Toon posts:

Oost West opstelling op 1 of 3 fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-02 09:19
Ik ben van plan zonnepanelen te laten leggen januari/februari. Met het vervallen van de salderingsregeling over een aantal jaar weet ik niet zeker of het nog verstandig is te overdimensioneren en tevens heb ik de vraag of het zinvol is over te gaan op 3x25A.

De situatie is als volgt.

Woning ligt met voorkant op oost/zuid-oost en achterkant op het west/noord-west.
Jaarverbruik is ca 6000kWh en er staat nog een airco op de planning dus zeg 6500kWh.
Meterkast is een oude stoppenkast met 4 groepen (moet dus vervangen worden voor kast met automaten en aardlekschakelaars) op 1x35A

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 installateurs. Beiden adviseren 2x9 opstelling voor een gelijke verdeling.
Met deze opstelling is er vrijwel 0 schaduw de gehele dag door. Daarom dus niet gekozen voor parelel/optimizers.
Budget wat ik in gedachte had initieel is ca 8k incl.

Offerte 1:
18x Bauer 400wp full black
Huawei SUN2000-6KTL (3 fase)
Meterkast vervangen
Montagesysteem etc (onbekend welk merk)
6500 exc btw

Offerte 2:
18x JA Solar 370wp full black
GoodWe GW5000D-NS (1 fase)
Meterkast vervangen
Clickfit EVO installatiesysteem
6150 ex btw

Kwa prijs/wp verhouding is de eerste iets goedkoper. Maar Enexis zal dan nog langs moeten komen voor de 3x25A

Beide omvormers zeide "accu-ready" voor als de salderingsregeling verwijnd, al zijn die accu's natuurlijk nog veel te duur momenteel. Maar een oost-west opstelling is wel een mooie oplossing om zo de levering mooi gespreid te hebben.

Overiges het hoger dan gemiddeld stroomverbruik komt voornamelijk door vijverpomp, zwembadpomp, warmtepomp voor zwembad en electrische verwarming in de badkamer. Geen plan om een electrische auto, inductie kookplaat of warmteboiler oid aan te schaffen. Opzich heb ik 3x25 dus niet nodig. Dus wat dat betreft hou ik liever 1x35.

Is dat een juiste gedachte? Of is het wellicht beter gelijk 3x25 te nemen. De eerste installateur zegt dat het echt een must is..

[mbr]Graag deze post wijzigen en aanvullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen[/mbr]

[Voor 7% gewijzigd door Intelcore op 18-12-2021 14:19]

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51
Zie tips bij het openen van een topic. 18x400 op 5 kw 1 fase kan ook.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:05
3x25 is niet nodig.
1x35 kan prima met die goodwe.
Het zou zelfs 4200 goodwe kunnen zijn, beetje aftoppen is echt niet erg .

Voor de toekomst is het advies om zo veel mogelijk panelen te leggen, juist bij het afschaffen van salderen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Met het vervallen van saldering zal JUIST overdimensionering gunstiger worden!

Hoe meer PV, hoe meer je direct uit de panelen verbruikt, hoe minder je (her) importeert van het net, en dus hoe minder energiebelasting je betaald..

De 6kW voor 2x9x400 is VEEL te zwaar. een 4kW doet op 35 graden daken slechts 0.1% aftop.

Als er ruimte is voor meer... doen... Maar bij meer dan 2x10 wil je wel naar 5kW en dat raad ik zonder kennis van de netspanning bij jouw niet aan op 1 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31
Wat is de helling van het dak?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Intelcore
Helling van het dak is ca 40 graden gok ik, zeker niet meer.

Oke dus de omvormer kan eventueel minder zwaar om de kosten te drukken.

Wellicht dat ik dan de installateur van 18x370wp vraag voor iets zwaardere panelen (400wp) zodat het nog net op 1 fase kan met 4 of 5kw omvormer.
De andere installateur raadde het ten zeerste af 1x35a te blijven gebruiken. Zelfs al zou hij 2 panelen weglaten..

Overigens hoe kan het vervallen van de saldering gunstiger uitpakken in bijvoorbeeld de winter of met het opladen van een electrische auto snachts?

• Ronald
@Intelcore De winter is in Nederland een kansloos verhaal... Ik had vandaag een topdag van 450Wh uit 7kWp.
Maar tot de 2e week van november draaide ik mijn thuiswerkplek bijna altijd op zonnestroom. (2-3kWh/dag - 30-45ct energiebelasting bij afname van net)
Maar zelfs die armzalige 450Wh zou ik niet de bijbehorende 7ct belasting over betaald hebben zonder saldering.

Eerder in het jaar kun je met slim plannen je wasmachine/droger direct op de panelen laten gaan met de uitgestelde start... Allemaal stroomverbruik die je toch zou hebben, maar zonder energie belasting kan. Hoe meer panelen, tot hoe later in het jaar dat kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De eerste installateur niet meer terug laten komen. Die is niet uit op de best werkende installatie.

9 panelen op 1 string en kant werkt beter op een 1-fase omvormer ivm Vmpp en rendement van de omvormer.
Maar hoeveel panelen passen er echt?

Je kan een batterij omvormer van ieder merk ophangen in de toekomst.
Nu naar kijken is te vroeg. (in NL)

Dan heb je 2x stroomtoevoer (b. omvormer + pv. omvormer voor je stroompieken ipv 1x (hybride pv omvormer)

Ik sla mijn overtollige zonnestroom energie al direkt op in warm water.

(Groen is terugleveren. Plaatje van een zeldzame zonnige winterdag)

Houdt wel dit in de gaten bij je nieuwe groepenkast:
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Weinig pv boeren houden zich er aan.

En nu maar 4 groepjes vereisen wellicht meer aandacht op je hele elektrische installatie. Geaarde stopcontacten? Om maar iets te noemen.

[Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2021 02:41]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker boven de standaard 16A moet je op 1-fase wel rekening gaan houden met dikkere kabels om de verliezen te beperken.

En op 1-fase betekend in 99% van de gevallen wel iets meer aanpassing aan je meterkast omdat deze het extra vermogen van de PV helemaal niet aan kan. PV boeren "vergeten" dit graag.

Dit is überhaupt het moment om de meterkast eens tegen het licht te houden. Alles achter type A aardleks? Werken ze? Niet stok oud? Allemaal niet zo sexy als PV maar het is er voor je eigen veiligheid.

En thuisaccu's, mm. Dat blijft lastig groen te krijgen. Zeker als je daar eerder rekening mee houdt dan een warmtepomp / gasloos :X

• Intelcore
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:42:
De eerste installateur niet meer terug laten komen. Die is niet uit op de best werkende installatie.

9 panelen op 1 string en kant werkt beter op een 1-fase omvormer ivm Vmpp en rendement van de omvormer.
Maar hoeveel panelen passen er echt?

Je kan een batterij omvormer van ieder merk ophangen in de toekomst.
Nu naar kijken is te vroeg. (in NL)

Dan heb je 2x stroomtoevoer (b. omvormer + pv. omvormer voor je stroompieken ipv 1x (hybride pv omvormer)

Ik sla mijn overtollige zonnestroom energie al direkt op in warm water.
[Afbeelding]
(Groen is terugleveren. Plaatje van een zeldzame zonnige winterdag)

Houdt wel dit in de gaten bij je nieuwe groepenkast:
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Weinig pv boeren houden zich er aan.

En nu maar 4 groepjes vereisen wellicht meer aandacht op je hele elektrische installatie. Geaarde stopcontacten? Om maar iets te noemen.
Beter een non accu-ready omvormer dus. Was ik ook al aan het denken. Waarom in iets investeren als accu's waarschijnlijk voorlopig nog veel te duur blijven. En dan inderdaad iets als boiler.

Er passen denk ik wel 40 panelen op mijn dak. Maar dan zouden er een 4 tal een gedeelte van de dag in de schaduw zitten door een schoorsteen. Daarom heb ik ook gekozen voor een serie schakeling nu en geen optimizers en solar edge en dergelijke.
En voorlopig wilde ik me meer focussen op het verbruik te dekken met in de toekomst eventuele uitbreiding. En kwa budget is 8k ook wel de limiet momenteel.

En nu inderdaad maar 4 groepen. Heel ouderwets inderdaad maar dat is pas iets voor later. Nu staat dus op de planning de meterkast te vernieuwen en dan later kan altijd nog een deel van de elektra vernieuwd en bijgemaakt worden op nieuwe (aardlek) automaten.

[Voor 6% gewijzigd door Intelcore op 18-12-2021 08:15]

• Ronald
Voor 8k ex BTW kun je een paneel of 30 gelegd krijgen als je bij een van de webhandelaren-met-installateur zou kijken.
Ex meterkast werk.

Dan ga je dus hard over de limiet voor BTW teruggave via forfait/KOR, en via BTW aangifte ben ik geen expert over... Maar kan wel.

Met 24 blijf je er net onder, en is er budget voor de meterkast. Sander vunderink kan een geschikte kast leveren met maximaal stroom beveiliging van ABB. Ook 3 fase, alleen niet selecteerbaar via website.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een boiler kun je waarschijnlijk niet zo goed regelen op de overtollige zonnestroom
Dit kan dat wel. (traploos geregeld element)
Heb zelf de Ez3 (meer extra ingangen op de controller, voor cv en sww druk, pulseteller watermeter) en de CMI om uit te lezen.

Kwa "harde" schaduw is "bijvoorbeeld" ook niet zo een probleem met een SMA (of goodwe)
Die scannen de mppt en zoeken een optimaal punt. Daarop reageren dan weer de bypassdiodes in het paneel door een gedeelte af te sluiten. (zonder bypassdiodes in een paneel ontstaan er hotspots)
Vaak heb je dan schaduw als de zon op de andere kant staat, dus meestal niet zo een ramp en vroeg of laat in de opbrengst grafiek, dus schade is beperkt.

Ken je sunnydesignweb al? (kies rode knopje "nieuw project" en vul lokatiegegevens in, handmatig, daarna paneel, hoeveelheid en richting/helling)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#

Met 2x 9 dek je niet je huidige jaarverbruik af

Ik heb zuid en noord volliggen, maar zoek nog steeds naar lege ruimte om de PV honger te stillen.
Overschot van ruim 1500 kWh per jaar en (meestal) een warm 450 ltr RVS hygienevat op 55 graden.
Alweer een aantal jaren zonder gasaansluiting.

Dus denk er (even) goed over na...hoeveel panelen en 1 of 3-fase

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Intelcore
Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:36:
Voor 8k ex BTW kun je een paneel of 30 gelegd krijgen als je bij een van de webhandelaren-met-installateur zou kijken.
Ex meterkast werk.

Dan ga je dus hard over de limiet voor BTW teruggave via forfait/KOR, en via BTW aangifte ben ik geen expert over... Maar kan wel.

Met 24 blijf je er net onder, en is er budget voor de meterkast. Sander vunderink kan een geschikte kast leveren met maximaal stroom beveiliging van ABB. Ook 3 fase, alleen niet selecteerbaar via website.
24 panelen icm 3 fase bedoel je dan? 1 fase dus max 2x10 oost/west? Wellicht dus toch verstandig om maar gelijk 3x25 te nemen.
En met die hoeveelheid is de Huawei 6600w geschikter?

• Ronald
2x12x400Wp op 6kW 3 fase Goodwe.

Huawei is net zo Chinees als Goodwe, er zijn amper ervaringen mee op forum en kost bijna zelfde als SMA. Geen haar op mijn hoofd die dan aan Huawei gaat denken.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:17
Intelcore schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:12:
[...]

Beter een non accu-ready omvormer dus. Was ik ook al aan het denken.
Dat ook weer niet. Het wel of niet accu-ready zijn zou niet mee moeten wegen in de besuitvorming.

Als je een goed passende omvormer links laat liggen (of bijv. hebt uitgefilterd) omdat-ie accu-ready is, sla je de plank ook weer mis.

• Intelcore
Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:57:
2x12x400Wp op 6kW 3 fase Goodwe.

Huawei is net zo Chinees als Goodwe, er zijn amper ervaringen mee op forum en kost bijna zelfde als SMA. Geen haar op mijn hoofd die dan aan Huawei gaat denken.
Ik heb even gekeken of JA Solar dezelfde full black panelen in 400wp heeft maar helaas niet. Moet even informeren of installateur 2 iets vergelijkbaars heeft. En anders maar de 370wp maar dan 2 panelen extra dat zal ook wel werken. Vind het toch mooier om volledig zwart te hebben, zeker omdat het aan beide kanten van het huis wordt geplaatst.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Intelcore Pas je topicstart even aan conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen a.u.b. :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:36:
Ex meterkast werk.

Klopt, ik was voor 28 (360Wp) panelen 8.5k kwijt incl btw en dan gingen ze ook nog mijn oude indak panelen verwijderen met daarnaast nog een extra kastje in de meterkast.
Ik heb ook Oost-West op een Goodwe 3-fase 6kW en dat gaat perfect. Ik kreeg zelfs offertes voor 5kW vanwege Oost-West, maar de Goodwe tikt de 6800W wel aan, dus blij met de keuze.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060

[Voor 10% gewijzigd door Zenix op 18-12-2021 16:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee