Telefoonaansluiting gebruiken voor UTP-aansluiting Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09-2023
Hallo,

Mijn vraag is in het kort of ik mijn telefoonaansluiting makkelijk kan gebruiken om mijn desktop met een ethernet kabel te verbinden ipv met Wi-Fi.

Sinds kort ben ik verhuisd en ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een PC. Mijn wens is om deze middels een kabel te verbinden met het internet zodat ik geen Wi-Fi PCI-E kaart hoef aan te schaffen. Hiervoor wil ik een bestaande telefoonaansluiting gebruiken aangezien ik geen vaste telefonie gebruik.

De kabel start volgens mij hier bij deze contactdoosding in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byx6vrthvp9aor5qPWIh3DK0WDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCB4DWWm5r68HD35ACLxvBAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvSZGmvEnckYEcRyer0mmR-U6u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpNaDdqbmUSqiMqDSOrWIgJN.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft een female aansluiting voor een RJ11 kabel aan de onderkant. In de meterkast is ook mijn modem aanwezig. De kabel eindigt volgens mij in de woonkamer hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejFVecIoP4E4xXDEw_V-I-LQVHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5JfSAO1p8jN5jjMU49kMBXU.jpg?f=fotoalbum_large

Deze aansluiting is gewoon weer een female RJ45, waar ik dus gewoon een korte ethernet kabel naar mijn desktop zou kunnen gebruiken. Dit komt goed uit aangezien ik hiernaast graag mijn desktop wil zetten.

Plattegrond van het appartement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02GJ6VmDw1i-zVrIrZHysIdQyAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWaYtu5ux0JdIdzsRntfLZIy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is derhalve; klopt het inderdaad dat dit mogelijk is?
Vervolgens; kan ik hiervoor een simpele UTP RJ45 naar RJ11 kabel van mijn modem naar de contactdoos gebruiken?
En tot slot; als dit niet kan, is er een andere oplossing die ik kan proberen?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:19
Waarom vervang je de kabel niet gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Dat kan niet zomaar. Telefoonkabel is elektrisch ongeschikt voor ethernet (BASE-T).
Maar als er toch al buisjes lopen en er zit een draad in, dan kun je deze vrij eenvoudig vervangen voor een UTP kabel.

Check even wat er op de kabel staat. Als deze twee twisted pairs heeft (UTP) dan kan het --misschien-- wel, maximaal 100 Mb, maar als het gewoon 4 aders zijn dan kun je het vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 22:44
dit is inderdaad een telefoonkabel, hier zit geen twisting is wat em erg gevoelig maakt voor storing + hij heeft niet alle 8 de aders ..
dus je kan nooit fatsoenlijk gigabit halen

vervangen die hap..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
Vervangen voor utp anders werkt het niet. Maar is waarschijnlijk duurder dan een wifi kaartje

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
Driek schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:08:
Vervangen voor utp anders werkt het niet. Maar is waarschijnlijk duurder dan een wifi kaartje
belden cat6 kabel kost 60ct / m....
beeeeetje fatsoenlijke 3x3 wifi AC kaart kost je 60€

ik zou het wel weten ;)

maar eigenlijk... denk ik het niet eigenlijk ...wat zijn zo nog opties in je meterkast ? ..
het lijkt me stom om telefoonkabel af te monteren op een RJ45 doos .. (niets is onmogelijk offc)

[ Voor 23% gewijzigd door ijske op 23-04-2020 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:43
Bedraad als het kan, wifi als het moet.
Het is even irritant om die kabel te vervangen maar je hebt er daarna wel veel langer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
FastForwardNL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:01:
Waarom vervang je de kabel niet gewoon?
Ik huur, dus ik weet vrij zeker dat dat waarschijnlijk niet zomaar mag. Daarnaast is dit een nieuwbouwflat en is alles achter beton met foam weggewerkt en is er denk ik weinig ruimte om een extra kabel er doorheen te pleuren. Ook weet ik niet hoe de kabels allemaal precies lopen en met mijn beperkte ervaring met het trekken van kabels weet ik daarom niet hoe ver ik kom zonder de boel te slopen. 8)7

Maar thanks voor de snelle reacties iedereen! Ik zal even contact opnemen met de woningcorporatie of ze nog iets voor mij kunnen betekenen en anders ben ik denk ik gedoemd een Wi-Fi adapter aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
maak is wat extra plaatjes wat je allemaal ziet uitkomen in de meterkast ?
ik ben 90% zeker dat ie daar ergens moet liggen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
ArieBananie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:56:
De kabel start volgens mij hier bij deze contactdoosding in de meterkast:
Kun je nog wat foto's maken van de meterkast? Zo'n varkensnuitdoos lijkt me namelijk eerder de inkomende telefoonlijn en niet de 'ingang' voor een RJ45 aansluiting elders.

/edit: Wat @ijske dus al een stuk eerder zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 23-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
ijske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:29:
maak is wat extra plaatjes wat je allemaal ziet uitkomen in de meterkast ?
ik ben 90% zeker dat ie daar ergens moet liggen ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzzPrfi1yEUIlQIDyEla4ZYHe0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqAzexlor4p7Z0d3PzbnFL9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51DNm9KOoeUmlRJeInhTLC9lgbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMQmjrhNiGuUSI07aXBOsVRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUt8VV5BZPhJJkUNaL8Xe-i1aNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfE3yRgwphgVrbKpHjYvcQHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-armHxMssqgx8ItD9tWHnpo3Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPnkP91vWAcE5p4IaIPeoTiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
dat grijze kabeltje dat daar naar rechts draait ... is dat niks ?
helemaal die linkse lijkt me de tv pijp ,want dat lijkt op coax
de 2e pijp van links lijkt mij eigenlijk wel op internetkabel
3e lijkt me de telefoondraad

alles wat niet in flexibel overgaat mag je zowieso is de tekst van lezen

edit : als je wat pech hebt is het die gans rechtse... dan zou ik vragen of je zelf een electromonteur van hun keuze mag inschakelen om die telefoondraad te vervangen naar een internetdraad
gaat je echt geen honderden euro's kosten, maar je hebt wel het plezier ervan

[ Voor 49% gewijzigd door ijske op 23-04-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
ijske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:43:
dat grijze kabeltje dat daar naar rechts draait ... is dat niks ?
helemaal die linkse lijkt me de tv pijp ,want dat lijkt op coax
de 2e pijp van links lijkt mij eigenlijk wel op internetkabel
3e lijkt me de telefoondraad

alles wat niet in flexibel overgaat mag je zowieso is de tekst van lezen
Geen idee wat dat grijze kabeltje doet. Misschien de intercom van de flat? Neemt in ieder geval de volgende route:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncbHbhi_C6H7wRFRzWWo0xWmarM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8xY186psHi8xdMBUKo2TB0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-FrtERCPrm3aUvAarL_Tqi8408=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiUuemWL8YvOw9SgQMSaihca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01V7jwZI7cTDqToowexrU9FzZeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXoaF2WtMaZ6LQUtRcioT0xj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_Yqjv3ArY3AQW6h-Cy4quoG6ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpseMSaWoIb122IAWcfYTjlS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
dan krijg ik wel het idee dat het de rechtse pijp is..

maar als dat het geval is , is het een aftakking van een andere aansluiting ...
telefoondraad naar de woonkamer ,wat nadien doorgetrokken naar de slaapkamer is ?

hoe ondervind je dat ? muurdoos is losmaken en er met de kabel schudden en laat iemand checken in de meterkast of er wat beweegt

telefooncontact is echt 1990's ... voor een nieuwbouw is dat echt slecht opgeleverd, ik zou direct vragen of je het mag laten vervangen naar een internetkabel (of dubbel) ...
laat hun een monteur aanstellen , dat wekt vertrouwen dat het professioneel gedaan gaat worden ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door ijske op 23-04-2020 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BSoDed
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 17:53
En al die zwarte (trek?)draden opgerold bovenin de meterkast, komen die niet uit in een lege doos ergens in een kamer?

Wellicht kan je die gebruiken?

Helaas, net de tekening wat uitgebreider zitten bestuderen:
4 kabels, wasdroger, kooktoestel, boiler en vaatwasser.

In de keuken of de berging kom je dus wel makkelijk :)

[ Voor 37% gewijzigd door BSoDed op 23-04-2020 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou controleren of de draden inderdaad doorlopen zoals @ijske hierboven voorstelt. Wanneer dat het geval is zou ik de 4-aderige kabel vervangen door UTP. Wel de UTP met de 4-aderige kabel er doorheen trekken, dus beide kabels aan elkaar knopen.

Het voordeel van UTP is namelijk dat je er later prima weer een telefoonaansluiting van kunt maken wanneer de verhuurder dat van je vereist. (of je maakt een verloopkabeltje naar RJ11) Een jaar of 10 geleden had ik voor mijn werk ook een fax met een UTP aansluiting op de telefoonlijn, kan prima.

EDIT: en zorg er voor dat er geen verbinding meer is met het ISRA-punt, je wilt niet dat jouw netwerk in de knoop komt met de signalen die KPN je lijn op stuurt.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 23-04-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik ga hem nog is posten als je het zelf zou willen proberen .. Kabel trekken an sich is nie moeilijk ;-)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa299012/kabeltrekken.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
Top, thanks iedereen! Zal even checken of ik er achter kan komen welk buisje ik moet hebben. Misschien wil de woningcorporatie het ook gewoon wel laten vervangen. Anders zelf maar even proberen en kijken of ik er nog een kabel doorheen kan drukken zonder de boel te slopen.

Is wel leuk om een keer goed te leren hoe het allemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
nog eens even gedubbelchecked... als die grijze kabel inderdaad parlefoon is, dan heeft ie misschien een 2e binnenhuispost of aparte deurbel ? zou dat in de praktijk kunnen ?

dan ga je toch misschien wel is op het 3e pijpje uitkomen ... en dat 3e pijpje heeft nog 20cm overschot, kan je gerust is proberen de draad naar boven te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Het voordeel is dat je wel telefoon over een UTP kan doen, maar geen internet over een telefoonkabel.
Als het vervangen van de kabel slaagt, dan is de situatie verbetert.
Het enige risico is als het vervangen mislukt, dan is de situatie verslechtert.

En je kunt altijd nog iets over coax kabel doen, tenzij je die al ergens voor gebruikt natuurlijk.
Dat raden mensen hier ook telkens aan, ben alleen even de naam kwijt.

En met deze korte afstand moet ook prima haalbaar zijn om wat snelheid te krijgen met een goed 5 GHz WiFi accesspoint. Mits je even zorg besteed aan het plaatsen. Dus het ap op de meterkastdeur (niet tegen beton) en bij de pc de ontvanger niet achter de kast verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon de 4 aderige er uit en CAT6 er voor terug.. en anders even kijken of een handige tweaker je misschien kan helpen..

en ach over CAT6 kan prima weer telefoon als het moet :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
ijske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:23:
nog eens even gedubbelchecked... als die grijze kabel inderdaad parlefoon is, dan heeft ie misschien een 2e binnenhuispost of aparte deurbel ? zou dat in de praktijk kunnen ?

dan ga je toch misschien wel is op het 3e pijpje uitkomen ... en dat 3e pijpje heeft nog 20cm overschot, kan je gerust is proberen de draad naar boven te trekken
Heb nog even contact gehad met de woningcorporatie. Kon gewoon een nieuwe kabel er door heen pleuren, zo lang telefonie nog bleef werken. Aangezien telefonie zoals eerder vermeldt blijkbaar prima over een CAT6 kabel kan, ga ik deze gewoon vervangen. Dat derde buisje was idd de juiste. Moet niet te moeilijk zijn denk ik aangezien ik de CAT6 kabel volgens mij gewoon kan vast tapen aan de bestaande kabel en dan die er voorzichtig uit kan trekken. Proberen en leren denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ArieBananie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:07:
[...]

Heb nog even contact gehad met de woningcorporatie. Kon gewoon een nieuwe kabel er door heen pleuren, zo lang telefonie nog bleef werken. Aangezien telefonie zoals eerder vermeldt blijkbaar prima over een CAT6 kabel kan, ga ik deze gewoon vervangen. Dat derde buisje was idd de juiste. Moet niet te moeilijk zijn denk ik aangezien ik de CAT6 kabel volgens mij gewoon kan vast tapen aan de bestaande kabel en dan die er voorzichtig uit kan trekken. Proberen en leren denk ik :)
tape er eerst een ACHTERAAN (dmv paren te lussen in elkaar) , niet over elkaar tapen als je niet zeker weet het overal stijve pijp is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBananie
ijske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:14:
[...]

tape er eerst een ACHTERAAN (dmv paren te lussen in elkaar) , niet over elkaar tapen als je niet zeker weet het overal stijve pijp is...
Oke, duidelijk.

Laatste vraag, is het verstandig om een soepele CAT6 kabel te gebruiken of een stugge? Ik denk dat ik namelijk gewoon beide kanten ga voorzien van een simpele RJ45 connector zodat ik geen wandcontactdoos hoef te kopen en te installeren, maar aangezien ik de kabel uiteindelijk wel weer moet kunnen aansluiten op die old-skool wandcontactdoos voor de telefoonaansluiting, vroeg ik mij af of hierin nog verschil zit.

De reden dat het eventueel weer allemaal terug moet is omdat ik het weer in de oude staat moet opleveren wanneer ik besluit te verhuizen.

Verder denk ik er aan om de volgende onderdelen aan te schaffen:
https://www.utp-kabel.nl/...p-rol-soepel-pvc-fca.html
https://www.utp-kabel.nl/...ctor-rj45-unshielded.html

Weet niet of iemand nog betere/goedkopere suggesties heeft, maar dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Door een leiding moet je gewoon stugge kabel leggen en aan de kant van de inbouwdoos gewoon een wandcontactdoos erop zetten. Aan de kant van de meterkast aansluiten op een patchpanel of een (paar) opbouwdozen ofzo. Je weet nooit of je uiteindelijk aan de andere kant nog de kabel net wat langer wil hebben en dan moet je de kabel weer gaan vervangen. Nu ben je zo flexibel mogelijk door het zo aan te pakken.

En die contactdoos van de telefoon gewoon eraf rammen, die heeft 0 nut meer. Je kunt ook gewoon soort van RJ45 naar RJ11 kabel maken om ooit weer een telefoon aan te sluiten, en dan gebruik je dus minder aderparen. Alles gewoon via een netwerkaansluiting laten verlopen, geeft je de meeste flexibiliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door Prx op 24-04-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:29
Alles wat in de vaste telefoon bekabeling gebruikt wordt, dus wat in een buis getrokken is.
Dus ook wat van de meterkast naar de slaapkamer in een buis zit.

Dus niet de losse kabeltjes met Rj11 connectors eraan., dat is rotzooi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 15:56
Leuk, ik lees ook even mee.

Krijg hier binnenkort een glasvezel modem in de meterkast, wat niet echt een centrale plek is in de woning.

Vanuit de meterkast loopt nog een oude telefoonkabel naar de woonkamer, waar momenteel nog de huidige VDSL modem op aangesloten zit.

Zat te denken om het glasvezel modem ook naar de woonkamer te verplaatsen, maar dan zal die middels een UTP kabel aangesloten moeten worden op het binnenkomende punt in de meterkast toch?

Ik las naar aanleiding van een topic op het KPN forum dat een ethernet verbinding toch wel mogelijk moet zijn over een telefoonkabel:

https://forum.kpn.com/int...foonkabel-mogelijk-486553
54321 Nieuwkomer 1 reactie 1 jaar geleden
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wil toch graag mijn kennis hierover delen.

Ethernet over oude telefoonkabel is in de meeste gevallen wel mogelijk. In tegenstelling tot wat Nick83 beweert, zijn normale telefoonkabels wel degelijk getwist. Het aantal twists per meter is wel veel minder dan CAT4 of hoger. Deze kabel mag CAT1 genoemd worden.

Tussen mijn kantoor en de experiabox ligt ongeveer 25 meter klassieke telefoonkabel (norm 88 1 x 4 x 0,5), waarop ik aan beide zijden een klapstekker heb gezet. Datasnelheden van ruim 90Mb/s worden hier in beide richtingen gehaald.

Naar het tuinhuis ligt 55 meter 12 parige PTT grondkabel (norm 92 - 6 x 4 x 0,5) met aan beide zijden een LSA verbindingsdoos en daarop heb ik aan beide zijden een netwerk kabel op de LSA strip geprikt. Datasnelheden van 40Mb/s down en 90 Mb/s up worden hier gehaald.

Ik heb de boel als volgt bedraad:

Paar RX: rood - blauw → RJ45 pen 1 en 2 (CAT5 oranje/wit - oranje)

Paar TX: oranje - wit → RJ45 pen 3 en 6 (CAT5 groen/wit - groen)

Onlangs heb ik een setje voor Ethernet over Copper erbij geknoopt op de kabel naar het tuinhuis en daarmee haal ik nu 80Mb/s in beide richtingen over één enkel aderpaar. Dit setje kost ongeveer 3 à 4 tientjes en is te koop bij verschillende aanbieders onder de naam “Ethernet IP over twisted pair converter” en is er ook in een variant die over coax-kabel werkt.

Voor wat het waard is, mijn bijdrage op basis van eigen kennis en ervaring.
toon volledige bericht
Pagina: 1