Laptop vervangen door game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Sinds 2016 heb ik een Lenovo Thinkpad E560 in gebruik. In het begin vooral voor zakelijk gebruik maar inmiddels is dat verbruik verschoven naar 100% privé en wil ik ook wat meer tijd steken in gamen.
Nou heeft de laptop best wat te lijden gehad over de jaren en wordt hij merkbaar steeds trager. Ik ben dus op zoek naar een Desktop waar ik fatsoenlijk op kan gamen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik ga het systeem gebruiken voor:
- Discord (een voor/bovenaansluiting voor mijn headset zou daarom fijn zijn), via discord stream ik ook naar een groep vrienden)
- Euro truck simulator 2
- Netflix / Youtube
- Red Alert 2
- Age of Empires 2 Definite Edition
- Geoguessr/Cityguessr
Dit hoeft van mij niet op de allerhoogste settings maar een beetje vloeiend beeld is wel van belang.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb een opzet gemaakt waarbij ik rond de 1600 euro uitkom, omlaag mag altijd maar daar overheen liefst alleen als het echt een enorme vooruitgang is. Eventueel later upgraden van onderdelen is ook altijd een optie om de startup kosten iets te verlagen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb al een scherm, dat wil ik op de langere termijn upgraden naar 3 schermen maar dat hoeft niet te worden meegenomen in deze setup.
Muis en toetsenbord heb ik ook reeds.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb na wat spitten door de pricewatch, eerdere BGG topics en de review sectie onderstaande opzet gemaakt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3060 XC GAMING€ 699,-€ 699,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G€ 609,-€ 609,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 97,-€ 97,-
1BehuizingenLC-Power Gaming 997B - Hypnos_X€ 52,82€ 52,82
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.386,43

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb geen voorkeuren qua merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Qua uiterlijk heb ik geen harde eisen, praktisch qua bouw/ruimte voor airflow enzo is voor mij veel belangijker, de kast komt toch niet in het directe zicht te staan onder mijn bureau.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ben niet van plan om te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb 2 videokaarten in mijn lijstje staan, is het het in mijn geval waard om voor de rtx3060 te gaan of is de RX6600 meer dan voldoende?
Voor mijn gevoel stel ik op zich geen hoge eisen maar heb ik een behoorlijke capaciteit bij elkaar verzameld, zijn er zaken waarop ik zou kunnen besparen (in het begin) zonder in te boeten op de kwaliteit bij het verwachtte gebruik?

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Als je geen SSD neemt, wordt het hele systeem merkbaar trager, misschien wel trager dan je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:34
Dat zijn geen hele zware eisen, een Intel Core i5-12600K voldoet daar al ruim voor. Je zou kunnen overwegen te wachten op de mid range Alder Lakes, deze worden begin 2022 verwacht, een Intel Core i5-12400 presteert beter dan de topper uit de 11e generatie (bron). Als je deze op een (ook begin volgend jaar verwacht) moederbord met de B660 chipset zet ben je ruimschoots voorzien, en bespaar je zo'n €250 - €300 op CPU en moederbord.

De voeding is wat zwaar, een Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart of de iets mindere Corsair TX550M voldoen prima.

En eens met @LievenD, steek het bespaarde geld in een SSD - zonder dat voelt je systeem traag aan. Bv. PNY XLR8 CS3030 2TB is een goede keuze, neem er eventueel twee als je 4TB denkt nodig te hebben.

Het merk LC Power staat net erg goed bekend, als je een kast met RGB wilt overweeg dan bv. de Lian Li Lancool 215.

Voor de videokaart zou ik geneigd zijn de RTX 3060 te kiezen als je op hogere resoluties dan 1080p gaat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
Bedankt voor de reacties.

De kast hoeft van mij geen RGB te hebben, de aangedragen kast heeft ook geen interfaces (USB) aan de voor- of bovenzijde. Hij moet gewoon deugdelijk zijn en fatsoenlijk te koelen zonder dat er een straaljager lijkt op te stijgen qua geluid.

Ik heb de HDD voor een SSD vervangen in mijn wenslijst (stom dat ik dat zelf niet had gezien...) en de voeding verlaagd.
Even wachten tot de Alder Laks range uitkomt is voor mij ook geen probleem, er is niets mis met kosten spreiden :)
1 SSD is in het begin meer dan voldoende dunkt me, ik heb eventueel ook nog een NAS tot mijn beschikking.

Qua videokaart ga ik dan denk ik liever voor safe dan dat ik ga beknibbelen.

Updated lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3060 XC GAMING€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenLC-Power Gaming 997B - Hypnos_X€ 52,82€ 52,82
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 160,93€ 160,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.406,36

Dan is het dus nu nog even verder kijken naar een betere kast wachten op een moederbord met de B660 chipset en de nieuwe gen processor, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dan is een niet te duur alternatief voor de kast bv. DeepCool CL500,

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 31-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Laatst online: 30-06 07:34
Ultimato.nl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:59:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ga het systeem gebruiken voor:
- Discord (een voor/bovenaansluiting voor mijn headset zou daarom fijn zijn), via discord stream ik ook naar een groep vrienden)
- Euro truck simulator 2
- Netflix / Youtube
- Red Alert 2
- Age of Empires 2 Definite Edition
- Geoguessr/Cityguessr
Dit hoeft van mij niet op de allerhoogste settings maar een beetje vloeiend beeld is wel van belang.
Geen videokaart of fancy cpu nodig
Gewoon een 5600G is voldoende

https://tweakers.net/pric...-ryzen-5-5600g-boxed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:25
In de huidige tijd is een 550W voeding niet héél handig. De videokaarten zijn steeds meer en meer aan het gebruiken. Beperkt later ook je tweede hands mogelijkheden. De luxere varianten hebben vaak 3 stroom kabels nodig en die krijg je in de regel alleen bij 650/750 voedingen en hoger.

Verder zou ik overwegen het op de 12600K ipv de 12400 houden. Op dit moment is 6/12 voor de meeste games de sweet spot. Maar er beginnen stiekem al wat games te komen die ook schalen naar wat meer cores/threads. Die extra 4 efficiency cores rekken de levensduur van je systeem vermoedelijk nog wel met 1-2 jaar. Maar tegelijkertijd zal een 12400 snel volstaan de komende 4-5 jaar.

Qua behuizing zou ik liever iets 'bekends' kopen van een Be Quiet, CoolerMaster, Fractal, enz. Dat bouwt meestal een stuk prettiger. Hoeft niet persé duur te zijn zie pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L

(Tip kijk eens naar de game snowrunner.)

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 31-12-2021 19:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
sdk1985 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:24:
In de huidige tijd is een 550W voeding niet héél handig. De videokaarten zijn steeds meer en meer aan het gebruiken. Beperkt later ook je tweede hands mogelijkheden. De luxere varianten hebben vaak 3 stroom kabels nodig en die krijg je in de regel alleen bij 650/750 voedingen en hoger.

Verder zou ik overwegen het op de 12600K ipv de 12400 houden. Op dit moment is 6/12 voor de meeste games de sweet spot. Maar er beginnen stiekem al wat games te komen die ook schalen naar wat meer cores/threads. Die extra 4 efficiency cores rekken de levensduur van je systeem vermoedelijk nog wel met 1-2 jaar. Maar tegelijkertijd zal een 12400 snel volstaan de komende 4-5 jaar.

Qua behuizing zou ik liever iets 'bekends' kopen van een Be Quiet, CoolerMaster, Fractal, enz. Dat bouwt meestal een stuk prettiger. Hoeft niet persé duur te zijn zie pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L

Heb je de startpost gelezen en de lijst games die TS speelt doorgenomen? Dat lukt op een lichte videokaart, zelfs met de AMD Ryzen 5 5600G op 1080p die @atsan noemt op medium settings.

@Ultimato.nl : speel je vooral deze lichte, wat oudere games, of wil je ook voorbereid zijn op zeg Cyberpunk 2077 of MS Flight simulator 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
martyw schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 23:10:
[...]

Heb je de startpost gelezen en de lijst games die TS speelt doorgenomen? Dat lukt op een lichte videokaart, zelfs met de AMD Ryzen 5 5600G op 1080p die @atsan noemt op medium settings.
Dat zal eerder gevolg van zijn bestaande hardware zijn lijkt mij. Als je Age 4 wil gaan spelen, de spirituele opvolger van 4, dan zit je met een IGP/APU oplossing met een weer in hetzelfde schuitje. Eurotruck simulator zal overigens meteen al niet lekker draaien op een 5600G. Dat wordt 30-40 fps op low-medium. Houdt er ook rekening mee dat dit soort gebruikers meestal hun systeem jaren lang onaangepast gebruiken, dat kan gerust 8 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
Excuses voor de late reactie, de feestdagen hadden mijn ritme een beetje vergald waardoor een en ander er bij inschoot de afgelopen dagen. : :+
sdk1985 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:24:

Die sterkere voeding zijn nou niet echt flinke kosten dan liever meteen iets stevigers waar ik langer mee kan doen.
[...]

@Ultimato.nl : speel je vooral deze lichte, wat oudere games, of wil je ook voorbereid zijn op zeg Cyberpunk 2077 of MS Flight simulator 2020?
Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat ik niet echt meega in games die trending zijn.
Echter zou ik ETS2 wel graag iets soepeler willen laten draaien dan 30-40 fps op low/medium zoals @sdk1985 aangeeft.

----------------------------------------------------------

De huidige setup hoeft niet volledig jaren mee te gaan, het is voor mij niet bezwaarlijk om over 2 a 3 jaar een deel van de componenten te vervangen als er dan betere opties op de markt zijn, ik wil echter wel iets waar ik even mee vooruit kan en wat ook geen probleemgeval gaat worden als ik dan iets wil upgraden.

Ik heb mijn huidige laptop nu 6 jaar gebruikt, en dat is gewoon veel te lang voor een standaard set-up, een laptop upgrade je alleen eenmaal iets minder snel dan een desktop en het 'hij moet portable zijn' is voor mij komen te vervallen omdat ik een compleet andere carrière ben gaan nastreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dan zal de 12400 wel volstaan, de 11400 en 10400 ook in geval je geen zin hebt te wachten dan wel een goede deal tegen komt. Je kunt ook nog overwegen een Z bord met een 12400 te combineren, dan ben je later vrij de cpu te vervangen voor een 12600K of 12700K. De ervaring leert echter dat die cpu's vrijwel nooit écht flink in prijs dalen bij Intel. Probeer nu maar eens een 9700K te kopen. Dus in de praktijk ga je dit platform gebruiken tot er reden is om mobo+cpu te vervangen. Dat kost je dan op dat moment weer 300-600 euro dus reken er maar op dat je in de praktijk er aardig lang mee gaat doen, tenzij je nu echt een miskoop doet. Mijn 2500K uit 2011 draait nog steeds als 2e game pc icm met een GTX 1070 (nu wel aan vervanging toe, snowrunner en Eurotruck draaien daar echter prima op :P).

Betreft het ram; 16GB is eigenlijk voorlopig voldoende. Ik ben tot heden maar één game tegen gekomen die daar overheen gaat, dat was Division 2. Die wordt dan overigens niet onspeelbaar. Hij gaat swappen naar je SSD, merk je verder niets van.

Een snellere videokaart is wel iets waar je direct plezier van gaat ondervinden. Ik zou het bij minimaal het prestatie niveau van een GTX 1070 houden. Zie https://www.videocardbenc...RTX-3060/4406vs3521vs4345 .

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 03-01-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
[...]

Eens, een RTX 3060 of Radeon 6600 is echt zwaar overkill voor de games die topicstarter wil spelen.

Mensen hebben er hier regelmatig nogal een handje van om een (overkill/duur) systeem te adviseren dat hun mooi lijkt ipv een systeem dat past bij de eisen van de topicstarter.

De 5600g voldoet waarschijnlijk maar is mogelijk net iets te karig. Een GTX 1650 of 1660 super zou ook prima moeten volstaan, wel lastig verkrijgbaar momenteel.

Eind deze maand komen de GTX 3050 en Radeon 6500XT op de markt. Kunnen mogelijk interessant zijn afhankelijk van de prijs. https://tweakers.net/nieu...prijs-van-249-dollar.html

[ Voor 9% gewijzigd door Kereltje88 op 06-01-2022 13:40 ]

Pagina: 1