Ik verbruik 1000 euro aan stroom per maand, help!

Pagina: 1
Acties:
  • 20.782 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rozenbottel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 18:46
Ik ben net in een nieuw huurhuis komen wonen. Week geleden energie afgesloten bij Eneco en gisteren kreeg ik informatie over mijn verbruik te zien. Ik schrok me lam. Rond de 35 euro per dag.

Voor ik hier kwam wonen is er een volledig elektrische cv-ketel met bijbehorende radiatoren geinstalleerd. Waarom weet ik ook niet want het is een niet-geisoleerd huisje uit 1700. Ik heb de thermostaat tussen de 15 en 17 graden gehad de afgelopen dagen maar heb dus dagelijks een verbruik van rond de 80 kilowatt wat uitkomt op 35 euro per dag. Eneco gebeld om te vragen of de gegevens in 'mijn eneco' kloppen, en zij zeggen van wel. Stedin hang ik nu in de wacht, ga die ook vragen of het klopt. Mijn familie zegt dat het wel zou kunnen kloppen, deze hoogte van verbruik.

Er zijn 2 anderen in dit hofje die ook een elektrische cv-ketel hebben. Die wonen er ook beide nog maar kort. 1 heb ik gevraagd wat haar verbruik is maar dat moet ze nog opzoeken. De ander heb ik nog niet te pakken gekregen.

Maar goed, ik woon dus nu in een huis dat 1000 euro kost om te verwarmen per maand. Ik weet niet echt wat mijn vraag is, ik ben gewoon in paniek. Help.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

80kWh per dag? Dat is 30.000 per jaar. Dat is ongeveer 8 volledige "normale" huishoudens (gebudgetteerd op 3500kWh).

Anyhow, ik zeg dat het niet klopt maar jij staat naast de meter dus allicht dat jij oooook constateert dat de meter met 80 per dag ophoogt? En hoeveel verbruikt de meter als je je CV even een uurtje uitzet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58
Energiemeters aanschaffen om de grootverbruikers te achterhalen. Als dat echt de elektrische CV is, wat vrij aannemelijk is, dan de verhuurder hierop aanspreken. Zonder isolatie zullen de kosten voor gas ook niet mals zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
gelukkig hoef je niet 12 maanden per jaar te verwarmen, verbruik over het jaar gaat minder zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrr90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 12:39

Jurrr90

Capt_Buttons

Misschien helpt de gedachte dat het december is en de kosten niet gemiddeld 1000 euro zullen zijn? Huizen met een voorschot van 300-400 per maand zullen in koude maanden ook wel op 1000 uitkomen schat ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rozenbottel Laat je meters schouwen, of ze wel aan dit adres zijn gekoppeld !
(door netbeheerder)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoeveel watt is de CV ketel?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39
Wellicht is het verstandig om zelf eens te kijken of het hoge verbruik ook stop op het moment dat je de verwarming uitzet? Een elektrische CV-ketel is minimaal al 4Kw en waarschijnlijk wel hoger.

Redelijk makkelijk te berekenen als je deze een uurtje uit / aan zet om te kijken wat het vebruik is op de meter.

Kan je ook instellen dat je verbruik per dag wilt inzien? Of heb je wellicht een optie om de P1 poort uit te lezen voor meer details omtrent verbruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Tribunus op 29-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59

de Peer

under peer review

Tsja dat krijg je met een elektrische cv ketel, al is dit wel erg hoog

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Koop zo snel mogelijk een pelletkachel en gooi de elektrische cv op marktplaats of ga gewoon terug op gas als dat een optie is?.

[ Voor 23% gewijzigd door pizzacabonara op 29-12-2021 15:58 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
Tribunus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:56:
Wellicht is het verstandig om zelf eens te kijken of het hoge verbruik ook stop op het moment dat je de verwarming uitzet? Een elektrische CV-ketel is minimaal al 4Kw en waarschijnlijk wel hoger.

Redelijk makkelijk te berekenen als je deze een uurtje uit / aan zet om te kijken wat het vebruik is op de meter.
Ok, wij hebben een aardig goed geïsoleerd huis en koken niet op gas, hebben drie computers aan staan en gamen vrij veel en komen amper aan de 10 per dag. Dus hoe je er dan 80 doorheen jaagt? Zoals anderen ook al aangeven, koop een meter voor in het stopcontact en ga alles langs.

en vergeet niet op de meter zelf te kijken. Die moet rap gaan als je 80 per dag gebruikt..

@rozenbottel je schrijft: " Eneco gebeld om te vragen of de gegevens in 'mijn eneco' kloppen, " . Maar wat zegt de meter in je meterkast?

[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 29-12-2021 16:04 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 15:18

Herman

FP ProMod
pizzacabonara schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:58:
Koop zo snel mogelijk een pelletkachel en gooi de elektrische cv op marktplaats of ga gewoon terug op gas als dat een optie is?.
De verhuurder zal niet zo blij zijn als je zijn CV verkoopt ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Herman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:59:
[...]

Goed punt 8)7

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 15:22
rozenbottel schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:47:
Ik ben net in een nieuw huurhuis komen wonen. Week geleden energie afgesloten bij Eneco en gisteren kreeg ik informatie over mijn verbruik te zien. Ik schrok me lam. Rond de 35 euro per dag.

Voor ik hier kwam wonen is er een volledig elektrische cv-ketel met bijbehorende radiatoren geinstalleerd. Waarom weet ik ook niet want het is een niet-geisoleerd huisje uit 1700. Ik heb de thermostaat tussen de 15 en 17 graden gehad de afgelopen dagen maar heb dus dagelijks een verbruik van rond de 80 kilowatt wat uitkomt op 35 euro per dag. Eneco gebeld om te vragen of de gegevens in 'mijn eneco' kloppen, en zij zeggen van wel. Stedin hang ik nu in de wacht, ga die ook vragen of het klopt. Mijn familie zegt dat het wel zou kunnen kloppen, deze hoogte van verbruik.

Er zijn 2 anderen in dit hofje die ook een elektrische cv-ketel hebben. Die wonen er ook beide nog maar kort. 1 heb ik gevraagd wat haar verbruik is maar dat moet ze nog opzoeken. De ander heb ik nog niet te pakken gekregen.

Maar goed, ik woon dus nu in een huis dat 1000 euro kost om te verwarmen per maand. Ik weet niet echt wat mijn vraag is, ik ben gewoon in paniek. Help.
Ik heb een warmtepomp in mijn woning dus ik verbruik geen gas en alleen maar elektra. Met de koude dagen die we afgelopen week hebben gehad zit ik soms ook aan de 80kw. Ik zou me er niet zo druk over maken. Je moet het verbruik over het hele jaar bekijken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dit is gewoon teveel, is het circuit elektrisch gekeurd? Voorzien van verliesstroomschakelaars?

Ga vanaf vandaag op dagbasis meten. Iedere dag schrijf je de meters op.

Ik kan bijna niet anders denk dan:
- je hebt ergens een lek
- niet correct aangesloten draden bij de buren

Zet 's avonds de zekeringen eens uit, kijk dan van buiten of je bij de buren ook ergens het licht ziet uitgaan.
Ik weet het, het is een rare kronkel, maar huurhuizen, het zou niet de eerste keer zijn dat ik zoiets zie.
Van onbewust tot bewust gefoefel...

Ergste wat ik ooit zag was een huurappartement boven een bakker. De bakker had zijn ovens aangesloten op de elektra van het huurappartement.

[ Voor 11% gewijzigd door Joindry op 29-12-2021 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39
Webgnome schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:59:
[...]

Ok, wij hebben een aardig goed geïsoleerd huis en koken niet op gas, hebben drie computers aan staan en gamen vrij veel en komen amper aan de 10 per dag. Dus hoe je er dan 80 doorheen jaagt? Zoals anderen ook al aangeven, koop een meter voor in het stopcontact en ga alles langs.

en vergeet niet op de meter zelf te kijken. Die moet rap gaan als je 80 per dag gebruikt..

@rozenbottel je schrijft: " Eneco gebeld om te vragen of de gegevens in 'mijn eneco' kloppen, " . Maar wat zegt de meter in je meterkast?
Ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu quote maar 80Kw is echt wel mogelijk als je de woning elektrisch verwamt. Pak een 10Kw elektrische ketel (niets bijzonders) en stook even 8 uur?

Verder is er ook wel weinig informatie gegeven door TS.
- Hele dag de verwarming aan?
- Wat is het vermogen van de ketel?
- Wat zegt de verhuurder? Klopt het verbruik?

[ Voor 9% gewijzigd door Tribunus op 29-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
@Tribunus was foutje. Maar ik denk dat we van de ts moeten horen wat het dagelijkse verbruik is volgens zijn meter en niet volgens een site van de aanbieder.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Joindry schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:04:
Dit is gewoon teveel, is het circuit elektrisch gekeurd? Voorzien van verliesstroomschakelaars?

Ga vanaf vandaag op dagbasis meten. Iedere dag schrijf je de meters op.

Ik kan bijna niet anders denk dan:
- je hebt ergens een lek
- niet correct aangesloten draden bij de buren

Zet 's avonds de zekeringen eens uit, kijk dan van buiten of je bij de buren ook ergens het licht ziet uitgaan.
Ik weet het, het is een rare kronkel, maar huurhuizen, het zou niet de eerste keer zijn dat ik zoiets zie.
Van onbewust tot bewust gefoefel...

Ergste wat ik ooit zag was een huurappartement boven een bakker. De bakker had zijn ovens aangesloten op de elektra van het huurappartement.
Dat is helemaal niet "gewoon teveel".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Tribunus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu quote maar 80Kw is echt wel mogelijk als je de woning elektrisch verwamt. Pak een 10Kw elektriosche ketel (niets bijzonders) en stook even 8 uur?
1m3 gas is ongeveer gelijk aan 8kw/h

Gemiddeld dagverbruik in nederland is 4m3 gas per dag. Dus 4*8 = 32 kw/h (gemiddeld)

Dus 80 kw/h is goed mogelijk met gecombineerd gebruik, verwarming, tapwater en een slechte isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 29-12-2021 16:12 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
pizzacabonara schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:11:
[...]

Gemiddeld dagverbruik is 4m3 gas. Dus 4*8 = 32 kw/h (gemiddeld)

Dus 80 kw/h is goed mogelijk met gecombineerd gebruik, verwarming, tapwater.
En helemaal als je kijkt naar de dagen die we hebben gehad met kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Sunri5e schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:12:
[...]

En helemaal als je kijkt naar de dagen die we hebben gehad met kou.
Precies.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
Herman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:59:
[...]

De elektrische cv-ketel heeft zeker voordelen. Het apparaat is makkelijk en snel aan te sluiten. Bovendien is een rookgasafvoer niet nodig. Een elektrische cv-ketel slijt verder niet of nauwelijks en raakt niet vervuild door verbranding van gas. De onderhoudskosten zijn dan ook veel lager dan die van een cv-ketel op aardgas.
- feenstra.com

Nee, als ik dit zo lees is zo'n elektrische ketel voor de verhuurder een top oplossing. Die heeft er geen omkijken naar / lekker lage kosten en het verbruik is voor rekening van de huurder dus dat deert hem niet. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Als jij 80 Kwh verstookt en dat kost je 35 euro per dag, dan betaal je dus 2,20 per kwh?

Nu weet ik dat de energie prijzen omhoog zijn gegaan maar dat is nu toch geen 2,20 per kwh?

Of zie ik wat over het hoofd
? O-)

Lamaar...

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 29-12-2021 16:26 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Probeer eens 35/80 ipv 80/35 ;)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
ChojinZ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:19:
Als jij 80 Kwh verstookt en dat kost je 35 euro per dag, dan betaal je dus 2,20 per kwh?

Nu weet ik dat de energie prijzen omhoog zijn gegaan maar dat is nu toch geen 2,20 per kwh?

Of zie ik wat over het hoofd? O-)
Of je iets over het hoofd ziet weet ik niet, maar je rekensom klopt in elk geval van geen kant….
Met 2,20 zou het op bijna 200 euro uitkomen niet 35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Eerst feiten verzamelen, zo dicht mogelijk bij de bron. Afnemende dat er geen verbruiksmeter aanwezig zijn:
- schrijf elk uur de meterstand op genoteerd in kWh, niet ook hoeveel de verwarming daarbij aanstaat (niet, half, heel uur).
- noteer merk en type van de elektrische ketel
- vergelijk met de buren indien van toepassing

Voor een inschatting wat het jaarverbruik kan zijn, noteer gedurende twee weken de standen. Met graaddagen valt dat wel terug te rekenen.

Als dit verhaal klopt dan is het haast misdadig. Benieuwd of een huurcommissie nog wat van vindt.
Mogelijk kan het ook dwaling zijn maar dat koop je minder voor, want buiten is het nog kouder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ga het per dag monitoren en gebruik graaddagen. Het was heel erg koud.
Als je een slimme meter hebt kun je zoiets er aan hangen: https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Sunri5e schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:04:
[...]

Ik heb een warmtepomp in mijn woning dus ik verbruik geen gas en alleen maar elektra. Met de koude dagen die we afgelopen week hebben gehad zit ik soms ook aan de 80kw. Ik zou me er niet zo druk over maken. Je moet het verbruik over het hele jaar bekijken.
De slechtste warmtepomp van de wereld of een woning formaat kasteel zonder isolatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:40:
[...]

De slechtste warmtepomp van de wereld of een woning formaat kasteel zonder isolatie.
Oke. Dat zal dan wel als jij het zegt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
Eenheden blijven moeilijk. Energie meten we vaak in kWh (kilo-watt-uur). niet in Kelvin watt per uur, of wat dan ook.

80kWh in een dag is fors, dat betekent dat je gemiddeld meer dan 3 kW verbruikt. That said, mijn warmtepomp doet, zeker als het vriest, ook wel 20 kWh op een dag, met een cop van 4 zit je dan ook op 80 kWh thermisch.

Waarom iemand in vredesnaam een volledig electrische CV installeert is mij een raadsel, maar ik vermoed dat de huurbaas voor een goedkope oplossing ging. Lage temperatuur verwarming is lastig als het niet goed geisoleerd is.

Zoals al eerder opgemerkt, de beste tips:
- verbruik zal nu hoger zijn dan in de zomer
- zoek even uit of je een goedkopere leverancier kunt vinden
- overweg met bv een airco te verwarmen (Dat is ook een warmtepomp), dat is waarschijnlijk 4x zo efficient als je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Sunri5e schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:43:
[...]

Oke. Dat zal dan wel als jij het zegt.
Moest nog een vraagteken bij. Dus wat is het? Want 80kwh met een warmtepomp is echt veel voor een dag waarbij het gemiddeld 4 graden is. Kan je wel makkelijk roepen maak je er niet druk om is normaal, maar dat is het dus niet, zou anders je installatie zelf ook maar eens nalopen.

Wat betreft de TS: Kijk eens wat de electrische cv is, een model/merk etc. Helaas goede kans dat het allemaal gewoon klopt en dat de verhuurder je feitelijk gewoon naait. Of je daar iets tegen kan doen weet ik niet. Dat het een pand is van 1700 speelt niet in je voordeel in ieder geval. Gelukkig draait dat ding in de zomer niet. Hoeveel kuub aan woning verwarm je?

[ Voor 44% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-12-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is het een elektrische ketel met weerstandsverwarming, of een warmtepomp? In het eerste geval mag je je verhuurder sarcastisch bedanken, in het tweede geval is er wellicht iets niet goed.

En je elektriciteitstarief is ook vrij hoog, maar daar hebben meer mensen last van. Klein lichtpuntje: volgend jaar gaat de energiebelasting op stroom omlaag.

[ Voor 30% gewijzigd door RemcoDelft op 29-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zelfs al zou het verbruik kloppen, dan ben ik erg benieuwd hoe dit ooit nog recht moet worden getrokken in de zomermaanden.

1000 euro (laten we zeggen 750 omdat er ook mildere dagen zijn) in de winter per maand, om dat recht te trekken mag je de rest van het jaar helemaal niets meer verbruiken.

(Nibud geeft als referentie 112 euro per maand voor gas en 36 euro per maand voor stroom)

Dat zou betekenen dat het gemiddelde huishouden per jaar 1776 euro kwijt is aan energie. Daar zit TS na twee/drie maanden op. En dan zijn er nog negen maanden over.

De verhuurder heeft simpelweg een absurd inefficiënt systeem laten plaatsen. Ik hoop dat de huur laag is, want hier loop je gewoon op leeg.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
Jeroenneman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:02:
Zelfs al zou het verbruik kloppen, dan ben ik erg benieuwd hoe dit ooit nog recht moet worden getrokken in de zomermaanden.

1000 euro (laten we zeggen 750 omdat er ook mildere dagen zijn) in de winter per maand, om dat recht te trekken mag je de rest van het jaar helemaal niets meer verbruiken.

(Nibud geeft als referentie 112 euro per maand voor gas en 36 euro per maand voor stroom)

Dat zou betekenen dat het gemiddelde huishouden per jaar 1776 euro kwijt is aan energie. Daar zit TS na twee/drie maanden op. En dan zijn er nog negen maanden over.

De verhuurder heeft simpelweg een absurd inefficiënt systeem laten plaatsen. Ik hoop dat de huur laag is, want hier loop je gewoon op leeg.
Nibud loopt een beetje achter met de prijzen. Kijk je naar hun gebruikte verbruikscijfers dan kom ik met een nieuw energiecontract voor een gemiddeld Nibud 2-persoons huishouden op 388 euro per maand.

Mijn flexibele contract gaat per 1 januari naar 280 euro. Dat is een redelijk gemiddeld gedragend 3-persoons huishouden in 125m2 jaren 60 eindwoning met dak-, vloer- en spouwmuurisolatie en jaren 80 dubbel glas. Het huis wordt verwarmd met een combinatie van CV en multisplit-airco.

Dus ik weet niet hoe klein het huisje van TS is, maar in een 17e eeuws stadshuisje zonder spouwmuur en moderne dingen als dubbel glas of kozijnen zonder kieren gaat het natuurlijk keihard met de huidige prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 29-12-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Makkelijk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:28:
[...]

Nibud loopt een beetje achter met de prijzen. Kijk je naar hun gebruikte verbruikscijfers dan kom ik met een nieuw energiecontract voor een gemiddeld Nibud 2-persoons huishouden op 388 euro per maand.

Mijn flexibele contract gaat per 1 januari naar 280 euro. Dat is een redelijk gemiddeld gedragend 3-persoons huishouden in 125m2 jaren 60 eindwoning met dak-, vloer- en spouwmuurisolatie en jaren 80 dubbel glas. Het huis wordt verwarmd met een combinatie van CV en multisplit-airco.

Dus ik weet niet hoe klein het huisje van TS is, maar in een 17e eeuws stadshuisje zonder spouwmuur en moderne dingen als dubbel glas of kozijnen zonder kieren gaat het natuurlijk keihard met de huidige prijzen.
We kunnen allemaal zoeken naar verklaringen, maar de eindconclusie blijft hetzelfde: get out.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
Jeroenneman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:33:
[...]

We kunnen allemaal zoeken naar verklaringen, maar de eindconclusie blijft hetzelfde: get out.
Dat kun je vinden. Mijn tussenconclusie is nog steeds, extrapoleer eens een maandje op basis van graaddagen en ga er dan eens over nadenken wat je tegen de huisbaas zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
[...]

Das wel heel kort door de bocht. Nieuwe woonruimte ligt over het algemeen ook niet voor het oprapen en er van uitgaande dat er geen acute financiële problemen ontstaan zijn er een aantal stappen/opties aangegeven:

- Eerst eens kijken/bevestigen waar het verbruik vandaan komt.
- Mocht dat idd de verwarming zijn eens met de verhuurder in gesprek gaan over de situatie.
- Eventueel zelf alternatieve verwarming regelen (airco is genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Ben bang dat je gelijk hebt. Electrisch verwarmen is gewoon heel erg duur.
Prima als dat 1 IR paneel is in 1 kamer boven je hoofd, maar een heel huis, wat nog oud is ook, is gewoon een megaverbruik.

Zoals ook al aangegeven: controleer dit wel even om te kijken of er niets geks aan de hand is.
Zet een tijdje de CV uit en vervalt je verbruik dan volledig (op een laag continue verbruik na zoals bij ieder ander huishouden?)

Je sluimerverbruik zal tussen de 100 en 200 W moeten liggen, afhankelijk van wat je hebt. Even geen rekening gehouden met servers etc, maar gewoon je wifi router, koelkast, vriezer, laders en dat soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:07
Laatst hetzelfde probleem waarbij ik een onbetaalbaar vooruitzicht had.

Hierbij snel een airco geplaatst om mijn huis mee te verwarmen, wat tot nu toe super bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:50
[...]

Gemiddeld dagverbruik in nederland is 4m3 gas per dag. Dus 4*8 = 32 kw/h (gemiddeld)

Dus 80 kw/h is goed mogelijk met gecombineerd gebruik, verwarming, tapwater en een slechte isolatie.
Maak daar maar bijna 10kWh van (een snel rondje Google geeft me 9,769kWh).

1m³ gas kost met de huidige variabele tarieven zo'n €1,44.

9,769kWh elektriciteit kost met de huidige variabele tarieven zo'n €3,12.

Deze manier van verwarming kost je dus sowieso ruim het dubbele. De verschillen zijn wel kleiner dan met tarieven van vorig jaar. O-)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Tribunus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu quote maar 80Kw is echt wel mogelijk als je de woning elektrisch verwamt. Pak een 10Kw elektrische ketel (niets bijzonders) en stook even 8 uur?

Verder is er ook wel weinig informatie gegeven door TS.
- Hele dag de verwarming aan?
- Wat is het vermogen van de ketel?
- Wat zegt de verhuurder? Klopt het verbruik?
Niet heel raar hoor.
1 m3 gas is 9.77 kWh.
En 8m3 gas voor een huis uit 1700 is erg weinig.

Elektrisch verwarmen met een weerstand kachel/CV is dan ook niet verstandig. Een warmtepomp is bijvoorbeeld al 4x zo efficient met energie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
TWeaKLeGeND schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:47:
[...]

Moest nog een vraagteken bij. Dus wat is het? Want 80kwh met een warmtepomp is echt veel voor een dag waarbij het gemiddeld 4 graden is. Kan je wel makkelijk roepen maak je er niet druk om is normaal, maar dat is het dus niet, zou anders je installatie zelf ook maar eens nalopen.
Ik had het over de koude dagen van de afgelopen dagen dus tussen -10 en -5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11
RocketKoen schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:48:
[...]

Niet heel raar hoor.
1 m3 gas is 9.77 kWh.
En 8m3 gas voor een huis uit 1700 is erg weinig.

Elektrisch verwarmen met een weerstand kachel/CV is dan ook niet verstandig. Een warmtepomp is bijvoorbeeld al 4x zo efficient met energie.
Omdat TS de thermostaat op 15-17 graden heeft staan; kan je nagaan wat het verbruik zou zijn als hij het huis tot behaaglijke temperaturen zou verwarmen…

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In een huurwoning kun je niet zo veel doen. Je kan kijken of er regelgeving is voor isolatie (in Belgie is die er) en contact opnemen met de verhuurder.

Je kan niet verbouwen en geen pelletkachel of warmtepomp plaatsen. Je zou een los kacheltje kunnen plaatsen, maar dan geen electrisch kacheltje. Dan kom je uit op een gaskacheltje (met flessen), of een petroleumkacheltje. Het zal een stuk goedkoper zijn, maar je moet dan goed ventileren omdat je geen aan en afvoer hebt.
Glenfiddich schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:06:
[...]

Omdat TS de thermostaat op 15-17 graden heeft staan; kan je nagaan wat het verbruik zou zijn als hij het huis tot behaaglijke temperaturen zou verwarmen…
En als het kouder wordt, het is momenteel relatief warm voor december.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 29-12-2021 18:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jurrr90 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:52:
Misschien helpt de gedachte dat het december is en de kosten niet gemiddeld 1000 euro zullen zijn? Huizen met een voorschot van 300-400 per maand zullen in koude maanden ook wel op 1000 uitkomen schat ik.
Ter illustratie, ons oude voorschot was 330 euro per maand, komend jaar wordt dit 480 euro per jaar. Als ik een willekeurige decemberdag pak dan kom ik uit op 12kWh dal, 18kWh normaal en 16.6m3 gas. Totale kosten zijn dan iets van 25 euro, in de nieuwe situatie bijna 50 euro. Dat keer 30 kom ik uit op €1500/maand.

Die dag was qua metingen niet echt een uitschieter, maar wel een van de weinige dagen waarin zowel gas als elektra erg hoog was. Maar TS kan dus ook gewoon rekenen op ergens tussen de 300 en 500 euro per maand aan gemiddelde kosten.

Edit: Dat is met de huidige bedragen, dus de vraag is dan of TS variabele of vaste tarieven heeft en per wanneer die berekend zijn. Wij gaan komend jaar dus omhoog, kan zijn dat dat voor TS meevalt.

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 29-12-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:55
Oon schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:16:
[...]

ons oude voorschot was 330 euro per maand, komend jaar wordt dit 480 euro per jaar.
Sure??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Marzman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:07:
In een huurwoning kun je niet zo veel doen. Je kan kijken of er regelgeving is voor isolatie (in Belgie is die er) en contact opnemen met de verhuurder.

Je kan niet verbouwen en geen pelletkachel of warmtepomp plaatsen. Je zou een los kacheltje kunnen plaatsen, maar dan geen electrisch kacheltje. Dan kom je uit op een gaskacheltje (met flessen), of een petroleumkacheltje. Het zal een stuk goedkoper zijn, maar je moet dan goed ventileren omdat je geen aan en afvoer hebt.

[...]

En als het kouder wordt, het is momenteel relatief warm voor december.
Gas uit flessen is niet aan te raden. Je betaalt al snel €10/kg.
Een kuub gas is ongeveer 0,8kg en kost nu zo'n €1,50

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het zijn bedragen vergelijkbaar met de situatie van TS. Hier ook een oud huis zonder isolatie waar je dan maar gewoon doet wat je kan om het enigszins leefbaar te houden tot je een koophuis of betere huurwoning kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RocketKoen schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:35:
[...]

Second that... Vanmiddag 46 euro afgetikt voor het bijvullen van twee flessen van 6kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Die 80 KWh kun je dan beter verhuren aan een miner dan heb je die warmte al gratis.
Hoef je alleen nog wat bij te verwarmen wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
Ik ben benieuwd naar de update, want merkwaardige situatie. Als TS huis heeft gekocht of op vrije sector huurt dan mag ik toch aannemen dat hij/zij iets van vooronderzoek heeft gedaan over de te verwachten stookkosten, gezien de leeftijd van het huis en het feit dat het ongeisoleerd is. En als het een sociale huurwoning is dan lijkt mij dat 1000/maand niet kan kloppen. Dat zou betekenen dat TS in de wintermaanden meer verstookt dan zo’n huis aan huur kost.

PS: mocht het écht om 1000 euro per maand gaan dan zou ik je als je thuis kan werken of geen baan hebt adviseren om in de wintermaanden in een all-in resort te gaan zitten, dat is goeddkoper dan in je huis. 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Of je huurt een huisje bij Landal. Vorig jaar ook een maandje gedaan in de winter, 1500 euro geloof ik. :) Toen werd ons huis verbouwd.

Maar het is hier en daar echt wel vies koud geweest de afgelopen week natuurlijk. Dat is zeker niet representatief voor "de gemiddelde dagen". Maar dan nog: je wil met de huidige energieprijzen geen ongeïsoleerd hol huren, tenzij het heel goedkoop is. Dat gaat je kapitalen kosten om een beetje lekker op temperatuur te stoken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:55:

Maar het is hier en daar echt wel vies koud geweest de afgelopen week natuurlijk. Dat is zeker niet representatief voor "de gemiddelde dagen". Maar dan nog: je wil met de huidige energieprijzen geen ongeïsoleerd hol huren, tenzij het heel goedkoop is. Dat gaat je kapitalen kosten om een beetje lekker op temperatuur te stoken namelijk.
Volgens mij valt de winter redelijk mee tot nu toe. We hebben een paar koude dagen gehad vorige week en nu is het weer 'warm'.

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rozenbottel Hang je nog steeds in de wacht bij Stedin ?

Zo niet, wat zeiden ze ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Marzman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:01:
[...]

Volgens mij valt de winter redelijk mee tot nu toe. We hebben een paar koude dagen gehad vorige week en nu is het weer 'warm'.
Maar we hebben nog steeds geen idee of TS zijn openingspost op "een slechte dag" of "het gemiddelde van november" heeft gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PP_Sound schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:44:
Die 80 KWh kun je dan beter verhuren aan een miner dan heb je die warmte al gratis.
Hoef je alleen nog wat bij te verwarmen wanneer nodig.
Je kan ook beter brood gaan bakken en verkopen, hou je nog iets over aan die cop1 ellende.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

rozenbottel schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:47:

Even rekenen. Ik doe de aanname dat je gewone stroomverbruik zonder verwarming zo'n 3000 kWh per jaar is, of 60 kWh per week, of 9 kWh per dag. Dus van de 80 kWh gebruik je er 71 per dag voor verwarmen en warm water,

Afgelopen week (7 dagen) hebben we 125 graaddagen gehad bij jouw binnentemperatuur. Dat is 0.57 kWh per graaddag. Delen door 24 heb je een woning dat dus 237 watt per Kelvin nodig heeft. Dit is geen rare waarde voor een woning; een woning die 2.000 kuub gas per jaar verbruikt zit rond de 230 watt/Kelvin aan warmtebehoefte.

Op jaarbasis zal je verbruik voor verwarming (en warm water) zo'n 15.000 kWh zijn. Samen met je 'gewone' stroom is dit 18.000 kWh per jaar wat neerkomt op 7.300 euro met jouw stroomtarief inc vaste kosten en heffingskorting. Ofwel zo'n 600 euro per maand... Nu is dit nog steeds akelig hoog, maar op jaarbasis is het iig niet die 1.000 euro die het nu even is omdat de verwarming hoog staat.

Wat kun je doen wanneer verhuizen, isoleren en gas nemen geen optie is? Je kan een airco installeren. Dit kost je 2.000 euro, maar de warmte die je via een airco krijgt is wel een factor 3 goedkoper. Dus dan heb je per jaar 5.000 kWh voor verwarming nodig en bespaar je 10.000 kWh, ofwel 4.300 euro per jaar. Die airco heb je dan dus binnen een jaar terugverdient. Je stroomkosten zullen dus dalen naar 250 euro per maand . Nog steeds veel, maar het is iig niet meer de 1000 of de 600 wat het was.

Als je een vliering hebt die je niet gebruikt maar die wel (soort van) toegangekelijk is dan kun je ook een paar rollen glaswol kopen en deze uitrollen op de vloer van de vliering. De vliering wordt dan niet bruikbaar maar je dak is wel geïsoleerd. DIt kan je ook zomaar 20% schelen aan warmte. Dus die 5.000 kWh zakt dan naar 4.000 kWh, waarmee je 1.000 kWh bespaart; dat is 430 euro per jaar wat je kunt besparen. Ook dit kun je met een jaar terugverdienen. Je maandelijkse kosten zakken dan naar 215 euro.

Mogelijk kun je met tochtstrips (die plakstrips) ook nog wat doen.

Wat je dus kan doen wanneer de huisbaas niets wil doen aan de CV of isolatie én jij er wil blijven wonen? Laat een lokale aircoboer een goede airco installeren en zoek op Marktplaats naar wat B-keuze glaswol om uit te rollen op de vliering. Haal bij de bouwmarkt een paar rollen tochstrips en je maandlasten kunnen omlaag naar 215 euro

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:35:
[...]

Ik dacht dat dat goedkoper was, mijn vader heeft dat in de serre.

Ik heb zelf een petroleum laserkacheltje. Petrololeum kost momenteel iets van 90 cent de liter (is ook duurder geworden, maar komt nog steeds goedkoper uit).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Theo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:31:
[...]

Even rekenen. Ik doe de aanname dat je gewone stroomverbruik zonder verwarming zo'n 3000 kWh per jaar is, of 60 kWh per week, of 9 kWh per dag. Dus van de 80 kWh gebruik je er 71 per dag voor verwarmen en warm water,

Afgelopen week (7 dagen) hebben we 125 graaddagen gehad bij jouw binnentemperatuur. Dat is 0.57 kWh per graaddag. Delen door 24 heb je een woning dat dus 237 watt per Kelvin nodig heeft. Dit is geen rare waarde voor een woning; een woning die 2.000 kuub gas per jaar verbruikt zit rond de 230 watt/Kelvin aan warmtebehoefte.

Op jaarbasis zal je verbruik voor verwarming (en warm water) zo'n 15.000 kWh zijn. Samen met je 'gewone' stroom is dit 18.000 kWh per jaar wat neerkomt op 7.300 euro met jouw stroomtarief inc vaste kosten en heffingskorting. Ofwel zo'n 600 euro per maand... Nu is dit nog steeds akelig hoog, maar op jaarbasis is het iig niet die 1.000 euro die het nu even is omdat de verwarming hoog staat.

Wat kun je doen wanneer verhuizen, isoleren en gas nemen geen optie is? Je kan een airco installeren. Dit kost je 2.000 euro, maar de warmte die je via een airco krijgt is wel een factor 3 goedkoper. Dus dan heb je per jaar 5.000 kWh voor verwarming nodig en bespaar je 10.000 kWh, ofwel 4.300 euro per jaar. Die airco heb je dan dus binnen een jaar terugverdient. Je stroomkosten zullen dus dalen naar 250 euro per maand . Nog steeds veel, maar het is iig niet meer de 1000 of de 600 wat het was.

Als je een vliering hebt die je niet gebruikt maar die wel (soort van) toegangekelijk is dan kun je ook een paar rollen glaswol kopen en deze uitrollen op de vloer van de vliering. De vliering wordt dan niet bruikbaar maar je dak is wel geïsoleerd. DIt kan je ook zomaar 20% schelen aan warmte. Dus die 5.000 kWh zakt dan naar 4.000 kWh, waarmee je 1.000 kWh bespaart; dat is 430 euro per jaar wat je kunt besparen. Ook dit kun je met een jaar terugverdienen. Je maandelijkse kosten zakken dan naar 215 euro.

Mogelijk kun je met tochtstrips (die plakstrips) ook nog wat doen.

Wat je dus kan doen wanneer de huisbaas niets wil doen aan de CV of isolatie én jij er wil blijven wonen? Laat een lokale aircoboer een goede airco installeren en zoek op Marktplaats naar wat B-keuze glaswol om uit te rollen op de vliering. Haal bij de bouwmarkt een paar rollen tochstrips en je maandlasten kunnen omlaag naar 215 euro
toon volledige bericht
Sinds wanneer mag je zomaar airco's installeren in een huurhuis? Zou dat wel even checken met de eigenaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:22
*knip*
We houden het hier serieus aub.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 29-12-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31
Marzman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:05:
[...]

Ik dacht dat dat goedkoper was, mijn vader heeft dat in de serre.

Ik heb zelf een petroleum laserkacheltje. Petrololeum kost momenteel iets van 90 cent de liter (is ook duurder geworden, maar komt nog steeds goedkoper uit).
Waar haal jij petroleum voor 90 cent per liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wmeester schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:38:
[...]

Hier, het is al weer 95 ct zie ik.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:58
[...]

Gemiddeld is inderdaad zo'n 4m³ gas per dag.

Voor een doorsnee woning komt dat op 7 maanden van minder dan 0,5m³ per dag omdat de verwarming niet aan staat en er in die maanden alleen gas voor koken en warm water nodig is. In de winter stookt zo'n woning makkelijk 8-12m³ gas per dag. En dat is dus redelijk equivalent aan het verbruik van 80kWh waar het in dit topic over gaat.

Ergo: 80kWh per dag in december/januari/februari is niet gek voor een elektrisch verwarmde woning met gemiddeld woonoppervlak en energielabel C of D.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ivow85 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:51:
[...]

Ergo: 80kWh per dag in december/januari/februari is niet gek voor een elektrisch verwarmde woning met gemiddeld woonoppervlak en energielabel C of D.
Als je zo'n oude woning hebt moet je denk ik ook niet de hele woning verwarmen (ik weet ook niet of de ts dat doet en of je dat bedoelt?). Alleen de huiskamer als je er bent, snachts kan het gewoon uit, slaapkamer lig je onder een warme deken, badkamer sta je onder een warme straal en boven de spiegel kun je eventueel een warmtelamp hangen die je een paar minuten aan doet als dat nodig is.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:58
@rozenbottel je woont er net, dus je beschikt over het energielabel (want dat moet de verhuurder verplicht overhandigen voordat je het huurcontract tekent). Wat staat daarop vermeld als "gebouwgebonden energiegebruik" oid?
En welk energielabel heb je?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:We zijn al 3 pagina's verder sinds de TS vanmiddag het topic is gestart. Heb even geduld met zijn allen anders is het topic bij voorbaat door de vele reacties al klaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ret8888
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
Ivow85 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:00:
@rozenbottel je woont er net, dus je beschikt over het energielabel (want dat moet de verhuurder verplicht overhandigen voordat je het huurcontract tekent). Wat staat daarop vermeld als "gebouwgebonden energiegebruik" oid?
En welk energielabel heb je?
Gezien het huis uit 1700 komt met nauwelijks isolatie zal het energielabel rock bottom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:53:
@rozenbottel Laat je meters schouwen, of ze wel aan dit adres zijn gekoppeld !
(door netbeheerder)
Als het niet aan zijn adres was gekoppeld dan was hij waarschijnlijk veel goedkoper uit, gezien er niet veel andere adressen een elektrische CV ketel hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:55:
[...]

Als het niet aan zijn adres was gekoppeld dan was hij waarschijnlijk veel goedkoper uit, gezien er niet veel andere adressen een elektrische CV ketel hebben staan...
Dat heeft er totaal niets mee te maken.

@rozenbottel wat is je tarief eigenlijk per kWh ?
43-44ct is wel er hoog namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 29-12-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:05:
[...]

Dat heeft er totaal niets mee te maken.

@rozenbottel wat is je tarief eigenlijk per kWh ?
43-44ct is wel er hoog namelijk.
Natuurlijk wel. Als er wat verkeerd gekoppeld was in de database, dan had hij waarschijnlijk een veel lagere energierekening gehad gezien hij dan de rekening van een ander krijgt, en goede kans dat die niet een elektrische CV heeft.

(En ja, het kan gebeuren, we hebben dat bij die VvE gezien, maar dat het één keer gebeurd maakt het niet de meest waarschijnlijke optie. Zeker als er een elektrische CV hangt, is het een stuk grotere kans dat dat ding gewoon enorm veel verbruikt).

Overigens zag ik paar dagen geleden dat als je nu naar Vattenfall gaat je 63 cent per kWh mag betalen. Dus dat speelt natuurlijk ook gewoon een rol voor TS, hele hoge tarieven + winter + enorm inefficiente verwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 29-12-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10-2022
Zucht, ouderwets een watt-meter op iedere stroom-stekker aansluiting. Ze kosten 'niks' meer tegenwoordig en kunt via wifi op smart-phone je gebruik inzien(en een aan/uit schakelaar is vaak ingebouwd voor de wifi-stroom-meter)

Verder, iedereen die denkt dat electrisch koken of electrische CV goedkoop of beterder is dan gas.... Ja, die mensen kun je zoms beterder in hun mening laten.

Je kunt je eigen resultaten vergelijken met je energie provider(sommige hebben een app met live-inzage).

Hier ook een huur woning, oud sloop gevalletje. Mensen op dak die dingen in schoorsteen hijsen, buur*geslacht* die kabels op mijn dubbel plafond aan leggen is. Stroom rekening die van 2,5kwh p/d naar 1,2gaat, als ik enkel een andere groep gebruik(en de oude uitzet), wasmachine uit Flintstone tijdperk vervangen. Allemaal merkbaar.

Meten is weten.
Gas importeren uit buitenland is normaal en efficiënter voor warmte dan stroom(zelfde bouwjaar apparatuur/isolatie vergelijken). Wat komt tegenwoordig niet meer uit Nederland zelf, maar is geïmporteerd?
Wifi-wattage-meters?
Electrische auto die snachts oplaad en avonds je kookplaat voorziet?
Meten is weten.

Werkt ook prima in studenten woningen. Als je eigen gebruik 10is, en je huis 1000, heb je alles gedaan om aantoonbaar, geen onderdeel van wortel-stroomrekeningen(van gedeelde huizen) te zijn. Staat als een paal bij ieder bezwaar. Meetwaarden+je bezittingen.

[ Voor 21% gewijzigd door SvenLohuis op 29-12-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:33
pizzacabonara schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:58:
Huur dus iets wat geen eigendom van je is mag je niet zomaar verkopen 😉

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:59:
[...]

80kwh is ongeveer 8m3 gas per dag, wat vrij normaal is voor december en nog redelijk zuinig voor een slecht geïsoleerd huis.

Een elektrische CV (dan ga ik er maar vanuit dat het geen warmtepomp is) is nu eenmaal niet interessant qua kosten. Je kunt beter gas hebben.

• TWeaKLeGeND
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-12-2021 02:39 ]

• TWeaKLeGeND
wmeester schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:38:
[...]

Belgie, nu wel iets duurder maar op mijn laatste rit was het 80ct

[ Voor 14% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-12-2021 02:33 ]

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:08
Charly schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:13:
[...]

De elektrische cv-ketel heeft zeker voordelen. Het apparaat is makkelijk en snel aan te sluiten. Bovendien is een rookgasafvoer niet nodig. Een elektrische cv-ketel slijt verder niet of nauwelijks en raakt niet vervuild door verbranding van gas. De onderhoudskosten zijn dan ook veel lager dan die van een cv-ketel op aardgas.
- feenstra.com

Nee, als ik dit zo lees is zo'n elektrische ketel voor de verhuurder een top oplossing. Die heeft er geen omkijken naar / lekker lage kosten en het verbruik is voor rekening van de huurder dus dat deert hem niet. :7
Voor de rest is Feenstra overigens helemaal niet zo positief. Ze schrijven zelfs dat een elektrische cv-ketel als hoofdverwarming niet is toegestaan omdat de woning dan niet meer voldoet aan de energieprestatienormen. En die normen zijn er niet alleen voor nieuwbouw maar ook voor bestaande bouw bij renovatie (en vervangen van de cv valt daaronder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:30

Yucon

*broem*

Vistajevski schreef op donderdag 30 december 2021 @ 05:04:
[...]

Voor de rest is Feenstra overigens helemaal niet zo positief. Ze schrijven zelfs dat een elektrische cv-ketel als hoofdverwarming niet is toegestaan omdat de woning dan niet meer voldoet aan de energieprestatienormen. En die normen zijn er niet alleen voor nieuwbouw maar ook voor bestaande bouw bij renovatie (en vervangen van de cv valt daaronder).
Nog even los van de prijs, waarom zou je dit eigenlijk willen? Als je toch elektrisch gaat verwarmen kun je toch beter losse elektrische kacheltjes neerzetten of van die warmte-elementen in de radiatoren schroeven? Het rondpompen van warm water klinkt dan nodeloos ingewikkeld. En zo'n ketel is dan ook nog niet vreselijk goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Makkelijk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:19:
[...]

Maar we hebben nog steeds geen idee of TS zijn openingspost op "een slechte dag" of "het gemiddelde van november" heeft gebaseerd.
Volgens de openingspost heeft hij sinds ongeveer een week een energiecontract. Precies de week waarin het koud geweest is.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:08
Maar bv stap 1:
Al je stoppen uitzetten en kijken of je meter draait. Want als dat gebeurt dan is het makkelijk. Dan moet je kijken waar je stroom afgetapt wordt.

En daarna gewoon energiemeters kopen op producten. Of die eruit pluggen een voor een en op je meter kijken hoe snel die draait.

Als je al een slimme hebt kun je die waarschijnlijk met een kleine moeite zelf uitlezen en dan kijken wat het scheelt qua verbruik als je elke keer een apparaat eruit plugt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yucon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:07:
[...]

Nog even los van de prijs, waarom zou je dit eigenlijk willen? Als je toch elektrisch gaat verwarmen kun je toch beter losse elektrische kacheltjes neerzetten of van die warmte-elementen in de radiatoren schroeven? Het rondpompen van warm water klinkt dan nodeloos ingewikkeld. En zo'n ketel is dan ook nog niet vreselijk goedkoop.
In 1700 was een centraal verwarmingssysteem supermodern (en in 1900 en later ook nog), dus het zal wel (papieren)voordelen opleveren bij het verhuren, of subsidies bij de bouw destijds. Je kan trouwens nu ook nog olieradiators kopen op stroom, daar zit ook een vloeistof in. Of dat voordeel heeft in kosten weet ik niet, het warmt dan langzamer op denk ik, en koelt langzamer af en je hebt niet de luchtstroom.

/▌

Marzman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:45:
[...]

In 1700 was een centraal verwarmingssysteem supermodern (en in 1900 en later ook nog), dus het zal wel (papieren)voordelen opleveren bij het verhuren, of subsidies bij de bouw destijds. Je kan trouwens nu ook nog olieradiators kopen op stroom, daar zit ook een vloeistof in. Of dat voordeel heeft in kosten weet ik niet, het warmt dan langzamer op denk ik, en koelt langzamer af en je hebt niet de luchtstroom.
In 1900 hadden ze nog geen CV, zeker niet in het gemiddelde woonhuis. In 1937 is ons huis gebouwd en dat was voor die tijd echt een heel luxe huis. Verwarming middels 3 houtkachels. Dat is later geupgrade naar 2 gaskachels (gasleidingen daarvoor heb ik recent laten verwijderen) in 2 van de 3 schouwen, de schouw in de woonkamer bleef toen houtgestookt. Ik vermoed dat er pas sinds rond de jaren 70 een gasgestookte CV in het huis zit met ketel op zolder.

In wat kleinere huizen is CV vaak gerealiseerd met een gashaard in de woonkamer, die als moederhaard voor de CV diende. Water werd "gewoon" door die gashaard gepompt. Dan heb je dus geen gasleiding op bijvoorbeeld de zolder. Zou me niets verbazen als dat een reden is geweest om een elektrische ketel te plaatsen. Die heeft geen gasleiding nodig én geen doorvoer naar buiten. Dat zal qua kosten voor de eigenaar niet eens zo'n gek idee zijn geweest. Verbruik is voor hem niet heel interessant, want hij woont er niet. Dat komt dus niet voor zijn rekening.

• tweakduke
  • Laatst online: 18:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dan maar even een tijdelijk slot op het topic.

@rozenbottel laat het gerust even weten aan ons als je een reactie wil plaatsen.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.