Telefoonkabel misbruikt voor netwerk, haalt op MAC 10Mbit/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Oud topic even naar boven halen: zojuist oude telefoonkabel (rood/blauw/oranje/wit op poort 1, 2, 3 en 6) gebruikt om te gebruiken als netwerkkabel. Gaat op zich prima. Wat ik niet snap: op mijn (oudere) PC haalt deze een snelheid van 50 MB/s terwijl op een gloednieuwe MacBook pro slechts 10 MB/s wordt behaald? Hoe kan dat? Over normale UTP kabel zit die Mac rond de 50 MB/s.

Beste antwoord (via zuidhuis op 20-01-2022 14:11)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:27
Zet dr een switch tussen van 10 euro van dr action. Miss pak je dan wel op al je devices een 100mbit link

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Staat letterlijk in dit topic: er zit geen twist in de kabel en is dús gevoelig voor storing/interferentie. De kabel is er simpelweg niet voor gemaakt. Dat het ene systeem meer/minder haalt dan het ander is pure "gevoeligheid" voor die interferentie e.d.

Maar je kunt hier lang over bakkeleien, feit is dat je jezelf gelukkig mag prijzen dat je überhaupt iets haalt. Die kabel is ongeschikt en de enige fatsoenlijke oplossing is 'm vervangen door UTP.

[ Voor 71% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 18:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@RobIII : toch zit je er compleet naast want het loopt als een zonnetje op mijn PC. Een normale UTP kabel is uiteraard beter maar storingsgevoelig wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Ik snap alleen niet dat die Mac er wel problemen mee heeft en mijn PC kast niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
zuidhuis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:59:
het loopt als een zonnetje [...] Ik snap alleen niet dat die Mac er wel problemen mee heeft
8)7

Het werkt toevallig (sort-of) op je PC, niet "als een zonnetje". En 50MB/s haal je zeker weten niet op 4 aders. Je bedoelt Mbit, Dat is nog steeds maar 50% van 100Mbit die je zou halen op 4 aders UTP. Ja, het "werkt". Rooksignalen ook :P

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 19:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Excuses, 50 Mbit inderdaad en dat werkt voor mij als een zonnetje. Die 100 mbit haal ik anders ook niet trouwens met UTP-kabel. Tuurlijk kun je het afdoen als “toevallig werkt het” omdat de theorie een andere uitkomst voorspelt, maar dat de Mac er meer problemen mee heeft dan mijn PC kan ik niet verklaren met storingsgevoeligheid.

@RobIII overigens zou het best eens een oude ISDN kabel kunnen zijn geweest ipv een telefoonkabel bedenk ik me nu. Afijn, lukt met geen mogelijkheid om die te vervangen door UTP kabel dus voor mij is dit een prima oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door zuidhuis op 02-01-2022 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
zuidhuis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:22:

@RobIII overigens zou het best eens een oude ISDN kabel kunnen zijn geweest
No such thing. Dat is gewoon een telefoonkabel.
Tuurlijk kun je het afdoen als “toevallig werkt het” omdat de theorie een andere uitkomst voorspelt, maar dat de Mac er meer problemen mee heeft dan mijn PC kan ik niet verklaren met storingsgevoeligheid.
Wat nou theorie? Je ziet in de praktijk dat de kabel niet goed (of "de helft" zo je wil) werkt. Op allebei de systemen haal je de 100Mbit niet, alleen heeft je Mac er méér "last" van.
Afijn, lukt met geen mogelijkheid om die te vervangen
Dat is een ander verhaal ;)
Maar een UTP er aan vast maken en de "ISDN kabel" eruit trekken terwijl je de UTP daarnee erin trekt moet vast lukken. Of het moet écht vast zitten.
Die 100 mbit haal ik anders ook niet trouwens met UTP-kabel.
De rest van de wereld wel 8)7 Tenzij je een internetverbinding van minder dan (of rond de) 100Mbit hebt en dáár je meting op doet. Want dan is dát natuurlijk je bottleneck en staat natuurlijk compléét los van de kabel. Als je een 5Mbit internetverbinding hebt ga je met een gigabit kabel natuurlijk ook maar 5Mbit halen als je meer over die verbinding.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 19:41 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
RobIII schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:30:
[...]
Wat nou theorie? Je ziet in de praktijk dat de kabel niet goed (of "de helft" zo je wil) werkt. Op allebei de systemen haal je de 100Mbit niet, alleen heeft je Mac er méér "last" van.
[...]

Dat is een ander verhaal ;)
Maar een UTP er aan vast maken en de "ISDN kabel" eruit trekken terwijl je de UTP daarnee erin trekt moet vast lukken. Of het moet écht vast zitten.
Dat was juist de reden om die telefoonlijn (dacht trouwens dat die altijd een groen en geel draadje hadden) te gebruiken: zit muurvast.

Ik zie dat ik in de praktijk op dezelfde snelheid (50 mbit/s volgens internet speedtest) zit als met mijn gewone UTP kabel. Dus werkt in mijn geval kennelijk net zo snel/traag.

[ Voor 20% gewijzigd door zuidhuis op 02-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De kleur van de aders is totaal irrelevant, al is het pimpelpaars, dat heeft geen effect op de electronen die er doorheen gaan* ;)

* Jajaja, elektromagnetische golven en weet-ik-wat
zuidhuis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:41:

Ik zie dat ik in de praktijk op dezelfde snelheid (50 mbit/s volgens internet speedtest) zit als met mijn gewone UTP kabel. Dus werkt in mijn geval kennelijk net zo snel/traag.
Dan heb je dus waarschijnlijk een 50Mbit internetverbinding en is dat dus je bottleneck en is allemaal irrelevant in dit verhaal waarin het gaat over ethernet over een telefoonkabel. Ja, het "werkt". Toevallig. Soms. Bij jou. Het kan. Ja. Heeft ook niemand ontkend.

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 19:48 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ondank dat er het tegengestelde beweerd wordt is een standaard telefoonkabel voor vaste installaties wel degelijk een twisted kabel.
En over niet al te lange afstanden kun je daar prima100Mbps over halen.

Wel is bij deze kabel het extra belangrijk bij het afmonteren op een Lsa de twist zo lang mogelijk in stand te houden.
Ook moet je dan op je adapter fixed 100Mbps instellen, anders gaat hij gewoon 1Gps draaien met als gevolg packets die corrupt raken en dan zakt de gemiddelde snelheid zelfs ver onder die 100Mps.

Daar zit het verschil ook in, de ene netwerk adapter is bij slechte omstandigheden gewoon beter dan een andere.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:59:
Ondank dat er het tegengestelde beweerd wordt is een standaard telefoonkabel voor vaste installaties wel degelijk een twisted kabel.
Ik ben nog nooit een twisted telefoonkabel in een woning tegengekomen behalve de kabel die in je meterkast (of elders) binnenkomt. Van daar uit gaat er "gewone" 2/4 aderige kabel naar de wanddozen. Wat is volgens jou überhaupt een "standaard telefoonkabel"?

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 20:05 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@zuidhuis een nieuw topic starten heeft eigenlijk altijd de voorkeur boven een bestaand topic kicken, ik heb je bericht en de reacties dan ook afgesplitst vanaf: Telefoonaansluiting gebruiken voor UTP-aansluiting Desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
RobIII schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Ik ben nog nooit een twisted telefoonkabel in een woning tegengekomen behalve de kabel die in je meterkast (of elders) binnenkomt. Van daar uit gaat er "gewone" 2/4 aderige kabel naar de wanddozen. Wat is volgens jou überhaupt een "standaard telefoonkabel"?
Alles wat in de vaste telefoon bekabeling gebruikt wordt, dus wat in een buis getrokken is.
Dus ook wat van de meterkast naar de slaapkamer in een buis zit.

Dus niet de losse kabeltjes met Rj11 connectors eraan., dat is rotzooi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:12:
Alles wat in de vaste telefoon bekabeling gebruikt wordt, dus wat in een buis getrokken is.
Dus ook wat van de meterkast naar de slaapkamer in een buis zit.
Zoals ik zei: ik ben nog nooit twisted tegen gekomen voor telefoonkabel op de einddozen. Wat ik overal tegen kom/kwam is (zoals ik 't ken) "signaalkabel" - daar zit wel iets van een draai in, maar dat maakt 't niet twisted, laat staan twisted pair - waar het hier eigenlijk om gaat*. Nu doe ik 't niet als beroep en is het wel even geleden, maar ik heb echt wel de nodige kabels gezien in mijn tijd (in woningen én bedrijfspanden). Dus ik zou er naast kunnen zitten, maar goed... dan nog zijn we 't er over eens dat 't geen ideale situatie is en dat er bij voorkeur UTP gebruikt moet worden. Ja, het kán over "telefoonkabel" (wat dat dan ook moge zijn), maar je moet niet gek kijken als 't storingen geeft / niet goed werkt / niet optimaal werkt.

* Pair omdat je een differentieel wil hebben op de aders in een paar.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 20:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Eens

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zet dr een switch tussen van 10 euro van dr action. Miss pak je dan wel op al je devices een 100mbit link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Windows ziet het als een 100Mbit link en haalt door (errors en retransmissions) maar 50Mbit.

Mac ziet het als 10Mbit link en haalt maar 10Mbit?
zuidhuis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:59:
@RobIII : toch zit je er compleet naast want het loopt als een zonnetje op mijn PC.
Toch zit je er compleet naast want jou installatie voldoet niet aan de specificaties dus is er geen garantie dat het überhaupt werkt op Mac noch Windows.
Je bent nu gewoon aan het aanklooien.

Neem een nieuwe kabel, tape die aan de oude kabel en trek 'm door, opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
RobIII schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Telefoonkabel, officieel Norm 88 genaamd voor binnen kabel en Norm 92 voor buitenkabel, bestaat uit twisted pairs.

Die zul je vinden totaan het ISRA punt danwel het aansluitpunt in, typisch, de woonkamer. Dat het de consument wordt toegestaan binnenshuis met de platte kabels te prutsen zegt niets over de opbouw van het klassieke telefoonnetwerk tot het ISRA punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 13:11
EricJH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Telefoonkabel, officieel Norm 88 genaamd voor binnen kabel en Norm 92 voor buitenkabel, bestaat uit twisted pairs.
Nee, die bestaan uit 4 aders die gedraaid/getwist zijn, het is zeker geen twisted pair (2 draadjes + 2 draadjes).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
Accretion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:24:
Windows ziet het als een 100Mbit link en haalt door (errors en retransmissions) maar 50Mbit.

TS heeft 50mbit internet dus waarschijnlijk haalt de kabel wel 100mbit maar test hij zijn internet snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
RobIII schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Zoals ik zei: ik ben nog nooit twisted tegen gekomen voor telefoonkabel op de einddozen. Wat ik overal tegen kom/kwam is (zoals ik 't ken) "signaalkabel" - daar zit wel iets van een draai in, maar dat maakt 't niet twisted, laat staan twisted pair - waar het hier eigenlijk om gaat*. Nu doe ik 't niet als beroep en is het wel even geleden, maar ik heb echt wel de nodige kabels gezien in mijn tijd (in woningen én bedrijfspanden). Dus ik zou er naast kunnen zitten, maar goed... dan nog zijn we 't er over eens dat 't geen ideale situatie is en dat er bij voorkeur UTP gebruikt moet worden. Ja, het kán over "telefoonkabel" (wat dat dan ook moge zijn), maar je moet niet gek kijken als 't storingen geeft / niet goed werkt / niet optimaal werkt.

* Pair omdat je een differentieel wil hebben op de aders in een paar.
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat hier in mijn appartement bij de oorspronkelijke oplevering in 2012 CAT5 kabel is gebruikt voor de telefoonaansluitingen. Ik kan je ook vertellen dat het echt CAT5(achtig) is, want 1Gbit/s werkt er prima over :>

Edit: wat natuurlijk niet betekend dat dit gangbaar is.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
EvilWhiteDragon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat hier in mijn appartement bij de oorspronkelijke oplevering in 2012 CAT5 kabel is gebruikt voor de telefoonaansluitingen. Ik kan je ook vertellen dat het echt CAT5(achtig) is, want 1Gbit/s werkt er prima over :>
Ja, dat is dus niet de "telefoonkabel" waar we het over hadden :> CAT5 is CAT5.
Ook dat. Maar daar hadden we / TS 't dus ook niet over ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 21:06 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:43

DataGhost

iPL dev

[...]

