Toon posts:

Wand gestuct maar stippen zichtbaar. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:47
Mijn vraag:
Vandaag heeft de stucadoor enkele wanden gestuct. Nadat deze in voorstrijk hebben gezeten.
Nu zag ik echter dat er veel zwarte stippen op de muur / in de stuc zitten en ik vroeg mij af of dit normaal is.
De muur is wel glad, je voelt de stippen niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had 1 topic op tweakers gevonden met een soortgelijke vraag, Maar de verschijnselen zijn daar zeer anders en leek om roest te gaan.

Betonmuren laten stucen maar nu bruine stippen zichtbaar

Bij ons gaat het niet om de bruine vlek, maar de zwart vlekjes erboven.
ik heb enkele foto's toegevoegd..

Een vriend van mij gaf aan dat het mogelijk behang klaar gestucced (hoe schrijf je dit überhaupt?) is. Wij hebben besproken met de stucadoor hoe wij de muren wilde hebben. Wij willen eigenlijk alle muren verfklaar gestucced hebben op 2 na. Deze moeten behang klaar worden. De stucadoor zei toen dat hij de muren ging stuccen waar beide op mogelijk was. Bestaat dit?

De stucadoor zelf zegt dat het geen probleem is, maar wilde toch even extra navragen.

Verder geen verstand van, vandaar dit topic. Is ons eerste gekochte huis en de eerste keer dat we wat laten stuccen :)

Beste antwoord (via Aschtra op 31-12-2021 10:41)

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Moeilijk te zien, maar mogelijk zijn dit gewoon toeslagstoffen in het gips. Als het verder gewoon glad is zou ik me er niet druk om maken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
Moeilijk te zien, maar mogelijk zijn dit gewoon toeslagstoffen in het gips. Als het verder gewoon glad is zou ik me er niet druk om maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als ik alleen op de foto moest afgaan zou ik zweren dat ik naar schimmel zit te kijken.. maarja zo duidelijk is die ook niet en zo snel gaat dat niet gebeuren.

[Voor 13% gewijzigd door twain4me op 30-12-2021 22:19]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Toevallig is bij ons ook nét een wand gestuct, en daar vielen me ook dat soort stipjes in op. Het zou wel héél toevallig zijn als we allebei prutsers die met raar gips stucen hebben gehad, dus ik denk dat het wel prima is zo :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Rare is dat het zo lokaal is. Als dit een foto van stucwerk dat jaren oud was geweest: schimmel.

Maar paar dagen? No way

Maar als t gips raar is verwacht je het overal niet enkel die cirkel

[Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 30-12-2021 22:06]

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-02 21:13
Eerst maar eens kijken hoe het opdroogt.

• Aschtra
Heb nog geen fatsoenlijk licht op de plekken die gestucced zijn :p
Hier nog 2 andere foto's

99ruud99 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:06:
Rare is dat het zo lokaal is. Als dit een foto van stucwerk dat jaren oud was geweest: schimmel.

Maar paar dagen? No way

Maar als t gips raar is verwacht je het overal niet enkel die cirkel
Het zit overal. Over de gehele muur.

Maar komt er dus op neer dat wel goed zit en ik hier gewoon overheen kan verven. :)

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12-2022
Het is niet heel goed te zien op de foto's maar als je over deze stuc heen wilt sauzen zou ik eerst nog wel even met een schuurmachine er overheen gaan.

De spikkels die je ziet zitten in het gips. Echter vind ik dat dit behang klaar is afgeleverd en vallen deze spikkels meer op. Wanneer een stucadoor zijn werk sausklaar opleverd hoort deze gewoon spiegelglad te zijn maar nogmaals, lastig beoordelen vanaf een foto.

• CK1205
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-02 12:23
Deze stippen waren ook zichtbaar op onze recent gestucte muur. Ik vermoed dat het het een van de ingrediënten is van het gebruikte gips. Bij mij zijn ze na droging (een goede maand verder) toen grotendeels verdwenen. En als je schuurt, voorstrijkt en saust zal je ze ook niet meer zien.

Ik heb toevallig nu nog een muur die niet nog geverfd is en ziet er zo uit:

Ook hier nog wat stippies zichtbaar 😝

• Aschtra
Thanks voor de reacties allemaal!
Ergens hadden we in het hoofd zitten dat het er strak, wit uitkwam en dat verven eigenlijk niet meer nodig zou moeten zijn.

Als ik het goed begrijp wat we straks nog moeten doen om de muren wit te hebben (dat is sauzen toch? Gewoon verven / witten) is

- schuren
- voorstrijken
- verven

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:23
Stippen zijn normaal en stucwerk is ook niet egaal van kleur en ook niet wit. Dus sauzen is altijd nodig.

Eerst de hoeken insnijden tegen scheuren, dan schuren, hoeken kitten, voorstrijken en 2x sauzen.

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 31-12-2021 09:20]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15

St@m

@ Your Service

Als je een goede stukadoor hebt hoef je niet te schuren.
En met alle respect, als je niet weet hoe te sauzen, besteed het dan uit aan een professional. Zonde als je sauswerk mislukt, kun je opnieuw laten stuken.

[Voor 58% gewijzigd door St@m op 31-12-2021 09:30]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
Waarom voorstrijken? Hier zijn de muren twee keer gesaust zonder voorstrijk.

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02 20:18
Zoals al gezegt, spikkels zijn normaal, schuren was bij ons niet nodig maar zeer afhankelijk van het uitgevoerde werk.

Voorstrijk gebruiken welke al wit van zichzelf is, daarna 1x sauzen zou genoeg moeten zijn (bij ons althans).

Voorstrijk:
Sikkens Alphacryl Pure Primer SF

Muurverf:
Sikkens Alphacryl Pure Mat SF

Als het budget het toelaat aub kwaliteit spul gebruiken, geen bouwmarkt verf. ga je spijt (en banen) van krijgen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15

St@m

@ Your Service

GioStyle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:36:
Waarom voorstrijken? Hier zijn de muren twee keer gesaust zonder voorstrijk.
Omdat vers stukwerk je saus opzuigt als een baby melk uit een tiet.
En voorstrijk is nou eenmaal goedkoper dan verf.

[Voor 8% gewijzigd door St@m op 31-12-2021 10:08]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
St@m schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:07:
[...]

Never mind, ik ben in de war. Hier is ook voorstrijk gebruikt.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:25
St@m schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:07:
[...]

Zijn de meningen over verdeeld en er zijn nog een aantal opties, zoals bijvoorbeeld een goedkope bouwmarkt muurverf als eerste laag gebruiken en daarna een duurdere (afwasbare) muurverf als eindlaag. Of de eerste laag aanlengen met water.

Feit is dat ik zelf gemerkt heb dat op sommige plekken de muur aardig kan zuigen inderdaad.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:25
St@m schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:28:
Als je een goede stukadoor hebt hoef je niet te schuren.
En met alle respect, als je niet weet hoe te sauzen, besteed het dan uit aan een professional. Zonde als je sauswerk mislukt, kun je opnieuw laten stuken.
Ook dit kan ik be-amen. Strak gestuukte muur werd na het sauzen net spachtelputz. Waarschijnlijk niet nat genoeg gesaust en te vaak over een droog stuk. Schilder heeft dit met een soort plamuur weer strak moeten maken. Gelukkig snel geleerd en daarna niet meer gezien in de rest van het huis.

• Aschtra
Bedankt voor de reacties wederom! Ik ben gerustgesteld dat het niets ernstigs is. We waren sowieso al van plan om te gaan verven, echter niet het hele huis (hele huis wordt gestucced) maar goed maakt verder niet uit.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:41
Ziet er prima uit. Even de kleine oneffenheden wegschuren, voorstrijk erop en lekker in de muurverf. Succes!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sh1fty88 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:54:
Als het budget het toelaat aub kwaliteit spul gebruiken, geen bouwmarkt verf. ga je spijt (en banen) van krijgen.
Wat hij zegt, eigen merk bouwmarkt verf wil nog wel eens varieren in kwaliteit ondanks het superdekkend opschrift, de zolder met donkerbruin spaanplaat moest drie keer voordat het wit was. Goede verf dekt al in een keer.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:24
Ja hoor is normaal! Ziet er mooi strak uit!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12-2022
Als het hele huis gedaan wordt is het wellicht wel handig om te gaan kijken om het te laten spuiten?
Sneller en strakker.

Mocht je het toch zelf schilderen, houd dan de volgende volgorde aan:

- insnijden interne hoeken
- schuren
- ontstoffen
- voorstrijken
- interne hoeken kitten met een kwalitatieve acrylaatkit. Soudal acryrub cf2
- sauzen

Gebruik alsjeblieft niet de verf van de bouwmarkt. Dat merk je echt. Gaat vergelen, banen vorming, ga zo maar door.

Goeie plafond verf: Flugger flutex 2s
Goeie muurverf: veveo acplus S1, Sigma perfect matt

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:08
Die stipjes zie je vaak als er MP75 is gebruikt van Knauf.Dat is een spuitpleister.
Bij rood of goudband zie je dit minder voorkomen.
Mogelijke oorzaak is de toeslagstoffen.
Kan geen kwaad het gips moet ook nog drogen, dan zullen ze minder zichtbaar zijn of verdwenen zijn.
Saus klaar houdt niet alleen in glad, maar ook dat er geen krasjes inzitten, dit blijf je anders ook zien na het sauzen.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:40
Op het oog lijkt het strak, maar als je zeker wilt zijn dat het sausklaar is, moet je er met een bouwlamp (helder wit) op gaan staan.

Bij ons leek het ook zeer strak, maar met het bouwlicht er op zagen we toch zeer veel oneffenheden wat je ook terug gaat zien als je het gaat verven.

Mijn schilder heeft de stukadoor vervloekt :D en dat was nadat ik zelf ook nog 3 dagen bezig was gegaan om de oneffenheden weg te werken. Uiteindelijk is de schilder gewoon gaan spuiten want het was gewoon te veel om te corrigeren.

Dus als het strak wilt hebben, controleer het voordat je het gaat saucen.

[Voor 0% gewijzigd door Veenbrandt op 31-12-2021 14:18. Reden: typo]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

Part

Helemaal niets.....

Heeft hij een witte mengkuip gebruikt?

Er komen bij het mixen altijd kunststofdeeltjes los, daarom gebruik je altijd een witte kuip zodat je de deeltjes niet ziet.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dragonfly83 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:26:
Die stipjes zie je vaak als er MP75 is gebruikt van Knauf.Dat is een spuitpleister.
Bij rood of goudband zie je dit minder voorkomen.
MP75 was ook het eerste waar ik aan dacht. Heb er net wat gipsplaten mee afgewerkt en dat ziet er precies zo uit. Ik schuur het op en doe er dan vaak nog Uniflot overheen, dat is wat fijner. Anders gewoon glad schuren en verven.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee