Enkele vragen over Rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobie123
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Ik wil graag een rolluik aanschaffen alleen ik heb weinig kennis van rolluiken.
Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting helpen. Ik zit aan een budget dus ik probeer niet meer dan nodig uit te geven. Ik dank u hartelijk voor alle informatie!

Mijn vragen zijn als volgt:

1. Maakt het merk van de rolluiken uit? Zijn er merken die u aanraadt?

2. Sommige rolluiken komen met gaatjes. (ventilatie stand) kunnen deze rolluiken ook 100% dicht? Want ik heb juist rolluiken nodig die 100% licht blokkeert.

3. Is een rolluik tussen de muur of juist over de muur beter, en wat is het verschil?

4. Zijn rolluiken van dun aluminium goed? Ik heb het namelijk alleen nodig voor licht blokkering. (tegen houden van warmte in de zomer is meegenomen.) Ik heb het niet nodig voor beveiliging. Maar ik wil wel dat het dik genoeg is om wind/wapperen tegen te gaan.

5. Is een rollluik met automatische schakelaar een goede keuze voor bediening van slechts 1 rolluik? Het is namelijk de goedkoopste optie in tegenstelling tot afstandsbediening voor automatische bediening.

6. Sommige leden op deze forum hebben het over zelf hun rolluik ombouwen zodat het via wifi open en dicht kan. Ze doen dit met een ''Shelly''. Ikzelf heb hier geen verstand van.
Wat voor rolluiken kan je zelf ombouwen? Rolluiken die al automatisch zijn of zelfs handmatig bedienbare rolluiken? En hoe duur kost het voor 1 rolluik?

7. Ikzelf woon op de 1e verdieping. Hierdoor heb ik een monteur nodig. Binnenkort zal ik offertes aanvragen maar heeft iemand ervaring met de kosten hiervan?

8. Is een automatisch rolluik ook handmatig te bedienen of moet je hiervoor een speciale rolluik voor bestellen? In verband met brand gevaar. Of is een dunne aluminium rolluik makkelijk los te slaan met bijvoorbeeld een hamer? Ik heb een schuifraam, dus die kan altijd wel open.

Tot slot: Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het enorm graag. Enorm bedankt en alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!

[ Voor 7% gewijzigd door noobie123 op 27-12-2021 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

noobie123 schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:30:
Ik wil graag een rolluik aanschaffen alleen ik heb weinig kennis van rolluiken.
Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting helpen. Ik zit aan een budget dus ik probeer niet meer dan nodig uit te geven. Ik dank u hartelijk voor alle informatie!

Mijn vragen zijn als volgt:

1. Maakt het merk van de rolluiken uit? Zijn er merken die u aanraadt?
Wat ik altijd begrepen heb maakt het merk niet veel uit; dat is immers gewoon aluminium met wat foam erin. Voor de motor kun je beter wel gaan voor een A-merk.
2. Sommige rolluiken komen met gaatjes. (ventilatie stand) kunnen deze rolluiken ook 100% dicht? Want ik heb juist rolluiken nodig die 100% licht blokkeert.
Als je een rolluik dicht doet dan zie je die ventilatiegaten tussen de lamellen. Wanneer het rolluik echt dicht is, en de lamellen zijn in elkaar gedrukt dan is het binnen ineens heel erg donker :)
3. Is een rolluik tussen de muur of juist over de muur beter, en wat is het verschil?
Persoonlijke voorkeur en ook wat praktisch is; als je'm tussen de muren zet dan kan de bak kan er voor zorgen dat een raam bijv niet meer open kan, of dat je vanuit binnen altijd de bak ziet. Plaats je op de muur dan is deze vanuit binnen compleet onzichtbaar.
4. Zijn rolluiken van dun aluminium goed? Ik heb het namelijk alleen nodig voor licht blokkering. (tegen houden van warmte in de zomer is meegenomen.) Ik heb het niet nodig voor beveiliging. Maar ik wil wel dat het dik genoeg is om wind/wapperen tegen te gaan.
Rolluiken en storm zijn geen goede combinatie :P Maar eventuele herrie veroorzaakt door de wind komt vooral door verkeerde/goedkope geleiderd. Gebruik geleiders met een borstel of een rubberen strip zodat de lamellen niet tegen de geleiders aan kunnen tikken.
Een rolluik drukt zichzelf aan als je deze helemaal dicht doet waardoor er niet veel gerammel is, mits je dus goede geleiders gebruikt.
5. Is een rollluik met automatische schakelaar een goede keuze voor bediening van slechts 1 rolluik? Het is namelijk de goedkoopste optie in tegenstelling tot afstandsbediening voor automatische bediening.
Dit is een persoonlijke voorkeur
6. Sommige leden op deze forum hebben het over zelf hun rolluik ombouwen zodat het via wifi open en dicht kan. Ze doen dit met een ''Shelly''. Ikzelf heb hier geen verstand van.
Wat voor rolluiken kan je zelf ombouwen? Rolluiken die al automatisch zijn of zelfs handmatig bedienbare rolluiken? En hoe duur kost het voor 1 rolluik?

7. Ikzelf woon op de 1e verdieping. Hierdoor heb ik een monteur nodig. Binnenkort zal ik offertes aanvragen maar heeft iemand ervaring met de kosten hiervan?
Toen ik ermee bezig was kwam ik uit op zo'n 1.000 euro voor 1 rolluik (2x1.8 meter) op de eerste verdieping. Ik heb 'm maar zelf geplaatst. Bij meerdere (en kleinere) rolluiken is 500-1.000 euro per stuk inc alles niet raar. Bedenk van te voren hoe je stroom gaat krijgen naar elk rolluik.
8. Is een automatisch rolluik ook handmatig te bedienen of moet je hiervoor een speciale rolluik voor bestellen? In verband met brand gevaar. Of is een dunne aluminium rolluik makkelijk los te slaan met bijvoorbeeld een hamer? Ik heb een schuifraam, dus die kan altijd wel open.
Als je een handmatige optie/schakelaar/afstandsbediening hebt wel,anders niet :P Maar denk ook wat je kan doen wanneer de stroom uitvalt (wat niet raar is met brand). Een rolluik daar kom je niet zomaar doorheen, dus bedenk van te voren een veiligheidsplan (of kijk naar een rolluik met accu zoals een Bubbendorf)

Tot slot: Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het enorm graag. Enorm bedankt en alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!
[/quote]

1 grote tip:
Rolluiken topic

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Tegen het klapperen van PVC rolluiken, steken ze om de X lamellen een metalen strip zodat het rolluik stijver wordt. Wij hebben vaak veel wind langs de zijgevel, dus de ramenplaatser heeft er wat extra in gestopt (geen 100% garantie dat er niets hoorbaar is bij zware storm; het zal wel veel minder zijn). Hij wist ook te vertellen dat ze voor ramen de locatie inrekenen, aan zee wordt er dikker glas gekozen vanwege de windbelasting. Je kan er van uit gaan dat de goedkoopste hier geen rekening mee zal houden.

Dan IVM automatisatie: persoonlijk vind ik het een risico om een merksysteem te nemen, waardoor je vast zit aan hun afstandsbediening en niet zelf (goedkoop) kan koppelen. Neem gewoon een die je met een fysieke knop op/neer bedient, dat kan een plaatser probleemloos installeren en garantie op geven. Dan plaats je in de inbouwdoos een Shelly 2.5 tussen de dubbele knop op/neer en de 2 draden naar de motor, kost ongeveer 20€ en je kan met je gsm de rolluiken op 50% zetten op warme dagen van op het werk; of instellen dat 's nachts de knop niet reageert zodat de kinderen er niet mee spelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
De motor is wel een dingetje. Veel van de prijsstunters gebruiken motoren met veel plastic erin, dat wordt broos en gaat op den duur kapot. Een goede metalen motor kan 30 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Sommige rolluik merken hebben in de geleiders rubberen afdichting/geleiding.
Sommige merken werken met kortharige borstels.
Voor/nadeel. Rubber droogt uit en je krijgt (sneller) last van hangende of schokkende rolluiken
Met de tijd een keertje smeren is de oplossing. Maar dat trekt dan ook weer vuil aan.

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 28-12-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
...

...

5. er is geen goede keus. Kijk naar gebruiksgemak en hoe eea er uit gaat zien. Als je niet goed bij het raam kan, ga je nooit goed bij een schakelaar kunnen die daar zit. Wil je kabelgoot/losse kabels en opbouw schakelaar op je strak gestucte muur?

6. Zelf automatiseren gaat imho het beste met een vaste schakelaar. De bedrading van de motor kun je schakelen. Afstandsbediening heeft vaak een schakelaar in de motor die het liefst alleen met spullen van de fabrikant wil praten. kaku oplossing.

8. Dicht is best wel dicht met een goed rolluik. Rolluiken worden ook gebruikt als inbraak werend/vertragend. Een vluchtweg niet langs een elektrisch rolluik is aan te raden. Ik heb een jaartje oa rolluiken gemonteerd en gerepareerd, die dingen kunnen aardig vast zitten en als de motor niet los wordt gehaald krijg je m niet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het verschil zit 'm in het geluid wanneer het regent. Op de muur hoor je de druppels tikken op de bak. In de muur hoor je dat uiteraard niet.

Verder maakt het geen verschil, beide versies zijn goed dicht te maken. Je moet vooral naar de situatie van je woning kijken. Sommige gevels of kozijnen laten het niet toe om er iets tegenaan te schroeven. Dan moet je we op de gevel werken in plaats van in de dagmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:08
@sypie Ook bij in de dag montage valt er regen op de bak.
En ook bij in de dag montage hoef je niet persé op het kozijn te monteren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1