Maar dat is ook gewoon netwerkkabel, waar telefoonsignalen prima overheen kunnen. Alleen telefoonkabel, zoals binnenshuis gebruikt, heb ik persoonlijk ook nog nooit getwist gezien. Dus dan hebben we het niet over de kabel buitenshuis, want die kan TS helemaal niet gebruiken zonder deze eerst zelf op te graven en ongetwijfeld een aantal mensen bij KPN flink pissig te krijgen.
EricJH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Die zul je vinden totaan het ISRA punt danwel het aansluitpunt in, typisch, de woonkamer. Dat het de consument wordt toegestaan binnenshuis met de platte kabels te prutsen zegt niets over de opbouw van het klassieke telefoonnetwerk tot het ISRA punt.
Dat is precies de kabel die al aangehaald werd als zijnde "buitenkabel" (voor ISRA) en dus ook niet de kabel waar TS toegang tot gaat hebben om een eigen netwerkje te fabrieken. Dus in de context van "telefoonkabel in huis" (na ISRA) waar het telefoonkabel en geen netwerkkabel is gaat het in waarschijnlijk 100% van de gevallen om van die twee- of vieraderige prut. Er zijn ronde kabels voor binnenshuis maar volgens mij zijn die niet specifiek getwist. Allemaal prima voor telefonie, maar voor computernetwerken moet je geluk hebben en rekenen op storingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
roches schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Nee, die bestaan uit 4 aders die gedraaid/getwist zijn, het is zeker geen twisted pair (2 draadjes + 2 draadjes).
I stand corrected. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Accretion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:24:

[...]

Toch zit je er compleet naast want jou installatie voldoet niet aan de specificaties dus is er geen garantie dat het überhaupt werkt op Mac noch Windows.
Je bent nu gewoon aan het aanklooien.

Neem een nieuwe kabel, tape die aan de oude kabel en trek 'm door, opgelost.
Als het zo simpel was had ik dit allang gedaan maar zoals gemeld is de kabel dus niet meer door te trekken en zit muurvast.

Ben dan wel benieuwd op welk punt ik er compleet naast zit: op mijn PC haal ik dus een 50 Mbit verbinding wat eigenlijk een briljante score is op een telefoonlijn en voor mij een prima oplossing had kunnen zijn. Alleen op de MAC werkt dat dus niet. Was alleen verbaasd dat de verschillen tussen beide apparaten zo groot is. De term aanklooien lijkt mij ook niet van toepassing, eerder een interessant experiment :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je de netwerkkaart forceren naar 100Mbit?
Of uitlezen of hij 10Mbit of 100Mbit link / 'negotiation' heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Accretion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:41:
Dat is idd wat we moeten weten. TS blijft willens en wetens alleen zijn internet speedtesten, niet zijn LAN dus weten we nog steeds niks :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Een en ander bewijst echt wel dat die kabel twisted is.
Over zo'n plat telefoonsnoertje van 2m krijg je geen spat netwerk signaal door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:50:
Een en ander bewijst echt wel dat die kabel twisted is.
Over zo'n plat telefoonsnoertje van 2m krijg je geen spat netwerk signaal door.
Je kunt geluk hebben. Zeg nooit nooit. Maar TS wil ons vast wel van een foto'tje voorzien O-)

Ik vind deze conclusie raar. If anything dan hebben analoge modems en ISDN wel bewezen dat 't bést mogelijk is een aantal Mbit over een non-twisted kabel over enkele meters te trekken. Dus ik kijk ook niet heel raar op van 50Mbit over een (waarschijnlijk) "signaalkabel". Wind mee, bergaf, who-knows. Why not?

Maar dan nog: Uiteindelijk is allemaal moot / irrelevant. Je hoort gewoon een UTP te gebruiken. Kan dat niet en werkt je "telefoonkabel" toevallig dan: good for you. Yay *O* Maar kijk niet raar op als het raar doet / bokt / maar soms werkt / alleen met volle maan werkt. Of wel op een PC en niet op een Mac. De "netwerkchip" in de ene kan zomaar verschillen van de "netwerkchip" in de andere (en alle bijhorende, 'omliggende', componenten ditto) waardoor de ene NIC er wel 50Mbit overheen getrokken krijgt en de ander "maar" 10. Pak een kabel die aan de spec voldoet en ze doen opeens "magisch" allebei de 100Mbit (of gigabit of whatever, defecten etc. daargelaten). Zo gek is dat toch niet?

Dus in 't kader van TS helpen: JA, het zou een defect in de NIC van je Mac kunnen zijn, het zou een driverprobleem kunnen zijn, het zou een verroestte pin in de NIC kunnen zijn, het zou een virus kunnen zijn en zo kan ik nog 300 (steeds onwaarschijnlijker) oorzaken bedenken. Maar met stip, by far, knipperend in grote rode letters en gele neon pijlen er naar wijzend is toch echt, écht, het gebruik van de "telefoonkabel". Dáár zit het begin van je queeste om op je Mac ook meer dan 10Mbit te krijgen. Daar is zo'n beetje iedereen 't in dit topic wel over eens volgens mij, alleen TS wil daar niet aan.

[ Voor 128% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 22:45 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Hmmm ... Isdn is 2x 64Kbps en ook daar wordt twisted kabel voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:53:
Hmmm ... Isdn is 2x 64Kbps en ook daar wordt twisted kabel voor gebruikt.
Maar dat blijft dan ook binnen spec, zoals het bedoeld is, waar 't voor ontworpen is, waar 't op gemaakt is. Niets weerhoudt je er van buiten spec te gaan en je kunt mogelijk, als je geluk hebt, (veel) meer halen op een stel roestige aders die door een plas water lopen. Maar, in vredesnaam, waarom blijven we hier over doorzagen? Het. Is. Niet. Relevant. TS haalt, klaarblijkelijk, 50Mbit op <whatever> kabel. Die kabel is buiten spec. Voor 'tzelfde geld had 'ie 1Mbit, 0.0000001Mbit of 7GBit gehaald. De een meer waarschijnlijk dan de ander, maar allemaal niet absoluut onmogelijk. Wil je echter een verklaring hebben waarom een Mac maar 10Mbit haalt en een PC "50" (wat niet eens een "ethernetsnelheid" is en TS is dus gewoon z'n internetverbinding aan 't testen) dan zeg ik, again, met stip op 1 de grootste kanshebber: de "telefoonkabel" is de dader.

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 02-01-2022 23:57 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
*knip*

[ Voor 88% gewijzigd door rens-br op 03-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

RobIII schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:47:
[...]
dan zeg ik, again, met stip op 1 de grootste kanshebber: de "telefoonkabel" is de dader.
Het kan ook aan de netwerkadapter van de Mac liggen, die zou ik als goede tweede houden.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we de discussie over het twisted zijn of niet even laten voor wat het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 21:56
zuidhuis schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:31:
[...]
Als het zo simpel was had ik dit allang gedaan maar zoals gemeld is de kabel dus niet meer door te trekken en zit muurvast.

Ben dan wel benieuwd op welk punt ik er compleet naast zit: op mijn PC haal ik dus een 50 Mbit verbinding wat eigenlijk een briljante score is op een telefoonlijn en voor mij een prima oplossing had kunnen zijn. Alleen op de MAC werkt dat dus niet. Was alleen verbaasd dat de verschillen tussen beide apparaten zo groot is. De term aanklooien lijkt mij ook niet van toepassing, eerder een interessant experiment :-)
Je zou kunnen proberen om je Mac te forceren naar een 100Mbps-verbinding in plaats van de 10Mbps-verbinding waar hij automatisch voor kiest.
Ga hiervoor naar je Systeemvoorkeuren > Netwerk. Klik links op je netwerkadapter en dan rechts op Geavanceerd > Tabblad "Hardware". Zet 'm daar van Automatisch op Handmatig en probeer dan eens een snelheid van 100baseTX.

Wat iemand anders ook al in dit topic noemde is dat je kunt proberen om een netwerkswitch te plaatsen tussen je Mac en de kabel, op die manier "verplaats" je het probleem naar die switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb hier thuis ook de telefoonkabel gebruikt voor netwerk, was wel nieuwbouw dus geen ouderwetse kabel maar leek op utp met 8 aders

Kwaliteit van kabel is iig CATStront. Als ik mn accesspoint erin duw heb ik geen link, niet eens 10mbit ofzo.
Met een switch ertusssen stabiel gigabit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37
…denk dat TS nog beter af is met powerline verbinding maken tussen de twee punten via stopcontact. Das ook prut maar dan weet je dat.

