3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Vraag
Alle reacties
Dan hou ik dat eerst ook aan. 2020 was ook wel extreem laag, maar 2021 was kouder en we hebben gezinsuitbreiding gehad. Dat zou dus een verklaring kunnen zijn, maar aan de de andere kant hebben we in 2020 in de woonkamer een nieuwe vloer gekregen met vvw en Rc 5 isolatie. Vreemd genoeg heeft dat er niet toe geleid dat de Elga meer zelfstandig heeft kunnen doen, wat ik met vvw ipv radiatoren wel verwacht had.I-King schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:07:
Zo heb ik dat wel gedaan, met een beetje marge, want in de winter is de aanvoertemperatuur van water wat lager, dus zul je (iets) meer verbruiken. In jouw geval zou ik dus 16 kuub p/m rekenen. Je behoefte is wel wat gegroeid tussen 2020 en 2021 zo te zien.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
in de zomer heb ik mijn verwarming uit staan, vreemd genoeg wil ik dan mijn huis niet warmer hebben.
die maanden bij elkaar opgeteld, delen door aantal maanden maal 12 geeft een jaar gebruik voor warm tap water en koken samen.
dus erg simpel eigenlijk en redelijk juist.
(pas op, je bent vaak ook een tijdje op vakantie geweest in de zomer. even rekening mee houden.
en in de zomer meer bbq, kan ook een verschil geven, maar echt heel veel is dat allemaal niet.)
mijn gegevens (en ja ik heb thuis nog betere gegevens):
:strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large)
ik kan nu berekenen wat mijn gasgebruik is voor koken + tapwater.
ik kan nu berekenen wat mijn gasgebruik is voor koken + tapwater voorverwarmt met warmtepomp.
en nu heb ik het laatste jaar een elektro boiler bij geplaatst, dus ik kan nu ook berekenen wat ik gebruik voor alleen koken.
als je jouw berekening maakt, dan kan ik ze wel maken voor die van mij.
en kijken we hoeveel afwijking er in zit tussen ons.
edit:
een tool zoals www.mindergas.nl helpt ook veel mensen erg veel.
daar worden graaddagen verwerkt en andere grafieken gemaakt.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 03-01-2022 14:11 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De afgelopen drie jaar heb ik gelogd in Domoticz, dus ik zou dan het gemiddelde van die drie jaren kunnen pakken voor een redelijk betrouwbaar beeld. Mindergas.nl zal ik ook eens naar kijken, vanwege Domoticz heb ik daar nooit iets mee gedaan.
dit is een beetje persoonlijk, maar de eerste maand dat je geen gas meer hebt gebruikt voor verwarming tot de eerste maand dat je wel gas gebruikt voor verwarming.
ik zelf gebruik een kleine hybride warmtepomp hier door gebruik ik pas eind november gas om te verwarmen.
en dat stopt al weer eind februari.
maar dat is bij jouw al heel anders, die moet je zelf bepalen dus ik neem jouw gegevens als waar aan.
het moet een zware baby zijn, als je er mee door de vloer zakt.
(met minder gas kun je het vrij snel zien, maar nog beter is in excel inladen en uitrekenen.
kan niet te moeilijk zijn voor een tweaker zou ik zeggen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb zelf ook een hybride systeem (Elga/Toshiba) en doordat dat niet meer dan 30 graden Ta levert op een hele goede dag krijgt hij de vloer maar heel erg langzaam op temperatuur en heeft daardoor ook meer moeite met het huis op temperatuur te houden zonder gas. In de winter hebben we 's avonds vaak de houtkachel aan, maar daar ben ik vorige winter mee gestopt toen het kouder werd. De vloer koelde dan namelijk af en dat resulteerde in een steeds bijstokende ketel, terwijl de boel nog steeds niet echt lekker op temperatuur kwam. Deze winter is tot nu toe milder en daardoor heb ik de kachel wel weer aan, maar tijdens die paar koude dagen in december heb ik hem weer niet gebruikt en op de cv gedraaid. Dat is dan ongeveer ieder half uur/40 minuten een defrost en een kuubje of 4-5 per dag aan gas.
All-electric willen we nog niet, maar ik zit er wel (weer, want al vaker gedaan) over te denken om de Elga te vervangen door een monoblock en die dan de verwarming te laten doen. We hebben nog een prima ketel en fornuis, dus die de deur uit is weinig duurzaam en de Elga kan in een kleinere woning nog prima dienst doen, vandaar. Als een monoblock een hogere maximale Ta (zeg 40c) levert dan heb ik veel meer comfort en kan het allemaal (hopelijk) ook nog wat energiezuiniger dan met een hybride WP die op een dag als 2e kerstdag er 18kwh + 3 kuub gas doorheen jaagt, nog los van de houtkachel die ik 's avonds aan had.
Excel is voor de gemiddelde Tweaker vast niet moeilijk, maar je hebt hier te maken met een Anglist die aardig technisch is maar compleet uitschakelt als hij met formules moet werken.

Warmwaterverbruik voor douchen trekt meestal de grootste wissel op je gasverbruik buiten die voor de cv,
en in de winter meer dan in de zomer door de verschillende koudwatertemperaturen.
Hier in de zomer tot ca. 18°C en in de winter ca. 8°C actueel.
Niet vergeten: het opwarmen/bijstoken/warmhouden van het boilervaatje in veel (oudere) ketels (ca. 0,09 - 0,11 m³/dag) voor het zgn. warmwatercomfort, in de winter ook vaker nodig dan in de zomer.
Per douchebeurt van 40 l @39°C ben je vermoedelijk ca. 0,2 m³ gas kwijt (1ste benadering).
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Ik heb even al mijn Excel-skills bij elkaar gepakt en het volgende gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5OXjZilcS4dWKF3uyf5p2voF.png?f=user_large)
Ik heb daarbij juni-september als zomer genomen, omdat mei wat variabel is door het opstookprotocol dat ik in mie 2020 moest draaien. Wat wel opvalt is dat 2019 en 2020 erg zacht waren, al had ik in de winter van 2017-2018 ook nog last van de beruchte "Elga hybernation" waardoor ik meer gas heb verstookt dan nodig. Je ziet echter ook duidelijk de toename in het winterverbruik nadat de vloerverwarming in de woonkamer is geplaatst. Maar, zoals ik al eerder zei, ik heb in 2021 ook beduidend minder de houtkachel aan gehad. Met een kleintje heb je dan toch minder zin om steeds die kachel in de gaten te moeten houden, hoe gezellig het ook is om hem 's avonds aan te hebben.
Wanneer ik naar het gemiddelde kijk en dat naast het gemiddelde juni-september 2021 leg (14,69m3), dan zou ik 15m3 voor sww/koken als uitgangspunt willen nemen. Dat is dan 180m3, waardoor ik afgelopen jaar zo'n 188m3 in verwarming heb gestopt. Is dat een beetje een goede berekening?
Je kan misschien nog af en toe het verbruik per douchebeurt, babybad, avondeten koken etc. checken ter verificatie.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
jep zoals @dunklefaser ook al zegt, dat zou ongeveer moeten kloppen.
mijn gasgebruik voor 2020 en 2021:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHrBKs2i5yII7h9BIPwTg7St.jpg?f=user_large)
ik ben in die tijd over gegaan van gas+warmtepomp voor tap water, naar warmtepomp+boiler.
de maanden april tot oktober zijn bij mij puur koken (dit komt door warmtepomp.)
reken ik dan uit:
2020 = 65m3 / 7 x 12 = 115m3
gas gebruik per jaar voor koken + tapwater (met warmtepomp ondersteuning.)
2021 = 27m3 / 7 x 12 = 46m3
gasgebruik puur voor koken.
dan kun je nog stellen, zomer iets meer salades en iets minder koken, iets meer bbq dus iets minder gas.
etc etc, en ja dan zit je op ongeveer 50m3 per jaar.
dan nog je SJV.
leuk ding maar heb je hem ook?
als je SJV minder als 500m3 per jaar is, dan heb je eigenlijk een kookgas aansluiting.
(mag ook voor andere dingen gebruikt worden als alleen koken.)
en daar hoort een lager vastrecht bij.
zie ook:
https://www.enexis.nl/tarieven#Netwerkkosten
het verschil is € 138,1923 versus € 186,5530
en soms gaat dit helemaal fout bij leveranciers, dan heb je nog steeds de oude SJV.
dus check het even voor de zekerheid.
Donderdag krijg ik een installateur op bezoek die wat zaken aan gaat passen aan de huidige installatie om hem optimaler te laten werken (o.a. een andere verdeler) en die wil ik dan ook eens vragen wat het vervangen van de Elga door een monoblock gaat kosten. De Elga heeft zichzelf onderhand flink terugverdiend en als ik die via MP oid door kan verkopen dan vind ik dat wel de overweging waard. Als dan het fornuis of de ketel het begeeft kunnen we dan de volgende stap naar volledig gasloos maken met een WP boiler of een binnenunit bij de monoblock.
[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 04-01-2022 11:41 ]
je hebt de lagere SJV en houd hem in de gaten.
elga door verkopen?
en vervangen voor monoblock?
die snap ik niet, maar ik weet ook niet alles.
(elga is toch toffer als een monoblock, monoblock dat blijft een beetje tobben.
de monoblocken hebben 1 groot voordeel, dat is het zelf kunnen aanleggen geen stek handeling nodig die lastig is.
maar als je dat al niet doet, dan is het beter om de elga gewoon te houden en een andere oplossing te zoeken. lijkt mij.)
Een monoblock leek me daarom een goede verbetering (mijn ouders zijn gasloos met een Nibe 2040) en ik haal uit het l/w topic altijd dat een monoblock veel beter is dan een Elga. Maar ook ik weet niet alles, dus ik hoor graag waarom jij een andere oplossing zou zoeken. 😊
dat een elga het vaak moeilijk heeft om een huis te verwarmen is bekend.
dit is ook niet zo gek, met die vreemde aansturing in het ding.
monoblocken zijn dan vaak wel iets beter (maar zie het niet als een wonderlijk beter) maar hebben zo weer hun nadelen.
je zou ook naast de elga een monoblock kunnen gebruiken b.v.
of je zou een airco (lucht/lucht) kunnen gebruiken.
of een variant van een ventilatielucht warmtepomp (zoals ik gebruik en die heeft een boiler, dus ook tapwater ondersteuning) er bij kunnen hangen (mits je ventilatie type C hebt.).
is allemaal een stuk goedkoper als vervangen voor monoblock lijkt mij.
kun je lekker centjes blijven besparen met de elga, en los van het gas.
maar alles is heel afhankelijk van je huis en wat mogenlijk is in de ruimte die je hebt.
Monoblock erbij zou kunnen, als dat samen kan werken met de Elga, maar of twee buitenunits onder elkaar door de waf gaat komen... En ga ik dan niet nog meer stroom gebruiken dan nu met de Elga?
jep de elga, een eigenwijs ding.
maar met de elga de boven verdieping warm houden, en met een airco de huiskamer/keuken.
kan een optie zijn. (ik heb geen idee wat er mogenlijk is in je huis, ik zie niet wat jij ziet, dus kan er soms helemaal naast zitten, dus lees relatief en denk ook zelf.)
of de elga een 2de monoblock laten aansturen in plaats van een gasketel etc etc ...
is misschien ook een mogelijkheid.
ik had zelf ook geen ventilatie type C, die heb ik aangelegd voor de warmtepomp.
(niet helemaal waar, ik vond de lucht in huis veel te vaak bedompt en gewoon rond uit smerig in huis.
dus ik wou betere ventilatie, en dat toevallig maar opgelost met een warmtepomp.
de extra kosten met de snoepsidie was voor mij maar 1k€ en de besparing in het gas was een leuk extraatje wat ik er gratis bij kreeg. mijn gezondheid is belangrijker als de besparing.)
even 2 gaten laten boren door de plafons, was in een half uur gedaan en een gat voor de badkamer had ik al, het afwerken van de buizen duurde langer.
dus soms is dit echt helemaal niet gek.
1 grote monoblock versus 1 elga + kleine monoblock.
ja in beide gevallen ga je meer kWh gebruiken en minder m3, maar verschil daar tussen is minimaal.
of nog anders:
het is maar 300m3 gas max in jouw geval.
300m3 x 8kWh = 2400kWh per jaar om dit met elektra kachels te doen.
nu ga je 50m3 gas voor koken vervangen voor 50m3x8kWh=400kWh voor koken. (met koken heb je geen COP hellaas)
200m3 gas voor tapwater voor 200m3x8kWh=1600kWh voor tapwater (of je neemt een warmtepompboiler, kan ik toch wel aan raden, of check ook Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen kan ook misschien iets zijn)
en heb je maar een heel klein beetje gas over voor een elektra kachel, kun je daar wel een grotere warmtepomp voor kopen?
(denk bij elektra kachel ook aan IR panelen.
(bedenk ook dat je zonder gas geen vastrecht meer betaald, scheelt je weer 138€ en een 100€ leverancier kosten, daar koop je aardig wat kWh's voor of een paar extra zonnepanelen op het schuurtje of zo.)
persoonlijk ik zou eens beginnen met of een warmtepompboiler of elektrisch koken.
dan kun je de stappen wat kleiner maken voor je zelf.
laat die elga nog maar even renderen.
ach ik zit met het zelfde probleem als jij.
daarom heb ik nu een elektra boiler genomen (die gehotfild word met warmtepompboiler).
en nu heb ik nog maar 150m3 gas gebruik.
50m3 koken en 100m3 gas voor stoken.
(lol dit met een 1,4kW warmtepomp nog een stukje kleiner als jouw elga, maar iets minder eigenwijs als die elga.
(ja mijn leverancier is foetsie dus verplicht een nieuw contract, grrrr ik heb nu de nieuwe prijzen en word er niet vrolijk van.
2,1€/m3 en 0,57€/kWh, pfffff niet leuk meer.)
nu kan ik als ik de gas er uit gooi wel 138€ + 130€ besparen, gewoon geen netbeheerder kosten en geen leverancier kosten.
150m3 gas = 150x2,1€/m3 + 138€ + 130€ = +/-575€
en daar kan ik 575€ / 0,57€/kWh = 1000kWh voor kopen.
maakt een hoop pijn weer goed, maar nog niet alles.
Conclusie daaruit was dat er in de loop der jaren van alles aan elkaar geknoopt is en niet altijd op de koninklijke manier. Stalen cv buis op koperbuis, rare verlopen, verkeerd om geplaatst RTL ventiel en bij de vvw verdeler zelfs een thermostaatkraan die dunner is dan de leidingen ervoor en erna.

Gecombineerd met het forse verbruik van de Elga (daar gaat per dag meer in dan mijn ouders in hin hele gasloze huis stoppen) heeft dat er toe geleid dat vrouwlief en ik elkaar nog eens aangekeken hebben en er eind van week een offerte moet liggen om van het gas af te gaan. Dan toch liever in een keer de hele boel goed in orde maken in plaats van weer wat aanpassingen en hopen dat het dan beter wordt.