"standalone" kWh meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:51
Ik zou eigenlijk op één locatie het stroomverbruik bij willen houden.
Nu zou ik daarvoor in de groepenkast een KWh meter kunnen toevoegen.
De volgende bijvoorbeeld heeft ook nog eens een puls uitgang zodat ik één en ander ook nog eens zou kunnen monitoren met Domoticz:
https://www.laadkabelwink...-fase-eastron-sdm120d-mid

Nu ben ik bekend met werkzaamheden aan de elektra in een woning, maar heb nog nooit in de groepenkast gewerkt. Nu begrijp ik wel hoe één en ander werkt en ik zou dit ook wel zelf kunnen uitvoeren, maar toch weerhoudt iets me om zelf in de groepenkast te werken.

Ik kan natuurlijk een professional inschakelen, maar zou ik ook ergens in een groep een soort "standalone" kWh meter maken door in een leiding, maar buiten de meterkast, de bovenstaande module te plaatsen in bijvoorbeeld de volgende behuizing:
https://www.elektroschake...instkstle-mini-2-t-109393

Daarbij kun je dan het verbruik van een deel van een groep meten en ik heb in een dergelijke oplossing meer vertrouwen dan een kWh meter die je in een stopcontact steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Om in een meterkast te kunnen werken moeten er zegels worden verbroken (plastic dingetjes) en je zal dus een vakman die deze weer terug kan plaatsen in moeten schakelen anders kan je op een later moment problemen krijgen als er geen zegels zijn om nog maar niet te spreken van het feit dat dit klussen zijn die je altijd liever door een pro wil laten doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Silent7 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:40:
Om in een meterkast te kunnen werken moeten er zegels worden verbroken (plastic dingetjes) en je zal dus een vakman die deze weer terug kan plaatsen in moeten schakelen anders kan je op een later moment problemen krijgen als er geen zegels zijn om nog maar niet te spreken van het feit dat dit klussen zijn die je altijd liever door een pro wil laten doen
Dit klopt niet. TS wil in zijn groepenkast werken. Dat is eigen terrein en is niet met zegels beveiligd.
Je mag niet bij de meter of daarvoor (hoofdzekeringen) werken, die zijn inderdaad verzegeld en daar dien je vanaf te blijven.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat is je uiteindelijke doel?
Heb je een slimme meter, dan kun je die wellicht ook uitlezen via de P1-poort.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@bnwgraaf Afhankelijk van je bestaande groepenkast kan je de door jouw gekozen module gewoon op de rail erbij prikken, juist bekabelen en klaar.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
remco_k schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Dit klopt niet. TS wil in zijn groepenkast werken. Dat is eigen terrein en is niet met zegels beveiligd.
Je mag niet bij de meter of daarvoor (hoofdzekeringen) werken, die zijn inderdaad verzegeld en daar dien je vanaf te blijven.
Zo heb ik het ook begrepen. Alles wat voor de groepenkast zit blijf ik sowieso af en daar zit inderdaad een zegel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ah ok dan had ik het niet goed begrepen (en de beelden van ons Amsterdamse electra werk waarbij we niets konden doen van groepen toevoegen zonder zegels te verbreken maar goed das al weer lang geleden en die kast was nog heel veel ouder :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bartvl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:45:
Wat is je uiteindelijke doel?
Heb je een slimme meter, dan kun je die wellicht ook uitlezen via de P1-poort.
De P1 poort lees ik al uit, maar dat gaat over het verbruik van de hele woning.

Ik wil eigenlijk het (bij-) laden van een elektrische auto monitoren. Uiteindelijk ga ik daarvoor een laadpaal plaatsen, maar omdat ik dit jaar naar een andere woning zal gaan verhuizen, ga ik die niet meer bij mijn huidige woning plaatsen en laadt ik vooralsnog via de langzame stekkerlader.
Daarop zou ik eigenlijk willen monitoren, maar ook al heb ik hem op een lagere stroom instelling staan, ik durf daar eigenlijk niet zo'n stekker meter tussen te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou ook kunnen kiezen voor een kWh-meter met behulp van CT-klemmen. Dan hoef je geen draden los te schroeven.

Maar gebruik maken van de P1 van een slimme meter is verreweg de makkelijkste optie. Dat doe je dus al.

Edit: zo'n tussenstekker is inderdaad over het algemeen niet zo'n goed idee met langdurig grote stromen.

[ Voor 25% gewijzigd door Aiolos op 02-01-2022 16:55 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
remco_k schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:45:
@bnwgraaf Afhankelijk van je bestaande groepenkast kan je de door jouw gekozen module gewoon op de rail erbij prikken, juist bekabelen en klaar.
Dat zou wel het netste zijn. Ik meet dan wel een paar extra verbruikers mee, al zal dat in verhouding heel weinig zijn t.o.v. het verbruik van de bovengenoemde lader.

Los van dat je wel moet weten wat je doet, mag je dus wel zelf een dergelijke module toevoegen zonder problemen te kunnen krijgen met bijvoorbeeld de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 11:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Heb je de Shelly EM al eens bekeken? https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Die hoef je niet in je groepenkast te hangen, de meegeleverde klemmen klem je gewoon om de kabel heen die je wil monitoren, en de Shelly kan via wifi uitgelezen worden in Domoticz (of in hun eigen app/via MQTT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bnwgraaf schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Dat zou wel het netste zijn. Ik meet dan wel een paar extra verbruikers mee, al zal dat in verhouding heel weinig zijn t.o.v. het verbruik van de bovengenoemde lader.

Los van dat je wel moet weten wat je doet, mag je dus wel zelf een dergelijke module toevoegen zonder problemen te kunnen krijgen met bijvoorbeeld de verzekering?
In nederland mag dat, zolang je de regels maar volgt. soepele draadjes met eindaderhulzen gebruiken bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan het ook omdraaien:
Bestaande stopcontact > stekker > kastje met tussenmeter en nieuw stopcontact > stekkerlader.
Dan meet je dus bij het stopcontact ipv de groepenkast, maar dat is toch niet echt een probleem denk?

Aanvullend: ik heb een vergelijkbare installatie, maar dan heb ik dus een klein kastje in mijn meterkast met railmetertje + als/groep op de lader (lolo) gezet.

[ Voor 56% gewijzigd door teacher op 02-01-2022 17:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
twain4me schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:08:
[...]

In nederland mag dat, zolang je de regels maar volgt. soepele draadjes met eindaderhulzen gebruiken bv.
Voor mij persoonlijk voelt het toch niet helemaal goed, ook al vertrouw ik mijzelf er wel in deze klus goed uit te kunnen voeren. En ze zeggen wel eens: "bij twijfel niet inhalen"...

Een oplossing met een mini installatie kast vlak voor de betreffende (opbouw-) wandcontactdoos, zoals genoemd in mijn openingspost, lijkt me dan wellicht een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Sorbo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:07:
Heb je de Shelly EM al eens bekeken? https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Die hoef je niet in je groepenkast te hangen, de meegeleverde klemmen klem je gewoon om de kabel heen die je wil monitoren, en de Shelly kan via wifi uitgelezen worden in Domoticz (of in hun eigen app/via MQTT).
Die kende ik nog niet, daar zal ik ook eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
teacher schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:18:
Bestaande stopcontact > stekker > kastje met tussenmeter en nieuw stopcontact > stekkerlader.
Dan meet je dus bij het stopcontact ipv de groepenkast, maar dat is toch niet echt een problee, denk?
Zoiets is inderdaad meer de richting waarin ik zit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dan meet je dus bij het stopcontact ipv de groepenkast, maar dat is toch niet echt een probleem denk?

Aanvullend: ik heb een vergelijkbare installatie, maar dan heb ik dus een klein kastje in mijn meterkast met railmetertje + als/groep op de lader (lolo) gezet.
Aangezien de gebruikte wandcontactdoos "gevoed" wordt door een opbouwleiding in een pvc pijp zou ik het kastje ook vrij makkelijk voor de wandcontactdoos kunnen plaatsen. Maar jouw oplossing verandert natuurlijk niets aan de bestaande situatie dus dat kan natuurlijk ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

eigenlijk is dat gewoon een lange tussenstekker. :+ een extra stekker toevoegen is denk ik niet iets wat ik zou doen. als je ziet wat die laders nog wel eens met een stopcontact doen zou ik persoonlijk er niet nog een zelfde zwak punt in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bnwgraaf schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Aangezien de gebruikte wandcontactdoos "gevoed" wordt door een opbouwleiding in een pvc pijp zou ik het kastje ook vrij makkelijk voor de wandcontactdoos kunnen plaatsen. Maar jouw oplossing verandert natuurlijk niets aan de bestaande situatie dus dat kan natuurlijk ook nog.
gewoon er tussen zetten dan.. kleine moeite, beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dank jullie allemaal voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heeft iemand trouwens enig idee of een dergelijke meter als:
https://webshop.cedel.nl/...-met-puls-uitgang-sdm120d

Zijn waarde (totaal verbruik) blijft bewaren wanneer de spanning er af is geweest, of dat deze dan weer op 0 begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, en ja.

#hebumzellufook

[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 02-01-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga je laden op één fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
"Ja" hij bewaart de stand en "Ja"hij springt weer op nul?

Is dat instelbaar? Of hoe bedoel je beide "Ja"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Op dit moment, met de draagbare/noodlader is dat inderdaad 1 fase. Als ik een nieuwe woning heb, wil ik wel een laadpaal of wallbox installeren en dan op 3 fase, dat scheelt nogal wat snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

bnwgraaf schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:01:
[...]

"Ja" hij bewaart de stand en "Ja"hij springt weer op nul?

Is dat instelbaar? Of hoe bedoel je beide "Ja"?
Sorry, te snel gelezen:
Ja, ervaring mee, ja hij houdt zn stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
teacher schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Sorry, te snel gelezen:
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
teacher schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Sorry, te snel gelezen:
Okay, en als ik het ondertussen goed begrepen heb, dan kun je hem niet op nul zetten, al zou je dat willen?

En voor de zekerheid: de S0 uitgang geeft alleen pulsen, toch? Dus je kunt daar wel het verbruik mee tellen, maar bijvoorbeeld niet het totaal verbruik mee uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Omdat de stekkerdoos aan de buitenkant (onder de carport) komt te zitten, wil ik daar eigenlijk van binnenuit wel de stroom af kunnen halen.

Als ik toch een mini-DIN installatiekastje ter grootte van een paar modules op ga hangen voor de kWh meter, zou ik daar dan ook gelijk de onderstaande module bij kunnen zetten om de stroom van het contact af te halen, of is iets dergelijks niet bedoelt om regelmatig mee in- en uit te schakelen?
https://www.vekto.nl/last...polig-63a-hoofdschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39
Volgens mij hebben wij in essentie dezelfde vraag

Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

zie ook de kant en klare link van conrad, wellicht is dat wat voor jou ?

[ Voor 23% gewijzigd door wd200 op 13-01-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 23:47
Sorbo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:07:

Correctie: zo'n stroomtrafo hang je om een draad heen, niet om een kabel. Zou je hem om een kabel of aansluitsnoer hangen dan meet je de fase en de nul. Het resultaat daarvan is als het goed is altijd 0 (tenzij je een lekstroom hebt, maar die loopt waarschijnlijk ook door dezelfde kabel en door dezelfde stroomtrafo). Oftewel je meter zal niet zo veel registreren...

Je kunt zo'n trafo prima om een draad in de groepenkast of in een lasdoos hangen, maar bijvoorbeeld niet om het aansluitsnoer van je autolader. Tenzij je het aan gaat strippen en 1 ader eruit vist, maar laten we daar maar niet aan beginnen...
bnwgraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:21:
[...]

Okay, en als ik het ondertussen goed begrepen heb, dan kun je hem niet op nul zetten, al zou je dat willen?

En voor de zekerheid: de S0 uitgang geeft alleen pulsen, toch? Dus je kunt daar wel het verbruik mee tellen, maar bijvoorbeeld niet het totaal verbruik mee uitlezen?
Klopt allebei.
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:58:
Omdat de stekkerdoos aan de buitenkant (onder de carport) komt te zitten, wil ik daar eigenlijk van binnenuit wel de stroom af kunnen halen.

Als ik toch een mini-DIN installatiekastje ter grootte van een paar modules op ga hangen voor de kWh meter, zou ik daar dan ook gelijk de onderstaande module bij kunnen zetten om de stroom van het contact af te halen, of is iets dergelijks niet bedoelt om regelmatig mee in- en uit te schakelen?
https://www.vekto.nl/last...polig-63a-hoofdschakelaar
Dat kan.

Je hebt ook modules die stroom meten en draadloos te schakelen zijn, bijvoorbeeld van Shelly.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
wd200 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:24:
Volgens mij hebben wij in essentie dezelfde vraag

Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

zie ook de kant en klare link van conrad, wellicht is dat wat voor jou ?
Hey, dat is inderdaad een soort van gelijke vraag!
Eerlijk gezegd heb ik de auto pas over een paar weken. Maar omdat ik ook nog een wandcontactdoos zal moeten plaatsen, denk ik dat ik een kWh module er tussen ga plaatsen. Ik heb deze op het oog:
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/

Ik heb met een wifi printje (esp8266) in ieder geval al een test opstelling die pulsen telt en aan mijn Raspberry met Domoticz die stuurt. Dat worden de pulsen dan netjes bij elkaar opgeteld en bijgehouden in grafieken en tabellen.
Pagina: 1