Toon posts:

Moet ik voor volgend jaar 1 januari 2022 belasting doorgeven

Pagina: 1
Acties:
  • 2.283 views

Onderwerpen

Vraag

• Koray66
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-01 01:38
Hallo,

Ik heb een vraag over belasting aangifte, Ik ben dus pas op april 2021 begonnen met crypto met minder dan €10000, Moet ik dan nog gewoon inkomstenbelasting doorgeven op 1 januari 2022 dus aankomende weken of moet ik pas op 1 januari 2023 doorgeven over 2021 omdat ik dus in april ben begonnen? ik weet wel dat je boven €50000 euro moet doorgeven, daaronder dacht ik van niet.

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:12
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:33:
Hallo,

Ik heb een vraag over belasting aangifte, Ik ben dus pas op april 2021 begonnen met crypto met minder dan €10000, Moet ik dan nog gewoon inkomstenbelasting doorgeven op 1 januari 2022 dus aankomende weken of moet ik pas op 1 januari 2023 doorgeven over 2021 omdat ik dus in april ben begonnen? ik weet wel dat je boven €50000 euro moet doorgeven, daaronder dacht ik van niet.
Crypto valt in box3 van je inkomstenbelasting. Elk belastingjaar geef je op hoeveel vermogen je in totaal hebt (cash, crypto, aandelen, etc) op de peildatum van 1 januari. Meestal doe je die aangifte voor 1 april van het jaar erop.

Als je dus aangifte gaat doen in maart, doe je dat voor 2021. Je geeft dan dus op wat je vermogen is op 01-01-2021. Het jaar erop doe je dat voor 1 januari 2022.

• Koray66
op 01-01 -2021 had ik dus niks, dan moet ik dus dan op 1 januari 2023 mijn aangifte doen over 2022? omdat ik dus in april ben begonnen?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:40:
op 01-01 -2021 had ik dus niks, dan moet ik dus dan op 1 januari 2023 mijn aangifte doen over 2022? omdat ik dus in april ben begonnen?
Nee, je geeft in Januari 2022 aan welk vermogen je op Nieuwjaarsnacht 2021-2022 hebt.

Crypto valt onder vermogen dus tenzij je over de grens van eigen vermogen gaat, betaal je er helemaal niets over.

Dat had Google en de Belastingdienst je overigens ook verteld.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Doorgeven moet altijd, je gaat pas box 3 vermogensbelasting betalen als je meer dan 50.000 euro spaargeld hebt. Daar valt crypto en beleggingen ook onder.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Dido

heforshe

Op het aangifteformulier staat gewoon exact van welke peildatum je het saldo moet invullen.

Volgens deze link is dat dus 1 januari van het jaar waarover je aangifte doet.

Dus in 2022 doe jij aangifte over het jaar 2021, en vult het saldo in van 1/1/2021
In 2023 doe je aangifte over het jaar 2022 en vult het saldo in van 1/1/2022
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:46:
Nee, je geeft in Januari 2022 aan welk vermogen je op Nieuwjaarsnacht 2021-2022 hebt.
Dat had Google en de Belastingdienst je overigens ook verteld.
Nee, de belastingdienst vertelt je iets anders. Die heeft het over 1 januari van het jaar waarover je aangifte doet.

[Voor 24% gewijzigd door Dido op 18-12-2021 18:50]

Wat betekent mijn avatar?

• Koray66
tonkey ik denk dat je onjuist hebt

[Voor 82% gewijzigd door Koray66 op 18-12-2021 18:53]

• Koray66
oke dus gewoon in 2023 aangifte doen over het jaar 2022. Tonkey zegt namelijk iets anders

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55
Tonkey zegt niets tegenstrijdig hij vermeld alleen niet bij welke jaaraangifte je het dan zou moeten doorgeven.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Er is nog maar 1 peildatum, dat is 1 januari. Als je vermogen dus na deze datum over de grens van 50k gaat dat zal dat is de aangifte over het jaar later belast zijn (dus bij een vermogen van meer dan 50k op bijvoorbeeld 1 mei 2021 geef je pas aan bij de aangifte van 2022 aan, en die doe je dus in 2023)

• Koray66
ik heb alleen 1 vraag en mensen maken het alleen maar moeilijk en leggen alles uit, mijn vraag is gewoon heel simpel:

Moet ik aangifte doen voor dit jaar in 2022?, ik zelf denk het niet omdat ik dus niet op januari ben begonnen maar april dus dan vervalt dit jaar dus

• Niet online
Dido schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:49:
Op het aangifteformulier staat gewoon exact van welke peildatum je het saldo moet invullen.

Volgens deze link is dat dus 1 januari van het jaar waarover je aangifte doet.

Dus in 2022 doe jij aangifte over het jaar 2021, en vult het saldo in van 1/1/2021
In 2023 doe je aangifte over het jaar 2022 en vult het saldo in van 1/1/2022

[...]

Nee, de belastingdienst vertelt je iets anders. Die heeft het over 1 januari van het jaar waarover je aangifte doet.
Pardon, je hebt gelijk, 1 januari 00:01 van het afgelopen jaar...

Als je nog geen crypto had, hoef je dat in de belastingaangifte dus niet aan te geven. Niet dat het veel uitmaakt, want je had het toen in Euro's neem ik aan, anders kan je het niet kopen.

• Niet online
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:55:
ik heb alleen 1 vraag en mensen maken het alleen maar moeilijk en leggen alles uit, mijn vraag is gewoon heel simpel:

Moet ik aangifte doen voor dit jaar in 2022?, ik zelf denk het niet omdat ik dus niet op januari ben begonnen maar april dus dan vervalt dit jaar dus
Nee, je hoeft alleen je vermogen op 1 Januari 2021 aan te geven. Of dat in Euro's of Crypto was maakt neits uit.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:50:
tonkey ik denk dat je onjuist hebt
Ik denk dat je zelf aardig verward bent met alle getallen die je random opgooit. Heb je deze website al eens bekeken? www.belastingdienst.nl/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Koray66
oke nu is het duidelijk dus pas in 2023.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of je belastingaangifte moet doet hangt van compleet andere factoren af. Te vinden op: Moet ik aangifte inkomstenbelasting doen? Dat hangt ervan af. Lees wanneer u aangifte inkomstenbelasting moet doen.

[Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 18-12-2021 18:59]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Koray66
ik had niks op bank dus belasting kon ook niet zien hoeveel ik had ben pas in april op bank gaan storten

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:49
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:58:
ik had niks op bank dus belasting kon ook niet zien hoeveel ik had ben pas in april op bank gaan storten
Contant geld telt ook als vermogen

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het gaat niet om wat de belastingdienst kan zien. Jij moet gewoon al je vermogen opgeven, als dit bij elkaar opgeteld boven 50k uitkomt.

Contant, bank, crypto, vastgoed, aandelen, schilderijen, uitstaande leningen, etc etc.

Doe je dit niet, dan is dat belastingfraude.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
indexample schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:32:
[...]

Het gaat niet om wat de belastingdienst kan zien. Jij moet gewoon al je vermogen opgeven, als dit bij elkaar opgeteld boven 50k uitkomt.

Contant, bank, crypto, vastgoed, aandelen, schilderijen, uitstaande leningen, etc etc.

Doe je dit niet, dan is dat belastingfraude.
Je moet al je vermogen opgeven. Punt. Niet pas als het bij elkaar boven de 50.000 euro uitkomt natuurlijk.

The devil is in the details.

• Niet online
Dit verteld eigenlijk het hele verhaal wel.

BEL de belastingdienst. Bespreek je werkelijke situatie. Doe de juiste aangifte. Dan kan je vanaf hier in ieder geval verder zonder gezeik.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:18
Hahn schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:34:
[...]

Je moet al je vermogen opgeven. Punt. Niet pas als het bij elkaar boven de 50.000 euro uitkomt natuurlijk.
Nee dat klopt niet.

Dit stond bij "Overige" (waar crypto ook onder valt)

"Waren deze bezittingen op 1 januari 2020 in totaal meer waard dan € 61.692?"

Ja/Nee

Kies je nee, hoef je verder niks aan te geven (het kan niet eens).

[Voor 26% gewijzigd door psy op 18-12-2021 21:12]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
psy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:09:
[...]

Nee dat klopt niet.

Dit stond bij "Overige" (waar crypto ook onder valt)

"Waren deze bezittingen op 1 januari 2020 in totaal meer waard dan € 61.692?"

Ja/Nee

Kies je nee, hoef je verder niks aan te geven (het kan niet eens).
Je hebt het over 'Overige', waarbij je in de vorige stappen dus al hebt opgegeven/staan hoeveel je op de bank hebt. Dat was mijn punt.

Het is niet de bedoeling dat je tegen de belastingdienst zegt dat je €0 op de bank hebt staan, ook al heb je €49.000 op de bank staan (wat onder de €50.000 grens zit).

Je punt over 'overige bezittingen' blijft overigens staan, ik had het enkel over geld op de bank :)

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 18-12-2021 21:20]

The devil is in the details.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:18
Ja we zijn het eens, dat klopt inderdaad.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55

...
Dat mensen er net wat meer uitleg bij geven dan jij vraagt, komt omdat je vraag meestal net de plank mis slaat en het direct beantwoorden daardoor waarschijnlijk niet oplevert wat je daadwerkelijk wil weten.
Onder ander koppelt de aangifte doen vast aan het hebben van crypto`s en peildatum en aangifte moment gebruik je door elkaar.

Ter voorbeeld heb ik hieronder al je vragen direct beantwoord:
topic titel: "Moet ik voor volgend jaar 1 januari 2022 belasting doorgeven"
Of je aangifte moet doen kun je hier lezen: https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen
i.p.v. 1 januari kun je beter pas na 1 maart je aangifte doen want dan is een groot deel alvast ingevuld.
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:33:
Hallo,

i.p.v. 1 januari kun je beter pas na 1 maart je aangifte doen want dan is een groot deel alvast ingevuld.
Of je aangifte moet doen kun je hier lezen: https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen
Of je aangifte moet hangt los van of en wanneer je crypto`s hebt.
Koray66 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:40:
Of je aangifte moet hangt los van of en wanneer je crypto`s hebt.
...
Of je aangifte moet hangt los van of je crypto`s hebt of niet. Wanneer wel en wanneer niet kun je hier lezen: https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03-2022

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

antwoord: nee

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35
Maarja, als je gewoon geen dingen niet opgeeft, waar ze toch niet achterkomen. Is er toch niks aan de hand.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:34

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

jaaoie17 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:45:
Maarja, als je gewoon geen dingen niet opgeeft, waar ze toch niet achterkomen. Is er toch niks aan de hand.
Wat ontzettend naïef. Stel je crypto wordt dermate veel waard dat je er een huis van kan kopen. Hoe ga je dat dan doen?

Tevens wil ik je erop wijzen dat suggesties voor belastingontduiking hier op Tweakers niet wordt gewaardeerd.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:34

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ik sluit trouwens dit topic ivm overlap met Crypto opgeven aan belasting [NL]. Mocht iemand een discussie hier voort willen zetten dan kan dat in dat topic :).

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee