Toon posts:

3-fasen Sauna smart maken

Pagina: 1
Acties:

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 13:24
Ik wil onze sauna graag op afstand kunnen aan- en uitzetten. Een 3-fasen sauna kan niet achter een Hue slimme stekker of iets anders simpels. Een oplossing met een Raspi die een relais regelt is een optie, maar voor mij best ingewikkeld (dan moet er ook een temp-sensor bij bijvoorbeeld).

Waar ik naar op zoek ben is een sauna controller die kan koppelen met bijvoorbeeld Google Home/Assistant.
Iets in deze richting:
https://www.klafs.nl/techniek/sauna-bediening.html
Alleen dan het liefste niet met alleen een app van die ene fabrikant alleen, dus een 'open ecosysteem' waar ik niet 20 apps voor 20 domotica oplossingen nodig heb (vandaag Google Home/Assistant).

Wie weet of zo iets bestaat?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een stevig relais ('magneetschakelaar') van een goed merk (laten) plaatsen en dat relais aansturen met een Hue plug o.i.d. Op die manier hoeft de smartplug alleen de kleine stroom van het externe relais te schakelen.

Vermoedelijk heb je dan zoiets nodig: https://www.sandervunderi...is-magneetschakelaar.html

Aan/uit zetten lijkt mij voldoende functionaliteit tenminste? Als je vanaf afstand temperatuur wil instellen e.d. dan wordt het wat ingewikkelder en prijziger.

[Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2021 09:52]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Peetke
Temperatuur zou wel een fijne zijn, dan gaat hij minder verwarmen als er een bepaalde limiet behaald is. Denk gewoon een fase minder verwarmen eerlijk gezegd. Nu kan hij echt 100+ graden worden en dat is niet meer prettig.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Heeft de sauna zelf geen thermostaat dan? Als je die gewoon op de gewenste temperatuur zet, dan schakel je de sauna met het externe relais alleen aan/uit. Hij zal dan toch afslaan als de temperatuur bereikt is :?

En anders dezelfde setup, maar dan met twee relais & smart plugs. Dan kun je een fase apart bij-/afschakelen.

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2021 09:58]

• Peetke
Er hangt nu geen controller aan, omdat ik een direct slimme wilde aansluiten. Die kan ik dus niet vinden.

In principe kan de domme controller met thermometer wel aangesloten worden met stevig relais en een hue plug voor het schakelen. Dat lijkt nu dan dus een best prima oplossing. Iemand een tip voor de relais?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

@septillion @Xander weten dat mogelijk wel. Is wel handig als je even een foto van het typeplaatje van de sauna met daarop het vermogen e.d. plaatst.

• Peetke
Vermogen: 11kW

• Peetke
10kW zie ik nu. 380V 3N. Schema:

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
Dat is toch een controller die we op de foto zien? :? De voeding daarvan kun je inderdaad schakelen met een relais zoals degene die eerder genoemd is (moet je nog wel even een DIN-rail kastje bij regelen).

Verdere functionaliteit van dat kastje zoals de "Sicherheitstemperatur-Begrenzer" zou ik persoonlijk niet zomaar aan domotica over willen laten.

Ik mis even wat die controller precies doet (het schema loopt niet verder bóven de aansluitingen :+), maar wat moet ik me precies voorstellen bij die "Brücke ersetzen für Fern E/A nür Heizung"? Verwarmt de sauna niet meer als je die brug verwijdert? Je zou dan ook middels domotica die draad kunnen onderbreken, dan heb je geen 4-polig relais nodig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Peetke
[b]Xander in "3-fasen Sauna smart maken"Dat is toch een controller die we op de foto zien? :? De voeding daarvan kun je inderdaad schakelen met een relais zoals degene die eerder genoemd is.
Mijn eerste keuze was een nieuwe controller met ingebouwde domotica, maar dan wel koppelbaar in een domotica standaard (Google Assistant/Apple Homekit/Fibaro/etc.). Die kan ik niet vinden.

Tweede keuze is inderdaad de huidige controller slim maken. Dat kan dus blijkbaar best simpel. Iemand nog de tip voor wat voor relais?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
Ieder 4-polig relais wat 230V bij tenminste 16A kan schakelen, met een spoelspanning van 230V, is prima.

Wat is er mis met het exemplaar waar al een link naar is gegeven?

Houd wel mijn opmerking daar over even in de gaten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Peetke schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:44:
Ik wil onze sauna graag op afstand kunnen aan- en uitzetten. Een 3-fasen sauna kan niet achter een Hue slimme stekker of iets anders simpels. Een oplossing met een Raspi die een relais regelt is een optie, maar voor mij best ingewikkeld (dan moet er ook een temp-sensor bij bijvoorbeeld).

Waar ik naar op zoek ben is een sauna controller die kan koppelen met bijvoorbeeld Google Home/Assistant.
Iets in deze richting:
https://www.klafs.nl/techniek/sauna-bediening.html
Alleen dan het liefste niet met alleen een app van die ene fabrikant alleen, dus een 'open ecosysteem' waar ik niet 20 apps voor 20 domotica oplossingen nodig heb (vandaag Google Home/Assistant).

Wie weet of zo iets bestaat?
Als je bv een esp/rpi wilt doen, is wellicht een "3 traps" raket nodig oid .. voor elektrische schakelingen ..
dus 3,3/5v (rpi/esp/arduino) --> 12v relais en dan van 12v --> enkel / dubbel fase/3 fase relais

temperatuur is relatief simpel .. esp32 + tasmota + ds18b20 werkt min of meer recht uit het doosje ..

Zie trouwens Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic ja het is "zwembad" gericht .. maar denk dat het dichtbij je wensen kan komen.

Tja vanalles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee