Vraag

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Beste Tweakers

Ik heb een probleem. ik heb mijn bios van de msi z97 gamming 5 geflashd. alleen na de reboot blijft het bord hangen met error code 00. nu zag ik dat dit bord en jspi1 poort heeft.

Ik heb een rapberry pi 4 maar hoe kom ik aan de juiste kabeltjes/ connector en aan een programma om de bios te flashen via de poort.

als iemand mij kan helpen die dit vaker gedan heeft?

ik hoor graag jullie advies

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie dat die JSPI1 direct naar de bios chip zit.

Ik zou eens een datasheet van die chip vinden (in de foto die ik online vind kan ik de chip niet lezen behalve dat hij van winbond is)
Dan kan je doormeten welke pin van de jspi1 naar welke pin van de bios chip gaat.

Voor het programmeren van de chip moet je dan eens zoeken naar 'raspberry spi programmer', zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Klok is stuk :(

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:57
Je kunt flashrom gebruiken en breadboard jumper wires zoals deze https://www.adafruit.com/product/266

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49
larsje schreef op maandag 27 december 2021 @ 01:14:
Ik heb een probleem. ik heb mijn bios van de msi z97 gamming 5 geflashd. alleen na de reboot blijft het bord hangen met error code 00.
Kun je wat meer info geven? Wat heb je precies gedaan, de bios van een ander bord geflashed, een oudere versie (welke) of is er tijdens het flashen wat verkeerd gegaan (stroomonderbreking oid)? Welke cpu heb je precies? Heb je de standaard bios recovery opties van MSI al geprobeerd?

• larsje
  • Niet online
Msi z97 gaming 5
I5 4690k
Gtx970
2x4 gb ram crucial ballistics

Ik denk dat tijdens het flashen iets niet goed is gegaan bij de reboot of power fail. helemaal zeker weet ik het niet.

Wat ik geprobeerd heb om het op te lossen

Clear cmos
Bare config ( cpu, ram, gpu)
Ami bios recovery ctrl + home vasthouden tijdens boot.
Msi bios recovery stick van het forum ( bios flash tool door community gemaakt)
Renaming van bios files naar Amiboot.rom etc… op een speciale dos bootable stick)
Ik weet niet meer. Dus meer tips zijn welkom

Usb poorten geven wel power. Maar geen enkele usb stick word gelezen

Vandaar mijn vraag naar iemand die via SPI kan flashed of mij kan helpen

Ik weet geen andere oplossing

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:59
larsje schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:44:

Vandaar mijn vraag naar iemand die via SPI kan flashed of mij kan helpen

Ik weet geen andere oplossing
Als je gebruik wil maken van een dienstverlening kun je dat beter op V&A zetten. Of zoeken naar een persoon/bedrijf die dat kan.

• zzattack
Bedrijf inschakelen voor een 6 jaar oud moederbord zal niet rendabel zijn. Afhankelijk van hoe waardevol je je tijd acht kun je 'voor niets' met een RPi/arduino setup proberen het bios memory te herschrijven, of het uitbesteden, of het bord vervangen.
Waarschijnlijk is het sneller om een test clip op de bios chip te klikken dan om de pinout van die header te achterhalen, of om hem even te desolderen en buiten het bord om te programmeren.

• larsje
  • Niet online
Dank voor alle tips alvast zzatack en sa007

Ik wilde het zelf ook leren dus een bedrijf heeft niet mijn voorkeur

Hulp bij het leren graag

• zzattack
Vind uit welke chip de bios houdt, wat de pinout daarvan is, hoe die pins op je JSPI header uitkomen en sluit de betreffende pinnen aan op de SPI van je raspberry/arduino. Dus de 3 SPI lijnen (clock, miso, mosi) zoeken, en de /chip select zal je wel aan een ground kunnen hangen. Zie dan eens te communiceren met de chip door hem te identifyen met flashrom. Zodra dat werkt kun je er wel vanuit gaan dat je hem kunt overschrijven.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 20:18

Rico

Wie dit leest is gek....

Zoiets bestellen en dan zelf weer een goede bios erin zetten

https://nl.aliexpress.com/item/32764455938.html

[Voor 14% gewijzigd door Rico op 27-12-2021 14:59]

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-03 22:53
Ik zou ook even kijken of het een 1.8v of 3.3v bios chip is voordat je de boel stuk maakt.

https://www.downtowndougb...s-bios-uefi-the-hard-way/ doug brown heeft een mooi blog daarover

• larsje
  • Niet online
Dank voor deze tips ik zal het blog lezen. Iemand nog tips om dit met een pi 4 te proberen?

Ik heb nog een pi4 liggen voor retrogames. Misschien kan ik die hier ook voor gebruiken? Ik heb al wat gevonden. Maar er staat conflicterende info in de posts. De en poster zicht 3.3 volt geen probleem de ander weer dat 1.8v de spaning moet zijn.

Stap 1 zal denk ik zijn de specs van de bios chip vinden.

Stap 2 zoals hierboven al getipt de pinout van de Jspi1 uitzoeken ( tips hoe ik dit veilig kan doen)

Stap3 kabeltjes verbinden tussen de gpio van de pi en de jspi1 en lezen van de bios chip

Stap 4 dump van de chip.

Stap5 met een recente bios bestand de bios chip flashen met flashrom?

Stap 6 moederbord weer terug de kast in en hopelijk doet hij het weer

Ik zal als het gelukt is alle stappen hier posten voor anderen die tegen dezelfde problemen aan lopen als ik

[Voor 6% gewijzigd door larsje op 27-12-2021 21:47]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou gewoon zoiets gebruiken:ZHITING SOIC8 SOP8 Flash-Chip-IC-testclips Socket Adapter Programmeerder BIOS + CH341A 24 EEPROM-Flash-BIOS-USB-programmeermodule van de serie 25 (dubbele clip + USB) https://www.amazon.nl/dp/...851F?_encoding=UTF8&psc=1

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• larsje
  • Niet online
Dank voor alle pointers ik ben inmiddels weer verde met het project het flashen van een bios op de z79 gaming 5 van MSI na een bios flash die verkeerd afliep..... maar nu loop ik op iets anders vast. Maar laat ik eerst beginnen met een overzicht

Gebruikte hardware

MSI z79 MSI
i5 4690k
crucial balistix sport 1600 DDR 3
raspberry pi3b
dupont female female 10 cm

Bios chip op het mb is: MX25L6473E
https://www.macronix.com/...%203V,%2064Mb,%20v1.4.pdf voor de specsheet

de gpio pinout voor raspbery pi3B (en andere pi's) https://pinout.xyz/

en de msi jspi1 pinout
https://www.flashrom.org/MSI_JSPI1

bij mijn pinout doormeting kwam ik erachter dat pin 7 (GND) nergens aan gekopelt zat en dat pin 1+2 beide aan de vcc vast gemaakt zijn.

Om de bios te flashen heb ik de volgende connecties gemaakt.

3.3v pin1 (17 kan ook) pi naar pin 12 (hold) JSPI1
GPIO 10 (pin19) van de pi naar pin 4 (si/sio0) JSPI1
GPIO 9 (pin 21) van de pi naar pin 3 (so/sio1) JSPI1
GPIO 11 (pin 23) van de pi naar pin 6 (sclk) JSPI1
GPIO 8 (lpin 24) van de pi naar pin 5 (#cs) JSPI1
3.3v pin 17 (of1) van de pi naar pin 1 of 2 van de JSPI1

ik heb de tweede keer de vcc aangesloten op de bios batterij

Nu kan ik de chip wel lezen via flashrom maar ik kan hem niet flashen

de "Write Enable Latch bit"kan ik niet aanzetten.

ik kan met de pi de pin 11 #wp niet voorzien van 3.3 volt. als ik deze pin op gnd aansluit word blok3 gelokt en kan ik alleen lezen.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik zowel op de vcc 3.3 volt kan zetten en op de twee andere pins? de pi heeft geen aansluiting voor een exta 3.3 volt en 5volt is denk ik teveel.

kan iemand mij hier goed advies geven?

Ik heb geen soldeer spullen en geen breadboards

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27
Je kan pin 11 en 12 op de JSPI header toch wel tijdelijk doorverbinden? Daarbij voldoende ruimte laten dat je er nog een jumper kabel op kan drukken. dun stukje koper draad om de twee pootjes heen en in elkaar twisten. Of anders creatief met een paperclip mits je naast de header nog voldoende ruimte hebt:
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee