Toon posts:

Gat boren door plafond.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:04

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik woon in een jaren 70 huis en momenteel gebruik ik een powerline adapter om boven een vaste verbinding te hebben, (wifi is vrijwel geen optie met de dikke muren). Maar ik raak zo'n 2/3e van mijn snelheid kwijt en nu ik 4k wil streamen van mijn eigen server merk ik dat de verbinding (net) niet snel genoeg is.

Er is een ideale positie om een gat in het plafond te boren van de woonkamer naar de studio (waar de server staat):

Woonkamer:

Studio:

Er hoeft maar één UTP stekker doorheen dus het gat hoeft niet zo dik.

Ik heb thuis een Bosch PBH 2100 RE waar ik al wat gaten in het plafond mee heb geboord om lampen op te hangen, dus volgens mij werkt dat aardig.

Maar een gat boren voor een plugje met een schroefje er in is natuurlijk iets anders dan een gat boren dwars door het plafond heen. Dus ik hoopte dat jullie nog wat advies zouden hebben.

Zo heb ik bv geen idee hoe dik het plafond heb en of ik dan een boor moet nemen van die lengte om er één keer doorheen te gaan (vanaf der onderkant/boven bv) of dat dat onmogelijk is omdat de boor dan vast komt te zitten/oververhit raakt.

Kreator SDS-Plus Boor 26,0x450mm zou dat wat zijn? Maar die is maar 26mm breed wat waarschijnlijk niet breed genoeg zal zijn om een UTP stekker doorheen te trekken.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Voer de kabel door zonder de stekker, dan heb je een kleiner gat nodig. Stekker kan je daarna weer eraan krimpen.

Toevallig geen gat beschikbaar waar een verwarmingsleiding oid doorheen loopt?

You save everyone, but who saves you?

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:39
een utp stekkertje is een mm of 12, dus 26 mm is een tikkie veel al. Maar een 8 mm gaatje voor alleen een draadje is nog makkelijker.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
26 mm is zat om een RJ45 stekker door te drukken, maar ik zou het ook gewoon zonder stekker doen en er bv een keystone opzetten

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
S_Chief schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:07:
Voer de kabel door zonder de stekker, dan heb je een kleiner gat nodig. Stekker kan je daarna weer eraan krimpen.

Toevallig geen gat beschikbaar waar een verwarmingsleiding oid doorheen loopt?
Goeie, zal ff kijken. Probleem met krimpen is dat ik ook weer zo'n krimper moeten kopen...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:19
Zo klein mogelijk boor pakken, bv 8mm. Dan lekt er namelijk ook zo min mogelijk geluid later door het gat. Een tang om een RJ45 connector op de kabel te knijpen kost je de kop niet of kun je lenen.

Let wel dat je er met de steenboor nog niet helemaal bent. Op een gegeven moment raak je de ondervloer en laminaat waar een steenboor niet zomaar doorheen wil (een grote zeker niet). Je moet daar dus vooraf een keuze maken hoe je dat oplost.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:00
MrVegeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:14:
[...]

Goeie, zal ff kijken. Probleem met krimpen is dat ik ook weer zo'n krimper moeten kopen...
Je hebt ook connectoren waar je geen tang voor nodig hebt:
https://www.utp-kabel.nl/...p-toolless-connector.html

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:24
Ik zou eerst bekijken of er geen ander alternatief is buiten een nieuw gat door het plafond boren. Lopen er geen elektriciteitsleidingen naar boven waar nog een UTP kabel doorheen kan? Of via een omweg vanuit de meterkast? Als je toch een draadje gaat leggen maakt de lengte niet zoveel uit. Kun je met kabelgootjes ook netjes wegwerken. Een gat door een deurkozijn boren is een stuk makkelijker dan een gat door het plafond.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rukapul
MrVegeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:04:
Kreator SDS-Plus Boor 26,0x450mm zou dat wat zijn? Maar die is maar 26mm breed wat waarschijnlijk niet breed genoeg zal zijn om een UTP stekker doorheen te trekken.
Dit is waarschijnlijk een veel te dure boor voor het doel.

Je kunt uit de 2.50 bak bij de bouwmarkt waarschijnlijk ook een boor of borenset pakken (8mm x 40cm oid, of zelfs een goedkope SDS boor) die ook voldoen om een paar keer een gat te boren.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]

Krimptang kost je een paar euro en het is altijd handig om zoiets te hebben liggen. Door een bestaand gat (evt. met een kleine omweg) heeft (denk ik) de voorkeur boven het boren van een nieuw gat.

You save everyone, but who saves you?

• heuveltje
  • Laatst online: 27-03 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt ook kijken of er nog ruimte langs de verwarmingspijpen is. Die waren hier geboord met nog een halve cm speling, en daarna aangesmeerd. Hoefde dus alleen een gaatje door de 1cm stukwerk te boren.

Voor de zolder heb ik toen een 50cm boor gehuurd bij de lokale bouwmarkt voor een paar euro.
op zich was een boor kopen ook maar een paar tientjes. maar hoe vaak heb je zon ding daarna nu nog nodig.

Zorg wel dat je duidelijk hebt waar de stroom en waterleidingen lopen voor je hier aan begint :)

[Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 22-12-2021 12:22]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 09:16
Ik woon in een jaren 70 huis en momenteel gebruik ik een powerline adapter om boven een vaste verbinding te hebben, (wifi is vrijwel geen optie met de dikke muren). Maar ik raak zo'n 2/3e van mijn snelheid kwijt en nu ik 4k wil streamen van mijn eigen server merk ik dat de verbinding (net) niet snel genoeg is.

Er is een ideale positie om een gat in het plafond te boren van de woonkamer naar de studio (waar de server staat):

Woonkamer:

[Afbeelding]

Studio:

[Afbeelding]

Er hoeft maar één UTP stekker doorheen dus het gat hoeft niet zo dik.

Ik heb thuis een Bosch PBH 2100 RE waar ik al wat gaten in het plafond mee heb geboord om lampen op te hangen, dus volgens mij werkt dat aardig.

Maar een gat boren voor een plugje met een schroefje er in is natuurlijk iets anders dan een gat boren dwars door het plafond heen. Dus ik hoopte dat jullie nog wat advies zouden hebben.

Zo heb ik bv geen idee hoe dik het plafond heb en of ik dan een boor moet nemen van die lengte om er één keer doorheen te gaan (vanaf der onderkant/boven bv) of dat dat onmogelijk is omdat de boor dan vast komt te zitten/oververhit raakt.

Let er ook op dat huizen uit de jaren 70 een plafond hebben met nog een holle ruimte aan de binnenzijde. Het is dus extreem moeilijk om een er een slap kabeltje doorheen te krijgen zonder heel erg goed te kunnen mikken, of heel veel mazzel te hebben. Een trekveer of een ander recht massief stokje wat je er eerst doorheen kan doen zodat je de kabel erdoor kan trekken, doet wonderen

Etuuuuuh!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:14

OmeJoyo

This is me

Koop bij de Lidl een boor voor een paar euro, is meer dan genoeg. Leen die tang van iemand of koop op Ali toolless connectors.

Dan kun je met een dun gaatje af en kost het totaal je hooguit 10 euro voor de boor en de connector samen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:34
[...]

Die heb je niet nodig. Gebruik gewoon massieve kabel en monteer deze af in een WCD. Een simpel LSA-punchdowntooltje heb je al voor een euro.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heel veel hangt af van het type vloer. Is het kanaalplaat/breedplaat/gestort beton/houten vloer/stenen elementen vloer etc.
Heb je daar enigszins zicht op of kun je iets meer omschrijven van de vloer?

Ik zou ook zeker in verband met geluid het gat zo klein mogelijk laten en de connector er later op monteren. Behoeft wat vaardigheid maar is wel de handigste oplossing.

Afhankelijk van het type vloer/beton boor je daar niet zomaar doorheen met een goedkoop boortje. Aangezien je reeds een SDS-boor laat zien, heb je een SDS-boorhamer tot je beschikking?

Life is not about specs, it is about joy!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar die is maar 26mm breed wat waarschijnlijk niet breed genoeg zal zijn om een UTP stekker doorheen te trekken.
Heb je wel eens zo'n stekkertje opgemeten? Die is nog geen 12mm breed. Afhankelijk van wat je er voor plastic omheen hebt gaat dat makkelijk passen.

Mijn advies is: boor een gat van 10mm door het betondek heen, trek er een kabel zonder connector doorheen en monteer de kabel af op een wanddoosje. Vele malen makkelijker, sneller, minder schade door het boren en je hebt meteen de kabel netjes afgewerkt zoals het hoort.
Probleem met krimpen is dat ik ook weer zo'n krimper moeten kopen...
Je woont in Groningen, vast niet als enige technische persoon. Er is vast iemand in je omgeving waar je even zo'n tang van kunt lenen.

[Voor 19% gewijzigd door sypie op 22-12-2021 12:49]

• OmeJoyo
  • Laatst online: 13:14

OmeJoyo

This is me

bartvl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:42:
Heel veel hangt af van het type vloer. Is het kanaalplaat/breedplaat/gestort beton/houten vloer/stenen elementen vloer etc.
Heb je daar enigszins zicht op of kun je iets meer omschrijven van de vloer?

Ik zou ook zeker in verband met geluid het gat zo klein mogelijk laten en de connector er later op monteren. Behoeft wat vaardigheid maar is wel de handigste oplossing.

Afhankelijk van het type vloer/beton boor je daar niet zomaar doorheen met een goedkoop boortje. Aangezien je reeds een SDS-boor laat zien, heb je een SDS-boorhamer tot je beschikking?
TS heeft in zijn OP staan dat hij een Bosch SDS machine heeft. Geen monster, maar dat zou voor een dun gat niet zo'n probleem hoeven opleveren. Zeker niet als het maar 1 keer hoeft.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-02 12:12
Bij de trap kun je waarschijnlijk zien hoe dik je plafond is.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:25

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Als je met een boorhamer door een betonvloer heen boort, dan zal er aan de achterzijde een flinke krater ontstaan (meestal breekt er een kegelvormig stuk uit aan de achterkant). Ik weet niet of dat in dit geval een probleem is, maar wel iets om je te realiseren.. Je moet ook zeker weten dat je geen betonijzer of leidingwerk tegenkomt.. Als je betonijzer treft, dan zal je boor er eerder omheen gaan dan er doorheen, waardoor hij uiteindelijk kan vastlopen.. dat is geen pretje met een boormachine boven je hoofd..
Als je van boven naar beneden boort zal de krater aan de onderkant van de vloer ontstaan.. ook niet fraai.. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een bestaande opening. Rondom CV leidingen zit meestal wel genoeg ruimte om een utp kabel door te voeren.
(kun je niet langs buiten of via een trapgat? Een paar meter extra utp kabel kost je de kop toch niet?)

[Voor 6% gewijzigd door mightym op 22-12-2021 12:58]

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-03 17:02
Ik zou sowieso de zwaartekracht mee laten helpen en van boven naar beneden boren.
Meet wel eerst 10 keer uit voor je het gat gaat boren, waar je beneden uit gaat komen.

Gaten voor CV leidingen worden ook vaak ruimer geboord dan nodig. Je hebt best kans dat je een set CV leidingen naar boven hebt waar je in de gaten nog iets ruimte vind voor een datakabel.

Maar kijk ook eens in de meterkast of je in het meterkastplafond lege leidingbuizen ziet. Buizen die misschien boven uitkomen in een lege inbouwdoos. Misschien ligt er op die manier al een route die je kunt gebruiken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
DeeeJeee schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:49:
Bij de trap kun je waarschijnlijk zien hoe dik je plafond is.
Lijkt er op dat dit de dikte is van het plafond, goeie tip:

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
MrVegeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:59:
[...]

Lijkt er op dat dit de dikte is van het plafond, goeie tip:

[Afbeelding]
Achter het hout zie je waarschijnlijk een kanaalplaat oid zitten. Reken daar nog een cm of 4-5 voor de cementdekvloer boven op van de 1e etage.

Verder ga je een krater in je plafond krijgen als je van bovenaf boort. Misschien toch proberen van onderen te boren.

Zoals eerder gezegd: gat voor enkel de kabel en dan later de stekker er op geeft het mooiste resultaat.

Die 26mm boor die je in je OP voorsteld is echt overkill :P

[Voor 27% gewijzigd door Terrz op 22-12-2021 13:02]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ben een leek, maar als ik google dan lijkt een kanaalplaat niet zo'n probleem te zijn om doorheen te boren.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17

Mystikal

It never hurts to help

Ik ben bang dat je veel schade gaat zien op het moment dat de boor van vloer door je plafond gaat komen. Je zou ook van onderen kunnen boren, lijkt me veiliger en dan natuurlijk hopen dat je geen ijzer tegen komt...

Is naar buiten en weer naar binnen nog een optie?

[Voor 10% gewijzigd door Mystikal op 22-12-2021 13:11]

Basement Bios ---- Exo-S

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nou jongens en meisjes. Het valt allemaal wel mee. In de andere hoek van de woonkamer zit inderdaad een cv buis waar een netwerkstekker langs kan! Die komt die uit in een andere kamer, maar ik kan een klein gaatje boren door die muur zonder problemen.

Net ook even getest, maar kan ook een UTP connector doorheen. Helemaal makkelijk dus :)

[Voor 15% gewijzigd door MrVegeta op 22-12-2021 13:24]

• Mystikal
  • Laatst online: 13:17

Mystikal

It never hurts to help

MrVegeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:17:
Nou jongens en meisjes. Het valt allemaal wel mee. In de andere hoek van de woonkamer zit inderdaad een cv buis waar een netwerkstekker langs kan! Die komt die uit in een andere kamer, maar ik kan een klein gaatje boren door die muur zonder problemen.
Fijn dat je het zo kan oplossen. Scheelt een hoop hoofdbrekens en risico's!

Basement Bios ---- Exo-S

• Rukapul
Theo74 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:59:
Ik zou sowieso de zwaartekracht mee laten helpen en van boven naar beneden boren.
Dit soort zaken boor je eigenlijk altijd van onder naar boven. Je sloopt minder snel iets en wat je sloopt is eenvoudiger weer netjes af te werken zo.

En voor de opmerking hierboven over holle ruimtes: als je er doorheen bent met de boor, de boor laten zitten, kabel aan boor maken met beetje tape, en boor met kabel terug trekken.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Wat ik me nog even afvraag, langs een verwarmingsbuis, gaat de temperatuur van de verwarmingsbuis niet op een gegeven moment een potentieel probleem vormen voor de (levensduur van de) UTP-kabel?

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II. Een maand lang gratis internet bij Tweak? Gebruik mijn vriendenactie.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:26
PeacekeeperNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:22:
Wat ik me nog even afvraag, langs een verwarmingsbuis, gaat de temperatuur van de verwarmingsbuis niet op een gegeven moment een potentieel probleem vormen voor de (levensduur van de) UTP-kabel?
In theorie wel, want er is voor kunststof een vuistregel, dat de veroudering verdubbelt bij elke 10 graden temperatuurverhoging.
Maar die buis is niet altijd heet en mocht de kabel op den duur verouderd zijn, dan kan er altijd weer een nieuwe in.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-02 14:51
Een langere boor kun je kopen bij elke bouwmarkt, kosten ergens rond de 10-20 euro.
https://www.hornbach.nl/s...2MC4wIl1dLCJ1cmxWZXIiOjJ9

Makkelijkste is wel als je een klopboor hebt, anders sta je waarschijnlijk en lang te boren en heb je je boor bot voor je door je plafond bent. in een hoek oid en de boor zo recht mogelijk houden van boven naar beneden ( ivm je laminaatvloer boven ) en vervolgens kun je je kabel doorvoeren middels met tape aan je boor te bevestigen en de boor inc. er aan getapede kabel door het gat naar beneden te laten vallen :)

Kabelkrimper UTP kost ergens tussen de 5 en 10 euro ook.. dus een klusje waar je binnen een uur inc. tripje naar de bouwmarkt klaar mee kunt zijn voor +/- 25 euro.

Sowieso is het hebben van (goed)gereedschap imo een must als huizenbezitter :) je kunt meer zelf dan je denkt.

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:53
Fijn dat je niet hoeft te boren! Mocht je nou toch nog een keer moeten boren, kleine tip.

Zoals een aantal al aangeven krijg je altijd een rommel wanneer je een gat boort aan de kant waar de boor er weer uit komt (Blow-out dacht ik). Anyway, wanneer je dus nog een extra laag materiaal hard tegen de locatie drukt waar de boor uit moet komen, dan zit de rommel in het extra materiaal en niet in je "schone" materiaal.

• xtsx
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03 21:02
Mocht je ooit een gat willen boren van boven naar beneden, klem dan met een of twee balkjes een plankje tegen het plafond waar je verwacht door het plafond te komen. Zo kan de meeste zooi beperken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RJ con. is maar 12-13mm. Voor wie een gat gaat boren, kun je er beter een pvc buis in drukken. Zo blijf je nergens steken met de RJ stekker.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 18:03
Het is niet direct een antwoord op je vraag, maar heb je het al eens met een mesh netwerk geprobeerd. Kost je minder dan 100 euro, en lost waarschijnlijk je probleem ook op.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 23:59

WhiteDog

met zwarte hond

Rowwan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:30:
Het is niet direct een antwoord op je vraag, maar heb je het al eens met een mesh netwerk geprobeerd. Kost je minder dan 100 euro, en lost waarschijnlijk je probleem ook op.
Ook een mesh netwerk kan je bij voorkeur bedraad aan elkaar koppelen :)

Ik verbaas mee altijd aan de panische angst die mensen hebben om even een klein gaatje in een muur of vloer te maken. Laat is in een bestaand ouder huis airco installeren, nog nooit zoveel gaten gezien in één dag 😅

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
e wil je plafond mooi houden dan graag benden beginnen. het gat bij je vloer wel zal dan wel at ruiger worden.
of zorgen dat je tijdig stop als het geluid verandert als je gaat van beton van beton naar hout, normale stand zetten en rustig boren. (of met beleid door je hout heen kloppen) maar dit zijn vooral de praktische tips.
de rest stond al op het forom/topic.

• mcsluis
  • Laatst online: 13:48
Waarom staat de server in de studio? Is verplaatsen naar de woonkamer een optie? En dat de power Line voldoende is van data woonkamer >< studio.

Alternatief: je koopt een degelijk wifi mesh netwerk.

Alternatief. Kabel buitenlangs > kabel door raam/deur.

[Voor 12% gewijzigd door mcsluis op 23-12-2021 07:25]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou hem langs een verwarmingsbuis naar boven laten gaan.

Overigens haal ik in een jaren 70 huis 400 Mbit (dat was mijn internetsnelheid) met een Devolo Gigagate (dat is een soort wifibridge). Door het plafond en enkele muren (het is de verdieping erboven en de andere hoek van het huis).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mcsluis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:21:
Waarom staat de server in de studio?
Omdat het woord server nogal te pas en onpas gebruikt wordt. Ook een router met een USB-stick kan media"server" spelen. En een Raspberry Pi heeft ook voldoende throughput om 4K te streamen naar andere machines en is dus file"server".

Lokatie & grootte van het apparaat is dus ondergeschikt aan het doel; laten we het daar maar even op houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

BazzH

Kei-goed...

[...]

Of je leent er 1 van iemand. Genoeg Tweakers die zo'n ding gewoon hebben liggen (en de connectors waarschijnlijk ook wel). Woont er ook vast wel 1 in de buurt. Maar er zijn inderdaad ook gewoon connectors te krijgen die je zonder zo'n tang kunt gebruiken. Die zijn alleen meestal iets lomper.

Think smart........ Act stupid........

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
PeacekeeperNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:22:
Ik heb dit in mijn vorige huis 10 jaar zonder problemen gehad. Daarna ging ik verhuizen en heb de kabel daar laten zitten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• FreakNL
  • Laatst online: 11:03

FreakNL

Well do ya punk?

mcsluis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:21:
Waarom staat de server in de studio? Is verplaatsen naar de woonkamer een optie? En dat de power Line voldoende is van data woonkamer >< studio.

Alternatief: je koopt een degelijk wifi mesh netwerk.

Alternatief. Kabel buitenlangs > kabel door raam/deur.
Alternatief: Je leest het topic.

Goed gedaan @MrVegeta , een kabel is altijd beter dan powerline troep!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

mcDavid schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:32:
[...]

Die heb je niet nodig. Gebruik gewoon massieve kabel en monteer deze af in een WCD. Een simpel LSA-punchdowntooltje heb je al voor een euro.
En ook die kun je waarschijnlijk best van iemand even lenen. Dan hoef je niet met zo'n prutsding aan de slag. Ik heb geen dure, maar wel 1 die ook meteen de overtollige kabel wegknipt bijvoorbeeld.

Ik heb dat soort spul ooit gewoon gekocht, omdat ik het in de toekomst wel vaker nodig dacht te hebben. Laatst mijn punchtool en tang weer gebruikt om wat bekabeling door ons "nieuwe" (1937) huis aan te sluiten.

• mcsluis
  • Laatst online: 13:48
FreakNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:47:
[...]

Laatste post van de TS gemist. Mijn alternatieven waren zo slecht nog niet aangezien TS een alternatief voor boren heeft gevonden.

[Voor 114% gewijzigd door mcsluis op 23-12-2021 07:54]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

mcsluis schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:53:
quote]FreakNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:47:
[...]

[/quote]

Laatste post van de TS gemist. Mijn alternatieven waren zo slecht nog niet aangezien TS een alternatief voor boren heeft gevonden.
Boren is geen alternatief voor een contactdoosje toch? Misschien wil ik dit soort dingen wel "te netjes" doen. Ik maak nooit stekkertjes aan kabels die echt door het huis lopen. Die punch ik dus aan de ene kant in mijn patchpaneeltje en aan de andere kant in een contactdoosje. Alleen binnen de meterkast knijp ik direct stekkertjes aan het einde van een kabel. Daar hangen dan bijv. het modem en de NAS aan.

Edit: in bovenstaande post stond net ook een quote van mij. Nu dus niet meer.

[Voor 4% gewijzigd door BazzH op 23-12-2021 08:02]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tis al gelukt, maar voor de overlevering. Top tip voor (in het plafond) boren:

Nooit meer zonder. En dan IDD liefst van onderen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:22
MikeyMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:01:
Tis al gelukt, maar voor de overlevering. Top tip voor (in het plafond) boren:

[Afbeelding]

Nooit meer zonder. En dan IDD liefst van onderen.
Wat is dat?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stof afzuiger.

Zijn er ook van andere merken/grotere diameters. Maar de uitvinding van de eeuw dit.

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 23-12-2021 08:25]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:22
MikeyMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:24:
[...]

Stof afzuiger.

Zijn er ook van andere merken/grotere diameters. Maar de uitvinding van de eeuw dit.
Ah! Die heb ik zelf geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4239139 :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Nilvo
  • Laatst online: 26-03 10:32
Yaksa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:17:
Lopen er geen elektriciteitsleidingen naar boven waar nog een UTP kabel doorheen kan?
Als ik je goed begrijp bedoel je hiermee om een bestaande leiding waar al 230v doorheen loopt aan te vullen met utp?
Zo ja, dan is dat niet toegestaan. Naast dat je met de trekveer de 230v leidingen zal beschadigen, neem je ook het risico dat er bij een defect 230v op je pc/laptop utp poort komt te staan, net als al je andere apparaten die op utp zijn aangesloten.

Als de 230v leiding dubbel geïsoleerd is EN de utp kabel isolatiewaarde >230v is mag het wel onder voorwaarden, maar de kans dat dat in 1 bestaande buis past is nihil.

Mocht je een loze leiding bedoelen dan mag het wel, mits die niet in een lasdoos uitkomt waar reeds 230v leidingen inzitten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
WhiteDog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:45:
[...]

Ook een mesh netwerk kan je bij voorkeur bedraad aan elkaar koppelen :)

Ik verbaas mee altijd aan de panische angst die mensen hebben om even een klein gaatje in een muur of vloer te maken. Laat is in een bestaand ouder huis airco installeren, nog nooit zoveel gaten gezien in één dag 😅
Panische angst, dat valt ook wel mee. Ik ben geen klusser en zicht wat advies om door mijn woonkamer plafond en gat te boren... Tweakers wil tweak.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 18:03
Niks geen panische angst, maar je beschadigd je plafond, en je beschadigd je vloer. En afhankelijk hoe goed je bent, is deze beschadiging groter of kleiner

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rowwan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:53:
Niks geen panische angst, maar je beschadigd je plafond, en je beschadigd je vloer. En afhankelijk hoe goed je bent, is deze beschadiging groter of kleiner
Als het blijvend is dan is dat toch niet zo erg. Er moeten wel vaker leidingen door vloeren of muren. Je gaat natuurlijk niet door je plafond boren om tijdelijk te thuiswerken met Corona, maar als je toch een goede aansluiting wilt dan is dat het wel waard. Het is ook niet dat het onherstelbaar is (een gat in een bakstenen muur is moeilijker).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoewel het niet meer nodig is, mocht iemand dit lezen die hetzelfde probleem en idee heeft:
Als je van boven naar beneden boort: Kun je altijjd een plankje monteren of klemmen tegen het plafond om zo schade aan de onderkant te voorkomen of te minimaliseren. Belangrijjk is wel dat je dan niet met je volle gewicht op de boor gaat leunen uiteraard.

Blij dat de TS de eenvoudige oplossing heeft gevonden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee