Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ronald-28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-12-2021
Mijn vraag

Mijn Netgear Nighthawk R7000 Router, aangesloten achter een Ziggo Modem in Bridge mode verliest 1/3 van z'n downloadsnelheid... En het lukt mij niet om de oorzaak te achterhalen. Wie heeft er nog een oplossing?

Ziggo modem staat in bridge mode, wanneer ik een laptop rechtstreeks op deze LAN1 aansluit haal ik netjes m'n max van plm. 300Mbps. Wanneer ik mijn router aansluit op dezelfde LAN1 haal ik op de router zelf (QoS) ook een download die daar dichtbij komt. Maar alle apparaten die ik op de router aansluit (rechtstreeks, korte kabel) komen niet verder dan plm. 200Mbps. De upload snelheden zijn wel altijd rond de 30Mbps (mijn max)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Firmeware V1.0.11.126_10.2.112 (up to date)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alle instellingen gecontroleerd en hoewel ik geen expert ben, zie ik geen vreemde instellingen.
Ik heb alle tips ed uit het topic van mei'20 al uitgeprobeerd/toegepast echter nog geen oplossing gevonden.

ik hoop dat iemand hier nog een oplossing weet, anders ga ik factory reset proberen.

BvD!
Ronald

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 08:08
Ik heb dit ook gehad, uiteindelijk een nieuw router aangeschaft waarna het gewoon werkt zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Best vreemd. Probeer eens een alternatieve firmware, zoals tomato of ddwrt https://freshtomato.org/d...o-arm/2021/2021.7/K26ARM/ die blijven ook updates geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

-Ronald-28 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:32:
...
Firmeware V1.0.11.126_10.2.112 (up to date) ...
Typo, of loop je achter? https://www.downloads.net...-V1.0.11.128_10.2.112.zip

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00
Verlos het beestje uit zijn lijden ;)

Deze router ook aantal jaren gehad maar op gegeven moment is ie klaar.

[ Voor 50% gewijzigd door reller op 18-12-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ronald-28
Nee, geen typo, " 126" is mijn versie en bij controle blijft hij aangeven dat "no new firmware version available" is.... vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:18
Kijk even of je hardware supported NAT aan hebt staan.
Zonder dat doet de cpu alles en dat is nogal een kreupel ding die niet meer dan 300Mpbs kan Natten.

Deze router kan ook heel slecht met veel connecties omgaan, dus als je torrents gebruikt zorg er dan voor dat je het aantal connecties sterk beperkt.

Beste advies is, weggooien dat ding en gewoon de Connectbox van Ziggo gebruiken, die is vele malen beter dan die Nighthawk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Heb je alle zaken zoals qos als een uitgezet?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 08:16

jurroen

Security en privacy geek

-Ronald-28 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:53:
[...]

Nee, geen typo, " 126" is mijn versie en bij controle blijft hij aangeven dat "no new firmware version available" is.... vreemd.
Je kunt de firmware handmatig updaten. Als dat geen verandering in de situatie geeft, dan is het zinvol om te checken wat @Ben(V) aangeeft (de hardware-offloading) - dat kan een wereld van verschil maken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ronald-28
laurens0619 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:39:
Heb je alle zaken zoals qos als een uitgezet?
Yep! deze zelfs nooit eerder gebruikt nu om te testen wel aan en uit gezet, echter zonder verschil in download snelheid. thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Ronald-28
FIXED!

Eerst handmatig firmware ge-upgrade zoals @Brahiewahiewa schreef, echter zonder resultaat. Natuurlijk wel de laatste security update nu.

vervolgens QoS aan en uit gezet, (eerder niet gebruikt) thanks @laurens0619

De hardware offloading van @Ben(V) heb ik nog niet gevonden, ik zoek nog even verder.

Uiteindelijk een factory reset doorgevoerd en daarna alles opnieuw geconfigureerd.
instellingen zijn nu gelijk aan voorheen. Gek genoeg haal ik nu wel de 300Mbps
Geen idee dus wat nu het verschil is, maar wel blij dat het weer werkt.

Eens kijken hoe lang dit goed gaat. Uit de verschillende reply's hierboven begrijp ik ook, dat het tijd voor een nieuwe router. Dus bij de volgende storing, zal dat ws de oplossing zijn ;-)

Thanks voor het meedenken en alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 08:16

jurroen

Security en privacy geek

-Ronald-28 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:06:
FIXED!

De hardware offloading van @Ben(V) heb ik nog niet gevonden, ik zoek nog even verder.
Nice dat je het gefixt hebt! Ik geloof dat de hardware offloading standaard aan staat; dus daarom dat de factory reset geholpen heeft :) In principe is de R7000 nog een prima apparaat, als Netgear zou stoppen met firmware releases kun je altijd nog met FreshTomato door.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry maar het is een volkomen outdated ding, en de standaard router van Ziggo is stukken beter.
Dus weg met dat ding zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ben(V) schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:12:
Sorry maar het is een volkomen outdated ding, en de standaard router van Ziggo is stukken beter.
Dus weg met dat ding zou ik zeggen.
Met de juiste firmware is het een meer dan prima router. De standaard router van Ziggo is juist bagger 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:01

lier

MikroTik nerd

ToFast schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:33:
De standaard router van Ziggo is juist bagger 8)7
Beetje afhankelijk welke "standaard router" bedoeld wordt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De connectbox is in ieder geval een stuk beter en als je een ander model hebt bel je Ziggo dan krijg je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
ToFast schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:33:
[...]

Met de juiste firmware is het een meer dan prima router. De standaard router van Ziggo is juist bagger 8)7
3rd party firmware geeft je meer functionaliteiten. Helaas geeft het meestal ook lagere snelheid en instabiliteit door brakke driver support van de wifi / he nat offloading

Tenminste ik nam aan dat je het over 3rd part firmware had?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ronald-28
HELAAS.... de FIX was van korte duur... :-(

slechts enkele uren na de 'succesvolle' factory reset zijn we weer terug bij af, sterker nog, de gemiddelde snelheid achter de router ligt nu dichter bij de 150Mbps dan bij de 200

Kortom; tijd voor aanpassingen. Nu lees ik in bovenstaande reply's, verschillende opties;
- Enkel Ziggo modem, (ik heb een standaard witte 'connectbox' )
- Router vervangen door een nieuwe (welke?) en ziggo modem in bridge mode laten.

Wat ik van de router erg prettig vind is dat ik de 'attached devices' eenvoudig kan controleren (lees: toegang verlenen obv MAC adres) dit geeft mij een veilig gevoel. Ik weet niet of het ziggo modem die optie ook heeft.

Wat zijn de andere voor- of nadelen van bovenstaande opties?
Indien een router de voorkeur heeft, welke zouden jullie adviseren?

BvD!
Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kan met de Ziggo connectbox ook (heet daar mac filtering en zit onder de advanced settings)

Al is het een tamelijk zinloze actie.
Ofwel schijnveiligheid, er is niets simpeler dan een mac spoofing en daar gaat je gevoel van veiligheid.

En zoals ik al zei, indien je niet iets heel specifiek nodig hebt wat niet in de instellingen van die box zit, is die Connect box een prima router en zeker veel beter dan die nighthawk.

Ik weet dat hier door velen geroepen wordt dat je de provider router in bridge mode moet zetten en een eigen router moet gebruiken, omdat die veel beter zou zijn, maar dat geeft het effect dat iedereen consumenten routertjes van matige kwaliteit gaat gebruiken.

Vergeet niet dat je dan zo'n router ook moet onderhouden en bij moet houden of er geen nieuwe firmware nodig is, wat anders gewoon door de professionals van de provider gedaan wordt en indien nodig automatisch uitgerold naar al hun klanten.
En de meeste consumentrouter krijgen enkel updates totdat ze een nieuwer model uitbrengen en dan stopt het, terwijl je provider dit gewoon altijd blijft onderhouden.
En daar gaat je bescherming tegen gevonden zero day hacks van je eigen router.

Je moet ook bedenken dat de provider router per definitie aan de specificaties van je abbo moet voldoen en als je dit soort snelheid problemen zou krijgen, Ziggo dit gewoon moet oplossen en niet jijzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25
Ziggo Connectboxen hebben ook MAC-whitelisting, en die is daar net zo zinloos als op je Netgear ivm MAC-spoofing. Het levert jou meer administratiewerk op en hindert een indringer nauwelijks. Als je daadwerkelijk iets als dit goed wilt doen, moet je kijken naar WPA2-Enterprise icm EAP-TLS en client-side certificaten. Levert je nog veel meer gedoe op (is daarom ook bij sysadmins van grote organisaties impopulair) maar is daadwerkelijk secuur als je het voor elkaar hebt. Moet je natuurlijk wel een RADIUS server draaien en die certificaten kunnen genereren...

Verder zijn er meerdere types Connectbox, dus exacte specs kunnen verschillen, maar oudste is qua WiFi erg goed te vergelijken met een R7000, dus performance gaat - mits het op zelfde plek staat - erg vergelijkbaar zijn en WAN-to-LAN kunnen ze rustig tot >600Mbps, dus je specifieke probleem hier ga je niet hebben, als het tenminste door de router veroorzaakt worden.

Enfin, dat witte ding heb je toch al staan. In plaats van eigen onderbuik of ons advies te volgen kun je het gewoon proberen: R7000 los, modem in router mode en kijken hoe dat gaat. Valt het tegen, dan kun je altijd alsnog huidige situatie herstellen of een andere router nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ronald-28
dion_b schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:54:
Enfin, dat witte ding heb je toch al staan. In plaats van eigen onderbuik of ons advies te volgen kun je het gewoon proberen: R7000 los, modem in router mode en kijken hoe dat gaat. Valt het tegen, dan kun je altijd alsnog huidige situatie herstellen of een andere router nemen.
Dat is inderdaad precies wat ik gedaan heb :-)
Snelheid is nu goed! instellen en instellingen van het Ziggo modem zijn echter heel traag en niet heel duidelijk (althans niet voor mij :-)) - Ik ga het even aankijken. In elk geval blij met de terug gewonnen snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lekker belangrijk dat een router een trage web interface heeft.
Die cpu moet voor andere dingen dan een snelle web pagina ingezet worden.

Verder is het een kwestie van wat je gewend bent, want objectief gezien is die interface van die netgear veel gecompliceerder dan die Ziggo connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 ziet dit topic toevallig langskomen en voelt zich aangesproken, want een hoop over deze Router gezien/gelezen door de tijd heen...
Ben(V) schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:44:
Lekker belangrijk dat een router een trage web interface heeft.
Die cpu moet voor andere dingen dan een snelle web pagina ingezet worden.
Ik weet niet of jij de oude tijd hebt meegemaakt met allerlei cheapo Sitecom/Sweex/D-Link/enz. Routertjes van vroeger, maar als de webGUI eenmaal onbereikbaar wordt door de hoge CPU Load dan heb je dus echt gewoon een probleem! :X :P

Daarnaast is het ook behoorlijk raar, want vaak heeft de CPU niks te doen omdat alles door specifieke Offload Chips wordt gedaan! :)
Verder is het een kwestie van wat je gewend bent, want objectief gezien is die interface van die netgear veel gecompliceerder dan die Ziggo connectbox.
Ligt eraan welke hij gewend is, want als hij de firmware niet goed heeft bijgehouden dan kan het zijn dat hij de oude webGUI gewend is en die is inderdaad veel beter dan laten we zeggen "WebGUI v2" ;)
laurens0619 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:07:
3rd party firmware geeft je meer functionaliteiten. Helaas geeft het meestal ook lagere snelheid en instabiliteit door brakke driver support van de wifi / he nat offloading

Tenminste ik nam aan dat je het over 3rd part firmware had?
Voor zover ik het goed heb begrepen zijn er wel degelijk *WRT achtige smaakjes die de NAT Offload Chip gewoon volledig benutten dus dat mag ook geen probleem meer heten als het goed is! :)

En dat is ook gelijk het probleem van deze Router : De hardware is prima, maar Netgear zelf heeft dit model meerdere keren gesloopt door gewoon slechte firmware uit te brengen! :| :F
-Ronald-28 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:23:
Dat is inderdaad precies wat ik gedaan heb :-)
Snelheid is nu goed! instellen en instellingen van het Ziggo modem zijn echter heel traag en niet heel duidelijk (althans niet voor mij :-)) - Ik ga het even aankijken. In elk geval blij met de terug gewonnen snelheid.
Met een beetje geluk heb je nu een bruikbare extra accesspoint erbij dus ik zou de R7000 niet meteen weggooien! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1