Eigenlijk het beste gewoon draadloos gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
roches schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Het is een twisted two pair. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Allen dank voor de reacties. Denk dat er op sommige punten wat verduidelijking nodig is:

1. @RobIII Geen idee waarom je denkt dat ik willens en wetens niet aan een UTP-kabel wil. Dat is de beste oplossing, maar daar heb ik het in dit topic ook niet over. Ik was alleen verrast dat de internetsnelheid over een telefoonlijn op mijn ene PC boven verwachting goed lijkt te zijn - voor een telefoonlijn dan dus - terwijl dit op mijn Mac een factor 10 slechter is. Inmiddels wel duidelijk wat de oorzaken kunnen zijn. @Verwijderd ; ik zal jouw tip eens proberen via de settingen aanpassen.
2. Heb nu abonnement voor 50 Mbit/s dus begrijp eigenlijk nog steeds niet dat ik die snelheid voor internet ook weet te halen op zo’n draadje. Tis immers bijna net zo snel als via mijn UTP-kabel.
3. Het lijkt niet twisted te zijn maar niet goed bestudeerd hoe het eruit zag. Het heeft 5 draadjes (waarvan 1 koper, onbeschermd) , is ongeveer 8 meter lang en loopt zeker bij bepaalde punten langs andere kabels, metaal en electra e.d.
4. @Ro-Maniak2 : draadloos loopt niet (altijd) lekker, ook niet met Wifi-repeater. Powerline zou idd optie kunnen zijn. Maar eigenlijk ging het mij daar dus niet om: ik lees overal dat via de telefoonlijn absoluut een no-go is en in mijn geval lijkt het erop dat dat op mijn ene PC best goed te doen is. (Ja, 50 Mbit/s is voor sommige mensen echt voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Laatst online: 11:37
Ja ok- dan ben ik het wel eens met de suggestie van aan beide kanten van de ‘telefoon’lijn eerst een switch ertussen en dan apparaten.

En/of netwerkkaarten forceren naar 100mbit (of 10mbit als dat genoeg is, zal nog minder fouten/meeste stabiliteit opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Settings aanpassen is nog wel leuke om te proberen. Switch kopen kan (2 stuks zelfs? de ene kant zit toch al vast aan de router?) maar dan loopt het wel erg uit de hand :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:33

Nox

Noxiuz

Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:59:
En over niet al te lange afstanden kun je daar prima100Mbps over halen.

Wel is bij deze kabel het extra belangrijk bij het afmonteren op een Lsa de twist zo lang mogelijk in stand te houden.
Ook moet je dan op je adapter fixed 100Mbps instellen, anders gaat hij gewoon 1Gps draaien met als gevolg packets die corrupt raken en dan zakt de gemiddelde snelheid zelfs ver onder die 100Mps.

Daar zit het verschil ook in, de ene netwerk adapter is bij slechte omstandigheden gewoon beter dan een andere.
Veelal is er autodetectie van de link speed als default ingesteld. Veel goedkope routertjes die geen gigabit doen zouden anders veel problemen opleveren met clients die proberen gigabit te doen.

Tplink heeft zelfs vieraderige dropveters mee gegeven die vaak door users als patchkabel worden gebruikt. Als je dan al 50-60-70 meter utp solid hebt gehad dan zorgt die meter dropveter voor genoeg gezeik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuidhuis
En warempel: een cheap ass TP switch er tussen en ook de MAC zit nu op 50 MBit/s. Das dezelfde snelheid als dat wij via de Wifi behaalden en die was nog een stuk instabieler. Wij zijn tevreden zo. Niks geen breekwerk om een nieuwe kabel te moeten trekken. Niet verwacht dat het zo simpel zou werken op een oud telefoonlijntje! Dank voor jullie hulp! (Al zullen er nu vast wel tweakers roepen dat ik toch echt een UTP-kabel zal moeten trekken)

Instellingen in de MAC aanpassen lukte niet. Als ik instelde op 100Mbit dan sprongen bij het opslaan de instellingen weer terug op automatisch de snelheid aanpassen. Die switch er tussen deed de truuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Accretion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:41:
Dat lukte helaas niet. Instellingen sprongen terug naar automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zuidhuis schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Dat lukte helaas niet. Instellingen sprongen terug naar automatisch.
Da's de erfenis van Steve "You're holding it wrong" Jobs. Als een Mac niet lekker loopt op 100 Mbps schakelt-ie automatisch terug naar 10 Mbps. Je switch en je laptop trekken zich daar niks van aan en pompen 50 Mbps

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Brahiewahiewa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Da's de erfenis van Steve "You're holding it wrong" Jobs. Als een Mac niet lekker loopt op 100 Mbps schakelt-ie automatisch terug naar 10 Mbps. Je switch en je laptop trekken zich daar niks van aan en pompen 50 Mbps
Bron?
Ik heb dit verschil in hoe gevoelig een device was op verbinding voor linkspeed bij allerlei verschillende apparaten gezien, niet specifiek apple

Pagina: 1