Ik wil een muziekspeler voor kinderen maken die muziek van een SD kaartje afspeelt en op batterijen draait. Ik ben geïnspireerd door de hörbert en het lijkt me een leuk project dit zelf te bouwen op basis van een IoT bordje, waarschijnlijk ESP8266 
Ik heb al ervaring met ESP8266 projecten, maar hoe kan ik het meeste uit batterijen halen? Ik heb wel veel gevonden over bordjes op batterij, maar meestal gaat dat om elk uur de temperatuur meten en tussendoor deep sleep te gebruiken.
Hieronder beschrijf ik mijn setup en verdere specifieke vragen.
Mijn huidige wensen zijn:
Alvast bedankt!
Ik heb al ervaring met ESP8266 projecten, maar hoe kan ik het meeste uit batterijen halen? Ik heb wel veel gevonden over bordjes op batterij, maar meestal gaat dat om elk uur de temperatuur meten en tussendoor deep sleep te gebruiken.
Hieronder beschrijf ik mijn setup en verdere specifieke vragen.
Mijn huidige wensen zijn:
- Muziekkwaliteit iets beter dan 'muziekboekjes'
- Voorkeur voor AA batterijen (zodat ze makkelijk te vervangen / op te laden zijn)
- Automatisch uitschakelen/sleep mode als dat vergeten wordt
- Hardware: ESP8266 (Wemos D1 mini) + dfplayer + 1W speaker
- Software: esphome.io voor gemak - als alternatief zou ik me in platformio kunnen verdiepen
- Auto-off: latching-power circuit, na druk op een knop gaat het bordje aan, een on_time timer in esphome.io checkt elke minuut of er nog iets speelt en schakelt anders uit
- Tijdens gebruik: wifi uit om stroom te minimaliseren
- Hoeveel speeltijd kan ik realistisch uit 4 AA NiMH batterijen halen? Op coolblue staat een simpele radio die 12u haalt, is er meer te bereiken?
- Hoeveel gebruikt een 1W speaker daadwerkelijk? Volgens mij moet dit veel minder zijn dan 1W, maar ik weet niet hoeveel minder
- Gaat de meeste stroom naar de ESP+dfplayer of de speaker? Mijn vermoeden is dat de speaker het meeste gebruikt en dat ik daar verder niet veel aan kan doen, helemaal met wifi uit.
- Heeft het zin om een nog kaler bordje te gebruiken dan een kant-en-klare WeMos?
- Wat is een praktische setup om stroomverbruik te meten terwijl ik alsnog seriële logging krijg (USB aan de computer)? Ik heb nu een usb kabel ontleed en daar een multimeter tussen gezet, maar ik vraag me af of dat handiger kan.