Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 23:12
Ik ben een muziekspeler op batterijen voor kinderen aan het maken gebaseerd op dfplayer en wil deze automatisch uit laten gaan na x minuten geen muziek (bijv 1 minuut). Ik gebruik daar nu een Arduino + Pololu pushbutton switch voor, de Arduino houdt de busy pin van dfplayer in de gaten, en als deze 1 minuut laag is schakelt het circuit zich zelf uit via de Pololu switch, maar ik vraag me af of het simpeler kan.

Ik heb ook gelezen dat dit met een 555 chip kan (bijv hier of hier), maar het probleem hier is dat de muziekspeler nog in gebruik kan zijn als deze uitschakelt (de 555 weet niet wanneer muziek speelt)

Is het mogelijk om een simpel(er) auto-shutdown circuit te maken (bijv gebaseerd op een 555 + RC circuit) die via de DFplayer of versterker oplaadt tijdens spelen, zodat het RC circuit pas begint leeg te lopen nadat de dfplayer gestopt is met spelen en het circuit uitschakelt na 1 minuut inactiviteit? :)

Volgens mij moet het kunnen door zo'n 555 RC-circuit aan te passen en een versterker door te verbinden, maar weet niet helemaal hoe. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hed9BSwsrMXpkbVfdnxvLJpyEto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rvgyFhfzqzDAdMsLtwv9zOfu.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet een zgn hertriggerbare monoflop hebben en die kan je met een 555 maken
http://www.hw2sw.com/2013...monostable-retriggerable/

De 74123 is ook zo'n IC.

Dan moet je alleen het geluid dusdanig versterken dat je blokgolf achtige pulsen krijgt, dat kan simpel met een opamp.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomstar
Bedankt @memphis, ik zal eens kijken. Als ik het goed begrijp is de 74123 een retriggerable variant van de 555, klopt dat? Ik kan de 74123 alleen niet zo vinden, waar kan ik die kopen?

Ik zie overigens dat de DFplayer ook een busy pin heeft die low/high is tijdens spelen/idle, dus waarschijnlijk kan ik die beter gebruiken ipv het uitgangssignaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die busy pin zou je eens moeten meten of die ook actief blijfft bij geen geluid en het overspringen naar een ander nummer, het ziet er naar uit dat dit gelijk aan een play/stop signaal staat en je geen timer oid nodig hebt.

Je kunt met de 555 een hertriggerbare monoflop makn, zie mijn link. Een 74123 is een makkelijkere optie, deze komt ook in 74ls123, 74hc123 en nog wat versies. Maar blijkbaar hof j het niet in die richting te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 15:19
Als je alleen een pin "hoog wilt houden" voor ~1 minuut nadat deze laag is gegaan, hoef je niet per sé een flip flop te gebruiken.

Je kan ook de pin bufferen (bijv. twee 74_04s) en dan (diode+weerstand || diode)+condensator om zo een RC circuit te maken dat "oneindig snel" oplaadt, en met de RC tijd ontlaadt, en dat je dan weer buffert en als control signal gebruikt. Je hebt dan twee buffers, twee diodes, een weerstand en een condensator nodig. Werkt erg goed en is simpel uit te leggen.

Zit te typen op m'n telefoon dus kan geen tekeningetje maken. Maar als je interesse hebt kan ik wel ff wat tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Bedankt voor de input. Modules aan elkaar solderen lukt nog wel, maar zelf RC circuits maken doe ik nog niet dagelijks, dus duidelijke instructies helpen :)

@memphis Volgens mij blijft de busy pin actief (geen trigger), ik monitor die pin met m'n Arduino om te kijken of hij nog speelt, en dat lijkt te werken. Als ik het goed lees kan ik dan de DFplayer aan pin 4 aansluiten ('The very first type, and the simplest one, shorts the pins 2 and 4'), zodat deze low is zolang DFplayer actief is. Zoiets als hieronder, klopt dat? Ik heb 47kΩ & 1mF gebruikt om op ~52s uit te komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqgpRowUDU4HER7kBtsQcSoCaAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzMcp8wokufl64xPjuZfsHSo.png?f=fotoalbum_large
@Limhes Ik snap je uitleg niet helemaal ben ik bang, kun je dat nog verder toelichten?

Enige vraag voor zowel @memphis als @Limhes: blijft bij beide circuits het aanstuur voltage altijd hoog? Ik wil bij retriggeren dat de DFplayer geen (korte) power cut krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Atomstar op 26-12-2021 20:13 . Reden: Ground van 555/dfplayer naar voeding gefixt in schema ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
Hmm, misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, eigenlijk. Ik dacht dat je een signaal "hoog wilt houden" nadat het laag is gegaan. Maar uit je circuit, begrijp ik dat je je DFRobot spelertje wil voeden met de 555? Maar dan start 'ie toch nooit op? Want BUSY zal nooit hoog worden als die VCC niet eerst 5V is geweest. Of mis ik iets?

In ieder geval, voor de volledigheid hier een schemaatje waarmee je een signaal "hoog kan houden" nadat het laag is gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7DGiiweswtT4w-zxmRJwxZ0uzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z4BgPCrXkb3wiKWalRTTm7Ez.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
@Limhes in bovenstaand schema krijgt de DFplayer voeding zodra de knop S1 ingedrukt wordt en de 555 timer start (dat is iig mijn bedoeling).

Ik wil de DFplayer aanzetten via een knop, en dan automatisch na 1 minuut stilte uitzetten. Ik gebruik hier nu een Arduino voor met een Pololu switch, de Arduino monitort de busy pin en 1 minuut nadat deze high gaat schakelt de Arduino de Pololu uit. Ik wil dit simpeler/goedkoper maken, en volgens mij kan dat met bijv een 555 chip, maar ik ben bang dat we elkaar niet helemaal begrijpen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
Thanks, dan begrijp ik 'm. En die DFplayer, als 'm aanzet, wordt dan die busy pin meteen 5V of gebeurt dat pas als 'ie muziek gaat spelen?

In ieder geval, zijn jullie met die trigger / flipflop waarschijnlijk dichter in de buurt van een oplossing. Van de andere kant, zou je niet ook zo'n goedkope Arduino clone voor 2 euro ofzo kunnen gebruiken? Want dat werkt al en veel goedkoper zal het niet worden. Je kan dan later ook nog functionaliteit toevoegen, wat met de discrete oplossingen moeilijker wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
DFplayer busy pin geeft high als ie niet speelt en low als ie speelt. Dus na power on moet je ook binnen een minuut een nummer afspelen, maar dat is prima :)

Ik heb er inderdaad ook over gedacht om een Arduino (clone) te nemen, maar dan heb ik alsnog een latching schakelaar nodig, nu heb ik de Pololu switch. Samen is dat alsnog 5+4=9 EUR, terwijl dat met 555 chip volgens mij voor <1 EUR moet kunnen. Het is inderdaad een afweging tussen flexibiliteit en kosten, maar ik wilde het juist simpel houden :) Heb je nog (andere) ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Ik heb het circuit dat ik hierboven had geschetst gemaakt, maar op de een of andere manier krijg ik alleen spanning op de OUT pin zolang ik de TRI met GND verbindt. :? Zodra ik de knop los laat gaat de ouput spanning weg. Iemand een idee wat ik fout doe?

Verder is het inputvoltage 5.0V maar komt er maar 4.5V uit de 555, en als ik de DFplayer verbindt heb ik maar 3.5V. Waar zou dit door kunnen komen?

Hier een foto van mijn setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATU2X2IwBZSRq5k0fwmoNODAfDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fifqABzzqSui2mOkeeXuUo17.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het schema van de website die @memphis linkte (mijn schema is hetzelfde alleen heb 100u ipv 1u, 300k voor RV1, en 100nf ipv 1nf (kon geen 1nf vinden, en zag ook circuits waar voor deze cap een hogere waarde werd gebruikt)):

Afbeeldingslocatie: http://www.hw2sw.com/wp-content/uploads/2013/09/MonoStable_Retriggerable1-Scheme.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Allereerst hier hetzelfde schema.
https://www.petervis.com/...triggered-monostable.html

Dan:
- De 300k voor RV1 samen met de 100uF C2 geeft een heel andere tijdconstante in laden en ontladen van C2, maar een 10.000 keer meer, haal dan die weerstand weg en verbind de C direct door.
- die RV1 heb je op pin5 geprikt ipv op pin 6/7
- het zou misschien niet hoeven maar pin 4 is in dat andere schema aan de + gelegd, iets om later te proberen als je de 1e 2 hebt opgelost
- ik neem aan dat je de blauwe draad niet op de massa laat zitten maar even aan de massa prikt als een drukschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Hoera, het is gelukt! :) In jouw gelinkte schema zijn twee verschillen:

1. een weerstand minder (geen RV)
2. geen C1

Ik heb een nieuwe vraag: met 5V input krijg 4.5V output van de 555 als er geen load op staat, en maar 3.5V als ik er load op zet (bijv DFplayer). Helaas werkt dan de DFplayer niet meer...

Update: ik heb deze NE555 gekocht.

Jouw punten:
- Ik wil ~een minuut hebben, en volgens mij is de ontladingstijd T= 1.1 * C* R = 300k * 100uF = 33 seconde.
- Oeps :+
- Ook over het hoofd gezien, maar dit lijkt niet uit te maken
- ja klopt, ik gebruik de blauwe draad als schakelaar

[ Voor 10% gewijzigd door Atomstar op 12-01-2022 22:17 . Reden: link naar specs 555 toegevoegd ]

Pagina: 1