Toon posts:

Hoe fix ik lawaaiige CV-leidingen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Khenra
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2022
Dag Tweakers!

Mijn CV-leidingen maken lawaai. Ik heb een appartement met een eigen CV-ketel, en van die mooie ( :| ) leidingen die langs het plafond lopen, en omlaag komen bij de radiatoren. Het werkt allemaal prima, maar zodra de verwarming aangaat, hoor ik vrij hard het water door de leidingen 'naar beneden vallen'. Moeilijk te omschrijven, maar denk waterval in Japanse tuin. Dit hoor ik vrijwel continu tijdens het opwarmen, en later nog periodiek.

De CV-ketelman zegt dat dit veroorzaakt wordt door lucht in de leidingen. Even goed ontluchten. Nou, ik heb inderdaad meerdere ontluchtpunten, zowel op de radiatoren als op de buizen zelf. Dat heb ik nu al tien keer geprobeerd, op verschillende manieren (CV aan/uit, radiatoren open/dicht, ...), maar dat lost het niet op. Af en toe krijg ik een heel klein beetje lucht, maar that's it. Er zit duidelijk nog een hoop lucht op een plek waar ik 'niet bij kan'.

De CV-installateur zegt dat het niet hun probleem is, want de ketel werkt. Ze raden aan een loodgieter in te schakelen. Dat wil ik wel doen, maar ik zou graag toch even met jullie willen checken of er toch niet iets is wat ik hier zelf aan kan doen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen het probleem te identificeren en hoe dit opgelost zou kunnen worden!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Wat je kan proberen: alle radiatoren dicht draaien op 1 na, pomp op de ketel op zijn snelst zetten en dan kijken of de lucht eruit wordt geduwd. Zit er een (automatische) ontluchter op je cv ketel? Ontluchten werkt het best op het hoogste punt. En dit dan per radiator herhalen. Dan weet je ook welke radiator wel en geen lucht heeft.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 14:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En als de lucht er dan uit is en je ketel met water is bijgevuld (neem even aan dat de druk te laag wordt) dan begint het weer even opnieuw. Vers water moet namelijk eerst "dood slaan" voordat de zuurstof weer uit het nieuwe water is.

Succes, rot klusje maar een paar dagen elke keer weer ontluchten levert uiteindelijk voldoende resultaat op.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 12:13
Bij mij werkt het beste om in de ochtend te ontluchten voordat de thermostaat omhoog gaat. Ontluchten terwijl de cv aan het opwarmen is heeft hier geen zin, dan is de lucht weer verplaatst.

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12-2022
Kijk eens of er aan de bovenkant van je ketel een ontluchter aanwezig is.

Ik weet dat die bij Intergas bovenop aan de linkerachterkant zit.

Succes!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bijvullen tot ruim 2 bar, even laten draaien en dan ontluchten. Helemaal weg krijg je het nooit, ik kan ook nog dagelijks ontluchten.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

En anders laat je een Spiro automatische ontluchter installeren :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Khenra
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga nog maar weer eens aan de slag met jullie tips :) Sommige dingen al wel geprobeerd, maar ik heb ook wat nieuwe inspiratie :D
_JGC_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:07:
Bijvullen tot ruim 2 bar, even laten draaien en dan ontluchten. Helemaal weg krijg je het nooit, ik kan ook nog dagelijks ontluchten.
Ik woon in Amsterdam op 4 hoog, ik kom niet boven de 1.1 bar :) waterdruk te laag. Was geen probleem volgens de installateur, en alles lijkt inderdaad te werken. Maar wellicht dat dit effect heeft op de manier waarop lucht in de leidingen blijft hangen?
Microkid schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:08:
En anders laat je een Spiro automatische ontluchter installeren :)
Nou, ik heb laatst een nieuwe ketel laten installeren, en dit was één van de opties. Werd me afgeraden door dat bedrijf. Had ik het nou toch maar wel gedaan :(

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Khenra schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:38:
Ik woon in Amsterdam op 4 hoog, ik kom niet boven de 1.1 bar :) waterdruk te laag. Was geen probleem volgens de installateur, en alles lijkt inderdaad te werken. Maar wellicht dat dit effect heeft op de manier waarop lucht in de leidingen blijft hangen?
1.1 bar is wel erg laag hoor. Het algemene minimum is toch wel vaak 1.5 bar.
De werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Het advies is om de druk tussen de 1,5 en 2,0 bar te houden. Als uw cv bar te laag is, kan de ketel het water namelijk niet effectief rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan.

3000Wp zonnestroom

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:07

Ankh

|true

Ik kwam dit topic tegen:
CV installatie vullen met lage waterleidingdruk
Misschien heb je er wat aan

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Khenra
Microkid schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:49:
[...]

[...]
Dat leek mij ook. Maar ja, ik had ook niet echt een oplossing...

Ik zal een blik werpen op dat draadje, @Ankh ! Dankjewel.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:45
Khenra schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:38:

[...]

Nou, ik heb laatst een nieuwe ketel laten installeren, en dit was één van de opties. Werd me afgeraden door dat bedrijf. Had ik het nou toch maar wel gedaan :(
Ben dan toch wel benieuwd waarom ze het hadden afgeraden. Zijn daar problemen mee dan?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-02 03:12
een handontluchter laten plaatsen op het hoogste punt. wil ook wel helpen.

• Khenra
xFeverr schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:11:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd waarom ze het hadden afgeraden. Zijn daar problemen mee dan?
Nee, geen problemen. Maar worden er bepaalde claims gemaakt over dat zo'n ontluchter energiebesparing oplevert. Volgens het CV-installatiebedrijf waren die claims dubieus en zou ik de kosten er niet uithalen voor mijn kleine appartement.

Achteraf was het gebruiksgemak me waarschijnlijk een hoop waard geweest; maarja, toen in het moment de verkeerde beslissing gemaakt :/

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-02 17:54
Het helpt is om knelkoppelingen een stukje los te draaien want soms blijft er lucht in hoekjes zitten doordat de leidingen niet waterpas zijn, zo heb ik ook een vervelend stukje daarmee opgelost.

Pomp op vol gas zetten of ander geneuzel helpt niet hier.
En als het nieuw CV water is duurt het sowieso even voordat alle lucht eruit is.

Edit: Even een hydrofoorpomp op zetten dan wil je waterdruk wel hoger dan 1.1 wat eigenlijk te weinig is.

[Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2021 13:19]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Khenra Vul eerst je systeem koud, met koud water op 2.5-3.0bar. de huidige 1.1 bar is te laag, zo krijg je amper lucht er uit.(tijdens ontluchten zakt de druk weer)

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 31-12-2021 13:18]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:15:
Gewoon blijven ontluchten, het helpt ook om knelkoppelingen los te draaien want soms blijft er lucht in hoekjes zitten doordat de leidingen niet waterpas zijn, zo heb ik hier ook een vervelend stukje opgelost.

Pomp op vol gas zetten verhelpte het niet hier.
En als het nieuw CV water is duurt het sowieso even voordat alle lucht eruit is.
Knelkoppelingen losdraaien? :X

Gewoon zoals eerder aangegeven: Radiatoren bijna allemaal dicht draaien en de pomp laten draaien zodat de luchtbellen uit de leidingen worden geduwd en bij de ontluchter uitkomen.

Of hoor je het lawaai vanwege het uitzetten van de leidingen?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• mr_evil08
Onbekend schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:19:
[...]

Knelkoppelingen losdraaien? :X

Gewoon zoals eerder aangegeven: Radiatoren bijna allemaal dicht draaien en de pomp laten draaien zodat de luchtbellen uit de leidingen worden geduwd en bij de ontluchter uitkomen.

Ik heb hier een plek in mijn CV waar de lucht gewoon niet uit te krijgen is en op die manier opgelost ipv daar ook een ontluchter te plaatsen.

Lucht kiest in principe altijd het hoogste punt maar dat is niet altijd waar.
Ik kon de CV pomp wel op vol gas geven maar dat helpte niet.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2021 13:22]

• Khenra
Onbekend schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:19:
[...]

Nee, het is zeker niet dat getik wat je hoort vanwege uitzettende leidingen. Ik hoor echt water stromen/druppelen.

Ik ga kijken hoe ik die pomp in overdrive kan zetten :D

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:47

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Microkid schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:49:
[...]

[...]
Toevallig vorige week een sanitair-man op bezoek gehad (kleine lekje...). Hij zegt werkbaar minimum voor veel pompen is 0,6 bar. De pomp doet het moeilijkste wat druk betrekt. Wanneer de pomp dan in werking schiet komt er in het algemeen 0.2-0.4 bar bij.
Meest aangeraden zone is 1 a 1,5 bar. Tot 2 bar is geen probleem, al heeft het totaal geen nut je systeem op hogere druk te zetten. Enige wat je kan hebben is dat je sneller een lek krijgt.

[Voor 6% gewijzigd door Joindry op 31-12-2021 13:25]

• mr_evil08
@Khenra Laat je CV even voor een tijdje op 80-90 graden draaien, heet water verhoogt de druk waardoor je lucht ook makkelijker eruit krijgt als je de knelkoppeling oplossing te eng vind.

Zet de kamerthermonstaat op 30c en wijzig de parameter op CV dat hij ook daadwerkelijk op 90c stookt.
Let op dit kan alleen bij radiatoren, en ja het zal even warm worden in huis.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2021 13:27]

• Khenra
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:25:
@Khenra Laat je CV even voor een tijdje op 80-90 graden draaien, heet water verhoogt de druk waardoor je lucht ook makkelijker eruit krijgt als je de knelkoppeling oplossing te eng vind.

Zet de kamerthermonstaat op 30c en wijzig de parameter op CV dat hij ook daadwerkelijk op 90c stookt.
Let op dit kan alleen bij radiatoren, en ja het zal even warm worden in huis.
Dat van die knelkoppelingen vind ik inderdaad best eng :D

Ik heb net de handleiding van m'n CV erbij gepakt; ik ga een poging doen :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Khenra schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:29:
[...]

Dat van die knelkoppelingen vind ik inderdaad best eng :D

Ik heb net de handleiding van m'n CV erbij gepakt; ik ga een poging doen :)
Blijf daar maar van af. er zitten ontluchtingspunten op de radiator, en begin bij de hoogste in je systeem.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Khenra
Update: het is hier nogal sauna in huis nu, maar ik krijg nu inderdaad meer lucht bij het ontluchten!

Zoals aangeraden door @Microkid en @mr_evil08 heb ik nu één radiator open staan, en de CV heel hoog gezet. Dit lijkt in ieder geval zoden aan de dijk te zetten! Dankzij de hoge temperatuur is de druk ook iets hoger nu (1.3 bar).

Ik ga hier nog even mee door. Hopelijk lost dit het probleem helemaal op!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joindry schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]

Toevallig vorige week een sanitair-man op bezoek gehad (kleine lekje...). Hij zegt werkbaar minimum voor veel pompen is 0,6 bar. De pomp doet het moeilijkste wat druk betrekt. Wanneer de pomp dan in werking schiet komt er in het algemeen 0.2-0.4 bar bij.
Meest aangeraden zone is 1 a 1,5 bar. Tot 2 bar is geen probleem, al heeft het totaal geen nut je systeem op hogere druk te zetten. Enige wat je kan hebben is dat je sneller een lek krijgt.
Maar hoe wil je een leiding ontluchten als de druk in die leiding lager is dan de luchtdruk? Je zult in bedrijfsmodus toch echt boven de 1 bar moeten zitten en de meeste ketels schieten al in een foutmodus onder de 1.5.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:17:
@Khenra Vul eerst je systeem koud, met koud water op 2.5-3.0bar. de huidige 1.1 bar is te laag, zo krijg je amper lucht er uit.(tijdens ontluchten zakt de druk weer)
Gelukkig kan ie niet tot 3 bar met zijn waterdruk.

Een CV systeem is voorzien van een overstort die open gaat bij 3 bar. Bij mij loopt die via een buisje naar de afvoer, maar bij veel installaties niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:06:
[...]

Gelukkig kan ie niet tot 3 bar met zijn waterdruk.

Een CV systeem is voorzien van een overstort die open gaat bij 3 bar. Bij mij loopt die via een buisje naar de afvoer, maar bij veel installaties niet.
het is vooraf aan het ontluchten, niet bedrijfsdruk :P

• Khenra
Wat betreft de druk: handleiding van mijn ketel (Intergas HReco) zegt dat "de druk in de installatie bij een koude installatie tussen de 1 en 2 bar dient te zijn". Onder de 0,5 bar geeft 'ie een seintje.

Ik denk dus dat moderne installaties iets beter kunnen omgaan met lage druk, en dat de richtlijn 1,5-2 bar wellicht niet meer helemaal van toepassing is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Khenra schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:09:
Wat betreft de druk: handleiding van mijn ketel (Intergas HReco) zegt dat "de druk in de installatie bij een koude installatie tussen de 1 en 2 bar dient te zijn". Onder de 0,5 bar geeft 'ie een seintje.

Ik denk dus dat moderne installaties iets beter kunnen omgaan met lage druk, en dat de richtlijn 1,5-2 bar wellicht niet meer helemaal van toepassing is.
na ontluchten is 1.7bar een prima druk. hou dit ook de komende dagen in de gaten,of het niet lager wordt

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 31-12-2021 14:11]

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-02 14:17
Ontluchten kan je het beste op het hoogste punt doen als het water rrn tijdje heeft stilgestaan. Als je het water aanvult dan krijg je een aantal weken dat het zuurstof en andere gassen langzaam iit het water gaan en dus weer nieuwe luchtbellen produceren. Je moet dit dan om de week nog eens herhalen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
Waarom kan je niet meer water in je systeem stoppen? Ik snap niet helemaal waarom je niet gewoon extra water in je circuit kan stoppen zodat je op 1.6 komt? :)

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

ID-College schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:02:
Waarom kan je niet meer water in je systeem stoppen? Ik snap niet helemaal waarom je niet gewoon extra water in je circuit kan stoppen zodat je op 1.6 komt? :)
Omdat de leiding-druk bij hem maar 1,1 bar is....

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee