• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
Beste Tweakers,

In voorbereiding op een warmtepomp in de toekomst heb ik mijn CVketel op 40°C gezet om te kijken of het huis dan warm wordt. Tot de vorst ging dat prima, nu moet ik af en toe bijverwarmen met de airco. Maar als ik bij de verdeler van mijn vloerverwarming kijk zie ik wat vreemds volgens mij. Mijn aanvoerleiding bij de verdeler voert water aan van 30°C.Maar de leidingen die de grond in gaan zijn 22°. Waar blijft die 8°C? Wordt dat bijgemengd in de verdeler? Kan dit beter aangesloten worden, zo ja hoe dan?

Naar mijn idee zou de thermostaatkraan eruit kunnen? Die knijpt de stroming lijkt mij.
En pomp vervangen door een DC pomp? En dan 1 die aan gaat op stroming?

Ik vraag me ook af hoe het zwarte kastje op de pomp werkt. Er zit een schakelaar op met I, II, III dus dat lijkt me de pompsnelheid. Maar er gaat ook een draadje naar de bovenkant van de verdeler, daar gaat 230V op die terugkomt in de aansluitingen van het zwarte kastje. Is dit de temperatuurschakeling, kan daar 230V doorheen? Daarnaast zat er ook nog een losse pompschakelaar op, dus dat lijkt een beetje dubbel?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
Als je vloerverwarming hebt kan dat ook gestookt worden met een warmtepomp, die 40 graden test hoeft niet.

Een warmtepomp sluit je inderdaad aan met een pomploze verdeler die ook geen thermostaat heeft.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:24
Die 8 graden verschil tussen de aanvoer en wat in je vloer verdwijnt komt door het mengen van de vloerverwarming. Je aanvoerleiding loopt door de retour heen naar het warme deel van de vloerverwarming. Hier wordt het warme water met wat retour water gemengt. Soms kun je dit op een verdeler instellen maar zie dit niet zo zitten op je foto's. Wil je geen verlies in je leiding dan zul je een open verdeler gesloten verdeler moeten aansluiten. Die heeft geen connectie tussen de warme kant (aanvoer) en koude kant (retour). Tevens ook geen thermostaat knop oid dus beter voor de doorstroming. Met een ketel is het echter wel lastig om een open verdeler gesloten verdeler toe te passen omdat 40 graden in je vloer niet verstandig is zit die meng functie op de verdeler.

[Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 27-12-2021 09:46]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Woudtwe
Nou er zitten ook nog 2 ondersteuningsradiatoren in de kamer. En blijkbaar heeft hij er met vorst moeite mee. Aangezien het een (boerderij)huis is uit 1936. Kan ik me voorstellen dat lastig zou zijn voor een warmtepomp. Voordat ik alles om laat bouwen vindt ik een test wel fijn om te weten dat ik straks net met een te koud huis zit ;)

Maar dan zou er dus een een hele andere verdeler tussen moeten bij het ombouwen naar een warmtepomp? Daar ga ik mezelf namelijk niet aan wagen. Maar dan zou ik die 8°C temperatuurverschil wel kwijt zijn?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:23
@Bo0bz *kuch* gesloten verdeler bedoel je. het meest gangbaar bij een WP is een gesloten ofwel.pomploze verdeler te gebruiken. open is wat je hebt als er wel.een pomp aangesloten is.

@Anoniem: 37297 je kunt ongetwijfeld ergens instellen hoeveel bijmenging er plaatsvind. ik zou daar eerst eens aan sleutelen en kijken of je de aanvoer op 30 of 32C kint krijgen.

• Woudtwe
Bo0bz schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:37:
Die 8 graden verschil tussen de aanvoer en wat in je vloer verdwijnt komt door het mengen van de vloerverwarming. Je aanvoerleiding loopt door de retour heen naar het warme deel van de vloerverwarming. Hier wordt het warme water met wat retour water gemengt. Soms kun je dit op een verdeler instellen maar zie dit niet zo zitten op je foto's. Wil je geen verlies in je leiding dan zul je een open verdeler moeten aansluiten. Die heeft geen connectie tussen de warme kant (aanvoer) en koude kant (retour). Tevens ook geen thermostaat knop oid dus beter voor de doorstroming. Met een ketel is het echter wel lastig om een open verdeler toe te passen omdat 40 graden in je vloer niet verstandig is zit die meng functie op de verdeler.
Ja ik snap inderdaad dat hij er tussen zat hoor. Maar bij een keteltemp van 40°C is hij niet meer nodig. Maar met zo'n open gesloten verdeler win ik dus wel die 8°C waardoor ik er meer gevoel bij heb dat het gaat lukken. Dat hij met een aanvoertemp van 22°C moeite heeft om de kamer op 21.5°C te krijgen begrijp ik wel ;)

• Woudtwe
Fr33z schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:42:
@Bo0bz *kuch* gesloten verdeler bedoel je. het meest gangbaar bij een WP is een gesloten ofwel.pomploze verdeler te gebruiken. open is wat je hebt als er wel.een pomp aangesloten is.

@Anoniem: 37297 je kunt ongetwijfeld ergens instellen hoeveel bijmenging er plaatsvind. ik zou daar eerst eens aan sleutelen en kijken of je de aanvoer op 30 of 32C kint krijgen.
Ok ga ik daar eens naar op zoek!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:43
Bo0bz schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:37:
Met een ketel is het echter wel lastig om een open verdeler gesloten verdeler toe te passen omdat 40 graden in je vloer niet verstandig is zit die meng functie op de verdeler.
40 graden aanvoer valt wel mee toch?
Als het geen super geïsoleerd huis is dan gaat het lang duren om je kamer op 21 te krijgen als je met een aanvoer van 30 graden gaat werken.

[Voor 17% gewijzigd door Idanue op 27-12-2021 10:07]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:24
Idanue schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:05:
[...]

40 graden aanvoer valt wel mee toch?
Heb deze discussie gevoerd aan tafel bij de vloerenboer waar ik de pvc vloer heb gehaald. Een flink aantal merken geeft garantie op losraken van stroken of kromtrekken van bijvoorbeeld laminaat tot een aanvoer temperatuur van 35 graden. Quote uit de garantievoorwaarden van mijn Moduleo pvc vloer: Temperatuurschommelingen dienen tussen 6 °C en 35 °C te blijven. Bovendien is 40 graden je vloer in sturen echt niet comfortabel aan de voetjes.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:43
Bo0bz schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:12:
[...]

Heb deze discussie gevoerd aan tafel bij de vloerenboer waar ik de pvc vloer heb gehaald. Een flink aantal merken geeft garantie op losraken van stroken of kromtrekken van bijvoorbeeld laminaat tot een aanvoer temperatuur van 35 graden. Quote uit de garantievoorwaarden van mijn Moduleo pvc vloer: Temperatuurschommelingen dienen tussen 6 °C en 35 °C te blijven. Bovendien is 40 graden je vloer in sturen echt niet comfortabel aan de voetjes.
Volgens mij ligt dat er helemaal aan hoe ver je verwarming onder je toplaag ligt, die van mij zit in 8cm anhydriet met daaronder 45cm schuimbeton.
Als ik de aanvoer op 40 zet dan is mijn Klik pvc met warmte geleidende folie er onder aan de bovenkant zo'n 25-26 graden en als het geheel eenmaal warm is dan hoeft er maar weinig bijgestookt te worden om dat vast te houden.

• Woudtwe
Fr33z schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:42:

Het enige dat ik kan vinden is een externe voeler die aan de thermostaatkraan zit? Die gaat in het bovenste deel van de verdeler. Ik begrijp even niet wat die doet?

• busscherski
Woudtwe schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:39:
Nou er zitten ook nog 2 ondersteuningsradiatoren in de kamer. En blijkbaar heeft hij er met vorst moeite mee. Aangezien het een (boerderij)huis is uit 1936. Kan ik me voorstellen dat lastig zou zijn voor een warmtepomp. Voordat ik alles om laat bouwen vindt ik een test wel fijn om te weten dat ik straks net met een te koud huis zit ;)

Maar dan zou er dus een een hele andere verdeler tussen moeten bij het ombouwen naar een warmtepomp? Daar ga ik mezelf namelijk niet aan wagen. Maar dan zou ik die 8°C temperatuurverschil wel kwijt zijn?
Vloerverwarming kan net zo goed met een warmtepomp als met een CV ketel. Maar met een warmtepomp is een pomploze verdeler nodig.

Gevolg is dat de radiatoren dan ook 30 graden aanvoer gaan krijgen, verwacht daar niet zoveel meer van bij die aanvoer temperatuur. Dus wat dat betreft snap ik het als je de 40 graden test wil doen. Maar vind het niet nodig. Gewoon installeren die warmtepomp, dat is een veel betere test.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-02 15:32
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ook ik heb de temperatuur op de ketel teruggezet, en verwarm nu bij met de airco. Inmiddels eigenlijk andersom, ik verwarm met de airco en zet de gas cv erbij aan om de kou van de vloer en wat andere ruimtes eraf te krijgen.

Er komen wat warmtepompen aan die een wat hogere aanvoer temperatuur hebben.
Vaillant heeft een interessant type:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Vattenfal gaat ook iets op de markt zetten.

Door de open verdeler (met pomp dus) zou je dan net het temperatuurverschil kunnen behouden zodat je radiatoren ook nog iets doen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de vloerverwarming de enige verwarming is die je hebt en waarmee je het redt dan is dat met een warmtepomp ook zo. Het is niet zo dat je ineens water van 20c hoger je vloer in pompt omdat je dan je voeten zal branden.

Wel is het zo dat je bijvoorbeeld met CV water van 35 graden de vloer instuurt (na menging) en met een wp 30 graden (of wellicht iets lager). Een pomploze verdeler kan meer debiet aan en dus meer energie de vloer in sturen. In je huidige verdeler zitten vernauwingen, bijvoorbeeld bij de thermostaatkraan, die het debiet hinderen.

Waar je wel rekening mee moet houden is je installatie in de rest van je huis. Als dit plaatradiatoren zijn dan doen die niet veel met water van 30 of 35 graden, hier zal je een oplossing voor moeten verzinnen. De uitdaging ligt dus niet in je kamer met vloerverwarming maar juist op de andere plekken.

• Woudtwe
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:06:
Als de vloerverwarming de enige verwarming is die je hebt en waarmee je het redt dan is dat met een warmtepomp ook zo. Het is niet zo dat je ineens water van 20c lager je vloer in pompt omdat je dan je voeten zal branden.

Wel is het zo dat je bijvoorbeeld met CV water van 35 graden de vloer instuurt (na menging) en met een wp 30 graden (of wellicht iets lager). Een pomploze verdeler kan meer debiet aan en dus meer energie de vloer in sturen. In je huidige verdeler zitten vernauwingen, bijvoorbeeld bij de thermostaatkraan, die het debiet hinderen.

Waar je wel rekening mee moet houden is je installatie in de rest van je huis. Als dit plaatradiatoren zijn dan doen die niet veel met water van 30 of 35 graden, hier zal je een oplossing voor moeten verzinnen. De uitdaging ligt dus niet in je kamer met vloerverwarming maar juist op de andere plekken.
Alleen op de slaapkamers hebben geen vloerverwarming, maar daar hangen airco's dus dat is geen probleem. De vorige eigenaar zei ook wat hij wat moeite had met verwarmen in de winter dus dan deed hij de radiatoren open. Dat gaat in ons geval dus niet meer. Maargoed als ik smorgens de airco in de woonkamer even op verwarmen zet red de vloer het de rest van de dag wel weer. We hebben vanaf 15:30 de houtkachel aan, dus als het huis snachts daar weer vanaf gekoeld is moet de vloerverwarming het weer oppakken. Daar heeft hij waarschijnlijk moeite mee.

Maar als ik alles zo lees zal ik door de gesloten verdeler meer energie mijn vloer in kunnen sturen waardoor het makkelijker zal lukken.

• busscherski
Met een warmtepomp doe je daarnaast beter veel minder of helemaal niet aan nachtverlaging. De vloerverwarming is je probleem niet.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:35
Wolly schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:06:
Hier zitten we in de nieuwe woning ook met de 40-graden test. Vloerverwarming beneden, radiatoren boven (enkele plaat, zonder extra ribben).

Zetten we de radiatoren helemaal open, dan wordt het ondanks enkelglas ramen toch nog 18 graden wanneer het buiten vriest, wat we eigenlijk al te warm vinden voor de slaapkamers. Nu schakelt de ketel af en toe uit. Straks met warmtepomp zitten we op misschien 32 graden aanvoer wanneer het buiten rond het vriespunt is, maar dat dan wel 24/7.

En het enkelglas wordt nog vervangen. Uiteraard. Ik verwacht daarmee zonder problemen de plaatradiatoren te kunnen gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee