Tweestrijd: bouwen voor kennis of niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-05 20:53
Wellicht niet het juiste forum, excuses vooraf.

Een kennisje van zoon appt vanochtend; ze wil advies over een nieuw systeem. Complete lijst met wensen, wat ze er mee wil doen, budget is krap.

In huize Donderkop staan enkel zelfbouw machines; elk systeem had zijn uitdagingen en erken inmiddels prima voor wat ze moeten doen.

Maar wat gaan we nu adviseren? In een ideale situatie bouwen we voor deze kennis een systeem naar wens, maar ja. We zitten niet te wachten op problemen als later het systeem raar zou gaan doen.
Een pre-built kan, als 'tweaker' weet je precies wat je krijgt... Ga je dat dan vertellen?
Of tweedehands bij een wildvreemde laten kopen? Of via tweakers vraag en aanbod? (zouden er 'semiprofessionele' bouwers tussen zitten, die enkel systemen bouwen en deze direct op het forum verkopen?)

Wat zou jij terugschrijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Laat je kennis een Tweakers-account aanmaken en hier advies inwinnen. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:12
g0tanks schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:28:
Ja, dat lijkt mij ook wel een goede.

Ik heb jaren geleden al besloten dat ik geen gezeik meer wil met dit soort vragen. Wat je ook adviseert, als er wat is dan komen ze al gauw weer bij jou terug. Dat moet je niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een 'kennisje' is wat dat betreft het niet waard voor het mogelijke gezeur. Bij mij moet het wel echt eerstegraads familie zijn wil ik er over nadenken en meestal ga ik dan alsnog op zoek naar een pre-build met goede support.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:34

Standeman

Prutser 1e klasse

Pre-built of bij een webshop uitkiezen en door hun in elkaar laten zetten. Gewoon om gezeur te voorkomen en dat je straks geen ondersteuning moet/hoeft te geven. Voordat je het weet kan je voor elke wissewasje op komen draven omdat ze weer eens malware hebben opgelopen (en dat ligt nooooit aan hun!).

Mocht je nog niet overtuigd zijn: Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen :p

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 03-01-2022 11:46 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

donderkop schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:26:
Wellicht niet het juiste forum, excuses vooraf.

Een kennisje van zoon appt vanochtend; ze wil advies over een nieuw systeem. Complete lijst met wensen, wat ze er mee wil doen, budget is krap.

In huize Donderkop staan enkel zelfbouw machines; elk systeem had zijn uitdagingen en erken inmiddels prima voor wat ze moeten doen.

Maar wat gaan we nu adviseren? In een ideale situatie bouwen we voor deze kennis een systeem naar wens, maar ja. We zitten niet te wachten op problemen als later het systeem raar zou gaan doen.
Een pre-built kan, als 'tweaker' weet je precies wat je krijgt... Ga je dat dan vertellen?
Of tweedehands bij een wildvreemde laten kopen? Of via tweakers vraag en aanbod? (zouden er 'semiprofessionele' bouwers tussen zitten, die enkel systemen bouwen en deze direct op het forum verkopen?)

Wat zou jij terugschrijven?
Bij elk probleem wat ze vanaf nu met het systeem hebben komen ze bij jou, zelfs de problemen die niets met de hardware te maken hebben.
Ik doe het alleen nog voor mensen die ook iets voor mij doen of die ik regelmatig zie zonder dat het iets met computers te maken heeft.

@Standeman Lol, uit dat topic:
|sWORDs| schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:13:
Ik ben jaren terug begonnen met alleen nog maar mensen te helpen die ik ook zie zonder computerproblemen. Dat en een paar dagen wachttijd per probleem (60% lost het zelf op of ze vinden iemand die sneller komt bij problemen) deed wonderen, in plaats van meerdere mensen helpen per avond is het nu een handje (of sommige jaren twee handjes) vol per jaar.

Die wachttijd doe ik natuurlijk niet bij degenen die altijd direct voor mij klaar staan.

Verder kijk ik ook naar de waarde van de PC en leg ik uit dat desondanks dat ze niet betalen de PC de moeite niet waard is. (Ik besteed geen 4 uur aan een PC die 80 euro waard is.)

Mensen die mopperen (ook over de situatie) vertel ik vriendelijk dat het wel gezellig moet blijven en ik er anders geen zin meer in heb. Mensen die iets anders ondertussen doen ook.
|sWORDs| schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:58:
[...]

Ik heb twee vergelijkbare...

Ik was de computer aan het repareren bij een dochter van een tennisvriend van mijn vader, waar de man van thuis komt en vraagt of ik ook nog even bij de buurman wil kijken. Kom ik daar, PC van 10 jaar oud met een schijf waarvan de kop vast zit. Ik: Is niet de moeite waard om iets aan te doen, gewoon een nieuwe kopen. De man die me meegenomen had: Hij heeft niet zoveel geld. Ik: Nieuwe schijf kost ook geld, en alles opnieuw installeren kost uren tot een dag, zonde van mijn tijd. Man wiens vrouw haar PC ik net voor derde keer gratis gerepareerd had: Moet het altijd om geld gaan? :S

De tennisvriend van mijn vader van hierboven belt mij op met een probleem, dus ik wilde hem over de telefoon helpen. Druk eens op windows toets en dan tegelijk op de E. "Ik heb geen E." Op je toetsenbord. "Er zit geen E op mijn toetsenbord." Haal eens rustig adem en kijk eens goed, in het deel links boven paar centimeter van de bovenkant en zijkant. Schreeuwend: Ik zie geen E.
Mijn vrouw die het kon horen terwijl de telefoon niet eens op speaker stond rolde van de bank van het lachen.

Als ik hier aan terug denk dan ben ik wat blij dat ik eigenlijk alleen nog maar een handje vol mensen help.

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 03-01-2022 11:40 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
g0tanks schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:28:
Ha! Zou ik wel kunnen doen, maar dan wil ik vooraf wel een disclaimer dat ik niet insta voor eventuele héle erge beginnersvragen ;) Gekkigheid natuurlijk, maar ik had daar heel eerlijk nog niet aan gedacht O-)

Ik zal zoon dit doorgeven: niet aan beginnen, doorverwijzen naar tweakers waar ze op het forum terecht kan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik zou schrijven: "Kijk eens op Coolblue, die hebben regelmatig aanbiedingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:00:
Zit nu even (beter goed beslagen ten ijs komen) op onder meer megekko te kijken. Zoon had op bol iets gevonden, maar daar maak je niet persé iedereen blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 1302638 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:00:
Zou ik ook doen, of Dell.nl of iets. Ook makkelijker met de garantie als ze het als een geheel kopen (anders moet je ze daar ook bij helpen)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 03-01-2022 12:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1