Toon posts:

Betonvloer met vorstrand isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:58
Ik heb een jaren dertig tussenwoning gekocht. De beganegrond grond bestaat uit het een houten vloerconstructie in de woonkamer (kruipruimte van 50-60cm met houten balken+vloerplanken+spaanplaat+parket, 28m2) en een betonvloer met vloerverwarming in de uitbouw die midden jaren 90 is geplaatst(14m2).

We gaan de woning flink renoveren en verduurzamen. Ik wilde de vloeren van woonkamer en uitbouw uitbreken en in de plaats door Faber 50cm schuimbeton laten storten, met vloerverwarming en 6cm Eco2floor (cementgebonden gietdekvloer).

De aannemer heeft vorige week de dekvloer al uitgebroken, en nu blijkt dat het plaatfundering met vorstrand betreft, waarbij binnen- en buitenmuur op de betonnen plaat rusten. De plaat uitbreken is dus niet mogelijk, of je moet meteen ook een nieuwe uitbouw willen plaatsen ;) hier kunnen we dus enkel de vloerverwarming en 6cm dekvloer op aanbrengen.

Onder de verdeler van de oude vloerverwarming in de betonvloer zat een put waar je de vloerconstructie goed kan zien. Onder de betonvloer zit zo'n 4-5cm tempex (5cm=Rd 1.5), wat wel balen is, want ik hoopte met die 50cm schuimbeton op Rd4.5 uit te komen. Ik ben bang dat we teveel warmte door de vloer zullen verliezen

Zien jullie andere mogelijkheden om de isolatiewaarde van de betonnen vloer op te krikken? Ivm de hoogte van de pui kan het vloerpeil maximaal 1 cm hoger dan de oude vloer komen te liggen.

Heeft het bv zin om bv over de hele oppervlakte 2-3cm uit te frezen en daar een PIR-plaat van dezelfde dikte op te leggen?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:38
Als er een vorstrand is en de wanden staan daarop zal er denk ik ook minimaal bij die randen bovenwapening aanwezig zijn, dan moet je geen beton willen wegfrezen.
Ik zou trouwens alles nog eens goed bekijken, in de jaren 30 storten ze gewoon op zand wellicht is het al vloer op vloer oid gestort.

[Voor 17% gewijzigd door twain4me op 26-12-2021 18:13]

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik zou morgen Faber even bellen, die zullen dit wel vaker tegengekomen zijn met hun comfort vloer.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
marvel27 schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:53:
Heeft het bv zin om bv over de hele oppervlakte 2-3cm uit te frezen en daar een PIR-plaat van dezelfde dikte op te leggen?
Dat zal niet gaan. De vloer die nu over is is een constructieve vloer die bepaald is op een bepaalde dikte en bovendien zal voorzien van bovenwapening op zo'n 2cm van de bovenkant.

Het is achteraf de koe in de kont kijken maar er waren dus geen tekeningen van de uitbouw aanwezig waar je zit op had kunnen zien. Altijd vervelend als je tijdens de bouw op iets stuit dat anders blijkt.

Onderop kun je er dus nooit meer bij. Je kunt altijd van bovenaf isoleren maar ik begrijp dat je niet veel ruimte hebt. Kleinste maat voor hoogwaardige isolatie zoals Kooltherm is volgens mij 2cm. Dan zou je de dekvloer dunner moeten maken maar die zal ook een minimum dikte hebben.

Je zou het eens met je verwarmingsman kunnen overleggen. Er ligt tenslotte wel degelijk isolatie en de eerste paar centimeters zijn volgens mij altijd het belangrijkst.
PieterBuma schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:03:
Ik zou morgen Faber even bellen, die zullen dit wel vaker tegengekomen zijn met hun comfort vloer.
Dit heeft in principe niks met hun nieuwe vloer te maken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee