Ik wil graag zonnepanelen op ons (platte dak) laten leggen en heb hiervoor een aantal offertes opgevraagd
Verder is er weinig tot geen overlast van schaduw.
Om het verbruik goed te verspreiden over het dak, overweeg ik 33% op het zuiden, 33% op het oosten en 33% op het westen, maar ik heb geen idee of dat dat verstandig is.
Bij deze lijst offertes zitten o.a. CoolBlue, Zonneplan, Solar Bouwmarkt en Collectieve Inkoop Zonnepanelen via Vereniging Eigen Huis. Sommige offreren micro-omvormers en andere een normale omvormer. Ik heb echt geen idee wat wijsheid is in mijn situatie. De prijzen lopen enorm uiteen en het is lastig om bijvoorbeeld goede ervaringen te vinden van Solar Bouwmarkt (de meeste gaan over de webshop zelf en niet over de plaatsing zelf). Zonneplan heeft een goede prijs, maar ik vind de "vendor lock-in" eigenlijk wel een minpunt.
Fotos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beschikbare dakruimte
De oppervlakte van het dak is 11x7,8 meter, dus 85,8m2. Er is nog wel wat verlies met de 3 dakdoorvoeren en de verlaging bij de regenpijp. Effectief komt het ongeveer uit op: 70m2Schaduw
Het dakvlak ligt op +/- 7 meter hoog. Er is schaduw van de boom van de buren, zie het blauwe vlak op de eerste foto. Snoeien is helaas geen optie
Om het verbruik goed te verspreiden over het dak, overweeg ik 33% op het zuiden, 33% op het oosten en 33% op het westen, maar ik heb geen idee of dat dat verstandig is.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt rond de 5000 kWh, maar kan mogelijk stijgen door de plaatsing van airco's.Huidige aansluiting
3 x 25 AmpereBudget en doel
Het doel is primair om de energierekening lager te krijgen en indien mogelijk ons volledige (elektrische) verbruik zelf op te wekken. Het budget is maximaal 10.000 exclusief BTW.Wie gaat het project uitvoeren
In principe wil ik alles uitbesteden. Omdat mijn huidige groepenkast (wel up-to-date) vol zit, zal er een extra "kast" geplaatst moeten worden. Dat wil ik eventueel zelf doen of uitbesteden aan een elektricien.Bijhouden van data
De app van de leverancier zal waarschijnlijk volstaan. Indien het mogelijk is om de omvormer te koppelen aan bijv Domoticz of dat de data zelf makkelijk uit te lezen is via een API is dat wel een pre.Reeds verkregen offertes
Offerte | # Panelen | Paneel | WP | Totaal WP | Omvormer | Optimizer | PPWP | Prijs ex BTW |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16 | Suntech Ultra V Mini | 405 | 6.480 | Growatt MOD 6000 TL3-X | - | € 0,96 | € 6.217,- |
2 | 20 | DENIM U - Mono | 380 | 7.600 | SolarEdge - SE7000H | SolarEdge poweroptimizer S440 | € 1,19 | € 9.066,- |
3 | 20 | DENIM U - Mono | 380 | 7.600 | Enphase IQ7+ | - | € 1,35 | € 10.290,- |
4 | 18 | DENIM U - Mono | 415 | 7.470 | Enphase IQ7+ | - | € 1,28 | € 9.547,- |
5 | 17 | Zonneplan | 370 | 6.290 | Zonneplan One optimized | Zonneplan One | € 1,03 | € 6.449,- |
6 | 19 | Longi WP Zwart | 355 | 6.745 | Onbekend | € 0,81 | € 5.469,- | |
7 | 20 | DENIM U - Mono | 380 | 7.600 | Enphase IQ7+ | € 1,03 | € 7.794,- |
Bij deze lijst offertes zitten o.a. CoolBlue, Zonneplan, Solar Bouwmarkt en Collectieve Inkoop Zonnepanelen via Vereniging Eigen Huis. Sommige offreren micro-omvormers en andere een normale omvormer. Ik heb echt geen idee wat wijsheid is in mijn situatie. De prijzen lopen enorm uiteen en het is lastig om bijvoorbeeld goede ervaringen te vinden van Solar Bouwmarkt (de meeste gaan over de webshop zelf en niet over de plaatsing zelf). Zonneplan heeft een goede prijs, maar ik vind de "vendor lock-in" eigenlijk wel een minpunt.
Regio
Noord-BrabantMijn vragen en/of gedachten
- Zijn micro-omvormers in mijn geval geschikt? Als ik de opstelling wil splitsen op Zuid, West en Oost lijkt me van wel. Maar misschien is alleen Oost/West ook wel prima
- Mocht ik de toekomst meer panelen willen plaatsen, dan lijken me micro-omvormers wel praktischer? Of kan ik ook makkelijk een 2e omvormer bij plaatsen (ruimte is geen issue)
- Wat zijn jullie ervaringen met de genoemde partijen?
- Met het oog op het mogelijk wegvallen van de salderingsregeling, zit ik toch te denken aan een oost/west opstelling, voor een betere spreiding. En mogelijk met 33% op het zuiden voor ook nog wat hogere opbrengst. Is dit logisch of zinvol?
- Is de Enphase IQ7+ wel geschikt voor panelen met een WP van 415?
[Voor 5% gewijzigd door Exterazzo op 16-12-2021 23:19]