Toon posts:

Problemen met waterdruk in huis

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-03 10:06
Afgelopen jaar hebben wij onze woning compleet gerenoveerd. Hierbij is ook het complete leidingensysteem qua water vernieuwd. Echter ervaren wij "problemen" met de waterdruk. De de woningen waar we hiervoor hebben gewoond was de waterdruk veel hoger en ook bij bekenden die hier in de buurt wonen is in huis de waterdruk gewoon merkbaar hoger. Naar ons idee komt er een matige hoeveelheid water uit de kraan in de keuken, bijkeuken, badkraan, wastafel kranen en douche. De installateur is al twee keer hier geweest en heeft alles gecheckt echter kan hij het niet vinden. Hij heeft bij de kranen ook een meting gedaan met een meet apparatuur (ben er zelf ook bij geweest) en die geeft aan dat alles binnen de marges valt. Maar voor ons gevoel is het echt matig. Het bad is pas na 25 minuten de kraan aan laten vol, de douche druppelt uit sommige gaatjes uit de douchekop en we kunnen de spoelbak van de keuken niet goed schoonspoelen omdat er niet veel water uit de kraan komt. Het gekke is dat er wel een flinke waterdruk het huis in komt. De reden dat we de dat weten is de volgende: Het water komt het huis in en direct daarna is de watermeter aanwezig. Ongeveer een meter na de watermeter is er een T-splitsing in de waterleiding. 1 kant gaat naar beide buitenkranen en de andere kant gaat verder het huis in. Als wij een van beide buitenkranen opendraaien komt het water er echt met een raketsnelheid uit. Een wereld van verschil met de druk die op de kranen in huis staat. Dus aan de druk die er vanuit de straat komt ligt het niet.

Hoe is de situatie in huis: Na het T-stuk loopt de leiding naar de technische ruimte. Als eerste zit er in deze leiding een terugstroombeveiling. Daarna een wateronthander van het merk en type Aquastar 800 SHE. Vanuit daar loopt het maar een T-stuk toen. In dit T-stuk wordt er een verdeling gemaakt naar het boilervat van de warmtepomp en daarna naar alle kranen in huis.

Iemand een idee waar het hem in kan zitten?

Er zitten geen waterbesparende zeefjes in de kranen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

"naar gevoel matig, merkbaar hoger". Daar kunnen we niks mee. Meten = weten. Ga eerst eens meten. Hoeveel druk staat er op de leidingen? Heb je een CV? Dan kan je daar mogelijk de druk ook wel aflezen als je deze bijvult.
En kan het niet zijn dat je waterontharder een flinke hap uit je waterdruk wegneemt?
Een tekening van de situatie zou ook wel erg helpen :)

[Voor 24% gewijzigd door Microkid op 02-01-2022 21:19]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sunri5e
Microkid schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:16:
"naar gevoel matig, merkbaar hoger". Daar kunnen we niks mee. Meten = weten. Ga eerst eens meten. Hoeveel druk staat er op de leidingen? Heb je een CV? Dan kan je daar mogelijk de druk ook wel aflezen als je deze bijvult.
Zoals ik al schreef in mijn OP hebben we een warmtepomp.

Volgens de specs van de waterontharder heeft deze een doorstroomsnelheid van 2000 liter per uur. Dat is 33,33 liter per minuut. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Sunri5e op 02-01-2022 21:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onlangs vergelijkbaar topic gezien: Waterdruk in nieuwbouwhuis erg laag - wat te doen?

Daar bleek meerlagenbuis met te weinig diameter het issue en ook de bijbehorende koppelingen. En terugstroomklep beperkte de doorstroming ook veel.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Sunri5e
Dit zijn de metingen:

Ikea keukenkraan in bijkeuken:

ÄLMAREN Keukenmengkraan & uittrekb sproeikop, roestvrij staalkleur - IKEA ikeu geeft aan 5,5 Liter bij 3 bar.

Gemeten met zeef 5 liter per minuut. Zonder zeef 6 liter per minuut.

Doorstroomtabel hoofddouche
M106_10 (hotbath.nl) aangegeven door Hotbath bij 3 bar 10 liter per minuut.

Gemeten 10,5-11 liter per minuut uit buis die uit plafond komt.

Doorstroomtabel wastafelmengkraan
CB005_10 (hotbath.nl) aangegeven door Hotbath bij 3 bar 4,1 liter per minuut.

Gemeten 4,5- 5liter per minuut.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 21:52

Glewellyn

is er ook weer.

Het gaat als ik het zo hoor alleen over warm water, klopt dat?

*zucht*

• Sunri5e
Glewellyn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:23:
Het gaat als ik het zo hoor alleen over warm water, klopt dat?
Nee. Het gaat ook om puur koud water. Als ik een van deze kranen volledig op koud instel komt er dezelfde matige waterdruk uit.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Sunri5e schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:25:
[...]
Nee. Het gaat ook om puur koud water. Als ik een van deze kranen volledig op koud instel komt er dezelfde matige waterdruk uit.
Logisch gezien moet het probleem dus ergens zitten na de vertakking van de buitenkranen en voordat de waterleiding zich richting je warmwatervoorziening afsplitst. Wat is de eerste kraan die je tegenkomt als je de leiding volgt vanaf de t-splitsing?

Of het is iets dat een optelsom is van allerlei kleine problemen in het systeem.

*zucht*

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar als je dan naar de metingen kijkt lijkt er weer niks aan de hand, blijkbaar een voordeur van ca 3 bar bij de tappunten. Dat is volgens de boeken een hele mooie normale waarde.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

bartvl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:39:
Maar als je dan naar de metingen kijkt lijkt er weer niks aan de hand, blijkbaar een voordeur van ca 3 bar bij de tappunten. Dat is volgens de boeken een hele mooie normale waarde.
Druk zegt niet zoveel. Uiteindelijk zal die 3 bar zich (hoogte even niet meegerekend) door het hele systeem verspreiden.

Ter illustratie: Als je een leiding hebt met een binnendiameter van 16mm een je laat die open aan het einde, of je zet er een dop op met een gaatje van een millimeter, dan komt daar niet evenveel water uit. Druk is dus niet het probleem, het probleem is het debiet.

*zucht*

• Sunri5e
Glewellyn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Logisch gezien moet het probleem dus ergens zitten na de vertakking van de buitenkranen en voordat de waterleiding zich richting je warmwatervoorziening afsplitst. Wat is de eerste kraan die je tegenkomt als je de leiding volgt vanaf de t-splitsing?

Of het is iets dat een optelsom is van allerlei kleine problemen in het systeem.
Gaan kraan maar een tweede T-stuk. Daarna de de terugstroombeveiliging en wateronthander. Voor de rest zitten er geen kranen tussen.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Sunri5e schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Gaan kraan maar een tweede T-stuk. Daarna de de terugstroombeveiliging en wateronthander. Voor de rest zitten er geen kranen tussen.
En de andere tak van die 2e T-koppeling?

*zucht*

• Sunri5e
Glewellyn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:50:
[...]

En de andere tak van die 2e T-koppeling?
Je bedoeld naar de waterpomp?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Sunri5e schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Je bedoeld naar de waterpomp?
Hoe moet ik dat nou weten? :D

Dit is wat ik heb begrepen:
code:
1
2
3
4
Watermeter------------ T-stuk ---------------- T-stuk----Terugslagklep-----Wateronthander---???
                         |                        |
                       Buitenkranen             ?????

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sunri5e
Glewellyn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Hoe moet ik dat nou weten? :D

Dit is wat ik heb begrepen:
code:
1
2
3
4
Watermeter------------ T-stuk ---------------- T-stuk----Terugslagklep-----Wateronthander---???
                       Buitenkranen             ?????
Je had het kunnen weten want dat had ik al benoemd
:P

Maar je tekening klopt. Ik kan nu geen foto’s maken maar wellicht is het handig ter verduidelijking van de situatie dat ik dat morgen even ga doen…

• bartvl
  • Laatst online: 22:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Glewellyn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Druk zegt niet zoveel. Uiteindelijk zal die 3 bar zich (hoogte even niet meegerekend) door het hele systeem verspreiden.

Ter illustratie: Als je een leiding hebt met een binnendiameter van 16mm een je laat die open aan het einde, of je zet er een dop op met een gaatje van een millimeter, dan komt daar niet evenveel water uit. Druk is dus niet het probleem, het probleem is het debiet.
Op zich heb je gelijk. Tegelijkertijd heeft de TS gemeten. De kranen gedragen zich volgens specificaties. Goede voordruk en juist debiet. Theoretisch zou er dus geen probleem zijn.

Enerzijds is de vraag dus: ben je een andere situatie gewend die wellicht ‘luxer’ was? (In principe al beantwoord)
Anderzijds lijken er echte ‘problemen’ te zijn als; druppelende douchekoppen. Wellicht kan dit wat meer toegelicht worden?

In de oude/vorige situatie, hadden jullie toen ook een waterontharder?

Life is not about specs, it is about joy!

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Elk ding met een restrictie, filter oid kan de oorzaak zijn. Beetje rotzooi (metaalvijzels) in een terugslagklep kan flink uitmaken. Je moet op zoek naar de bron. Kan je de warmtepomp aftappen (/loskoppelen).. heb je daar ook weinig water weet je dat het dus al daarvoor zit. Grootste kans at het ergens rond de waterontharder zit

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 18:58
klinkt als of een verstopping, of een te hoge drukval over terugslagklep of de waterontharder, of een te kleine leiding diameter in de hoofdleiding.

Als het op alle verdiepingen afnemers is dan zal het voor de splitsing liggen.

Hier met één kraan op één hoog appartement 1 L / 10 sec, maar als er meer gebruikers gelijktijdig aanstaan kakt de uitstroom hoeveelheid echt in. Dus dat is ook iets om eens naar te kijken, als je een tweede en derde kraan gebruiker (toilet) bijzet, daalt het dan nog meer?
Hier wel, kwestie van te kleine aanvoerleiding na de meter, maar dat was blijkbaar gewoon toen dit ooit werd neergezet.

Overigens heb ik in mijn situatie het meeste water bij lauw, daar het dan via twee kanten uit de wastafel kraan komt, maakt blijkbaar toch wel uit met die ielige aansluit slangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-03 00:56
op de meeste water ontharders zit een bypass, die zou je eens open kunnen zetten om de ontharder uit te sluiten.

Overigens heb ik zelf gewoon een hydrofoor pomp bij mijn net na de ontharder gezet, bij ons ging het voornamelijk om lekker te kunnen douchen, dus de hydrofoor staat alleen aan wanneer nodig. (afstand bediening en sonoff).

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03 15:12
een te kleine of te zware terugslagklep ?wat heb je zitten als terugslagklep ?
een ca keerklep 22 mm zecht mijn glazenbol.
daar mag een hydrofoor voor of achter zijn wel nare dingen.

• Xander
  • Laatst online: 02:23
De tekening bevat op 2 plaatsen vraagtekens. Het klopt dat jij geen idee hebt wat daar zit? :P
Sunri5e schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:20:
Ikea keukenkraan in bijkeuken:

ÄLMAREN Keukenmengkraan & uittrekb sproeikop, roestvrij staalkleur - IKEA ikeu geeft aan 5,5 Liter bij 3 bar.

Gemeten met zeef 5 liter per minuut. Zonder zeef 6 liter per minuut.

Doorstroomtabel hoofddouche
M106_10 (hotbath.nl) aangegeven door Hotbath bij 3 bar 10 liter per minuut.

Gemeten 10,5-11 liter per minuut uit buis die uit plafond komt.

Doorstroomtabel wastafelmengkraan
CB005_10 (hotbath.nl) aangegeven door Hotbath bij 3 bar 4,1 liter per minuut.

Gemeten 4,5- 5liter per minuut.
Die metingen zijn wel netjes allemaal rond of boven de fabrikantopgave. Dat maakt het wel vreemd. :)

Hoe zit dat met de buitenkraan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sunri5e
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben inmiddels iets verder gekomen. Ik zal even de situatie proberen helder te krijgen.

Overzicht: Het water komt via de watermeter de woning in. Direct achter de watermeter zit een T stuk:

Het stuk naar boven gaat naar de twee buitenkranen toe. Op deze kranen staat enorm veel waterdruk. Het stuk wat doorloopt gaat richting de terugstroombeveiling en waterontharder. Hier zit het probleem niet.

En dat klopt ook want na de waterontharder zit er weer een T-splitsing. Die zich opsplitst naar de kant waar het leiding netwerk naar alle kranen zit waar naar mijn idee te weinig water uit komt en naar de warmtepomp. Echter zit bij de warmtepomp nog een T splitsing op de leiding met daarop een wasmachine kraan. Als ik deze aanzet komt er evenveel druk uit als de kranen die buiten zitten. Het probleem zit dus ergens in het leidingennetwerk naar de kranen toe en niet in de terugstroombeveliging of in de waterontharder.

Je zou bijna verwachten dat het ergens hier moet zitten (zie laatste foto). Aangezien daar de dikke leiding aftakt naar 3 leidingen (badkamer, keuken en bijkeuken).

[Voor 13% gewijzigd door Sunri5e op 03-01-2022 17:09]

• Sunri5e
Xander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:30:
[...]

De tekening bevat op 2 plaatsen vraagtekens. Het klopt dat jij geen idee hebt wat daar zit? :P

[...]

Die metingen zijn wel netjes allemaal rond of boven de fabrikantopgave. Dat maakt het wel vreemd. :)

Hoe zit dat met de buitenkraan?
- De buitenkraan geeft 15 liter per minuut
- De wasmachinekraan bij de warmtepomp (dus na de waterontharder en na de terugstroombeveiliging) geeft 12 liter per minuut
- De kraan in de keuken en bijkeuken geven allebei maar 5,5 liter per minuut (In de keuken zit een Quooker)
- De kranen op de badkamer geven 10 liter per minuut

1. Gaat naar de badkamer
2. Gaat naar de keuken
3. Gaat naar de bijkeuken

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en de aanvoer van water komt dus vanaf bovenkant?

* SMSfreakie snapt niet waarom ze een vernauwing hebben tussen de leiding van 1 en 2/3

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Sunri5e
SMSfreakie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:

* SMSfreakie snapt niet waarom ze een vernauwing hebben tussen de leiding van 1 en 2/3
Ja het water komt van boven.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:00
SMSfreakie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:

Vind ik ook bijzonder, dat zou je toch allemaal in de zelfde maat willen uitvoeren.
Hier is alles 22mm tot de aftakking naar een tappunt dan is het laatste stuk 15mm.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03 15:12
ja je kan de boel wel op zijn kop gooien maar dat is niet perse het prolbeem.
even wat grotere t-stukken ertussen zetten. bijv 3 x20 en dan 20 16 16.
of als je echt helemaal zat bent 3 x 20 en dan 3 x 20 en 2 keer verloopje 16 naar 20.
gaat dit je probleem fixen ? ik heb er een hardt hooft in. maar helemaal afschieten ?
moet je het ook niet. soms is wat proberen beter dan helemaal niks eraan doen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ronald.42 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Vind ik ook bijzonder, dat zou je toch allemaal in de zelfde maat willen uitvoeren.
Hier is alles 22mm tot de aftakking naar een tappunt dan is het laatste stuk 15mm.
Denk eerder 15 en 12. Hoofdleiding 22mm.

@Sunri5e waterdruk kan variëren, en is afhankelijk van het waterbedrijf, filters voor besparing, en rare aftakkingen in je systeem.

[Voor 17% gewijzigd door Hackus op 03-01-2022 19:29]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sunri5e
Bij mij zijn de leidingen maar de kranen 16. Alleen lijken die koppelingen op de foto tussen bij 2 en 3 wat krapper. Echter zie ik er geen maat of iets op staan.

• Sunri5e
Hackus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:26:
[...]

@Sunri5e waterdruk kan variëren, en is afhankelijk van het waterbedrijf, filters voor besparing, en rare aftakkingen in je systeem.
Het probleem doet zich vooral voor in de bijkeuken kraan en Quoocker. Maar volgens mij zit er in een quooker geen besparingsfilter toch?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58
Ik zet mijn geld in op de terugslagklep. Vis die er eens tussenuit. Ik vermoed dat daarmee het issue is verholpen.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sunri5e schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Het probleem doet zich vooral voor in de bijkeuken kraan en Quoocker. Maar volgens mij zit er in een quooker geen besparingsfilter toch?
Bij je quooker zit er aan de koude kant als het goed is nog een inlaatcombinatie voor, staat deze helemaal open?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:00
Hackus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:26:
[...]

Nope echt 22mm
Zitten alleen links 2 aansluitingen op 1x15mm aftakking dat is het wasbakje in de schuur en een buitenkraan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sunri5e schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Inlaat even nakijken. Als je deze hebt dan goed open 4 bar zetten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sunri5e schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:30:
Bij mij zijn de leidingen maar de kranen 16. Alleen lijken die koppelingen op de foto tussen bij 2 en 3 wat krapper. Echter zie ik er geen maat of iets op staan.
lijkt mij tussen de Tstukken 16 te zijn? en de rest lijkt me 20?

verder is het meerlagen buis.. dus elk hulpstuk, T-stuk, Knie, sok, etc beperkingen in de flow..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Sunri5e
Aapie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Bij je quooker zit er aan de koude kant als het goed is nog een inlaatcombinatie voor, staat deze helemaal open?
Ga ik morgen even checken
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee