BespareRadiator half dicht draaien vs CV ketel lager zetten?

Pagina: 1
Acties:

• ZombieDimebag
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-02 18:12
Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden via Google.

Wij wonen in een slecht geïsoleerd huis, en de laatste dagen werd het maar niet warm, de thermostaat bleef op max 17-18c hangen ondanks 24/7 stoken. Ik kwam erachter dat de CV ketel op 50c stond, heb dit omhoog gezet naar 70c en nu is het heerlijk warm! Maar eigenlijk te warm.

Nu vraag ik mij af, wat is zuiniger om de gewenste temperatuur te bereiken: de CV ketel op 70 graden zetten en de radiatoren half dicht draaien zodat het niet te warm wordt, of bijv de CV op 60 graden zetten maar de radiatoren helemaal open zetten?

Gaat vooral om de woonkamer. In ongebruikte kamers zetten we de radiator dicht of bijna dicht.

PS Nu de CV op 70c staat merk ik dat, zelfs als de radiator maar 20% open staat, zoals in de slaapkamer, hij toch behoorlijk heet wordt.

Ivm absurde energieprijzen vind ik dit wel een belangrijk punt, aangezien we nu op 195 euro per maand aan verbruik zitten met 2 personen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ZombieDimebag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:58:
Nu vraag ik mij af, wat is zuiniger om de gewenste temperatuur te bereiken: de CV ketel op 70 graden zetten en de radiatoren half dicht draaien zodat het niet te warm wordt, of bijv de CV op 60 graden zetten maar de radiatoren helemaal open zetten?
Optie 3: isolatie in je huis toepassen gaat een factor X veel meer besparen dan spelen met je radiator knop of temperatuur van je CV.
De volgende stap is CV naar 60 graden zetten.
De stap daarna is je relevante radiatorkranen vervangen door thermostaatkranen waar dat nog niet is gebeurd. Dat kan gaan schelen.
Kijk daarbij niet alleen naar de ouderwets mechanische, maar ook naar de elektrische digitale en afstand bestuurbare.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:32
En heel topic met leesvoer: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 34% gewijzigd door Wilke op 23-12-2021 17:21 ]

• remco_k

remco_k

Waarom zou dat topic relevant zijn voor TS? Gefixed! :P

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 23-12-2021 17:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
remco_k schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:20:
Waarom zou dat topic relevant zijn voor TS?
Omdat ik faal in het selecteren van de juiste link, oftewel: niet natuurlijk. Fixed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Maar het hele korte antwoord is dus, beter 60 graden met radiatoren helemaal open.

• ZombieDimebag
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-02 18:12
Uh jongens, het gaat om een huurwoning die meer dan 100 jaar oud is.. er wordt niks aan verbeterd en over max 2-3 jaar gaan we sowieso weg. Was ik vergeten erbij te zeggen.

Dus de vraag blijft hetzelfde.. kan ik beter de CV op 70c laten maar de radiatorkranen half dicht draaien, of de CV op 60c maar de kranen vol open? Ik heb geen flauw idee wat zuiniger is.

[ Voor 5% gewijzigd door ZombieDimebag op 23-12-2021 17:57 ]

• remco_k

remco_k

Dat antwoord is al 2x gegeven.

Alles kan stuk.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

CV op 60 en alsnog radiator half dicht is ook nog een optie. Gewoon proberen en kijken of het nog behaaglijk is

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 23-12-2021 18:04 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Conclusie uit het eerder genoemde CV topic is: Langer continu stoken op lagere temperatuur is iets zuiniger dan op hogere tperatuur steeds vol aan en uit. Dan gaat de ketel ook pendelen en heb je het steeds iets te warm, of dan weer koud.

Radiatoren wil je niet om deze reden knijpen, want dan kan de CV zn warmte niet meer kwijt. De pomp blijft namelijk gewoon draaien.
Radiatoren wil je eenmalig instellen. Dat is waterzijdig inregelen zodat alle radiatoren in huis optimaal de warmte kunnen afgeven. Eigenlijk moet je (zeker in de woonkamer) niet de radiatorknop gebruiken. Instellen doe je dan ook niet met die knop, maar via het voetventiel dat de meeste radiatoren (zouden moeten) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik zou beginnen met vermogen van ketel te verlagen, ±10 á 12 kW. De max temperatuur lekker laten staan op 70 graden. Radiatoren open zetten, best om deze even waterzijdig inregelen.
Pagina: 1