Toon posts:

Waarom is mijn oude router zoveel beter dan mijn Experiabox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:18
Vraagje n.a.v. dit topic Ik kom m'n extra router / AP niet meer in

Ik heb een Experiabox V10 van KPN en gemaakt door ZTE. In de meterkast, begane grond.

Daarnaast heb ik een Linksys WRT54G v1.1 uit omstreeks 2003 waar Tomato v1.27 op draait. Bovenste verdieping.

Ze draaien op verschillende kanalen. Allebei de kanalen zijn ongeveer even druk (1 en 6).

Maar het bereik van de Linksys is vele malen beter. Zelf wanneer ik naast de meterkast sta, met een open deur, en mijn mobiel zelfs in de meterkast leg.

Enig idee hoe dit kan? Volgens mij is ZTE een keurig merk toch? Hoe kan de KPN modem het zo afleggen tegen een bijna 20 jaar oude router?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel simpel de Linksys was in zijn tijd de beste die je kon hebben met goede antennes. De exteriabox is een budget apparaat prima router maar de wifi is niet echt top en doe 2,4 en 5 ghz dus minder geoptimaliseerd voor de 2,4 Ghz.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Bereik is iets leuks...maar het gaat om met welke snelheid een device verbonden is met het Wifi netwerk. Wat mij betreft 2,4GHz voor hele erge legacy meuk, je wil daar verder echt verre van blijven.

En verder vooral heel erg eens met @Frogmen

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 20:39
Ik voeg er nog aan toe dat de geruchten gingen dat de WRT54 buitenproportioneel sterk uitzond ... toen al won hij al zn vergelijkingstests met bv Netgear of Asus verwanten

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:36
TTMJ! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:21:
Allebei de kanalen zijn ongeveer even druk (1 en 6).
Dat kun je niet zomaar bepalen.

Het aantal SSIDs zegt niets over hoe druk een kanaal daadwerkelijk is (WiFi) en 2.4 GHz wordt ook gebruikt door apparaten die helemaal geen WiFi praten maar wel het kanaal bezetten.
Maar het bereik van de Linksys is vele malen beter. Zelf wanneer ik naast de meterkast sta, met een open deur, en mijn mobiel zelfs in de meterkast leg.
Wat versta je onder bereik? RSSI of 'het aantal streepjes'?

Zoals hierboven gezegd, het zou zomaar kunnen dat je custom firmware zich niet aan de uitzendlimieten houdt. Dan krijg je een hele mooie RSSI, maar het betekent geenszins dat de verbinding ook beter bruikbaar is.

Ga maar eens daadwerkelijk bandbreedte testen (op hetzelfde kanaal!) tussen je twee access points en de Experiabox zou een stuk sneller moeten zijn. Die WRT54G is namelijk zo oud dat 'ie alleen 802.11g ondersteunt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
Ben je met de Experiabox niet via 5GHz verbonden? Logisch dat de signaalsterkte dan snel minder is, want 5GHz reikt nou eenmaal minder ver dan bejaarde 2,4GHz spullen.

Maar grote kans dat de doorvoersnelheid wel beter is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TTMJ!
Thralas schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Dat kun je niet zomaar bepalen.

Het aantal SSIDs zegt niets over hoe druk een kanaal daadwerkelijk is (WiFi) en 2.4 GHz wordt ook gebruikt door apparaten die helemaal geen WiFi praten maar wel het kanaal bezetten.

[...]

Wat versta je onder bereik? RSSI of 'het aantal streepjes'?

Zoals hierboven gezegd, het zou zomaar kunnen dat je custom firmware zich niet aan de uitzendlimieten houdt. Dan krijg je een hele mooie RSSI, maar het betekent geenszins dat de verbinding ook beter bruikbaar is.

Ga maar eens daadwerkelijk bandbreedte testen (op hetzelfde kanaal!) tussen je twee access points en de Experiabox zou een stuk sneller moeten zijn. Die WRT54G is namelijk zo oud dat 'ie alleen 802.11g ondersteunt.
Het gaat om db via de WiFi analyzer app dus ik gok dat dat een RSSI is. Maar ik merk het ook inderdaad aan m'n streepjes die helemaal vol zijn bij de Linksys. Ik ga zo even voor de grap een speedtest loslaten, ik ben nu wel benieuwd.

Maar: wat is daar de toegevoegde waarde van? :P Als ik eerst vrijwel geen of een ontzettend onstabiele verbinding had met Wifi. En nu eindelijk ook in de bovenverdieping toegang heb tot wifi zonder dat de verbinding steeds wegvalt dan zegt dat toch genoeg?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-02 10:49
Het gaat veel giswerk worden want de radiogolven zijn niet te zien, polarisatie, interferentie, reflectie, en absorptie, etc...

• Xander
TTMJ! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Maar: wat is daar de toegevoegde waarde van? :P Als ik eerst vrijwel geen of een ontzettend onstabiele verbinding had met Wifi. En nu eindelijk ook in de bovenverdieping toegang heb tot wifi zonder dat de verbinding steeds wegvalt dan zegt dat toch genoeg?
:? Wat is de toegevoegde waarde van dit topic?

Als je nu eindelijk overal goede wifi hebt dan zegt dat toch genoeg?

Het is niet raar dat die Experiabox niet in de hele woning dekkende wifi kan verzorgen, zeker niet op 5GHz, daar heb je gewoon meerdere accesspoints voor nodig.

Jij claimt nu dat de verbinding met de Experiabox, zelfs als je er naast staat, slechter is dan de verbinding boven met je Linksys router. Daar hebben meerdere mensen in dit topic dus twijfels over, aangezien er meer is wat een verbinding "beter" kan maken dan puur de signaalsterkte in dB's. Bijvoorbeeld als zou blijken dat de downloadsnelheid toch een stuk hoger is wanneer je met de Experiabox bent verbonden (en daar ook in de buurt bent).

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo'n Linksys WRT54G BGN ding uit het jaar 'KRUIK' (V1/V2 ?) doet sowieso alleen maar aan 2,4 GHz. dus zó vreemd is 't ook niet dat dat ding op grotere afstand nog 'bereik' claimt te hebben.

[Voor 10% gewijzigd door Will_M op 02-01-2022 20:49]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:19
Die linksys is een antiek ding die enkel 2.4Ghz doet.
Het is echt onzin om te roepen dat zulk oud ijzer beter is dan een moderne Experiabox.

Dus geen idee wat je meet, maar je meetgegevens deugen niet.
En hoeveelheid ontvangen signaal is maar de helft van een verbinding, de andere helft moet van je device komen en die leveren per definitie veel minder signaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 08:09
De Experiabox v10a (die je volgens het vorige topic had) kan volgens mij geen aparte SSID naam voor 2.4 GHz of 5 GHz ingesteld krijgen (https://forum.kpn.com/int...n-2-4-ghz-en-5-ghz-478687). Dus je KPN modem zend zowel een 5 GHz als 2.4 GHz signaal uit met hetzelfde SSID en je ouwe Linksys zend alleen een 2.4 GHz signaal uit. En zoals anderen hierboven al aangeven is het bereik van de 2.4 GHz band in huis vaak gewoon verder, puur omdat het minder storing ondervind van muren e.d.

Het device dat je nu gebruikt om te meten zal dan zelf waarschijnlijk (en hopelijk...) verbinding maken met de 5 GHz band (want die is veel sneller en rustiger) als die daar in de buurt komt.

Ik gok dat je 5 GHz signalen met 2.4 GHz signalen aan het vergelijken bent, En "streepjes" zeggen sowieso niks, dat is maar net hoe een telefoonfabrikant heeft bepaald wat die streepjes betekenen....

[Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-01-2022 19:50]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een 54g routertje haal je in de praktijk maximaal 20Mbit echte snelheid.
Leuk dat je dan veel bereik hebt, maar met 2 streepjes 100Mbit halen vind ik dan toch waardevoller dan 5 streepjes met 20Mbit.

Dat oude ding is eigenlijk ook niet meer veilig te gebruiken. Hij ondersteunt geen enkel encryptie algoritme dat anno 2022 nog niet gekraakt en deprecated is.

I reject your reality and substitute my own

• TTMJ!
Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:10:
[...]

:? Wat is de toegevoegde waarde van dit topic?
Waarschijnlijk vrij weinig in de Annalen der Menschheit, maar wel fascinerend voor mij als netwerkleek. Ik wil begrijpen wat er hier aan de hand is.
Jij claimt nu dat de verbinding met de Experiabox, zelfs als je er naast staat, slechter is dan de verbinding boven met je Linksys router. Daar hebben meerdere mensen in dit topic dus twijfels over, aangezien er meer is wat een verbinding "beter" kan maken dan puur de signaalsterkte in dB's. Bijvoorbeeld als zou blijken dat de downloadsnelheid toch een stuk hoger is wanneer je met de Experiabox bent verbonden (en daar ook in de buurt bent).
Yes, dat is iets leuks om te gaan testen vandaag niet aan toe gekomen maar ik zal het morgen proberen. Voor mij als simpele eindgebruiker is het meer een kwestie van: ok eerst kon ik niet op >HD+ Youtuben boven zonder dat mijn verbinding weg viel en m'n data bundel werd gebruikt. En nu is er geen probleem.

• TTMJ!
Cpt.Morgan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:46:
De Experiabox v10a (die je volgens het vorige topic had) kan volgens mij geen aparte SSID naam voor 2.4 GHz of 5 GHz ingesteld krijgen (https://forum.kpn.com/int...n-2-4-ghz-en-5-ghz-478687). Dus je KPN modem zend zowel een 5 GHz als 2.4 GHz signaal uit met hetzelfde SSID en je ouwe Linksys zend alleen een 2.4 GHz signaal uit. En zoals anderen hierboven al aangeven is het bereik van de 2.4 GHz band in huis vaak gewoon verder, puur omdat het minder storing ondervind van muren e.d.

Het device dat je nu gebruikt om te meten zal dan zelf waarschijnlijk (en hopelijk...) verbinding maken met de 5 GHz band (want die is veel sneller en rustiger) als die daar in de buurt komt.

Ik gok dat je 5 GHz signalen met 2.4 GHz signalen aan het vergelijken bent, En "streepjes" zeggen sowieso niks, dat is maar net hoe een telefoonfabrikant heeft bepaald wat die streepjes betekenen....
Blijkt achteraf de V10 te zijn ik herinnerde met verkeerd en hiermee kan ik wel de 5Ghz een eigen SSID geven! Dus ik ben benieuwd of dat verschil maakt. Op m'n tel kan ik namelijk niet makkelijk zien of het 2,4 of 5 is (Xiaomi geeft het aan als 2,4/5).

En idd de Wifi analyzer vergeleek de 2,4 signalen. Morgen een en ander testen dus!

• Cpt.Morgan
nelizmastr schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:00:
Dat oude ding is eigenlijk ook niet meer veilig te gebruiken. Hij ondersteunt geen enkel encryptie algoritme dat anno 2022 nog niet gekraakt en deprecated is.
Zoals in het vorige topic (zie link in TS) besproken, heeft hij gewoon WPA2/AES aan staan in Tomato 1.27 op het moment. Dat is de facto standaard op dit moment.
TTMJ! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:15:
[...]
Op m'n tel kan ik namelijk niet makkelijk zien of het 2,4 of 5 is (Xiaomi geeft het aan als 2,4/5). En idd de Wifi analyzer vergeleek de 2,4 signalen. Morgen een en ander testen dus!
Natuurlijk kun je dat met een fatsoenlijke WiFi analyzer app wel zien. Probeer deze: https://play.google.com/s....wifianalyzer&hl=nl&gl=US

[Voor 35% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-01-2022 22:18]

• TTMJ!
nelizmastr schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:00:
Met een 54g routertje haal je in de praktijk maximaal 20Mbit echte snelheid.
Leuk dat je dan veel bereik hebt, maar met 2 streepjes 100Mbit halen vind ik dan toch waardevoller dan 5 streepjes met 20Mbit.

Maar bij mij betekent het helaas max 20Mbit tegen vrijwel 0Mbit in sommige delen van het huis.

Wat betreft veiligheid.. veiligheid hier echt een issue? Internet komt immers gewoon via de modem binnen. Dan zou die router alleen een gevaar kunnen vormen als iemand er fysiek toegang tot heeft volgens mij.. ?

• Cpt.Morgan
TTMJ! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:20:
[...]
Wat betreft veiligheid.. veiligheid hier echt een issue? Internet komt immers gewoon via de modem binnen. Dan zou die router alleen een gevaar kunnen vormen als iemand er fysiek toegang tot heeft volgens mij.. ?
Nee, als je dat ding puur als AP gebruikt, met fatsoenlijke WiFi settings (WPA2/AES) zoals je nu doet, is veiligheid geen issue (anders dan bij andere apparatuur).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Cpt.Morgan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Zoals in het vorige topic (zie link in TS) besproken, heeft hij gewoon WPA2/AES aan staan in Tomato 1.27 op het moment. Dat is de facto standaard op dit moment.

[...]

Natuurlijk kun je dat met een fatsoenlijke WiFi analyzer app wel zien. Probeer deze: https://play.google.com/s....wifianalyzer&hl=nl&gl=US
AES256 ja, AES128 is eigenlijk niet meer acceptabel. En WPA2 is inmiddels opgevolgd door WPA3 sinds pakweg 2 jaar, dus langzaamaan wordt het tijd WPA2 ook te gaan uitfaseren :)

I reject your reality and substitute my own

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@nelizmastr waarom is aes-128 niet acceptabel?
With the right quantum computer, AES-128 would take about 2.61*10^12 years to crack, while AES-256 would take 2.29*10^32 years. For reference, the universe is currently about 1.38x10^10 years old, so cracking AES-128 with a quantum computer would take about 200 times longer than the universe has

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:19
Laat ik nu deze week even door al m'n quantum computers heen zijn. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Kleine titelfix.

• Cpt.Morgan
nelizmastr schreef op maandag 3 januari 2022 @ 06:49:
[...]
AES256 ja, AES128 is eigenlijk niet meer acceptabel. En WPA2 is inmiddels opgevolgd door WPA3 sinds pakweg 2 jaar, dus langzaamaan wordt het tijd WPA2 ook te gaan uitfaseren :)
Je claim was "Hij ondersteunt geen enkel encryptie algoritme dat anno 2022 nog niet gekraakt en deprecated is". AES-128 is niet gekraakt en niet deprecated op dit moment.

En natuurlijk bestaat WPA3, maar op dit moment wordt WPA2 nog veel meer gebruikt (daarom noemde ik het de de facto standaard) en daar zitten we ook nog wel even aan vast. Nog genoeg clients in circulatie die uberhaupt geen WPA3 ondersteunen.

[Voor 20% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-01-2022 10:14]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TTMJ! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Maar bij mij betekent het helaas max 20Mbit tegen vrijwel 0Mbit in sommige delen van het huis.

D'r is nog een aspect: de WRT54g is van fabriekswege beperkt tot 100mW. Maar hij kan heel eenvoudig worden opgevoerd tot 250mW. En dat doen de meeste alternatieve firmware's. Daarom krijg jij veel streepjes op je bovenverdieping. Maar daardoor verstoor jij netwerken tot zo'n 1500 meter in de omtrek terwijl dat, als jij je keurig aan de wettelijke voorschriften houdt, maar 500 meter zou zijn. Ik zou m'n SSID niet al te herkenbaar maken

Anyway, de WRT54g is niet meer van deze tijd. Het basis idee was altijd al dat je een heel krachtig signaal uitzend maar er werd vergeten dat je wifi client dan ook een heel krachtig signaal moet terugsturen en dat doen ze toch niet. We weten ondertussen wel beter hoe je een dekkend wifi netwek moet opzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TTMJ!
Brahiewahiewa schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:26:
[...]

D'r is nog een aspect: de WRT54g is van fabriekswege beperkt tot 100mW. Maar hij kan heel eenvoudig worden opgevoerd tot 250mW. En dat doen de meeste alternatieve firmware's. Daarom krijg jij veel streepjes op je bovenverdieping. Maar daardoor verstoor jij netwerken tot zo'n 1500 meter in de omtrek terwijl dat, als jij je keurig aan de wettelijke voorschriften houdt, maar 500 meter zou zijn. Ik zou m'n SSID niet al te herkenbaar maken
Ik moet je helaas teleurstellen, Tomato laat hem default op 42 mW ;)

Maar hij is idd handmatig op te voeren tot max 251 mW zie ik in de firmware

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat is nu het doel van dit topic?

Jouw conclusie van “beter” is voor mij “significant slechter, ik heb nog liever powerline :p”

Maar het blijft een nostalgisch ding. Imho het device waar xWRT groot mee geworden is en tegelijk ook een van dr weinige devices waar xWRT echt goed op draaide (meeste erna had slecht driver support)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TTMJ! schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Ik moet je helaas teleurstellen, Tomato laat hem default op 42 mW ;)...
OK; good citizen ;o)

Laat niet verlet dat jij je nu blind zit te staren op de streepjes op je telefoon, terwijl die streepjes nog niet de helft van het verhaal vertellen. 5 streepjes op een 802.11g verbinding is ongeveer even goed als 2 streepjes op een 802.11n verbinding en ongeveer even goed als een half streepje op een 802.11ac verbinding. Maar jouw WRT54g heet ook WRT54g omdat hij alleen maar 802.11g ondersteunt; hij heeft geen 802.11n of 802.11ac. Laat staan 802.11ax.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

De oude router heeft ook grote externe antennes, meestal lelijk gevonden, en daardoor steeds meer intern geplaatst. Ook bij veel nieuwe routers met antennes zit het 2.4 Ghz deel veelal op interne antennes.

Uiteindelijk maakt enkel het signaalbereik niet per se de oude router beter. Op 1 vlak allicht, maar qua bandbreedte zal hij het zwaar afleggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:00
eirp = zendvermogen + gain dus 42mw is ongeveer 16dB + pak hem beet 5dB gain = 21dBm

Wat heb je aan eirp op de ZTE ?

Ik denk wel dat men de laatste tijd iets voorzichtiger geworden is met zendvermogen gezien we de meeste mensen in rijtjes huizen en flats al standaard een grote wifi brij maken.

Vergeet niet niet dat de SSID beacons nog tot daar aan toe zijn, maar als we nog echt wat gaan transporteren zit het spectrum al snel vol. Minder zendvermogen gebruiken en daarmee kleinere cel doorsnede toepassen is dan wel een oplossing die veelal voor de hand ligt en dan denk ik ook standaard toegepast wordt.

Zie dit als gesprekken in een gymzaal tussen meerdere sets van 2 personen. Zodra er 1 begint te brullen in de zaal is de netto data overdracht minimaal. Als ze allemaal fluisteren kunnen alle sets van personen informatie overdragen en is deze dus netto veel hoger.

We zijn echter heel snel genegen om het hoogste vermogen toe te passen want dat is toch altijd beter ?

Vroeger toen wifi op 2,4Ghz nog redelijk exclusief was klopte dat misschien vaak wel, maar je nu in zo goed als iedere gezinswoning wifi aantreft niet meer.

Vergeet ook niet dat we ook graag willen dat apparaten op 5Ghz verbinden wat ook wil zeggen dat een hogere signaal sterkte op 5Ghz heel veel werk bespaart voor band steering als dat al beschikbaar is.

[Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 03-01-2022 22:44]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• TTMJ!
De testresultaten zijn binnen :). Ergens in huis gestaan met ongeveer even veel lagen tussen de 2 apparaten. Speedtest(.net) app gebruikt en ik heb alles op 3 verschillende SSIDs gezet. 5 tests per SSID. Uitslagen zijn in Mbps. Ik heb mijn mobiele data uitgezet omdat mijn telefoon switcht naar mobiele data bij slecht bereik. 0 = een gefaalde test (geen bereik en geen mobiele data, dus de app geeft een test failure aan)

• Xander
Hoe moet ik dit lezen? Zijn het 5 verschillende plaatsen in huis?

Hoe snel is de internetverbinding eigenlijk? Sneller dan dat wordt het natuurlijk nooit.

[Voor 41% gewijzigd door Xander op 03-01-2022 23:23]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:18

Nox

Noxiuz

Frogmen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:41:
Heel simpel de Linksys was in zijn tijd de beste die je kon hebben met goede antennes. De exteriabox is een budget apparaat prima router maar de wifi is niet echt top en doe 2,4 en 5 ghz dus minder geoptimaliseerd voor de 2,4 Ghz.
Dat is niet hoe het werkt. Beide frequenties hebben eigen radio's die onafhankelijk van elkaar opereren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Antennes in de experiabox zijn intern en niet te richten, de WRT54g heeft ze extern en richtbaar. Weet niet waar die apparaten staan, maar bijv in een meterkast legt de meeste apparatuur het af.

Kwam vandaag toevallig bij een klant een WRT54G tegen in de meterkast. Werd alleen voor wifi gebruikt, hing aan een Arris kabelmodem met 2.4GHz wifi-N. Mijn idee: weg met die linksys, die Arris is beter. Printer en televisie op provider modem aangemeld, de linksys uit de meterkast getrokken en werkte prima. Halfuur later telefoon: signaal valt steeds weg. Ik terug, sta naast het apparaat met wifi analyzer aan, app geeft 68 meter aan als afstand... Linksys maar weer teruggehangen, binnenkort nog maar eens proberen als de provider glasvezel heeft opgeleverd met een Genexis router.

• TTMJ!
Xander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:15:
Hoe moet ik dit lezen? Zijn het 5 verschillende plaatsen in huis?
Nee, 1 plaats tussen beide apparaten in. Maar de Experia's verschillende modi heb ik even een eigen SSID gegeven. 3x 5x getest op dezelfde locatie
Hoe snel is de internetverbinding eigenlijk? Sneller dan dat wordt het natuurlijk nooit.
Bekabeld haal ik ongeveer 70 Mbps

• Xander
Ok, dan is de conclusie dus eigenlijk dat beide apparaten maar slecht presteren. 70Mbps zoals je via een kabel haalt moet via wifi ook prima haalbaar zijn.

Dichter bij de Experiabox werkt die hopelijk wel wat betrouwbaarder? De plaatsing in de meterkast is waarschijnlijk niet optimaal.

Als ik hier thuis een speedtest via WiFi doe dan is mijn 300/30Mbps internetverbinding de bottleneck, niet het accesspoint.

Maar om in mijn vrij standaard woning met 3 bouwlagen en 110m² woonoppervlakte overal fatsoenlijke 5GHz dekking te hebben, heb ik wel 3 accesspoints nodig.

• Cpt.Morgan
TTMJ! schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Nee, 1 plaats tussen beide apparaten in. Maar de Experia's verschillende modi heb ik even een eigen SSID gegeven. 3x 5x getest op dezelfde locatie

[...]

Bekabeld haal ik ongeveer 70 Mbps
Sorry, maar er is geen touw aan vast te knopen. Wat voor verschillende modi heb je het over? En wat bedoel je met 3x5x getest? En bekabeld "haal je ongeveer 70 Mbps"? Bekabeld moet je gewoon de door de provider beloofde snelheid halen.

Je zult echt duidelijkere informatie moeten gaan geven, wil iemand je hier enig zinnig advies kunnen geven:

- Wat ben je precies aan het testen en wat wil je bereiken?
- Hoe test je dat (welke client, welke methode, welke readout)?
- Waar test je het (op welke locaties, ben je dan verbonden met AP of modem, en hoe ver weg staat dat in huis)?
- Hoe ziet je huisindeling er uit? Wat voor materialen is alles van gemaakt (beton, gips, hout, ...) ?
- Wat zijn de EXACTE instellingen op je client, je modemrouter en je router als AP?
- Wat voor internetverbinding heb je (maximale beloofde snelheid, maximale gerealiseerde snelheid bekabeld?
- Hoe is alles verbonden (hoe ziet je exacte netwerk uit, welke componenten, wat voor kabels?

etcetera....

Iedereen is hier nu maar een beetje aan het gokken en raden...

[Voor 40% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-01-2022 00:34]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee