Gas verbruik met bijna 500 kuub gestegen na vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09-2023
Al enkele jaren hou ik mijn gas verbruik bij. Elke 4de van de maand noteer ik mijn gas verbruik. in September 2020 hebben we vloerverwarming gekregen. Daarnaast hebben we in elke kamer de radiator voorzien van een Evohome radiator knop. Mijn verwachting was dat dit jaar mijn gas verbruik zou afnemen. Tot mijn verbazing is deze juist toegenomen met bijna 500 kuub. In de onderstaande tabel staat mijn verbruik sinds we dit huis gekocht hebben. We hebben 160 vierkante meter vloer oppervlakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoQ2jnsybBeDfxTq6r7nlQiYp1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSsweODabj84rqhHqs2S8aJY.png?f=fotoalbum_large

We hebben voor de vloerverwarming een constante warmte van 20 graden welke naar 19 graden gaat om 22:00. Sochtend weer naar 20. Alle overige kamers worden sochtend kort verwarmt en savond. Als een kamer gebruikt wordt wordt deze verwarmt. Nu werk ik wel sinds de Corona Thuis maar dit zou toch geen verhoging van 500 Kuub moeten veroorzaken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
Hoe is je kruipruimte geïsoleerd?

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Voor een huis van 1992 Met een piepschuim laag levert dat veel op? Daarnaast ben ik nieuwschierig wat dan beste is voor vloerverwarming. Zie vaak de Tonzon.

[ Voor 14% gewijzigd door mentrurius op 28-12-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
"Een piepschuim laag", hoeveel centimeter hebben we het dan over? Als dat vrij minimaal is dan raak je veel warmte kwijt richting de kruipruimte. Kijk maar eens in dat topic voor succesverhalen van mensen die hun vloerisolatie hebben aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:43:
Al enkele jaren hou ik mijn gas verbruik bij. Elke 4de van de maand noteer ik mijn gas verbruik. in September 2020 hebben we vloerverwarming gekregen. Daarnaast hebben we in elke kamer de radiator voorzien van een Evohome radiator knop. Mijn verwachting was dat dit jaar mijn gas verbruik zou afnemen. Tot mijn verbazing is deze juist toegenomen met bijna 500 kuub. In de onderstaande tabel staat mijn verbruik sinds we dit huis gekocht hebben. We hebben 160 vierkante meter vloer oppervlakte.

[Afbeelding]

We hebben voor de vloerverwarming een constante warmte van 20 graden welke naar 19 graden gaat om 22:00. Sochtend weer naar 20. Alle overige kamers worden sochtend kort verwarmt en savond. Als een kamer gebruikt wordt wordt deze verwarmt. Nu werk ik wel sinds de Corona Thuis maar dit zou toch geen verhoging van 500 Kuub moeten veroorzaken.
Ik vind vooral je maart-april-mei-juni 2021 verbruik nogal opvallend hoog, vooral ten opzichte van november. Bij mij was april ook wat hoger dan normaal (en flink hoger dan maart), maar nog altijd circa 70% van november. Kan het zijn dat je in die periode enorme warmtelekken had? Verbouwing o.i.d.?

Ter illustratie, mijn juni gasverbruik was het laagst van het hele jaar, op juli na toen we 3 weken niet thuis waren.

Nog een aanvulling: het maakt ook redelijk uit wat voor temperatuur je gebruikt voor je CV. Ik merkte bij het spelen met de aanvoertemperatuur in 2018, dat als ik hem op 35 graden zette, ik meer gas verbruikte dan op 40. Alsof de CV dan sowieso een minimum vermogen gebruikte o.i.d. Dat zou ook kunnen spelen. Overigens is mijn huis uit 2017 dus wel een stuk beter geïsoleerd waarschijnlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 28-12-2021 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@mentrurius Als je naar de maanden los kijkt (jan 2016, jan 2017 etc) dan zie ik geen grote uitschieters. Behalve feb 2021 maar toen was het erg koud. Dus ik denk dat het vooral aan je ingestelde temperatuur ligt.
Dus enkel extra isoleren gaat een oplossing bieden. Of een dikkere trui aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:07
Door al je aanpassingen kan de CV ketel zijn warmte wel kwijt ? Of te wel staat die niet te pendelen.

Heb je de gegevens ook al eens omgezet naar graaddagen? Zo kan je het beter vergelijken

[ Voor 31% gewijzigd door Swenno op 28-12-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 07:33

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Heb je wel zo ding https://www.vloerverwarmi...0qlwKkEAQYAiABEgJilPD_BwE ? Is het wel ingeregeld? Je moet de installateur niet vertrouwen kwa inregelen die zetten vaak alles hoog. Terwijl dat niet nodig is.

[ Voor 23% gewijzigd door TheDudez op 28-12-2021 19:03 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
jurjen_g schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:52:
[...]

Ik vind vooral je maart-april-mei-juni 2021 verbruik nogal opvallend hoog, vooral ten opzichte van november. Bij mij was april ook wat hoger dan normaal (en flink hoger dan maart), maar nog altijd circa 70% van november. Kan het zijn dat je in die periode enorme warmtelekken had? Verbouwing o.i.d.?

Ter illustratie, mijn juni gasverbruik was het laagst van het hele jaar, op juli na toen we 3 weken niet thuis waren.

Nog een aanvulling: het maakt ook redelijk uit wat voor temperatuur je gebruikt voor je CV. Ik merkte bij het spelen met de aanvoertemperatuur in 2018, dat als ik hem op 35 graden zette, ik meer gas verbruikte dan op 40. Alsof de CV dan sowieso een minimum vermogen gebruikte o.i.d. Dat zou ook kunnen spelen. Overigens is mijn huis uit 2017 dus wel een stuk beter geïsoleerd waarschijnlijk.
Ik heb even terug gezocht in de de rekeningen in Appril 2021 hebben we de vervanging van 1 kamer gedaan. Hierbij moet je denken aan stuc werk. schilderwerk en vnieuwe vloerbedekking.

Met de aanvoertemperatuur bedoel je de termostaat knop van de vloerverwarming neem ik aan. Deze hebben we standaard op 35 graden staan. Wat me opvalt is dat er op de verdeler waar de buizen de vloer in gaan de temperatuur standaard op 25 graden staat en als hij aanklikt deze naar 29 graden gaat.
We hebben wel een houten vloer waarbij ik niet weet hoe het met de werking zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
TheDudez schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:01:
Heb je wel zo ding https://www.vloerverwarmi...0qlwKkEAQYAiABEgJilPD_BwE ? Is het wel ingeregeld? Je moet de installateur niet vertrouwen kwa inregelen die zetten vaak alles hoog. Terwijl dat niet nodig is.
Ik neem aan dat mijn pompschakelaar in het midden zit. Rechts zit de evohome schakelaar welke open en dicht gaat als de temperatuur op klik. Hoe ik hem moet inregel zou ik niet weten. Als ikde installateur niet kan vertrouwen waar moet je dan terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dry_wHD394DVdKjhR89Z7org5w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6Ni5XiQAg9rclyLTtBWtuy2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mentrurius op 28-12-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Swenno schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:47:
Door al je aanpassingen kan de CV ketel zijn warmte wel kwijt ? Of te wel staat die niet te pendelen.

Heb je de gegevens ook al eens omgezet naar graaddagen? Zo kan je het beter vergelijken
Ik ben net in mijn excel bezig geweest em de tempertuur er in gezet. Ook kwam ik tot de conclussie dat als ik elke 4de van de maand mijn verbruik noteer dit eigenlijk gaat over de vorige maand. Dus om de temperatuur goed te kunnen vergelijken heb ik de maand min 1 gedaan. Hoop dat dit duidelijk is. Onderstaand het nieuwe resultaat. Hieruit is wel te zien dat de maanden Jan en Feb aanzienlijk kouder waren en daardoor ook 100 kuub meer verbruikt heb.

De geel gemarkeerde maande waren maanden met verbouwingen stuc en schilderwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDi-n2hZ5y0qTLN2luG1roKHAwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wPJuIgb86zwIK9AK2vbaVK5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door mentrurius op 28-12-2021 19:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt daar ook sites voor: www.mindergas.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:17:
Bedoel je dat ik dan de gemiddelde temperatuur per maand pak en die dan bij de verbruik ga zetten. Dat is wel een leuk klusje voor morgen om eens te kijken wat dit opleverd.
Pak dan het aantal gewogen graaddagen per maand (veel nauwkeuriger heeft waarschijnlijk niet zoveel zin) erbij, met dichtsbijzijnde meetstation:

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Edit: tegelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:12:
Als ikde installateur niet kan vertrouwen waar moet je dan terecht.
Nou, hier. Dus het komt vast in orde.

Welke instellingen zijn er gewijzigd in je ketel na installatie van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik had in een eerder huis ook een CV die z’n warmte niet kwijt kon in de vloerverwarming. Continue aan het pendelen. Na de warmtepomp ging dat stukken beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zonder ergens geld aan uit te geven, kun je minder stoken. Ik zie sowieso dat je in mei nog meer stookt dan in november.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Hackus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:29:
Zonder ergens geld aan uit te geven, kun je minder stoken. Ik zie sowieso dat je in mei nog meer stookt dan in november.
Met een vloerverwarming heb je een redelijk constante temperatuur. Ik neem aan dat topicstarter gewoon zijn thermostaat op x graden heeft staan en dat niet in mei nog heeft opgeschroefd.

500 kuub extra is geen kleingeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Is de cv temp omlaag gereged en het cv vermogen ook omlaag geregeld?
Let op, dit zijn twee verschillende instellingen.

Als het cv vermogen hoog ingeregeld is m de temp laag, dan bestaat het risico dat ie gaat pendelen. Wordt het vermogen ook omlaag afgeregeld dan zou het pendelgedrag minder moeten worden. Zie ook het topic over minder gas gebruiken door cv tuning.

De oplossing zal waarschijnlijl eencombinatie van hoer aagedragen (en potentieel nog aan te dragen) opties zijn. Isoleren, instellingen aanpassen, waterzijdig inregelen.

Verder kun je kijken of je kan kwantificeren hoeveel het thuiswerken uitmaakt. Hoeveel het drogen van de gestuukte muren uitmaakt. Probeer alle variabelen na tw gaan en te kwantificeren. Wie weet valt het allemaal wel mee. Maar isolatie, instellingen en inregeling nagaan kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 09:45
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:07:
[...]

We hebben wel een houten vloer waarbij ik niet weet hoe het met de werking zit.
Bedoel je dat de vloerverwarming onder een echt parket vloer ligt, van 2 a 3 cm hout?
Dat is natuurlijk niet echt fijn voor vloerverwarming.

Is je stookgedrag voor de andere kamers ook veranderd? Misschien mede door de evo-home radiator kranen, of door thuiswerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Retrospect schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:34:
[...]

Met een vloerverwarming heb je een redelijk constante temperatuur. Ik neem aan dat topicstarter gewoon zijn thermostaat op x graden heeft staan en dat niet in mei nog heeft opgeschroefd.

500 kuub extra is geen kleingeld.
Het Evohome systeem sluit de vloerverwarming af zodra de gevraagde temperatuur is bereikt. Dit doet hij voor al mijn ruimtes. De vloerverwarming en de radiatoren. Ook ziet hij als het raam open staat. Dan gaat de radiator automatisch naar 5 graden. Dit doet hij niet als ventilatie rooster open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
SiErRa schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:00:
[...]

Bedoel je dat de vloerverwarming onder een echt parket vloer ligt, van 2 a 3 cm hout?
Dat is natuurlijk niet echt fijn voor vloerverwarming.

Is je stookgedrag voor de andere kamers ook veranderd? Misschien mede door de evo-home radiator kranen, of door thuiswerken?
Is wel een houten vloer maar niet soon dikke. Is een houten vloer voor vloerverwarming.

https://www.timpa-parket....t-op-vloerverwarming/#ref

Bij het lezen van de specificaties kom ik wel langzaam tot de conclussie dat het water dat de verdeler in gaat maar op 29 graden staat. Uit eerdere reactie kwam naar voren dat dit wel 35 graden mag zijn. Dit lees ik nu ook op de leverancier van mijn vloer. Morgen maar eens bellen of deze omhoog kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentrurius
Ben hem nu aan het invoeren vanaf 2016. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:47
Ik begrijp uit jou start post dat je aan nacht verlaging doet.
Mijn persoonlijke ervaring met vloerverwarming is dat nacht verlaging uitzonderlijk meer energie kost dan deze constant houden. Dit was wel een vloer met een dikke betonlaag en natuursteen als afwerk vloer.

De energie noodzakelijk om de vloer weer op temperatuur te krijgen was zeer hoog en zeker in orde van grote van de 500 kuub extra die je nu noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het moet allemaal nog ingeregeld worden denk ik.
Het is in bedrijf gesteld en daarna niks meer aan gedaan.
Fout van de installateur? Alles te hoog en geen koudeklachten, ik geef altijd aan dat nieuwe installaties vaak nog wel wat inregel momenten nodig hebben.
De temperatuur vande vloerverwarming kan wel wat omhoog, deze thermostaatvoelers willen nog wel eens flink afwijken.
Daarnaast de ketel instellingen controleren waar het max vermogen op staat en de max temperatuur.
Met radiatoren zou ik de max temperatuur op 75 graden zetten, vermogen afhankelijk hoe groot je huis is.
Dan nog waterzijdig inregelen, kortom je kan een hele goede band met je installateur opbouwen :) of je moet hier zelf mee aan de slag. (eventueel met hulp van tweakers, er zit best wat kennis hier echter soms ook totale onzin)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Heb alles ingevoerd. Echt een gave site. Vervolgens 2019 met 2021 vergeleken. Heb 2020 even niet vergeleken omdat we toen 1 maand in de verbouwing hebben gezeten. Onderstaand resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQgDr6JoGVm5mhhYYMgrAhDQGwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e8eMiRXqKqPL9g1qaiVbeVFF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door mentrurius op 28-12-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:49:
[...]

Heb alles ingevoerd. Echt een gave site. Vervolgens 2019 met 2021 vergeleken. Heb 2020 even niet vergeleken omdat we toen 1 maand in de verbouwing hebben gezeten. Onderstaand resultaat

[Afbeelding]
Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt met inregelen, maar je hebt denk ik ook last van het @migjes effect: nu met evohome en vloerverwarming heb je het denk ik comfortabeler en langer in huis warm dan vroeger? In dat geval is het 'logisch' dat je ondanks besparende maatregelen toch iets meer bent gaan gebruiken.

Ik ben zelf geen expert op waterzijdig inregelen maar kwam met wat experimenteren al snel op verbetering, dus als je een expert laat langskomen (of goed naar de expertise hier luistert) wordt het vast beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 11:34

bert pit

asdasd

Vloerverwarming gebruikt meer gas dan een systeem met radiatoren in vergelijkbare woningen. Het is wel comfortabeler maar doordat de woning doorgaans 24 uur op een redelijk gelijkmatige temperatuur wordt gehouden verbruikt het doorgaans wat meer gas. Maar goed, daar krijg je dus meer comfort voor terug.

Een onderzoek in een van de vakbladen voor installateurs wees dat enkele jaren geleden ook al uit. Helaas heb ik geen link.

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 28-12-2021 21:10 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
edsandje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:36:
Het moet allemaal nog ingeregeld worden denk ik.
Het is in bedrijf gesteld en daarna niks meer aan gedaan.
Fout van de installateur? Alles te hoog en geen koudeklachten, ik geef altijd aan dat nieuwe installaties vaak nog wel wat inregel momenten nodig hebben.
De temperatuur vande vloerverwarming kan wel wat omhoog, deze thermostaatvoelers willen nog wel eens flink afwijken.
Daarnaast de ketel instellingen controleren waar het max vermogen op staat en de max temperatuur.
Met radiatoren zou ik de max temperatuur op 75 graden zetten, vermogen afhankelijk hoe groot je huis is.
Dan nog waterzijdig inregelen, kortom je kan een hele goede band met je installateur opbouwen :) of je moet hier zelf mee aan de slag. (eventueel met hulp van tweakers, er zit best wat kennis hier echter soms ook totale onzin)
Als ik de radiator bekijk op mijn Intergas Extreme 36 vermoed ik dat deze op 70 graden staat. Deze stond kort na de installatie van de vloerverwarming op 80 graden dit heb ik toen naar 70 gezet. Wat wordt er bedoeld met het inregelen van de waterzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxaSSzzgUinNP9Vc_4XUM9AdgfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oREG4bQ30B5JVRnP5ZelxxAp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 07:17
Ik heb sinds deze zomer ook vloerverwarming en ook mijn verbruik per graaddag is flink toegenomen. December 2021 ivm 2020 + 43,8%. Deed voorheen de verwarming altijd rond 22:00 uit en nu met vloerverwarming op 19,5. Dus ja meer comfort maar wel flink meer verbruik.

CV instellingen heb ik onlangs aangepast naar vermogen tussen 25% en 35%, langer nadraaitijd en pompsnelheid verlaagd.

Absoluut valt het allemaal wel mee. In 2020 totaal 728 kuub verbruikt en dit jaar tot en met vandaag 774 kuub.

[ Voor 12% gewijzigd door GoEV6 op 28-12-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik zie dat het een aan/uit regeling is. Dat is prima in combinatie met de klep. Die Intergas Extreme regelt normaalgesproken uitstekend en schakelt de aanvoertemperatuur terug op basis van deltaT. Hierdoor wordt zoveel mogelijk in het HR gebied gestookt.

Het terugzetten van de max aanvoertemperatuur naar 70 heeft niet veel zin omdat deze waarschijnlijk nooit gehaald wordt behalve bij initieel aanwarmen of bij zeer strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik denk toch dat je ook eens goed naar de isolatie van je kruipruimte moet kijken. Bij vloerverwarming is een goede isolatie cruciaal. Vorig jaar heb ik de kruipruimte van ons huis uit 1989 laten na isoleren. We hebben geen vloerverwarming, maar ons gasverbruik is wel met 40% afgenomen. Dit komt natuurlijk ook door het gelijktijdig plaatsen van kunststof kozijnen met triple glas en isolerende deuren.
De man die onze kruipruimte isoleerde met Icynene vertelde me dat hij wel eens in kruipruimtes kwam, waar het midden in de winter erg warm was.
Oorzaak: vloerverwarming in combinatie met slechte isolstie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
GoEV6 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:47:
Ik heb sinds deze zomer ook vloerverwarming en ook mijn verbruik per graaddag is flink toegenomen. December 2021 ivm 2020 + 43,8%. Deed voorheen de verwarming altijd rond 22:00 uit en nu met vloerverwarming op 19,5. Dus ja meer comfort maar wel flink meer verbruik.

CV instellingen heb ik onlangs aangepast naar vermogen tussen 25% en 35%, langer nadraaitijd en pompsnelheid verlaagd.

Absoluut valt het allemaal wel mee. In 2020 totaal 728 kuub verbruikt en dit jaar tot en met vandaag 774 kuub.
Coor 800 Kuub zou ik tekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 07:17
mentrurius schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:11:
[...]

Coor 800 Kuub zou ik tekeken.
Haha heb een goed geïsoleerde woning uit 2012 met een liftdeurhaard die ook een paar dagen in de week brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
bert pit schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:53:
Ik zie dat het een aan/uit regeling is. Dat is prima in combinatie met de klep. Die Intergas Extreme regelt normaalgesproken uitstekend en schakelt de aanvoertemperatuur terug op basis van deltaT. Hierdoor wordt zoveel mogelijk in het HR gebied gestookt.

Het terugzetten van de max aanvoertemperatuur naar 70 heeft niet veel zin omdat deze waarschijnlijk nooit gehaald wordt behalve bij initieel aanwarmen of bij zeer strenge vorst.
Dat is mooi om te horen. Heb net het hoofdstuk van inregel gelezen. Ik was altijd in de veronderstelling dat het water van radiator naar radiator liept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentrurius
Rocketman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:56:
Ik denk toch dat je ook eens goed naar de isolatie van je kruipruimte moet kijken. Bij vloerverwarming is een goede isolatie cruciaal. Vorig jaar heb ik de kruipruimte van ons huis uit 1989 laten na isoleren. We hebben geen vloerverwarming, maar ons gasverbruik is wel met 40% afgenomen. Dit komt natuurlijk ook door het gelijktijdig plaatsen van kunststof kozijnen met triple glas en isolerende deuren.
De man die onze kruipruimte isoleerde met Icynene vertelde me dat hij wel eens in kruipruimtes kwam, waar het midden in de winter erg warm was.
Oorzaak: vloerverwarming in combinatie met slechte isolstie.
Zal morgen eens kijken in de kruipruimte. Mijn Kozijnen zou nu een dure grap zijn omdat de hele beneden verdieping bij de vloerverwarming gestuc is. Hier nu Kunstof kozijnen in zetten moet ik het stuc werk ook weer opnieuw. Een paar nieuwe deuren staat ook nog op het wensen lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

overhyped schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:25:
Ik had in een eerder huis ook een CV die z’n warmte niet kwijt kon in de vloerverwarming. Continue aan het pendelen. Na de warmtepomp ging dat stukken beter :)
Dit is een aan/uit systeem. Tenzij de minimale aan tijd op 5 minuten of zo staat kan zo'n systeem in principe zijn minimale vermogen wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:28
Het kan ook nog deels komen door de evohome
Voeger stookte je boven ws niet. Nu wel, en kan elke radiator de ketel aansturen. Dus als t hele huis op temp is, maar kamer x niet, gaat je ketel stoken. Stel je woonkamer is ok, maar de rest van je kamers heeft één voor één warmtevraag. Wat gebeurt er dan?
Vroeger waren ze koud, nu zijn ze warm, maar ten koste van veel stoken…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

caspervc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:31:
Het kan ook nog deels komen door de evohome
Voeger stookte je boven ws niet. Nu wel, en kan elke radiator de ketel aansturen. Dus als t hele huis op temp is, maar kamer x niet, gaat je ketel stoken. Stel je woonkamer is ok, maar de rest van je kamers heeft één voor één warmtevraag. Wat gebeurt er dan?
Vroeger waren ze koud, nu zijn ze warm, maar ten koste van veel stoken…
Lijkt me sterk, circa 90% van de energie gaat zitten in de vloerverwarming, daar zou de oorzaak gezocht moeten worden. Vloerverwarming houdt je huis 24/7 warm, werkt traag en leent zich dus niet om even uit te zetten als je gaat winkelen, zelfs als je een weekend weg bent verlaag je slechts een beetje.

De oplossing zal eerder gezocht moeten worden in verdere isolatie, warmte terugwinning, het controleren van de waterzijdige inregeling. Voor de rest kun je de nacht temperatuur van de kamers met radiatoren verlagen naar 6 graden (wordt toch nooit gehaald) met een controleslag naar 5,5 graden (bijvoorbeeld om 23.30 uur, zodat je zeker weet dat een handmatige draai aan de knop overschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
bert pit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:24:
[...]

Lijkt me sterk, circa 90% van de energie gaat zitten in de vloerverwarming, daar zou de oorzaak gezocht moeten worden. Vloerverwarming houdt je huis 24/7 warm, werkt traag en leent zich dus niet om even uit te zetten als je gaat winkelen, zelfs als je een weekend weg bent verlaag je slechts een beetje.

De oplossing zal eerder gezocht moeten worden in verdere isolatie, warmte terugwinning, het controleren van de waterzijdige inregeling. Voor de rest kun je de nacht temperatuur van de kamers met radiatoren verlagen naar 6 graden (wordt toch nooit gehaald) met een controleslag naar 5,5 graden (bijvoorbeeld om 23.30 uur, zodat je zeker weet dat een handmatige draai aan de knop overschreven wordt.
Maar met die oplossing verklaar je nog steeds niet het verschil met vloerverwarming na en met radiatoren voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
je mag het effect van dat thuiswerken ook niet onderschatten. Bij extern werken ben je ongeveer 9u van huis weg per dag, doe daar nog eens 8u slaap bij en het laatste uurtje voor je gaat slapen staat de verwarming meestal ook al af, waardoor je huis maar 6u op temperatuur is ipv 15u met deze logica tijdens het thuiswerken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Retrospect schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:29:
[...]

Maar met die oplossing verklaar je nog steeds niet het verschil met vloerverwarming na en met radiatoren voor.
Gemiddeld gezin met twee schoolgaande kinderen (geen gedwongen thuiswerken ;) ): Woonkamer 20,5 graden.

Door de week gaat de verwarming met radiatoren in de woonkamer/badkamer om 6.30 aan en om 8.00 uit, vervolgens om 16.00 aan en om 22.00 uit. Tussentijds koelt alles af tot een graadje of 17 a 18. Die afkoeling maakt niet uit, want radiatoren stoken het snel weer warm.

Hoe groter het verschil tussen de binnen en buiten temperatuur, hoe meer energie er verloren gaat.
Bij vloerverwarming zal de temperatuur van de woonkamer gelijkmatiger zijn, omdat de aanwarming en de afkoeling aanzienlijk trager is. Een temperatuur van 17/18 graden wordt dus nooit gehaald. Het verschil tussen de buiten en binnen temperatuur is dus over de 24 uur groter en kost daarom meer energie.

Zou ik met radiatoren de ruimte even hoog houden gedurende 24 uur als met vloerverwarming, dan zou er geen noemenswaardig verschil zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door bert pit op 12-09-2022 14:59 ]

Pagina: 1