Toon posts:

Advies zonnepanelen (offertes vergelijken)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10
Ik wil graag zonnepanelen op ons (platte dak) laten leggen en heb hiervoor een aantal offertes opgevraagd

Fotos

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beschikbare dakruimte

De oppervlakte van het dak is 11x7,8 meter, dus 85,8m2. Er is nog wel wat verlies met de 3 dakdoorvoeren en de verlaging bij de regenpijp. Effectief komt het ongeveer uit op: 70m2

Schaduw

Het dakvlak ligt op +/- 7 meter hoog. Er is schaduw van de boom van de buren, zie het blauwe vlak op de eerste foto. Snoeien is helaas geen optie :) Verder is er weinig tot geen overlast van schaduw.

Om het verbruik goed te verspreiden over het dak, overweeg ik 33% op het zuiden, 33% op het oosten en 33% op het westen, maar ik heb geen idee of dat dat verstandig is.

Jaarverbruik

Ons jaarverbruik ligt rond de 5000 kWh, maar kan mogelijk stijgen door de plaatsing van airco's.

Huidige aansluiting

3 x 25 Ampere

Budget en doel

Het doel is primair om de energierekening lager te krijgen en indien mogelijk ons volledige (elektrische) verbruik zelf op te wekken. Het budget is maximaal 10.000 exclusief BTW.

Wie gaat het project uitvoeren

In principe wil ik alles uitbesteden. Omdat mijn huidige groepenkast (wel up-to-date) vol zit, zal er een extra "kast" geplaatst moeten worden. Dat wil ik eventueel zelf doen of uitbesteden aan een elektricien.

Bijhouden van data

De app van de leverancier zal waarschijnlijk volstaan. Indien het mogelijk is om de omvormer te koppelen aan bijv Domoticz of dat de data zelf makkelijk uit te lezen is via een API is dat wel een pre.

Reeds verkregen offertes

Offerte# PanelenPaneelWPTotaal WPOmvormerOptimizerPPWPPrijs ex BTW
116Suntech Ultra V Mini4056.480Growatt MOD 6000 TL3-X-€ 0,96€ 6.217,-
220DENIM U - Mono3807.600SolarEdge - SE7000HSolarEdge poweroptimizer S440€ 1,19€ 9.066,-
320DENIM U - Mono3807.600Enphase IQ7+-€ 1,35€ 10.290,-
418DENIM U - Mono4157.470Enphase IQ7+-€ 1,28€ 9.547,-
517Zonneplan3706.290Zonneplan One optimizedZonneplan One€ 1,03€ 6.449,-
619Longi WP Zwart3556.745Onbekend€ 0,81€ 5.469,-
720DENIM U - Mono3807.600Enphase IQ7+€ 1,03€ 7.794,-

Bij deze lijst offertes zitten o.a. CoolBlue, Zonneplan, Solar Bouwmarkt en Collectieve Inkoop Zonnepanelen via Vereniging Eigen Huis. Sommige offreren micro-omvormers en andere een normale omvormer. Ik heb echt geen idee wat wijsheid is in mijn situatie. De prijzen lopen enorm uiteen en het is lastig om bijvoorbeeld goede ervaringen te vinden van Solar Bouwmarkt (de meeste gaan over de webshop zelf en niet over de plaatsing zelf). Zonneplan heeft een goede prijs, maar ik vind de "vendor lock-in" eigenlijk wel een minpunt.

Regio

Noord-Brabant

Mijn vragen en/of gedachten

• Zijn micro-omvormers in mijn geval geschikt? Als ik de opstelling wil splitsen op Zuid, West en Oost lijkt me van wel. Maar misschien is alleen Oost/West ook wel prima
  • Mocht ik de toekomst meer panelen willen plaatsen, dan lijken me micro-omvormers wel praktischer? Of kan ik ook makkelijk een 2e omvormer bij plaatsen (ruimte is geen issue)
  • Wat zijn jullie ervaringen met de genoemde partijen?
  • Met het oog op het mogelijk wegvallen van de salderingsregeling, zit ik toch te denken aan een oost/west opstelling, voor een betere spreiding. En mogelijk met 33% op het zuiden voor ook nog wat hogere opbrengst. Is dit logisch of zinvol?
  • Is de Enphase IQ7+ wel geschikt voor panelen met een WP van 415?

[Voor 5% gewijzigd door Exterazzo op 16-12-2021 23:19]

Audentia

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
O-W op plat dak kost je 10-15% opbrengst per paneel, maar je kunt zonder tussenruimte plaatsen en zo dus 20-30% extra panelen leggen voor in absolute zin meer opbrengst... Dat wel tegen hogere kosten... want een paneel is een paneel.
Of alles zuid voor minimaliseren terugverdientijd, of alles O-W voor maximale opbrengst. Dat laatste is denk ik het verstandigste. De opbrengstspreiding is helaas vrij beperkt door de vlakke ligging.

Voor 10K ex kan dit dak nu vol... dus geen rekening houden met uitbreiding.

Ik heb weinig twijfel bij de genoemde namen... Maar ik heb zelf gelegd en gekocht bij de buren van Solar Bouwmarkt.
Zonneplan is weinig vendor lock in aan. Ze leveren Huawei en Tigo onder de naam Zonneplan One optimized. Zeer grote partij die normaal gewoon netjes werk aflevert.

Zo uit de losse pols denk ik dat je naar 30 kunt O-W, stuk of 24 Z. minus 1 a 2 vanwege die doorvoeren.
Met 30 kun je geen BTW terugvragen op basis van forfait/KOR... sowieso meer werk aan... Zelf geen ervaring want bij 7000Wp was het bij mij echt vol.

Micro omvormers zijn voor mij een overbodige kostenpost. Op dit aantal panelen wint SolarEdge met afstand als per-paneel mppt nuttig is.

Hoe hoog is die boom?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Exterazzo
Thanks voor de info. Ik begrijp dat ik onder de 10000 Wp moet blijven om recht te hebben op de BTW-teruggave, dus daar zal ik rekening mee moeten houden. Ik heb in Sketchup een model gemaakt voor van het dak, zal eens gaan puzzelen hoeveel er op het dak zouden moeten liggen.

Omdat er weinig tot geen schaduw is, zijn de micro-omvormers dus ook niet echt van grote toegevoegde waarde? Hoe werkt een oost/west opstelling dan in een seriele opstelling? Of heb je dan 2 "strings", eentje voor oost en eentje voor west? Moet je dan ook een omvormer hebben waarop je 2 strings kan aansluiten?

De boom is overigens +/- 14 meter hoog.

Audentia

• Ronald
Boven 10Kwp kun je wel btw terug vragen, het is alleen een ander proces waar ik geen ervaring mee heb.

De invloed van de boom zal er zijn, maar beperkt. In de zomer, waar de meeste productie zit, bijna of geheel niet.

Als er 32 panelen geplaatst kunnen worden staat er een technische truuk open om relatief voordelig met SolarEdge te werken. Dit blijft wel duurder dan een GoodWe omvormer.
Bij gebruik van een serieomvormer gaan de O en W panelen elk op een eigen aansluiting/mppt op de omvormer. 2 trackers is standaard op omvormers met het vermogen waar we het hier over gaan hebben.

32 lijkt te realiseren te zijn:

Vanuit de webshops-met-installateurs uit te voeren:
vanaf €8.900 ex btw met GoodWe 10kW geïnstalleerd,
vanaf €9.400 ex btw met SMA 10kW geïnstalleerd,
vanaf €9.800 ex btw met SolarEdge SE16K + 16 x p801 geïnstalleerd (goedkopere!! overkill omvormer maakt enorme besparing op de optimizers mogelijk).

De business case van zoveel overproductie laat ik over aan gaslicht.com. Het maakt tevens de business case van verwarming met warmtepomp en/of over naar EV een stuk aantrekkelijker. Je hebt domweg enorme hoeveelheden zéér goedkope stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Exterazzo
Heb een beetje zitten passen en meten en ik krijg in portrait mode er net geen 4 rijen langs elkaar, dan zit ik de dicht op de rand. In landscape krijg ik 24 tot 26 prima op in oost/west opstelling.

Via het voorstel van Vereniging Eigen Huis (365 zon) kan ik ook Jinko 380 WP Zwart panelen krijgen, 24 stuks daarvan levert dan (theoretisch) 9120 WP op, de kosten bedragen dan € 7140 ex BTW. De omvormer die ze aanbieden is een SolarEdge of GoodWe omvormer. Wat betreft kosten per WP is het het meest gunstige.

Het hele dak volleggen zorgt inderdaad wel voor heel veel overproductie, die ik zeker nu nog niet ga gebruiken.

Ik zal ook eens contact opzoeken met 365 Zon om te kijken wat ze precies zullen aanbieden en hoe ze het gaan leggen.

Audentia

• Exterazzo
Ik heb vandaag met Sunny Design even het e.e.a. ingetekend, op basis van de Oost/West opstelling. Ik krijg daar niet meer dan 22 ingetekend, omdat ik de tussenruimte niet wegkrijg, maar volgens mij passen er wel 24 op:

Ik twijfel echter nu toch of oost/west wel zo interessant is. Zeker omdat het op een plat dak minder veel effect sorteert dan op een schuin dak.

Vind het interessante materie, maar stiekem ook best lastig om een weloverwogen keuze te maken :)

Audentia

• Ronald
@Exterazzo Het vraagstuk op een relatief riant plat dak met betrekking tot O-W zit hem voornamelijk in de vraag: hoeveel geld ben je bereid op het dak te leggen.

Is het antwoord: 'Niet vol' dan ben je waarschijnlijk beter af met zuid: 24 panelen op zuid levert meer op dan 24 panelen O-W, en zoals je terecht aangeeft bij gelijke aantallen amper meer (nuttige) spreiding.

Ik teken met reden overigens in Solaredge designer... alles behalve het meest simpele in Sunny wekt keer op keer een geïrriteerde * Ronald in de hand.

• Exterazzo
Ronald schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:48:
@Exterazzo Het vraagstuk op een relatief riant plat dak met betrekking tot O-W zit hem voornamelijk in de vraag: hoeveel geld ben je bereid op het dak te leggen.

Is het antwoord: 'Niet vol' dan ben je waarschijnlijk beter af met zuid: 24 panelen op zuid levert meer op dan 24 panelen O-W, en zoals je terecht aangeeft bij gelijke aantallen amper meer (nuttige) spreiding.

Ik teken met reden overigens in Solaredge designer... alles behalve het meest simpele in Sunny wekt keer op keer een geïrriteerde * Ronald in de hand.
Wat de keuze lastig maakt, is dat er in een zuid-opstelling (volgens mij) minder panelen op het dak passen, vanwege de afstand tussen de rijen panelen zelf (ivm schaduw).

Vandaag contact gehad met Zonneplan en zij plaatsen de zonnepanelen op een hoek van 12 graden, zowel in zuid- als in oost/westopstelling. Hij gaf aan dat het inderdaad niet nuttig is om nu voor oost/west te kiezen. Denk dat het toch logister is om nu voor een zuid-opstelling te kiezen.

Heb van CoolBlue ook nog een nieuw voorstel gekregen voor 24 panelen oost/west, met een prijs per WP van € 0,86.

Qua prijs/prestatie zijn de volgende het meest concurrerend:

Offerte# PanelenPaneelWPTotaal WPOmvormerPPWPPrijs ex BTW
CoolBlue (oost/west)24Suntech Ultra V Mini4059.720Growatt MOD 9000 TL3-X€ 0,86€ 8.396,-
365zon (oost/west)24Jinko 380 WP Zwart3809.120SolarEdge of GoodWE€ 0,78€ 7.140,-
Zonneplan (Zuid)20Zonneplan 370 Wp3707.400SUN2000 -6KTL-M1€ 0,99€ 7.349,-

Deze zijn allemaal zonder micro-omvormers. Alleen Zonneplan werkt nog met optimizers. Ik heb geen idee of dat nadeling gaat zijn in mijn situatie, is is dus in de ochtend mogelijk schaduw van de boom van de buren, maar zeker niet de hele dag.

[Voor 22% gewijzigd door Exterazzo op 22-12-2021 15:56]

Audentia

• Ronald
@Exterazzo Break even in opbrengst Zuid vs Oost-West op plat dak is bij 10-15% extra panelen. 10-15% panelen kost meer, dus voor financieel rendement moet je meer dan dat extra kunnen en willen leggen.

Lukt het dus niet richting 30-32 panelen te gaan, dan ben je beter af met 24 zuid. Dat was geloof ik in mijn tekening mogelijk (maar die heb ik alweer weggegooid)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee