geen recent bericht vinden op het forum… excuses als het dubbelop is...

In de kerstvakantie ben ik begonnen wat oude spellen proberen te spelen. Ik heb een aantal spellen op de originele CD’s en de meeste zijn geschikt voor Win95/98.
Ik heb een oude laptop met Win98 aan de praat gekregen en hierop is het gelukt om Gabriel Knight 2 en Plancescape: Torment te installeren. Spelen lukte ook prima, alleen kreeg ik het speelscherm niet groter dan pakweg een derde van het scherm (scherm laptop is 1024x768).
The 7th Guest kreeg ik op die laptop niet aan de praat ivm ‘niet geschikte audiokaart’. Ik heb ook nog The 11th hour, Indiana Jones, Magic & Mayhem, Ultima etc liggen die ik misschien ook nog wil proberen.

Heeft iemand tips hoe ik het voor elkaar krijg op die Win98 laptop - of nog beter op mijn huidige PC (Win10/11). Ik heb op dit forum wel gezocht maar de meeste posts zijn al 10 jaar oud :O

Ik vond iets over ScummVM – is dat nog steeds een goede optie?

Of kan ik maar beter geschikte versies zoeken op GOG of Steam – werken die meteen zonder trucs?

(Eigen CD’s gebruiken is wel cool maar een paar jaar geleden heb ik het na uren klooien ook opgegeven |:( )

(Ik overwoog Planescape: Torment te kopen voor de PS4 maar twijfel of de controls wel zo fijn zijn tov toetsenbord/muis)

Alle reacties

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

Glewellyn

is er ook weer.

Je kan het nog eens proberen met DOSBox. www.dosbox.com

Als je googlet op DOSBox plus naam van het spel vind je vaak wel instructies die je op weg helpen.

*zucht*

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:26
DOSBox plus is helaas vrij onstabiel om met fatsoenlijke snelheid (en stabiliteit) Win98 games te draaien, hetzelfde geldt voor PCEmu.

Voor DOS games is er een hoop beschikbaar, en games die al XP compatible waren draaien vaak ook wel in Windows 10. Echter voor Windows 95 en Windows 98-era games, die bijvoorbeeld 3d acceleratie gebruikten, zijn er heel weinig opties. Helaas voor Davilex A2 racer :(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:23
Een andere Tweaker heeft A2 racer games (grotendeels) aan de praat gekregen op een modern systeem :)

• Random IT Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:38
Misschien een hele gekke maar...

Als het aankomt op oudere versies van DirectX (denk aan 6, 7 en 8 ) dan is daar hele goede support voor in Wine (e.g. dus op een Linux distro).

Om bijvoorbeeld A2 Racer 2 goed werkend te krijgen op een Ubuntu-based distro was letterlijk het installeren van Wine en de .exe runnen via Wine genoeg.

Dat gezegd hebbende, waar het vaak fout gaat zijn FMV's en wisselende resolutie's waardoor je gekke dingen krijgt als de 1/3 scherm weergave (zelfde meegemaakt met Jedi Knight). Als je die op een manier kan uitzetten dan zijn de meeste games zelfs op Windows 10 speelbaar zonder al te veel gekke wijzigingen.

Ik kan mij vroeger nog een Windows Application Compatability Toolkit herinneren die je van de Microsoft site kon downloaden. Laatste keer dat ik die heb gebruikt was in het Windows 7 tijdperk maar ik denk dat deze nog steeds moet werken op Windows 10. Daar kon ik echt een berg met games goed mee runnen. Alleen volgens mij heet deze nu de 'Assessment and Deployment' kit? https://docs.microsoft.co...mpatibility-toolkit--act-

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:26
Nu je dat zegt... Met GPU support op WSL is inderdaad het wellicht mogelijk om via Wine op WSL zulke spellen te spelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mozarra
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-03 12:22
... update...

Heb wat meer opgezocht over DosBox en ook ScummVM. Vanwege de opmerking hierboven (dosbox niet stabiel) heb ik ScummVm geprobeerd voor twee games die daar worden ondersteund.

Alle files van de CD's van de The Beast within en The 7th Guest gekopieerd en de spellen goed aan de praat gekregen op mijn huidige W10 laptop! *O*

Mijn andere spellen worden niet ondersteund door ScummVM dus daar ga ik nog even verder mee...
Wine zou ook nog een optie zijn, heb nog wel een laptop liggen waar ik Ubuntu op kan zetten - dus ook bedankt voor die tip!

Vrije tijd is wel een beperkende factor, ik moet die games ook nog spelen :D

(Sorry ben nog wel een beginner, ACToolkit gaat mij boven de pet - maar misschien wel nuttig voor andere lezers van dit topic!)

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Zelf ben ik technisch niet goed genoeg om je te helpen. Ik zag bij toeval dit topic langskomen, en het is niet echt een opsteker voor het aloude argument dat je fysieke games 'veilig zijn'. Dat je er altijd bij kan en ze altijd kan spelen zolang je nog het schijfje hebt.

Vaak dus het tegenargument tegen de 'always online' games of games via digitale distributie.

Zo logisch is 'ik heb het schijfje, ik kan het spelen' blijkbaar toch niet. Het gaat dan nu wel om windows 95/98 games, maar hetzelfde staat uiteraard te gebeuren met windows 7/8/10 games wanneer we al lang op windows 15 of 16 zitten over +-10 a 15 jaar.

Het meest realistische scenario voor oude games oneindig te kunnen spelen is via consoles. Als je de originele werkende hardware nog hebt, is er niets wat je tegenhoudt om de game in z'n originele console te spelen. PC is een te fluide platform.

De utopie dat op PC alles oneindig forward en backward compatible zal zijn, zal wel niet opgaan. Het beste is alles goed documenteren (youtube/playthroughs), en je games 'in het moment zelf' te spelen, en dat starre idee van eeuwige houdbaarheid te laten varen. Software en tech ondergaan te veel en te snelle evolutie om dat mogelijk te maken.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik gebruik eigenlijk alleen DosBox. Heb nog wel een P3 1 ghz windows 98 pc staan voor retro maar gebruik die niet vaak.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee