Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolf wever
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2021
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een tinyhouse. Nu loop ik tegen het probleem aan dat het huisje verwarmt moet worden en ook zou er warm water uit de kraan moeten gaan komen. Mijn vraag is: 'wat raden jullie mij aan om het huis mee te verwarmen en van warm water te voorzien?'
Ik zou het liefst geen gas willen gebruiken ook zou ik het liefst onder een wattage van 2500 watt willen blijven.
Ik heb er even aan zitten rekenen: de wanden, vloer en dak hebben een RD-waarde van 2,4.
Het glas ongeveer 2 m² heeft een RD-waarde van 0,175.
als vast bedankt!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Nu weet ik niet of je met een tinyhouse aan het bouwbesluit moet voldoen, maar moeten die isolatiewaardes niet heel flink omhoog?

Pas dan kun je volgens mij naar een warmtepomp o.i.d. kijken. In jouw geval zou ik dat lekker met lucht/lucht doen (een airco). Voor warm water moet je dan iets anders verzinnen. Dat zou een boiler kunnen zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door orf op 19-12-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39
Pallet kachel voor verwarming en zonnepanelen voor douchen/afwas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Je gaat iets bouwen zonder ook (van te voren) maar na te denken over verwarming en comfort warm water? Er zijn talloze mogelijkheden met elk hun eigen pva..

Ik noem maar iets; mill panelen voor verwarming en een boiler voor ww maar als je er ook gaat douchen dan moet je al richting de 150/200 liter boiler en waar ga je die laten?

Veel vragen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon een ouderwetse 80L boiler en een airco (L/L warmtepomp)

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 19-12-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolf wever
orf schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:01:
Nu weet ik niet of je met een tinyhouse aan het bouwbesluit moet voldoen, maar moeten die isolatiewaardes niet heel flink omhoog?

Pas dan kun je volgens mij naar een warmtepomp o.i.d. kijken. In jouw geval zou ik dat lekker met lucht/lucht doen (een airco). Voor warm water moet je dan iets anders verzinnen. Dat zou een boiler kunnen zijn.
klopt ik denk het ook wel ik ben het Tiny house aan het bouwen om alleen 's zomers en een beetje in de herfst met rond te struinen om af en toe op een camping te staan. (een veredelde caravan). zou dan een warm water bioler van 80 liter een een elektrisch kageltje volstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rolf wever schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:12:
[...]

klopt ik denk het ook wel ik ben het Tiny house aan het bouwen om alleen 's zomers en een beetje in de herfst met rond te struinen om af en toe op een camping te staan. (een veredelde caravan). zou dan een warm water bioler van 80 liter een een elektrisch kageltje volstaan?
Voor verwarming zou ik een L/L wptje nemen dan die kan je ook nog als airco gebruiken. en idd een boiler voor warm water.

edit: indien het offgrid moet zijn zit je voor wat warm wordt (douche, koken, verwarmen) bijna direct vast aan brandstoffen zoals hout en gas. maar daar zullen buren op een camping niet vrolijk van worden.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 19-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 15:43
rolf wever schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:12:
[...]

voor een tinyhouse nop, maar een veredelde caravan is het een heel ander verhaal.
tja de regels zijn dan ineens heel anders.

dan blijft het verhaal wel: is dit verstandig en is dit niet heel duur.

normaal is een elektrische kachel +/-2 tot 2,5x zo duur in gebruik als aardgas.
en dit geld ook voor een boiler. ;)

maar voor caravan/campers bestaan ook kleine warmtepompjes.
met hun voor en nadelen, zoek ze eens uit zou ik zeggen.
(kunnen ook koelen, maar pas op sommige zijn voor de zomer en werken niet als het te koud is buiten.
voorbeeld:
https://www.dewitschijnde...6ctNXvm_FdzkaAiGlEALw_wcB
)

80l boiler, dat is voor een woonhuis een beetje nodig als minimum, maar caravan, dat kan een stuk minder zijn. dit kun je beter even goed uitrekenen. ;)

(veel tinyhuis bezitters die ik ken, die gebruiken butagas flessen.
soms worden die zelfs gevuld met LPG als de bewoner echt goedkoop wil zijn.
is zeker voor koken en douchen goed te doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:26
Monoblock airco, deze kun je zelf installeren en kost niet de wereld (orde €1000). En een boiler om te douchen/warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolf wever
migjes schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:28:
[...]

voor een tinyhouse nop, maar een veredelde caravan is het een heel ander verhaal.
tja de regels zijn dan ineens heel anders.

dan blijft het verhaal wel: is dit verstandig en is dit niet heel duur.

normaal is een elektrische kachel +/-2 tot 2,5x zo duur in gebruik als aardgas.
en dit geld ook voor een boiler. ;)

maar voor caravan/campers bestaan ook kleine warmtepompjes.
met hun voor en nadelen, zoek ze eens uit zou ik zeggen.
(kunnen ook koelen, maar pas op sommige zijn voor de zomer en werken niet als het te koud is buiten.
voorbeeld:
https://www.dewitschijnde...6ctNXvm_FdzkaAiGlEALw_wcB
)

80l boiler, dat is voor een woonhuis een beetje nodig als minimum, maar caravan, dat kan een stuk minder zijn. dit kun je beter even goed uitrekenen. ;)

(veel tinyhuis bezitters die ik ken, die gebruiken butagas flessen.
soms worden die zelfs gevuld met LPG als de bewoner echt goedkoop wil zijn.
is zeker voor koken en douchen goed te doen.
heel erg bedankt!
zou een elektrische boiler van 50 ook al volstaan? ik heb geen ervaring met die dingen.
als ik met twee personen na elkaar 20 min aan het douchen ben en dus ongeveer 150 liter water verbruik.
zou zo'n boiler van 70 graden dat snel genoeg bij kunnen mengen met koud water?
zou een tweedehands airconditioning van een lokale campersloper ook kunnen voldoen. (als je het filter eerst even vervangt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Airco warmtepomp en boiler voor warmwater en zonnepanelen erbij.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 15:43
rolf wever schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:43:
[...]

heel erg bedankt!
zou een elektrische boiler van 50 ook al volstaan? ik heb geen ervaring met die dingen.
als ik met twee personen na elkaar 20 min aan het douchen ben en dus ongeveer 150 liter water verbruik.
zou zo'n boiler van 70 graden dat snel genoeg bij kunnen mengen met koud water?
zou een tweedehands airconditioning van een lokale campersloper ook kunnen voldoen. (als je het filter eerst even vervangt natuurlijk)
even simpel verteld:

je neemt een douche kop, natuurlijk niet de luxste die je kunt vinden (geen regen douche) maar een speciale spaar douche, dan kun je vaak al af met 5l/m@38 ( = 5 liter per minuut getapt op 38 graden).
30l@65 boiler (= dus 20 liter op 65 graden opgeslagen in boiler).
daar meng je +/- de helft koud bij van 11 graden om weer 38 graden water te krijgen.
dus je douche kop trekt maar 2,5l/m@65 aan warm water.
30l@65 - 90% (je neemt 10 % marge langzaam mengt het koude water met het warme water in je boiler) =27l@65.
27l@65 / 2,5l/m@65 = 10,8 minuten douchen.
stel je sluit hem aan op maar 650W. (kan handig zijn als je niet weet hoeveel stroom je kunt afnemen, dan wil je zo laag mogenlijk.)
dan is die boiler weer op temperatuur in 6,5uur. (als met 2000W aangesloten dan binnen 2 uur weer volle boiler)

als je dan met je partner afspreekt ik in de ochtend jij in de avond, dan kun je het al redden met een goedkoop plint boilertje. ;)

voorbeeld:
https://www.warmteservice...3105?origin=-tl002-2-199-
of:
https://www.warmteservice...53450?origin=-tl002-2-28-

geen problemen met 2de hands. ;)
grootste nadeel van dat soort warmtepompen (airco is ook warmtepomp, net zo als een ijskast).
ze stoppen vaak als ze lucht aanzuigen van buiten die lager is als +/-4 graden.
dit kan in de lente en de herfst soms wel het geval zijn. is dit een probleem of niet kan ik niet schatten. ;)
(dit komt doordat ze geen defrost hebben, dat beperkt hun gebruik.)
een elektro kacheltje er bij, is nooit een probleem natuurlijk. (kost geen drol in aanschaf, is alleen duur in gebruik.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 19-12-2021 18:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat zo'n unit voor verwarming het fijnst is:
https://www.itecluchtrein...mp-met-verwarmingselement
Wel €2k, maar een stuk compacter dan een split unit en beperkt tot <8A aansluitwaarde met 2.1 kW verwarmingsvermogen tot -10.

Voor douchen inderdaad een simpele, goedkope boiler; probeer een douchegootwtw te scoren op marktplaats (nieuw zijn ze erg duur), dan kan je langer douchen en is de boiler eerder heet :)

Ook als je hem in de winter niet gebruikt, wil je 'm wel vorstvrij houden neem ik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 19-12-2021 21:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:08
migjes schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:00:
[...]

als je dan met je partner afspreekt ik in de ochtend jij in de avond, dan kun je het al redden met een goedkoop plint boilertje. ;)
Maar dan ben je nooit samen schoon :9 ;(

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1