Toon posts:

Advies keuze Zonnepanelen offerte

Pagina: 1
Acties:

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Wij zouden graag 3 panelen op het schuine dak willen plaatsen en 6 panelen op een plat dak, zon richting is Zuid-oost.
Kan niet alle merken panelen kwijt ivm de afmetingen.

Af en toe mogelijk schaduw van bomen.
Jaar gebruik is op dit moment hoog, heb dan ook nog oudere kinderen thuis wonend.
1 fase groepen kast, waaronder nog 1 vrij.
Budget is tot 5000 euro doel is energie kosten besparen, en we laten het installeren.

Offerte 1
9x E. ON Aura 360 black
1x SolarEdge SE3000H HD wave
9x SolarEdge optimizer P401
Kosten Netto 4430 euro, opbrengst 2770 KWh/jaar

Offerte 2
6x Longi 380 en 3x Canadian 360 (ivm zwarte uitvoering op het dak.)
1x SolarEdge 3500 HD wave
9x optimizer SolarEdge s440
Kosten netto 3988 euro, opbrengst 3058 KWh/jaar

Beide offerte;s zijn aansloten bij de stichting SGZE.

Van de panelen lees en hoor ik weinig problemen, heb wel een paar vragen over de piek opbrengsten (aftopping) en de hoe ze zich houden na een aantal jaren.
Ben ik nog iets vergeten?

[Voor 24% gewijzigd door JJmac op 18-12-2021 15:14]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:34
Offerte 1 topt vrijwel nooit af (uit mijn hoofd minder dan 0.1% per jaar, een grotere omvormer verdien je nooit terug) en offerte 2 al helemaal niets.
Van deze 2 is offerte 2 natuurlijk de beste.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JJmac Graag je topicstart even aanpassen conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JJmac
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:29:
Offerte 1 topt vrijwel nooit af (uit mijn hoofd minder dan 0.1% per jaar, een grotere omvormer verdien je nooit terug) en offerte 2 al helemaal niets.
Van deze 2 is offerte 2 natuurlijk de beste.
Bedankt voor je antwoord, begrijp ik hier uit dat de omvormer uit offerte 2 nog te hoog is.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• JJmac
  • Nu online
.

[Voor 98% gewijzigd door JJmac op 18-12-2021 15:16]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
Yep, dat kan prima op SE3000H, is ook de suggestie van SolarEdge designer. (Dus weer een installateur die WC-Eend software niet gebruikt voor het ontwerpen van WC-Eend systemen)

Die schuur/overkapping kunnen er niet ook nog 4 O-W op? Dat dan bij voorkeur op SE4000H, of als een 20A zekering niet haalbaar is kan het net okay op SE3680H

Ik heb lichte voorkeur voor 80V optimizers in zowel de optie van de installateurs, als mijn suggestie met extra panelen. Ze zitten op het randje van optimizer clipping, en dat is iets wat zoveel mogelijk voorkomen moet worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JJmac
  • Nu online
Ik zou waarschijnlijk nog 1 paneel op het schuine dak kunnen plaatsten en evt op het dakkapel maar dat wilde ik niet, wat bedoel je met 80 volt optimizer’s.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
@JJmac andere modellen optimizers die 80/85V aan de string kunnen geven in plaats van de 60V: p404/p405/p485/p505/s500b

In lekentaal: SolarEdge heeft een ruime jas nodig voor de unieke manier van schaduwbeheer. Die jas wordt ruimer met meer optimizers(panelen) of met 80V optimizers. Er zijn momenten op de dag/jaar dat het ontwerp voor jouw dak krap in de jas zit.

De 3 panelen op schuine dak zijn hier waarschijnlijk het hoofd aandeel in de krappe jas, dus een 4e paneel is dan wel aan te raden. Dan wordt SE3500H wel de toepasselijke overigens.
Dakkapel is altijd lastig, omdat ze vaak niet veel gewicht aan kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JJmac
  • Nu online
@Ronald, bedankt voor je input, je had misschien al begrepen dat dit boven mijn petje gaat.
Ondanks zon op het zuiden verwacht ik toch wat schaduw van de omliggende bomen.
Zal maandag contact opnemen voor de mogelijkheid voor nog een extra paneel.
Misschien een concrete vraag, welke omvormer zou je dan plaatsen en met welke optimizer.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
Ja daarom probeerde ik het zo simpel mogelijk te houden... Op technisch inhoudelijk vlak gaat Solaredge ook de gemiddelde installateur de pet boven.. dus maak je vooral geen zorgen daarover.

Met het 4e paneel komt er denk ik genoeg ruimte in de jas, dan kun je voldoende veilig met de aangeboden s440 werken. p505 is van de 80v optimizers de enige geschikte voor de aangeboden panelen; en die kost 15 euro per stuk meer... dat is teveel verschil.

Designer blijft overigens de SE3000H adviseren, maar het is wel op het randje, de aangeboden SE3500H behouden in combinatie met het extra paneel is niet echt een foute keuze.

• JJmac
  • Nu online
Inmiddels contact gehad met offerte 1, deze zijn nu aangepast naar 10 Aura panelen 360 met de SE3500, wel nog met de optimizer p401, Prijs 4530 euro netto.
Mogelijkheid voor REC panelen maar dan met de P404, prijs 5050.

[Voor 22% gewijzigd door JJmac op 20-12-2021 10:57]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
Zijn dat REC Alpha? Twinpeak 4 kan voor zover ik weet niet op p404.

• JJmac
  • Nu online
REC Alpha Black 370, meer info heb ik niet.

Offerte 2 heb ik contact mee gehad voor het extra paneel op dak, dan kom ik met 10 panelen nu uit op een 4133 euro netto. En dat is dus nog geen 150 euro meer, beetje extra korting gekregen, als ik dan kijk naar het verschil van beiden opbrengsten is van offerte 2 ca 300 KWh meer en is goedkoper. Of mis ik nog wat?

[Voor 84% gewijzigd door JJmac op 20-12-2021 13:52]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Ronald
Ik zou alleen naar geïnstalleerd Wp kijken. De opbrengsten in offertes zijn gesimuleerd via verschillende software pakketten, verschillende tekeningen en daarom slecht met elkaar te vergelijken.

REC Alpha zijn daadwerkelijk premium panelen, maar die kosten dus duidelijk extra geld. Doorgaans duidelijk meer extra dan de €48 per paneel die jij in je offertes van aanbieder 1 ziet.
REC geeft ook daadwerkelijk garantie die het papier waarop het geschreven waard is.

Na 25 jaar zouden ze nog 92% ten opzichte van nieuw moeten doen, en de E.On Aura's 83%... En dan krijg je nog een klein beetje hogere beginwaarde (370 vs 360).

Dit zit dus ongewoon dicht bij break-even kosten-opbrengst.
Ik snap hiermee niet waarom hij de E.On Aura aan biedt. Als het prijsverschil met REC Alpha zo klein is zou hij de REC Twinpeak 4 voor hetzelfde als de E.On moeten kunnen aanbieden... en dan zou ik het als installateur wel weten.

Maar de 380-360 mix van aanbieder 2 is dusdanig voordeliger dat het de betere keuze is.

[Voor 11% gewijzigd door Ronald op 20-12-2021 18:11]

• JJmac
  • Nu online
Persoonlijk spreekt mij de REC panelen ook aan, het verschil is nu bijna 1000 euro en dat is veel, daarom had ik gevraagd om de eventuele Aura panelen te offreren, en ook dat scheelt 500 euro tov de REC panelen.
Gezien de kosten zal keuze 2 voldoen.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
*knip*

[Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2022 20:12]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• busscherski
Maak even een eigen topic.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2022 20:12]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@utbone Je banjert nu met je vraag dwars door het topic van iemand anders (topickapen). Niet echt netjes. Maak inderdaad even een eigen topic aan.

@JJmac Hoe lijkt het inmiddels met jouw zoektocht? Liggen er al panelen op je dak? Als je nog hulp nodig hebt, dan graag even je topicstart aanvullen conform de sjabloon die ik eerder linkte en hierboven ook werd genoemd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
ThinkPad schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:13:
@utbone [mbr]Je banjert nu met je vraag dwars door het topic van iemand anders (topickapen). Niet echt netjes. Maak inderdaad even een eigen topic aan.[/mbr]

@JJmac Hoe lijkt het inmiddels met jouw zoektocht? Liggen er al panelen op je dak? Als je nog hulp nodig hebt, dan graag even je topicstart aanvullen conform de sjabloon die ik eerder linkte en hierboven ook werd genoemd.
Ah. mijn excusses. Ik dacht het haakje gevonden te hebben met de E.on panelen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JJmac
  • Nu online
De panelen zijn besteld en worden eind juni geplaatst, het zijn er 10 stuks, 6 Longi 380 voor op het platte dak en 4 stuks Canadian 360 op het schuine dak. De SolarEge 3500 met 10 Optimizer s440.
All in voor 5000 euro incl. Door APsolar in Hoogezand geïnstalleerd.

[Voor 8% gewijzigd door JJmac op 01-04-2022 19:31]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@JJmac PM's zijn niet de bedoeling.

Ik heb mezelf terug te lezen dit in december al eens in designer gezet... Dat ga ik niet nog eens doen ruim 5 maanden verder. De conclusie wordt niet anders.

4+6 panelen is beter, s500b is ook beter.

Aan de installateur om te verantwoorden waarom s440 de juiste keuze is.
Laat hem maar met het rapport uit Designer op de proppen komen waar 0,0 Opbrengst factor verlies (lees: de regel komt niet voor) in het systeemverliesdiagram staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JJmac
  • Nu online
Dank je, ik zal nog eens overleggen hoe zij daar over denken.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• JJmac
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:17:

4+6 panelen is beter, s500b is ook beter.

Aan de installateur om te verantwoorden waarom s440 de juiste keuze is.
Het antwoord was dat alle panelen op zuid zijn gericht, en dan zou ik met de s500b teveel spanning krijgen.
De s440 met de 10 panelen zijn dan de juiste keuze.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
En dat is.... Keiharde onzin (En de installateur begrijpt het dus niet).
Ik heb 20 p404 85V optimizers op een omvormer met 375V string spanning en ze draaien keurig op rond de 20V gemiddeld.

• Ronald
En op 12 mei...
Straker dan strak blauw,, minimaal diffuus licht... dus een schaduw paneel doet zo goed als niets.

p404 kan in elk geval terug naar 1,25V

• JJmac
  • Nu online
Ik weet even niet wat ik daar over moet zeggen, heb niet de persoon gesproken die mij in eerste instantie had geholpen die was op vakantie, ik zal later hem hier toch op aanspreken, weet alleen niet wat ik dan precies moet zeggen om hem te overtuigen.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
De verkoper snapt het niet en heeft geen motivatie om het te willen snappen. Als de klant dan niet van de hoed en de rand weet wordt het erg lastig. (jammer dat de klant zich er in moet verdiepen, maar dat is soms helaas niet anders)

Als je goed weet wat stroom, spanning en vermogen is en je neemt de startpost van het grote Solaredge topic door dan kom je iets meer beslagen ten ijs.

Of anders, verlang van de verkoper dat je met een meer technisch onderlegd persoon kunt spreken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee