CV installatie vullen met lage waterleidingdruk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In mijn woning op de hoogste verdieping in een jaren-50 appartementengebouw is de druk op de leiding nogal laag. Ik kan hierdoor de CV installatie vullen tot een druk van 1.2 - 1.3 bar. Helaas blijkt dit ook de ondergrens te zijn waarop de ketel werkt, of net niet werkt. Ik krijg regelmatig de waarschuwing dat er bijgevuld moet worden. Ik zoek een apparaat waarmee ik de druk in mijn installatie kan verhogen.

Op het web vind ik hydrofoorpompen, maar de prijs hiervan vind ik te hoog (€500+) voor alleen het bijvullen van de installatie. Ook is er geen plek om zo’n pomp te plaatsen in mijn woning. In de kelder van het gebouw zou kunnen, dan moet ik de VVE overtuigen van het nut. Dat vind ik geen fijn vooruitzicht.

Ik denk zelf aan een blaas gevuld met water, die je samenknijpt, zodat er water de installatie ingeperst wordt. Of een hoge kolom aansluiten om de druk te verhogen. Of een holle buis waarin zich water bevindt dat ik erin pers, een soort fietspomp idee. Ik weet echter niet hoeveel water ik extra in de installatie moet pompen/duwen om de druk substantieel te verhogen.

Heeft iemand een goed idee dat ik kan realiseren met bouwmarktmaterialen?

Beste antwoord (via Sendy op 01-11-2017 11:54)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 19:18
Een handafperspomp huren of kopen. (googlen op afperspomp of handafperspomp)
De aansluiting is meestal 1/2 duims welke op de afperspomp zit
Dus je moet nog een verloopje maken met bijv stukje tuinslang ed.
Een messing draadnippel 1/2 duims naar 3/4 of 2x 1/2 duims
ene kant van de draadnippel zet je de afperspomp andere kant gardena koppeling/tuinslang kopeling
andere kant van je tuinslang op vulkraan van je cv ketel. en pompen maar.

De plek waar je vult maakt niet echt uit. ketel hangt 9/10 keer op het hoogtste punt.
als je beneden vult moet er iets meer in om boven een hogere druk te krijgen. (meter water kolom) meestal is beneden 2,5 of 2,6 op zolder 2 bar. bij woning met beganegrond een verdieping en zolder
Een hogedruk reiniger zou ik niet doen. 110 bar! max is 8 bar of 10 bar maar daarna houdt het echt op
overstort en cv ketel kunnen deze druk nooit verdragen. overstort gaat open bij 3 bar.
Het afpersen doen ze meestal op 8 bar. (zonder overstort)
Een afperspomp is eigenlijk om je cv mee af te persen oftewel of je cv dicht is. maar vullen kan natuurlijk ook.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 28-10-2017 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:41
Geen idee of het werkt hoor maar voor rond de €70 koop je al een goedkope hogedrukreiniger (of leen er één)
Knutsel een cv vul aansluiting aan het einde van je hd set/slang en probeer het zo.
Genoeg druk denk ik.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan een handpomp gebruiken denk ik? Ze bestaan ook voor hydraulische installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kan je niet zo een onkruid spuit pomp (je weet wel; van die plastic vaten die je met de hand moet oppompen om druk op te bouwen) ombouwen en op die manier de druk verhogen?

Afbeeldingslocatie: https://media.huren.nl/product/2589-XL-onkruidspuit-huren.jpg

Bijvullen kan je altijd proberen bij een lager gelegen radiator.

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 28-10-2017 18:58 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Meestal is 1.2 bar ruim voldoende druk in een gelijkvloers CV systeem. Afhankelijk van het type/merk van de ketel kun je de ondergrens waarbij een waarschuwing wordt gegeven lager zetten. Ik heb de mijne op 0.9 bar gezet (Remeha Calenta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 17:19
Eventueel kan je een perspomp huren om de druk handmatig te verhogen. Je zou ook een loodgieter langs kunnen laten komen om je CV te vullen, die hebben daar ervaring mee (en gebruiken waarschijnlijk eenzelfde pomp).
Ik vind eigenlijk dat de VVE moet zorgen voor voldoende druk bovenin of in ieder geval moet zorgen dat jij je systeem fatsoenlijk kan vullen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Wobcat schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:53:
Geen idee of het werkt hoor maar voor rond de €70 koop je al een goedkope hogedrukreiniger (of leen er één)
Knutsel een cv vul aansluiting aan het einde van je hd set/slang en probeer het zo.
Genoeg druk denk ik.
Zo’n goedkope die ik zie drukt 110 bar door een dun slangetje. Ik zie nog niet hoe ik daaraan een dikkere slang monteer die ik aan mijn installatie kan draaien.
johnkeates schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:55:
Je kan een handpomp gebruiken denk ik? Ze bestaan ook voor hydraulische installaties.
Ik ga hiernaar zoeken.
Notna schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:55:
Kan je niet zo een onkruid spuit pomp (je weet wel; van die plastic vaten die je met de hand moet oppompen om druk op te bouwen) ombouwen en op die manier de druk verhogen?

[afbeelding]

Bijvullen kan je altijd proberen bij een lager gelegen radiator.
Dit is in feite een handpomp. Ik zoek.
Henk007 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:59:
Meestal is 1.2 bar ruim voldoende druk in een gelijkvloers CV systeem. Afhankelijk van het type/merk van de ketel kun je de ondergrens waarbij een waarschuwing wordt gegeven lager zetten. Ik heb de mijne op 0.9 bar gezet (Remeha Calenta)
Dit is interessant. Ik ga een fatsoenlijke handleiding van mijn ketel zoeken (Atag Enigma).

Dank je wel voor de alle antwoorden.
Allard schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:04:
Eventueel kan je een perspomp huren om de druk handmatig te verhogen. Je zou ook een loodgieter langs kunnen laten komen om je CV te vullen, die hebben daar ervaring mee (en gebruiken waarschijnlijk eenzelfde pomp).
Ik vind eigenlijk dat de VVE moet zorgen voor voldoende druk bovenin of in ieder geval moet zorgen dat jij je systeem fatsoenlijk kan vullen.
Ik heb nog niet gezocht naar ‘perspomp’. Wel naar verhuurhydroforen, maar dat leek niet wat ik zocht (te groot, niet voor drukverhoging.) Een loodgieter zou een oplossing kunnen zijn, maar de herhalende kosten daarvan staan me tegen.

De meeste appartementen hier zijn nog verhuur (ik heb gekocht), en deze kwamen met een ouder verwarmingssysteem zonder electronica :P Misschien dat er in de toekomst nagedacht kan worden over een structurele oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door Sendy op 28-10-2017 19:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Een handafperspomp huren of kopen. (googlen op afperspomp of handafperspomp)
De aansluiting is meestal 1/2 duims welke op de afperspomp zit
Dus je moet nog een verloopje maken met bijv stukje tuinslang ed.
Een messing draadnippel 1/2 duims naar 3/4 of 2x 1/2 duims
ene kant van de draadnippel zet je de afperspomp andere kant gardena koppeling/tuinslang kopeling
andere kant van je tuinslang op vulkraan van je cv ketel. en pompen maar.

De plek waar je vult maakt niet echt uit. ketel hangt 9/10 keer op het hoogtste punt.
als je beneden vult moet er iets meer in om boven een hogere druk te krijgen. (meter water kolom) meestal is beneden 2,5 of 2,6 op zolder 2 bar. bij woning met beganegrond een verdieping en zolder
Een hogedruk reiniger zou ik niet doen. 110 bar! max is 8 bar of 10 bar maar daarna houdt het echt op
overstort en cv ketel kunnen deze druk nooit verdragen. overstort gaat open bij 3 bar.
Het afpersen doen ze meestal op 8 bar. (zonder overstort)
Een afperspomp is eigenlijk om je cv mee af te persen oftewel of je cv dicht is. maar vullen kan natuurlijk ook.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 28-10-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 21:58
Maar, als je zo'n lage druk hebt, kun je dan wel lekker douchen in je woning? In dit geval zou een Hydrofoor direct na je hoofdaansluiting ook het comfort in huis kunnen verhogen :)
Ja, het is een aardige aanschaf maar, comfort heeft nu eenmaal een prijs :)

En op bol.com staan al Hydrofoor pompen voor rond de 100euro. Geen idee van de kwaliteit maar, het is iets ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 28-10-2017 19:36 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Een afperspomp is inderdaad wat ik zoek! Die ga ik eens huren voor €18/dag. En in de tussentijd op zoek of ik de instelling van mijn ketel kan veranderen.

En natuurlijk ook bedankt @Allard voor het eerste vermelden van ‘perspomp’.

Bedankt!
Steefph schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:33:
Maar, als je zo'n lage druk hebt, kun je dan wel lekker douchen in je woning? In dit geval zou een Hydrofoor direct na je hoofdaansluiting ook het comfort in huis kunnen verhogen :)
Ja, het is een aardige aanschaf maar, comfort heeft nu eenmaal een prijs :)

En op bol.com staan al Hydrofoor pompen voor rond de 100euro. Geen idee van de kwaliteit maar, het is iets ;)
Douchen is natuurlijk ook met een pisstraaltje :) (nou ja, dit is overdreven, zó erg is het niet).

En dit is ook een optie https://nl.aliexpress.com...ure-Test/32809201554.html €40

[ Voor 76% gewijzigd door Sendy op 28-10-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Sorry dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Sendy op 28-10-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Sendy schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:37:
Een afperspomp is inderdaad wat ik zoek! Die ga ik eens huren voor €18/dag. En in de tussentijd op zoek of ik de instelling van mijn ketel kan veranderen.

En natuurlijk ook bedankt @Allard voor het eerste vermelden van ‘perspomp’.

Bedankt!

[...]

Douchen is natuurlijk ook met een pisstraaltje :) (nou ja, dit is overdreven, zó erg is het niet).
Welke cv ketel heb je hangen en welke douche kop ?
(meestal ligt daar eerder het probleem dan bij water druk)
Het kan voor die 2 keer per jaar dat je de cv gaat bijvullen. Maar ga je hem vaker gebruiken dan zou ik een betere halen. zoals rems of rothenberger bij deze 2 heb je een messing draadnippel nodig.
als je voor de goedkopere gaat heb je geen messing draadnippel nodig.
De goedkopere heeft buitendraad daar past gelijk een gardena kraanstuk 1/2 duims op. daarna gardena fitting/koppeling of gelijk een 1/2 duimse slangkopeling met slangenklem.
(en daarna je tuinslang/cv vul slang)

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 29-10-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
miciel schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Welke cv ketel heb je hangen en welke douche kop ?
(meestal ligt daar eerder het probleem dan bij water druk)

[...]

Het kan voor die 2 keer per jaar dat je de cv gaat bijvullen. Maar ga je hem vaker gebruiken dan zou ik een betere halen. zoals rems of rothenberger als je voor die optie gaat hebt ook geen messing draadnippel nodig. Deze heeft buitendraad daar past gelijk een gardena kraanstuk 1/2 duims op. daarna gardena fitting/koppeling of gelijk een 1/2 duimse slangkopeling met slangenklem. (en daarna je tuinslang)
Atag E-SHR24TI. De douchekop is een bouwmarktmodel met een draaikop. Ik kan een beetje spelen met het draaien om iets minder, maar harder, water te krijgen. Alle kranen in huis hebben dezelfde lage druk. Bij mij iets lager dan bij de buren, de aansluiting is bij mij naar zolder verplaatst (ketel en wasmachine), zo’n twee meter hoger dan waar het origineel binnenkwam.

Ik denk dat ik niet ga douchen met die pomp in mijn handen, dus denk ik inderdaad aan twee keer paar jaar gebruiken. Jouw opmerking over Gardena draadstukken, koppelingen, duimen en slangenklemmen moet ik even laten inwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe werkt zo'n afperspomp eigenlijk? Ik zie een handvat aan een cilinder en daar een slang aan. Maar dan pomp je toch alleen maar lucht in het systeem :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 17:19
Er staat een filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=OC-FdjeZtjk waar het aardig wordt uitgelegd

[ Voor 8% gewijzigd door Allard op 28-10-2017 23:05 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Sendy schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Atag E-SHR24TI. De douchekop is een bouwmarktmodel met een draaikop. Ik kan een beetje spelen met het draaien om iets minder, maar harder, water te krijgen. Alle kranen in huis hebben dezelfde lage druk. Bij mij iets lager dan bij de buren, de aansluiting is bij mij naar zolder verplaatst (ketel en wasmachine), zo’n twee meter hoger dan waar het origineel binnenkwam.

Ik denk dat ik niet ga douchen met die pomp in mijn handen, dus denk ik inderdaad aan twee keer paar jaar gebruiken. Jouw opmerking over Gardena draadstukken, koppelingen, duimen en slangenklemmen moet ik even laten inwerken :)
Je cv ketel is waarschijnlijk cw klasse 3. gezien de getallen. (kan hem niet vinden op www)
komt redelijk overeen met hoe je de hoeveelheid water omschrijft. geen zeikstraal maar net niet voldoende.
In somige (met name grohe) douche koppen zit een waterbesparend ringtje Bij de slangaansluiting. slang loshalen. zeefje eruit halen rubber ringetje eruit halen zeefje terug zetten. slang erop en klaar.

Je kan ook gewoon met pomp naar bouwmarkt gaan met cv-vul slang/tuinslang en afperspomp.
De ene kant van je vul slang laat je orgineel (de kant welke op je cv gaat).
De andere kant die moet op de pomp. voor een beetje medewerker moet het geen probleem zijn je te helpen. Hiernaast is het als je het voor je ziet is het een stuk eenvoudiger.
(en heb de tekst even gewijzigd er nu is die duidelijker.)

benodigd heden afgaand op wat ik zie voor goedkope afperspomp:
https://www.gamma.nl/asso...b_product_b021523653&sg=b
plus
https://www.gamma.nl/asso...b_product_b021523652&sg=b
of
https://www.gamma.nl/asso...laar-chroom-1-2/p/B692569
plus
https://www.gamma.nl/asso...om-2-stuks/p/B259116?sg=b

dit zet en aan de ene kant van je cv vul slang/tuinslang de anders kant welke op je cv gaat laat je orgineel.
voor een duudere/gehuurde afperspomp heb je hetzelde nodig plus 1/2 duims/inch messing draadnippel.

Maar inderdaad de uitleg hierboven van @Allard is inderdaad erg duidelijk.
wel jammer dat de afperspomp welke ts eventueel wil kopen andere aansluiting heeft. (anders was het nog simpeler)
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:51:
Hoe werkt zo'n afperspomp eigenlijk? Ik zie een handvat aan een cilinder en daar een slang aan. Maar dan pomp je toch alleen maar lucht in het systeem :?
De cilinder is gemonteerd in een bak. de bak is ter bescherming van de cilinder (voor in de bouw) maar ook als wateropslag. De bak dient tijdens gebruik gevuld te zijn met water. De cilinder zuigt het water uit de bak en pompt het in het systeem. Is de bak leeg dan pomp je lucht in het systeem.

[ Voor 35% gewijzigd door miciel op 29-10-2017 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
iemand anders gaf de tip (Weet even niet meer in welk topic) om de waterleiding aangekoppelt te houden tijdens het vullen en als de druk niet hoger kan de kraan open te laten staan voor een paar uur.
gedurende de dag (Avond) varieert de druk van het leidingnet een beetje en zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld halverwege de avond wel genoeg druk "over houdt" om je installatie goed te kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:58
@jorisjan Met het gevaar dat als de druk van de waterleiding nog iets daalt je goor cv-water in de leiding drukt, lijkt me niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
Nielson schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:01:
@jorisjan Met het gevaar dat als de druk van de waterleiding nog iets daalt je goor cv-water in de leiding drukt, lijkt me niet zo handig.
ja dat kan, maar
a) over hoeveel water hebben we het?
en b) dat spoel je er toch zo uit, zeker als je weet bij welke kraan het er in is gekomen

het beste zou een vulsysteem met terugslag klep zijn in deze situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door jorisjan op 31-10-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Er zijn wasmachine kranen met terugslag klep voor gemaakt.
(mits deze gemonteerd is) anders is er wel kans op vervuiling van leiding net.
Er zijn wasmachine met en zonder terugslagklep.
in een wasmachine kraan zit altijd een beluchter om te voorkomen dat wasmachine water in je leiding komt.
De regels zijn dat terugheveling/terugpersing/vervuiling dient voorkomen te worden. (installatievoorschriften)
en vergeet ook niet wat er gebeurt als je cv gaat draaien. slang wordt warmte zet uit en knapt en je cv stroomt leeg/ vervolgens staat je wasmachine kraan ook nog te spuiten. slang na gebruik altijd verwijderen.
zo weet je altijd of kranen dicht zitten. (genoeg slangen gezien welke op knappen stonden)
en zeker geen uren laten zitten. je moet het lot niet willen tarten.

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 31-10-2017 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Ik heb maar gewoon een handafperspomp besteld. Als ik ‘m heb zal ik een review geven.

Dit is 'm geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qvid2bpDA1HdfosoT8SPgwXN/thumb.jpg

De aansluiting is lekker simpel. Met een verloopnippel kan ik er eenvoudig mijn vulslang aan koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cEH6kWzP3RamkLKGFiT4hjFt/thumb.jpg

Wanneer ik iets meer tijd heb zal ik 'm echt gebruiken.

[ Voor 73% gewijzigd door Sendy op 03-11-2017 10:49 ]

Pagina: 1