i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W
i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W
2 apparaten op 1 ip adres gaat zeker gezeik opleveren.TTMJ! schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:03:
wacht, ik zie dat ik deze router vroeger op 92.168.2.1 had staan, maar dit adres is bij de modemswitch gejat door m'n slimme thermostaat.. kan dit problemen opleveren?
I have no special talent. I am only passionately curious.
[Voor 97% gewijzigd door laurens0619 op 27-12-2021 19:46]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ondanks dat de routers volgens mijn modem en de ipscanner nu op ...2.7 is ipv ...2.1? Onthoudt ie dan nog z'n oude adres?ricardo246 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:06:
[...]
2 apparaten op 1 ip adres gaat zeker gezeik opleveren.
Als je hem in de LinkSys zelf had vastgelegd wel ja.TTMJ! schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:47:
[...]
Ondanks dat de routers volgens mijn modem en de ipscanner nu op ...2.7 is ipv ...2.1? Onthoudt ie dan nog z'n oude adres?
Met welk ip adres probeer jij de LinkSys te openen?
Je kan doorgaans het beste ip adressen in de dhcp server vastzetten, daar kan je weinig aan fout doen als je al je clients gewoon op dhcp zet.
Alles kan stuk.
Ik probeer het met 192.168.2.7, op ...2.1. krijg ik niks.. op ...2.7 krijg ik tenminste een timeoutremco_k schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:37:
[...]
Als je hem in de LinkSys zelf had vastgelegd wel ja.
Met welk ip adres probeer jij de LinkSys te openen?
Je kan doorgaans het beste ip adressen in de dhcp server vastzetten, daar kan je weinig aan fout doen als je al je clients gewoon op dhcp zet.

Dus de eerste stap is nu om op de Experia ervoor te zorgen dat de LinkSys weer op ...2.1 komt en de slimme thermostaat een andere ip krijgt?
En als je de 192.168.2.7 via https probeert te benaderen, krijg je dan wel iets? Welke beschrijvingen staan er bij de adressen in de dhcp tabel van je Experiabox?
[Voor 13% gewijzigd door The Executer op 27-12-2021 20:24]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Router stond eerst vast, nu door de nieuwe modem kreeg ie (kennelijk) een ander ip (m'n oude bookmark is nu nl nvt). Ik had de router op een speciale stand gezet, dat een optie op de Tomato OS zodat ie alleen nog als AP functioneert.The Executer schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:22:
In principe zou alleen je thermostaat op een ander adres zetten al genoeg kunnen zijn als je router nog op 192.168.2.1 zit. Wat ik uit je reacties begrijp is dat je niet zeker weet of je router op een vast adres staat of op DHCP staat? Je zou zoals eerder voorgesteld een reboot van je router kunnen proberen.
https ipv http maakt geen verschil. Hmm.. (behalve meerdere apparaten met beschrijving) 3x apparaten zonder beschrijving. dat zijn ... 2.1, ... 2.3 en ... 2.7. Ik weet op basis van MAC dat ...2.3 mijn Xiaomi telefoon is.En als je de 192.168.2.7 via https probeert te benaderen, krijg je dan wel iets? Welke beschrijvingen staan er bij de adressen in de dhcp tabel van je Experiabox?
edit: 2.1 is idd de slimme thermostaat omdat 2.7 een lan verbinding heeft, dat kan alleen de router zijn
[Voor 6% gewijzigd door TTMJ! op 27-12-2021 22:11]
Dit heb je op 2 manieren kunnen bereiken:TTMJ! schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:46:
[...]
Router stond eerst vast, nu door de nieuwe modem kreeg ie (kennelijk) een ander ip (m'n oude bookmark is nu nl nvt).
- Handmatig een IP-adres ingesteld op je router
- Op het apparaat wat je IP-adressen uitdeelt (in jouw geval het modem) een reservering aangemaakt. Hierbij laat je je router op DHCP staan, maar krijgt hij door die reservering altijd hetzelfde IP-adres uitgedeeld door je modem.
Bij optie 1 kun je de situatie krijgen dat een apparaat een IP-adres krijgt uitgedeeld door je modem, terwijl jij een apparaat handmatig had ingesteld met datzelfde adres. Wat je dan krijgt is dat 1 van de 2 (en soms om en om) niet of wel bereikbaar is. En ik (en enkele andere tweakers) vermoeden dat je router dus op een handmatig ingesteld adres staat en er een ander apparaat op datzelfde adres zit.
Maakt voor dit verhaal niet uit, is prima verder.Ik had de router op een speciale stand gezet, dat een optie op de Tomato OS zodat ie alleen nog als AP functioneert.
Indien je router op DHCP staat: Kun je op basis van het mac adres van je router niet achterhalen welk IP-adres hij heeft?[...]
https ipv http maakt geen verschil. Hmm.. (behalve meerdere apparaten met beschrijving) 3x apparaten zonder beschrijving. dat zijn ... 2.1, ... 2.3 en ... 2.7. Ik weet op basis van MAC dat ...2.3 mijn Xiaomi telefoon is.
DuidelijkThe Executer schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:22:
[...]
Dit heb je op 2 manieren kunnen bereiken:
- Handmatig een IP-adres ingesteld op je router
- Op het apparaat wat je IP-adressen uitdeelt (in jouw geval het modem) een reservering aangemaakt. Hierbij laat je je router op DHCP staan, maar krijgt hij door die reservering altijd hetzelfde IP-adres uitgedeeld door je modem.
Bij optie 1 kun je de situatie krijgen dat een apparaat een IP-adres krijgt uitgedeeld door je modem, terwijl jij een apparaat handmatig had ingesteld met datzelfde adres. Wat je dan krijgt is dat 1 van de 2 (en soms om en om) niet of wel bereikbaar is. En ik (en enkele andere tweakers) vermoeden dat je router dus op een handmatig ingesteld adres staat en er een ander apparaat op datzelfde adres zit.
[...]
Maakt voor dit verhaal niet uit, is prima verder.
[...]
Indien je router op DHCP staat: Kun je op basis van het mac adres van je router niet achterhalen welk IP-adres hij heeft?

Yes en ik heb ook gewoon Advanced IP Scanner gebruikt, die geeft meteen ook aan wat de fabrikant is als ie dat kan zien

Ik heb nu DHCP binding gebruikt, en de router 2.1 gegeven en de 2.252 aan de slimme thermos...
maar het werkt niet. De IP adressen blijven hetzelfde wanneer ik uit het menu ga, en vervolgens weer in de modem menu kom, ondanks dat de 2 DHCP bindingen er wel nog gewoon staan in de instellingen

Dat doet natuurlijk pas iets als de apparaten opnieuw verbinden / opnieuw een IP proberen te verkrijgen via DHCP.TTMJ! schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:11:
Ik heb nu DHCP binding gebruikt, en de router 2.1 gegeven en de 2.252 aan de slimme thermos...
maar het werkt niet. De IP adressen blijven hetzelfde wanneer ik uit het menu ga, en vervolgens weer in de modem menu kom, ondanks dat de 2 DHCP bindingen er wel nog gewoon staan in de instellingen![]()
Dus geef eerst de thermostaat eens een powercycle en daarna (als die een nieuw IP heeft en .2.1 dus vrij is) het AP.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ok dat wist ik niet, ik ga het zo proberenXander schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:26:
Heb je die Linksys ondertussen al eens herstart? (Powercycle)
[...]
Dat doet natuurlijk pas iets als de apparaten opnieuw verbinden / opnieuw een IP proberen te verkrijgen via DHCP.
Dus geef eerst de thermostaat eens een powercycle en daarna (als die een nieuw IP heeft en .2.1 dus vrij is) het AP.

Oké, IPs zijn gelukt. ...Xander schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:26:
Heb je die Linksys ondertussen al eens herstart? (Powercycle)
[...]
Dat doet natuurlijk pas iets als de apparaten opnieuw verbinden / opnieuw een IP proberen te verkrijgen via DHCP.
Maar ik kan nog steeds niet bij de router

Staat AP-isolation wellicht aan op de nieuwe Experiabox?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Nee vanaf de modem loopt een kabel naar de switch, en vanaf daar 2 kabels. Eentje naar de router en eentje naar m'n desktop.Ben je met je eigen PC draadloos verbonden?
Die instelling ken ik helemaal niet. Ik ga zo kijkenStaat AP-isolation wellicht aan op de nieuwe Experiabox?

Haha ik zag geen optie om het op een andere manier te doen via het ZTE menu .Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:43:
Gelukkig ben je er al achter dat het gebruik van DHCP binding beter en handiger is dan vaste IP adressen instellen. Kan je de router niet resetten (hardwarematig)?
Wat bedoel je met een hardware matige reset?
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Vraag is hoeveel je er mee verliest... Als het alleen je Wi-Fi instellingen zijn, die heb je er in een paar seconden er weer in zitten natuurlijkTTMJ! schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
Ah duidelijk. Ik dacht dat je een 'voeding eruit standaard modem of router reset' bedoelde. Dat is een optie. Mocht iets anders niet lukken dan zal ik dat gewoon op die manier doen

Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:34:
IK bedoel een reset van je linksys router waar je niet meer in komt, ik weet niet of het met Tomato ook nog werkt maar meestal hebben ze een reset knop (gaatje paperclip)
Ik heb een reset uitgevoerd door 7 sec de reset knop in te drukken, tot de power knop knippert, maar er lijkt niks te veranderen. Kom er nogsteeds niet inThe Executer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:03:
[...]
Vraag is hoeveel je er mee verliest... Als het alleen je Wi-Fi instellingen zijn, die heb je er in een paar seconden er weer in zitten natuurlijk.

Had ik de DHCP bind moeten los laten voordat ik dat doe?
Het gaat trouwens om een Linksys WRT54G waar ooit Tomato op is geflashed
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Als dat het niet is:
Ga maar even back to basic. Er zijn teveel variabelen en onduidelijkheid om fatsoenlijk met je mee te denken.
Je kan 2 basic setups proberen:
1:
A. Zet alle lan/wifi apparaten uit of trek ze los, schakel experia en linksys uit.
B: Schakel experia in. Wacht tot ie helemaal klaar is met starten.
C: Schakel linksys in.
D. Verbind je computer bedraad met experia en probeer of je je linksys kan bereiken op de bij jouw bekende adressen of op het adres wat je kunt vinden in de DHCP leases op je experiabox.
2: (kan alleen werken als je op je linksys DHCP client in het verleden UIT(!) hebt gezet en IN je linksys een vast IP adres hebt ingesteld)
A: Trek de netwerk kabel van je linksys en je pc los.
B: Verbind ze direct met elkaar, dus niets anders ertussen. Check voor de zekerheid of de lampjes bij de ethernet connectoren gaan branden. Gebruik NIET de WAN(internet) poort van linksys.
C: Stel (tijdelijk) een vast IP adres in op je PC, een ander adres als je linksys zou hebben. Maar wel in dezelfde reeks als je linksys ip adres.
D: Probeer of je je linksys kan bereiken op de bekende adressen
Als het op de één of andere manier lukt om in je linksys te komen:
- Zorg dat je daar de DHCP client inschakelt. (en dus een vast IP adres eruit haalt)
- Zorg dat daar een eventuele DHCP server UIT staat.
- Sluit weer aan op je experia, maar gebruik daar niet de WAN(internet) poort voor.
[Voor 4% gewijzigd door remco_k op 29-12-2021 00:04]
Alles kan stuk.
Gelukt

Daar zag ik ook meteen het probleem: in de router stonden de WAN/Internet weer aan en DHCP server. Die heb ik allemaal disabled, IP gezet binnen mijn modem's range, en gateway/DSN de ip van mijn modem. AP mode aangezet onder wireless. Zelfde SSID/wachtwoord als mijn modem maar op een andere channel.
Wel een klein probleempje #1: de router doet daarna een reset, en ik kon er vervolgens weer niet in.. ik gok omdat ik mijn pc geen vast ip had gegeven. Maar met een vast ip werkte dat ook niet... tot ik de router weer aan de netwerkswitch (en dus de modem) verbond. Nu kan ik er weer bij met het nieuwe ip adres.

Nieuw probleem #2: mijn nieuwe telefoon is te goed. Hij houdt koste wat kost vast aan de modem ipv te springen naar de router. Mijn oude tel uit 2014 sprong automatisch, zwakkere 'vraagsignaal' gok ik.
Probleem #1: niet echt een probleem, maar ben toch wel benieuwd wat er hier fout ging nadat ik m'n pc een vaste ip had gegeven? Voor de zekerheid probeerde ik het daarna weer na ipconfig /release en /renew. Geen resultaat. Dus direct kaal met de router communiceren lukt niet meer maar als ie aan de netwerkwitch/modem hangt gaat het dan weer prima

Probleem #2: Wat is hier een oplossing voor?
Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):TTMJ! schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:25:
[...]
Probleem #2: Wat is hier een oplossing voor?
* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten
Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima
De auth is idd anders. Modem staat op WPA2 maar router op WPA/WPA2Cpt.Morgan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:26:
[...]
Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):
* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten
Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima
Ik zie echter alleen bij de router een TKIP of AES optie... zou KPN dat hebben uitgeschakeld op de ZTE / V10a? Router staat op TKIP
Tenzij je apparaten hebt die het echt niet ondersteunen (maar dan zijn ze wel oud vermoed ik) kun je sowieso beter AES kiezen. TKIP is een verouderd protocol en wordt in WPA2 alleen (soms) ondersteunt voor oude apparatuur. Ik vermoed (heb zelf geen experiabox) dat KPN bij WPA2 inderdaad alleen AES ondersteunt.TTMJ! schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:28:
[...]
De auth is idd anders. Modem staat op WPA2 maar router op WPA/WPA2
Ik zie echter alleen bij de router een TKIP of AES optie... zou KPN dat hebben uitgeschakeld op de ZTE / V10a? Router staat op TKIP
Dus, gewoon beiden instellen op WPA2 met AES is beter waarschijnlijk.
[Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-01-2022 19:42]
Yes dit werkte, hij roamt nu ipv koste wat kost dat laatste streepje wifi vast te houdenCpt.Morgan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Tenzij je apparaten hebt die het echt niet ondersteunen (maar dan zijn ze wel oud vermoed ik) kun je sowieso beter AES kiezen. TKIP is een verouderd protocol en wordt in WPA2 alleen (soms) ondersteunt voor oude apparatuur. Ik vermoed (heb zelf geen experiabox) dat KPN bij WPA2 inderdaad alleen AES ondersteunt.
Dus, gewoon beiden instellen op WPA2 met AES is beter waarschijnlijk.