Toon posts:

Elga en Jaga: meer rendement?

Pagina: 1
Acties:

• ZwaluwV
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-11-2022
Elga warmtepomp en JAGA lage temperatuur radiatoren: goed idee?

We hebben een hybride Techneco Elga-warmtepomp (2019: 4,9 kW). Bij draait met conventionele radiatoren. Al met al gaat dat redelijk. Maar wordt het kouder dan zo'n graad of 5 dan schakelt hij al snel de ketel bij en gaan we dus gas verbruiken. Jammer: want we hebben een overschot aan elektriciteit (winddelen en zonnepanelen) dus de Elga mag best langer doordraaien.
De Elga heb ik al handmatig zo optimaal mogelijk ingesteld: afschakeltemperatuur omlaag, graadminuten naar 120. Maar als ik om een graadje extra warmte vraag denkt hij toch al snel dat hij dan niet gaat halen en schakelt de CV-ketel bij.

Idee: zou het beter gaan met lage temperatuur radiatoren, met name de JAGA-hybrid? Want: nu moet de Elga veel water in oude radiatoren opwarmen en dat kost gewoon veel energie en tijd. In JAGA LT-radiatoren zit veel minder water en ze reageren sneller (beloven ze). Dan zou de Elga dus sneller rendement geven en ook minder snel omschakelen op de CV-ketel. En ook op lagere temperaturen zijn werk doen.

Maar ja: klopt die redenatie? Wie heeft ervaring met de combinatie ELGA en LT-radiatoren (JAGA)?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

Guldan

Thee-Nerd

Geen praktijk ervaring maar de redantie dat een ltv radiator met minder heet water een ruimte kan verwarmen lijkt mij correct.

Op de site van jaga kan je ook de vermogens van alle radiatoren zien bij verschillende water temperaturen. Je zou ook ff op cvtotaal.nl je ruimte moeten berekenen naar verwarmingsvermogen.

Als je dan weet met welke water temperatuur je wilt stoken dan weet je ook welke en hoeveel radiatoren je moet hebben. Je kan ook radiatior boosters installeren op de jaga radiatoren mits je een stopcontact in de buurt hebt. Dan geven ze meer vermogen dan op de site (ik kan de precieze winst qua vermogen daarvan niet echt duidelijk vinden).

De jaga radiatoren zijn redelijk aan de prijs. Je zou ook nog vloerverwarming beneden en ltv boven kunnen overwegen.

Ps. Al mijn kennis op dit vlak is puur Google en lezen. Maar ik zat zelf ook te kijken naar ltv verwarming.

Edit: in de pdf van de dbh staat vermogens berekeningen met en zonder.

https://www.jaga.nl/producten/dbh-upgrade/

[Voor 6% gewijzigd door Guldan op 19-12-2021 16:14]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:51
nee dit gaat weinig uitmaken. je elga schakelt (onder meer) op buitentemperatuur. dus je afgiftesysteem maakt weinig uit.

• ZwaluwV
Guldan:
Dank. Die berekening van wat ik nodig heb, en vervolgens met gegevens van de JAGA-site, heb ik al gemaakt.

Fr33z:
Uhh... ik denk dat het daar niet in zit. De afschakeltemperatuur heb ik al omlaag bijgesteld (naar -7C), dus hij moet gewoon kunnen doordraaien. Het rendement wordt natuurlijk wel minder naarmate het kouder wordt. Ik vermoed dat de Elga nu uitschakelt omdat hij denkt er langer dan twee uur voor nodig te hebben om een hogere temperatuurinstelling te bereiken. Met conventionele radiatoren gaat dat opwarmen meer energie vragen (meer water), LT-radiatoren zouden dat mogelijk wel halen. Althans: dat is mijn hypothese.....

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
Als de Elga uitgaat wanneer de CV aangaat staat de DIP-switch A2 verkeerd, die moet voor gelijktijdige werking van beide op ON (naar achter) staan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Indien je kouder water aanlevert bij de Elga is dat inderdaad goed voor rendement(COP) het verhogen van de warmte in huis zal daarbij zeker helpen.

Topics waar je nog naar kunt kijken:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• ZwaluwV
Laat ik proberen het nog scherper te formuleren: als je een hybride warmtepomp gebruikt, werken LT-radiatoren dan sneller (1) en hebben ze daar ook met minder energie voor nodig (2)?
Dus: kan ik dan langer profijt trekken van de Elga bij een lagere buitentemperatuur?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:38
Met Jaga's met fans er in vergroot je je afgiftevermogen flink en zul je dus langer met je Elga door kunnen gaan voordat hij de ketel bijschakelt. Dus het antwoord op je vragen is ja.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• ZwaluwV
Dank voor reacties: topic wat mij betreft gesloten.

• ZwaluwV
Topic gesloten
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee