Toon posts:

Lekkage boven de meterkast en nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:00
Hey tweakers,

Wij zitten met onze handen in het haar en lopen nu enorm vast. We hebben de badkamer, vloeren en meterkast aan laten pakken in onze nieuwe huis. Nu kunnen wij eindelijk gebruik maken van de badkamer, en wat schets onze verbazing. Er drupt water vanaf een onbekende leiding in de meterkast…

Vandaag is de badkamer installateur geweest en hij geeft aan dat het niet vanuit de badkamer kan komen, dit omdat daar niks lekt. Echter drupt het wel na het douchen.

Als wij dieper en langer naar de leidingen kijken zien win corrosie die niet van recent kan zijn. Mogelijk zit er volgens de installateur al langer een lekkage en hebben de verkopers dit niet gemeld. Hij merkte wel op dat tijdens het slopen van de oude leidingen dat ze behoorlijk verroest zaten.

Bij wie en wat moeten wij nu aankloppen en wie is aansprakelijk of is dit vette pech?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
Een beetje groene corrosie heb je zo op die koperen leidingen zitten. Dat zegt niets en is waarschijnlijk condens. Vind het zelfs wel meevallen. Als het daar echt lekt ziet het er wel anders uit.

Waar zit het lek precies? Kun je het herleiden naar een bepaalde leiding / koppeling / specifieke locatie?

Zonder de bron te weten kun je ook niet bepalen wie er verantwoordelijk is.

Vindt het wel knap van de badkamerinstallateur dat hij zonder de bron te kennen wel al kan concluderen dat hij er niets mee te maken heeft. Die staat wat mij betreft nu 0-1 achter en ik zou daar extra op letten.

Als het alleen na het douchen optreed zou ik de kitranden in de douche en de afvoer verdenken. Lijkt me juist iets voor de badkamermeneer als hij dat heeft aangelegd.

Die leidingen boven een meterkast is trouwens wel mega ongelukkig en onhandig.

[Voor 65% gewijzigd door Sethro op 16-12-2021 21:32]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het treed alleen op tijdens / na het douchen en stopt daarna weer?

dan is het iig geen leiding die continu op druk staat.. anders bleef het wel lekken..

en zou je het kunnen zoeken in de afvoer van de douche, of leidingwerk vanaf de kraan...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 21:52

Glewellyn

is er ook weer.

Volgens mij heeft @Sethro het juiste idee. Ik vermoed ik ook condens.

Maar wat een spaghetti is dat. Waar zijn al die leidingen voor?

*zucht*

• Jboy1991
Dank voor de snelle reacties. Vanochtend drupte de leidingen ook maar toen hadden wij niet gedoucht. Nu drupte het na het douchen weer en de leiding is ook warm (de leiding waarvan ik vermoed die aan het lekken is).

[Voor 64% gewijzigd door Jboy1991 op 16-12-2021 21:34]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:23
Bel eens met de opstalverzekering, wellicht kunnen deze een lekdetectie voor je verzorgen.
edit:
Oh, je ziet al waar het uit lekt? Bel dan een loodgieter en laat die koppeling even opnieuw solderen...

[Voor 38% gewijzigd door Xander op 16-12-2021 21:35]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jboy1991
Xander schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:34:
Bel eens met de opstalverzekering, wellicht kunnen deze een lekdetectie voor je verzorgen.
edit:
Oh, je ziet al waar het uit lekt? Bel dan een loodgieter en laat die koppeling even opnieuw solderen...
Nee, de leiding met rood erom heen vertoond de druppen. het lek zit dus veel hoger, de druppen komen vanaf het gat daarboven.

We hebben net de badkamer voor 15k aangepakt, zou zonde zijn als die eruit moet :'(

• Xander
Dan zou ik het eens via de verzekering proberen. Dat zou normaliter ook je aanspreekpunt zijn, als je niet net de boel had laten verbouwen.

Een lekdetectiebedrijf kan wel achterhalen waar het vandaan komt, bijvoorbeeld door water met kleurstof toegevoegd door de afvoer te laten lopen.

Mocht het probleem dan in de nieuwe badkamer zitten, heb je iets om de aannemer mee te confronteren.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46
Als het alleen na het douchen is, dan lijkt er iets mis met de afvoer of badkamervloer. (Als het de kraan zelf zou zijn, dan heb je ook zonder douchen lekkage.)
Kijk eens of de badkamervloer kieren vertoont. (Bijvoorbeeld in de hoeken, en de afdichting bij het afvoerputje.)

[Voor 15% gewijzigd door Onbekend op 16-12-2021 21:44]

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Sethro
Ik zou even met wat stukken krantenpapier op strategische plekken kunnen uitvogelen waar het vandaan komt. Vaak niet op de plek waar je het verwacht. Loopt het echt vanaf boven langs de gemarkeerde leiding of valt het er ergens halverwege op?

[Voor 24% gewijzigd door Sethro op 16-12-2021 21:46]

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Been there. Bij ons werd niks vergoed als er geen gevolgschade is. Voelde me toen wel genaaid want dacht dat hier juist de opstalverzekering voor was. Voor ons was gelukkig (je gelooft het niet) de lekkage van de badkamer afvoer gaan druppen door het plafond heen op de hoek van een houten plankje van 10€ dat in de keuken hing.

Omdat daar een kring op zat hebben we zowel de lekdetectie als reparatie vergoed gekregen.

Je zou bijna liever even wachten tot je echt schade hebt omdat je het anders zelf moet betalen. Rare constructie bij ons….

• Jboy1991
Sethro schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:44:
Ik zou even met wat stukken krantenpapier op strategische plekken kunnen uitvogelen waar het vandaan komt. Vaak niet op de plek waar je het verwacht. Loopt het echt vanaf boven langs de gemarkeerde leiding of valt het er ergens halverwege op?
Het voelt alsof het al boven de leiding begint. het is moeilijk te zien/onderzoeken omdat het niet constante druppen zijn.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 16:18
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:47:
[...]

Het voelt alsof het al boven de leiding begint. het is moeilijk te zien/onderzoeken omdat het niet constante druppen zijn.
Kan je degene die de badkamer gezet heeft niet vragen?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgens mij zie ik hierboven ook al druppels hangen?
Het kan prima zijn dat het water door de plastic buis komt die daar om de koperen leiding heen lijkt te zitten. Als dat zo is kan het lek een heel eind verder liggen, daar waar die leiding naartoe gaat. Een kraan bijvoorbeeld.

Het kan ook een lek in de afvoer zijn die zijn weg via via naar die ombuis weet te vinden.

En er lijkt daar ook een knik in de waterleiding te zitten?

[Voor 9% gewijzigd door remco_k op 16-12-2021 21:54]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Sethro
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:47:
[...]

Als dat zo is zou ik de badkamermeneer maar weer is gaan bellen dat het toch echt uit de badkamer komt en hij het mag komen fixen.

• sOid
  • Niet online
Bekijk je watermeter eens? Zelfs bij een druppelende kraan zie je die lopen (dat rode wieltje). Je kan ook voordat je naar bed gaat ff een fotootje maken van de meterstand (met dat rode metertje!) en morgenochtend kijken of het is veranderd. Dat wieltje is echt verbazingwekkend gevoelig. Probeer het maar eens uit door een kraan te laten druppelen, dan zie je dat ding al echt draaien.

Denk er dan wel om dat je geen water meer gebruikt. Dus geen wc doorspoelen vannacht en geen (vaat)wasmachine draaien. Dan kun je, lijkt mij, uitsluiten of het aan een kraan ligt.

Kijk voor de zekerheid ook even naar de rozetten van je douchekraan. Daarachter moet gekit zijn. Lijkt me stug dat het in dit geval daaraan ligt, maar bij m'n ouders was dat niet gekit en kwam door capillaire werking dus uiteindelijk door de muur heen...

• Jboy1991
Jumpman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:49:
[...]

Kan je degene die de badkamer gezet heeft niet vragen?
hebben wij gevraagd, hij was hier vandaag en geeft aan dat het niet vanuit de badkamer kan komen. Echter heb ik net een test gedaan en de douche vol opengezet ben naar de meterkast gelopen en zie de hoeveelheid druppen toe nemen.

Wat ik raar vind is dat het druppen begint bij een witte isolatje om de buis heen. Ooit heeft er iemand met een potlood WARM opgeschreven. Het betreft dus een warme leiding die lekt+

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 17:03
dan eerst proberen met alleen koud water kijken wat er dan gebeurt. maar denk toch eerder een afvoer die lek is. anders paar emmers leeggieten in je afvoer

[Voor 41% gewijzigd door Toerq op 17-12-2021 10:31]

• Onbekend
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:59:
Wat ik raar vind is dat het druppen begint bij een witte isolatje om de buis heen. Ooit heeft er iemand met een potlood WARM opgeschreven. Het betreft dus een warme leiding die lekt+
Dat kan een verkeerde conclusie zijn.
Het water druppelt er langs, maar dat kan ook van een andere buis komen.

Net zoals hierboven geschreven, test eens met alleen koud water.
Zie je nog steeds lekkage, dan zou je met een kleurstof kunnen proberen te werken.
(Heb je nog een potje bieten of rode kool staan? Meng het in een emmer met 10 liter water en giet het gericht over een stukje vloer heen en kijk of je die kleurstof in de meterkast terugvind.)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als het de aanvoerleiding is (gezien wordt geadviseerd warm en koud gescheiden te testen): dan zou het toch niet uit moeten maken of er water wordt gebruikt/er wordt gedoucht? Er staat ook druk op zonder dat de kraan open staat, dus zou altijd moeten lekken.

Ik zou inderdaad eens testen of de watermeter loopt als verder alles dicht staat.

Zo ja, dan vermoedelijk een lek bij aansluiting van oude op nieuwe leidingen. Of de oude leidingen zelf, maar aansluiting op lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Zo nee, dan vermoedelijk afvoer, of inderdaad ergens kitranden niet goed afgewerkt.

ps. zit er boven de meterkast een koof in de badkamer waar alles bij elkaar komt?

• Xander
defusion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:18:
Als het de aanvoerleiding is (gezien wordt geadviseerd warm en koud gescheiden te testen): dan zou het toch niet uit moeten maken of er water wordt gebruikt/er wordt gedoucht? Er staat ook druk op zonder dat de kraan open staat, dus zou altijd moeten lekken.
Tenzij er een koppeling zit die pas lekt als de leiding daadwerkelijk opwarmt...

• Jboy1991
defusion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:18:
A

ps. zit er boven de meterkast een koof in de badkamer waar alles bij elkaar komt?
Nee, niet dat wij weten. De vloer van de badkamer ligt wel zn 10 cm hoger dan de overloop. Daaronder zouden dus de leidingen liggen incl aardemat

Net getest met koud water en dat drupt ook. Maar de druppen kunnen ook nog oude druppels zijn. Bedankt voor de tip mbt watermeter. Deze ga ik zeker uitvoeren. Heb net 10 min op de meter gekeken en zie niks veranderen.

[Voor 24% gewijzigd door Jboy1991 op 16-12-2021 22:45]

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-03 22:23
Om koud/warm overgang lekken, wat bij knelkoppelingen wel kan voorkomen, uit te sluiten kun je ook ff proberen met de CV ketel uit en warm water kraan open.

Kijk goed of je afvoerput/drain goed afgekit is. Alle water gaat langs de afvoer, dus een lek daar krijgt veel water te verduren. Die bietensap kun je ook ff door de afvoer gooien om te kijken of het afvoerwater is wat je ziet lekken.

• Onbekend
Ik hoop niet dat er knelkoppelingen zijn gebruikt waar je niet meer makkelijk bij kan komen. Juist vanwege dat er lekkage kan ontstaan moet je vrij gemakkelijk zonder breekwerk erbij kunnen komen. (Anders is dat tegen de voorschriften geïnstalleerd en kan je de installateur hierop aanspreken.)

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 08:05
Wij hebben dit ook gehad, bij ons was het een voeg in de douchewand die niet goed was. Opgevuld en niets meer aan de hand.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
Post eens foto's van de badkamer er boven? En dan vooral wat direct boven de meterkast zit.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:59:
… hebben wij gevraagd, hij was hier vandaag en geeft aan dat het niet vanuit de badkamer kan komen.
Dat soort dingen zou ik ook van mijn eigen werk zeggen. Dat maakt natuurlijk nog niet dat het ook waar is.

Wanneer ik naar de foto's kijk van het leidingwerk kan ik eigenlijk maar één conclusie trekken: dit leidingwerk had vervangen moeten worden bij het vervangen van de badkamer. Nieuwe flexibele leidingen, netjes afgeperst, netjes in een hoek weggewerkt geeft veel minder kans op lekkage én de installateur was een stuk zekerder geweest van z'n eigen werk. Nu is er op werk voortgeborduurd waar de installateur de staat niet van weet.

Wanneer het water vanuit de badkamer komt kun je wel al vast rekening houden met sloopwerk. Je gaat een leiding niet dicht krijgen zonder hakken en breken.

• Jboy1991
Dit is het resultaat van 1 nacht.

Dit zit recht onder de meterkast

Zojuist in de meterkast gekeken voor foto van het bakje, toen waren de leidingen droog. Vervolgens toilet boven gebruikt en tandengepoetst etc en zie weer druppels hangen.

Denk dat wij de oorzaak echt in de badkamer moeten zoeken.

[Voor 8% gewijzigd door Jboy1991 op 17-12-2021 06:57]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die bovenste foto sturen naar die installateur en daarna nog een keer bellen. Daarna met iets pittigere toon van hrm eisen dat hij vandaag nog langskomt.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
zorg voor een goeie waterontkalker met die zwarte tegels en pot, je zou niet de eerste zijn die spijt heeft hiervan, ook in programma's zoals Kijken zonder kopen worden er door Bob opmerkingen over gemaakt

Verder inderdaad de bad-kamerinstallateur schriftelijk beanderen dat er na zijn werkzaamheden lekkage is ontstaan en dat hij x-termijn met een oplossing moet komen. Je zou eventueel ook het via je rechtsbijstandsverzekering kunnen laten lopen als jij zelf niet zo mondig bent.

/edit
Je hebt pas sinds vorige maand, 1 november, de sleutels, hoe weet jij zeker dat het niet al was tijdens de aankoop?

[Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 17-12-2021 07:21]

• Jboy1991
Vorkie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:18:
offtopic:
zorg voor een goeie waterontkalker met die zwarte tegels en pot, je zou niet de eerste zijn die spijt heeft hiervan, ook in programma's zoals Kijken zonder kopen worden er door Bob opmerkingen over gemaakt
Die is gisteren geïnstalleerd. Daar hebben wij inderdaad rekening mee gehouden, thnx voor de tip.
Vorkie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:18:
[ot]
/edit
Je hebt pas sinds vorige maand, 1 november, de sleutels, hoe weet jij zeker dat het niet al was tijdens de aankoop?
Niet, vandaar dat wij ook niet weten bij wie wij dit moeten zoeken. We hebben de badkamer namelijk begin deze week pas in gebruik kunnen nemen en toen ontdekt. Het kan dus een verborgen gebrek zijn of schade vanuit de badkamer. Het is ook erg lastig te achterhalen omdat het niet constant drupt. Pas na gebruik van water in de badkamer (of het nu koud of warm is, lijkt niet uit te maken)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:
Dank voor de snelle reacties. Vanochtend drupte de leidingen ook maar toen hadden wij niet gedoucht. Nu drupte het na het douchen weer en de leiding is ook warm (de leiding waarvan ik vermoed die aan het lekken is).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet gewoon die leiding zelf die lekt? En is het toevallig het warm water voor je douche of de verwarming naar de badkamer?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jboy1991
Marzman schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:46:
[...]

Is het niet gewoon die leiding zelf die lekt? En is het toevallig het warm water voor je douche of de verwarming naar de badkamer?
Verwarming vanuit de badkamer, komt niet uit in de meterkast. Die is afgetapt van de slaapkamer ernaast (en slaapkamer ernaast gaat rechtstreeks naar zolder (cv)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jboy1991 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:46:
[...]

Die is gisteren geïnstalleerd. Daar hebben wij inderdaad rekening mee gehouden, thnx voor de tip.

[...]

Niet, vandaar dat wij ook niet weten bij wie wij dit moeten zoeken. We hebben de badkamer namelijk begin deze week pas in gebruik kunnen nemen en toen ontdekt. Het kan dus een verborgen gebrek zijn of schade vanuit de badkamer. Het is ook erg lastig te achterhalen omdat het niet constant drupt. Pas na gebruik van water in de badkamer (of het nu koud of warm is, lijkt niet uit te maken)
Je zou met de badkamerinstallateur een afspraak kunnen maken dat jij een onafhankelijk lekdetectiebedrijf in de armen neemt en dat de uitkomst ervan bepalend is wie de kosten draagt?

Wel goed op papier zetten natuurlijk.

In het beste geval ligt het inderdaad aan de installateur, in het slechtste geval kost het je zelf geld (maar linksom of rechtsom moet het toch opgelost worden)

Wil die niet hier in mee, alsnog informeren dat jij dan de lekdetectie in gang zet en je de uitkomst afwacht voor je vervolgstappen (dat kan de installateur vrij-pleiten of juridisch aanschrijven worden)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jboy1991 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:47:
[...]

Verwarming vanuit de badkamer, komt niet uit in de meterkast. Die is afgetapt van de slaapkamer ernaast (en slaapkamer ernaast gaat rechtstreeks naar zolder (cv)
Het druppelt bij die leiding zeg je toch? Het meest waarschijnlijke lijkt me toch dat die leiding lekt bij dat koppelstuk dat verkleurd is. Dat is ook het makkelijkste op te lossen, dus ik hoop dat dit het is :p

Maar de badkamerinstallateur zal dat toch ook wel moeten kunnen zien? Of doen die geen loodgieterswerk?

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 17-12-2021 07:59]

/▌

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
Het lek kan ook aan de andere kant van de badkamer zitten, dit merk je echter niet direct. Echter kan dit wel na enkele maanden zichtbaar worden als er dan kringen in het plafond ontstaan.

Het meest logische zou vrijwel direct boven de meterkast zijn of daar in de buurt, maar het hoeft niet perse.

De WC zou ook de boosdoener kunnen zijn. Een lekkende stortbak bijvoorbeeld.

Edit: Ik zou als eerste de verzekering raadplegen, lekdetect is vaak namelijk wel vergoed evenals de ontstane schade. Het lek zelf valt onder achterstallig onderhoud of slechte montage en daarom wordt de reparatie daarvan niet vergoed.

[Voor 23% gewijzigd door DutchKel op 17-12-2021 08:00]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Sethro
Marzman schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:58:
[...]

Het druppelt bij die leiding zeg je toch? Het meest waarschijnlijke lijkt me toch dat die leiding lekt bij dat koppelstuk dat verkleurd is. Dat is ook het makkelijkste op te lossen, dus ik hoop dat dit het is :p
Wel knap dat het water dan omhoog druppelt

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 20:53
Om te controleren of het lek van de afvoer komt kan je ook milieuvriendelijke kleurstof in de afvoer gieten en dan wat extra water door de afvoer spoelen. Als je na een tijdje de kleur in de meterkast ziet dan heb je in feite al bewezen dat het de afvoer is. De aannemer moet dan nog maar eens aantonen dat het lek dan niet van zijn werkzaamheden is.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fastedje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:27:
Om te controleren of het lek van de afvoer komt kan je ook milieuvriendelijke kleurstof in de afvoer gieten en dan wat extra water door de afvoer spoelen. Als je na een tijdje de kleur in de meterkast ziet dan heb je in feite al bewezen dat het de afvoer is. De aannemer moet dan nog maar eens aantonen dat het lek dan niet van zijn werkzaamheden is.
Als je de kraan open zet, een emmer water door je doucheputje gooit en de wc twee keer achter elkaar doorspoelt zou je dan ook niet meer water moeten zien?
Sethro schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:26:
[...]

Wel knap dat het water dan omhoog druppelt
Ik zag de waterdruppels niet op de foto, maar als het hoger zit dan zal dat het niet zijn inderdaad.

[Voor 17% gewijzigd door Marzman op 17-12-2021 08:32]

/▌

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik zou stap voor stap dingen gaan uitsluiten.
- Alles goed droog maken en niks aan water gebruiken. Ook de ketel uit. Komen er dan druppels na bijvoorbeeld een uur?
- Alles goed droog maken, alles uit en alleen de WC een keer of 5 doorspoelen, komen er dan druppels na een tijdje?
- Alles goed droog maken, alles uit, doucheslang in de wc hangen zodat je de afvoer van de douche niet gebruikt en testen, komen er dan druppels na een tijdje?
- Alles goed droog maken, douchekop losmaken en doucheslang vol op de afvoer zetten met een handdoek er omheen en volop koud water in de afvoer spuiten.

Volgens mij ben je dan al wat verder na de uitkomsten hiervan. Het zou namelijk leiding kunnen zijn maar ook afvoer, slechte voegen of kit, enzovoorts.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zet mijn geld nu in op een afvoer.. gezien het met "water verbruik" erger lijkt te worden..

gezien de leidingen verder gewoon op druk staan, zou ik verwachten er meer lek water was.. en het niet fluctueert met het water verbruik..

en tjah als de afvoer lek is in de vloer / wand en de waterleiding ligt er naast / onder is en de mantel is onderbroken, door dat er bijvoorbeeld een verbinding in zit, loopt het water via de mantel van de waterleiding naar een lager punt waar het er weer uit kan..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 16:54

WhiteDog

met zwarte hond

Probeer is afzonderlijk warm en koud water. Laat hierbij het water NIET door de afvoer spoelen (vang het op in emmers). Herhaal dit ook een paar keer met voldoende tijd tussen een noteer je resultaat.

Op het einde van de dag zou je dan moeten kunnen concluderen of het aan het koud, warm of afvoer ligt.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26
Zoals @Sethro al zei, kan het ook heel goed condens zijn. Dat het zich vooral voordoet bij gebruik, is dan toch ook niet zo gek? Er stroomt dan extra koud water door de leidingen -> leidingen koelen af -> vochtige lucht in de buurt van de leiding -> condens.

De vervolgvraag is dan wellicht waar de vochtige lucht vandaan komt; is dat uit de badkamer, of is de lucht in het huis vochtig genoeg?

Als dit de oorzaak is, zou je verwachten dat het zich minder voordoet in de zomer (minder koude leidingen), maar dat is nu natuurlijk lastig testen. Ook zou ik dan verwachten dat (i) het effect zich voordoet ongeacht waarvoor je koud water je gebruikt (wc/douche/wastafel), en (ii) dat er een relatief beperkt verband is tussen hoeveelheid koud water gebruik en de hoeveelheid "lekkage"

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-03 17:05
Heb je de verzekering al gebeld?

Wij hadden laatst ook zoiets en toen heeft de verzekering een loodgieter gestuurd. Als er kans is dat de boel erger wordt door kortsluiting, dan hebben ze er ook een belang bij dat het opgelost wordt.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 17:03
kleurstof is ook een optie inderdaad zoals ik hierboven ergens las, zou wat van die blauwe tabletten halen bij de action die je in de stortbak doet maar dan in een emmer op laten lossen en een voor een de afvoeren vullen met blauw water, dan weet je ongeveer waar het vandaan komt. of wc eend kan ook natuurlijk in een donkere kleur.

Zit es naar die foto te kijken van de douche maar is die wel afgekit tussen vloer en wand?

[Voor 20% gewijzigd door Toerq op 17-12-2021 10:35]

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02-2022
Wellicht even checken of er vocht achter het rozet van de kraan zit. Dit wel men nog wel eens vergeten goed af te dichten.

• Wolly
  • Niet online
Wat zit recht onder de meterkast?

Ik zie een koof rechts naast je toilet, zitten loodrecht onder die koof de twee geboorde gaten uit de meterkast?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 16:49
Je hebt er nu wellicht niet veel meer aan, maar toen hier de badkamer is verbouwd heb ik alle koppelingen en afvoeren nagelopen.. ik zag dat 2 koppelingen heel lichtjes lekte, die dus extra aangedraaid. Ook met een tuinslang alle afvoeren goed doorgespoeld om te kijken naar lekkage..
Heb je dat gedaan toevallig? Anders had je het vast vermeld maar dan kan je e.e.a. uitsluiten.. wij hadden ook geen zin in zo'n situatie..

• remco_k

remco_k

Dat groene spoor op die koperen leiding is niet van een lek van een paar dagen of weken. Er is daar al veel langer een terugkerend vochtprobleem.

Maar; dat kan ook het gevolg zijn van condensatie - moet ik er wel bijzeggen.

[Voor 7% gewijzigd door remco_k op 17-12-2021 11:36]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Kan dit niet gewoon condens zijn wat zich verzameld op een lager punt? Bij ons huis zit de meterkans ook onderaan de hele centrale buizenbende van keuken en badkamers/WCs en CV. Op gegeven moment ook lekkage in de meterkast gehad door een verstopte condensafvoer van de CV met een letterlijk knetterend vuurwerk als gevolg.

Alles keurig vergoed door de verzekering overigens.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 20:53
Wat voor afvoer zit er in je douche? Het kan ook zijn (zelf ook gehad) dat de rubberen ring tussen de afvoer en de bak is verduurd en daardoor lekt: https://www.google.com/se...=743#imgrc=eBD8_VbRUESDeM

Als je zo'n afvoer hebt kan je gewoon van bovenaf deze ring vervangen.

• Jboy1991
Wolly schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:04:
[...]

Wat zit recht onder de meterkast?

Ik zie een koof rechts naast je toilet, zitten loodrecht onder die koof de twee geboorde gaten uit de meterkast?
och excuus, de douchebak. Toilet zit recht onder toilet beneden

• Wolly
  • Niet online
Jboy1991 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:27:
[...]

och excuus, de douchebak. Toilet zit recht onder toilet beneden
Dan is het heel simpel.

Pak een tuinslang, sluit deze aan op een kraan op de benedenverdieping en laat het water via die slang lopen in je doucheput. Zorg ervoor dat je niet teveel water spuit, het is niet de bedoeling dat je de kitranden aan de muren raakt.

Als het dan druppelt in je meterkast weet je:
1. Dat het geen condens is
2. Dat je waterleiding naar je douchekraan niet lekt
3. Dat het probleem in je afvoer zit of in de kitrand om de put
4. Dat de douche installateur zich mag komen melden.

Het is wel raar dat het ook lekt als je je wc doortrekt, normaliter valt dat afvoerwater direct in die koof rechts.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:30
Ik vind zoveel water van een nacht wel heel erg veel voor condens, kan mij niet voorstellen dat dit in deze mate zou komen van deze leidingen.

Wij hebben ook een lekke koppeling gehad, ergens in de muur. Kwam ook verderop uit een mantel. (Aangezien we geen idee hadden waar het was en het makkelijker was om 2 gaten te boren door de vloer en dan met flexibele slang te werken hebben we dat gedaan. Daar heb jij echter niets aan.).

Volgens mij moet je beginnen met zorgen dat de boel droog wordt en dan de aannemer later komen. Dan vervolgens de douche aan en beneden in de meterkast kijken.

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Allereerst; Balen! In mijn vorige woning had ik dit ook op een bepaald moment (en na het douchen werd het erger) dus een "specialist" ingeschakeld. Vaak is het de afvoeraansluiting die gaat lekken vertelde hij. Druktest op de leidingen, vochtmeter tegen de wanden aan etc.
Uiteindelijk vroeg ie om een mes uit de keukenla (gewoon waar je mee eet), die schoof ie voorzichtig langs de kitranden totdat het mes er plotseling onder "schoot". Lek dus.
Badkamer zat schuin boven de meterkast en de druppels vielen zo in de groepenkast...

Alles opnieuw laten kitten en het probleem was weg. Ik zet m'n geld dus op een voeg of kitrand die niet lekker zit. Nu was onze badkamer wel wat ouder maar het probleem komt me echt heel bekend voor.

Owja, met kleurstof rommelen had volgens de "specialist" weinig zin maar wellicht zei hij dat om z'n eigen baan in leven te houden ;)

[Voor 3% gewijzigd door MrG op 17-12-2021 14:20]

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 01:22
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:23:
...
Bij wie en wat moeten wij nu aankloppen en wie is aansprakelijk of is dit vette pech?
Als het goed is ben je verzekerd want dat is toch wel een beetje verplicht. Die moet je bellen en die vertellen wat er aan de hand is en laten bepalen wat te doen. Alles wat je zelf doet kan iedere partij gebruiken om niet aansprakelijk te zijn. Het is lullig dat het gebeurt maar als de badkamer eruit moet dan moet ie eruit en krijg je het gewoon vergoed.

de verzekeringsmaatschappij zal een het process over nemen. Dit houdt waarschijnlijk in:
- lekdetectie inschakelen
- aannemer regelen die de rest doet.

Lullig maar ik heb het in de familie al twee keer meegemaakt en dit is gewoon een process dat je moet doorlopen

• Jboy1991
Gisteren na de ochtend en vandaag de badkamer niet gebruikt. Geen druppels meer te bekennen in de meterkast.

Partner trok met zijn slaaphoofd wel de wc door in de badkamer, dot heeft ook geen druppels opgeleverd.

Het lijkt mij dan geen leidinglek omdat zoals eerder genoemd de leidingen constant onder druk staan.

Badkamer installateur heeft aangegeven een lekdetectie uit te laten voeren en zsm actie hierop te ondernemen. Aanstaande maandag komen zij weer

• remco_k

remco_k

Jboy1991 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:32:
Het lijkt mij dan geen leidinglek omdat zoals eerder genoemd de leidingen constant onder druk staan.
Klopt. Bijna. :)
Een warmwater leiding kan potentieel pas op een slechte koppeling gaan lekken als de leiding warm wordt.

Alles kan stuk.

• Jboy1991
Net test gedaan. 20 liter koud water vanuit de keuken in de douchebak gedaan. Nu begint het te druppen.

Lek moet dus in de douchebak zitten. Mogelijk afvoer of toch voegen/kitrand

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Goed gevonden! Hopen dat de keukenboer er iets aan doet. Lekke kitranden zijn soms lastig te detecteren, weet ik uit ervaring.

/off-topic
Die spin heeft er geen last van. En mooie Eaton automaten, dat zie je weinig bij particulieren:)

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:24
(Zag pas later dat je het hoogstwaarschijnlijk al gevonden hebt, maar mogelijk een goede tip voor een andere keer of voor anderen :) )

Misschien een goede tip van het type 'proberen waard'

Water finding paste, zoals Kolor Kut (ja geen geintje die naam) is een roze pasta die je kan smeren, zodra er water mee in aanraking komt word hij dieproze. Gebruiken ze in de scheepvaart om water in brandstof op te sporen.

Zo kun je bijvoorbeeld een stukje leiding rondom insmeren en ga je het direct zien zodra er een keer water overheen is gelopen.

[Voor 14% gewijzigd door LuisjeNL op 19-12-2021 22:31]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:24
.

[Voor 110% gewijzigd door LuisjeNL op 19-12-2021 22:31]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:52
@Vorkie Bob is dan ook geen schoonmaker en bij aanslag wil antikal soms niks doen. Gewoon goed spul halen en dan bruist het er zo vanaf. Ik heb hier standaard een fles staan en er komt hier niks anders meer in.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Jboy1991
Lekkage zat hem in de afvoer van de douchebak. Rubbertje van de afvoer is dubbel komen te zitten, ze voelde allemaal vocht achter de rubber. Dit hebben ze nu gekit. Morgen kunnen we pas echt checken of dat het probleem is.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07
Jboy1991 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:07:
Lekkage zat hem in de afvoer van de douchebak. Rubbertje van de afvoer is dubbel komen te zitten, ze voelde allemaal vocht achter de rubber. Dit hebben ze nu gekit. Morgen kunnen we pas echt checken of dat het probleem is.
Klinkt wel een beetje als een pleisteroplossing. Dat rubber moet mechanisch afdichten. De kit kan na verloop van tijd alsnog gaan lekken.

• Wolly
  • Niet online
orf schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:13:
[...]

Klinkt wel een beetje als een pleisteroplossing. Dat rubber moet mechanisch afdichten. De kit kan na verloop van tijd alsnog gaan lekken.
Misschien kregen ze het rubbertje niet goed te pakken of kon het niet meer hersteld worden op een normale manier.

Beetje een sociale woningbouwoplossing zo, beetje kit en tot de volgende keer ;w

• Jboy1991
Probleem is dat de douchebak 140kg weegt en de stenen er omheen opgelegd zijn. Zij geven aan dt dit de oplossing moet zijn. Ik ben benieuwd…

• SMSfreakie
  • Niet online
hopelijk geven ze je er wel even schriftelijke garantie op..

want de lekkage kon toch ook eerst al niet uit de badkamer komen want dat was net nieuw! :o

• Jboy1991
Helaas lek niet opgelost. Nu met spoed een lekdetectiebedrijf in geschakeld.

• Wolly
  • Niet online
Jboy1991 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:17:
Vervelend maar ik denk dat je er blij mee moet zijn dat het nu serieus opgepakt moet gaan worden.

Als die kitrand over twee jaar zou lekken dan had de aannemer er natuurlijk niet meer zo'n trek in.

• Sethro
Jboy1991 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:17:
Volgens mij bedoel je dat er 1 lek is opgelost en dat je nu op zoek bent naar nr 2 8)7

[Voor 9% gewijzigd door Sethro op 21-12-2021 13:46]

• Jboy1991
Lek is achterhaalt. De lek zit in een "omvormbuis" die de bestaande riolering aan de nieuwe riolering koppelt. De verzekering van de installateur heeft de claim afgewezen omdat zij vinden dat wij dit bij onze verzekering moeten neerleggen. Onze verzekering wijst het af omdat het door een installatie fout is ontstaan.

Hier gaat dus verzekeringgezeik overkomen jammer genoeg. Dit terwijl bewijs genoeg aanwezig is dat het een fout is tijdens installatie. (aldus onafhankelijke lekdetectiebedrijf).

Helaas hebben herstelbedrijven pas 3e week van jan 2022 tijd om te herstellen

• Xander
Jboy1991 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:29:
De lek zit in een "omvormbuis" die de bestaande riolering aan de nieuwe riolering koppelt. De verzekering van de installateur heeft de claim afgewezen omdat zij vinden dat wij dit bij onze verzekering moeten neerleggen. Onze verzekering wijst het af omdat het door een installatie fout is ontstaan.
Je hebt niets met "de verzekering van" de installateur te maken, jij moet de installateur gewoon in gebreke stellen. Is voor jou niet interessant of hij dit zelf betaalt of dat zijn verzekering het vergoed toch?

Duidelijk is wel dat zij het probleem veroorzaakt hebben.

Als ze niet meewerken, wordt het tijd om naar jouw verzekering te stappen, maar dan niet de inboedelverzekering maar de rechtsbijstandverzekering. ;)
Helaas hebben herstelbedrijven pas 3e week van jan 2022 tijd om te herstellen
Let wel op dat je de installateur wel in de gelegenheid moet stellen om het probleem zelf op te lossen. Doe je dat niet dan wordt het onmogelijk om de kosten van een 3e partij te verhalen.

Overleg met je rechtsbijstandverzekering als je die hebt!

Ondertussen past dit onderwerp wellicht beter in SF, daar zitten de mannen met juridische kennis.

[Voor 4% gewijzigd door Xander op 22-12-2021 13:06]

• Jboy1991
Xander schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:04:
[...]

Je hebt niets met "de verzekering van" de installateur te maken, jij moet de installateur gewoon in gebreke stellen. Is voor jou niet interessant of hij dit zelf betaalt of dat zijn verzekering het vergoed toch?

Duidelijk is wel dat zij het probleem veroorzaakt hebben.

Als ze niet meewerken, wordt het tijd om naar jouw verzekering te stappen, maar dan niet de inboedelverzekering maar de rechtsbijstandverzekering. ;)

[...]

Let wel op dat je de installateur wel in de gelegenheid moet stellen om het probleem zelf op te lossen. Doe je dat niet dan wordt het onmogelijk om de kosten van een 3e partij te verhalen.

Overleg met je rechtsbijstandverzekering als je die hebt!

Ondertussen past dit onderwerp wellicht beter in SF, daar zitten de mannen met juridische kennis.
Wij laten het ook bij de installateur, wij betalen hier zelf niks van. De installateur is zelf opzoek naar een herstelbedrijf, wij schakelen nog niemand in.

Onze verzekering hebben wij op voorhand geïnformeerd, maar zij geven duidelijk aan dat na aanleiding van het rapport (informatie voor nu) zij hier geen partij in zijn.

Zijn verzekering geeft de volgende reden aan waarom zij vinden niet aansprakelijk te zijn
- Er is geen schade, er zijn herstelwerkzaamheden
- Er is gebruik gemaakt van de oude riolering, mogelijk was die al niet goed.

Het belangrijkste is dat het herstelt gaat worden, wij gaan dit alleen niet betalen en trekken zo nodig bij onze rechtsbijstandverzekering aan de bel.

• Xander
Jboy1991 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:35:
[...]

Wij laten het ook bij de installateur, wij betalen hier zelf niks van. De installateur is zelf opzoek naar een herstelbedrijf, wij schakelen nog niemand in.
Dat had ik uit je vorige reactie niet begrepen. Maar lijkt me prima zo, herstel wordt in ieder geval door de juiste partij ingeschakeld. :)
Onze verzekering hebben wij op voorhand geïnformeerd, maar zij geven duidelijk aan dat na aanleiding van het rapport (informatie voor nu) zij hier geen partij in zijn.
Zeker nu er een rapport ligt wat de werkzaamheden aanwijst als oorzaak zal jouw inboedelverzekering er inderdaad niets meer mee doen.

De rechtsbijstandverzekering natuurlijk wel als het tot een conflict met de aannemer komt.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Toerq schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:28:
kleurstof is ook een optie inderdaad zoals ik hierboven ergens las, zou wat van die blauwe tabletten halen bij de action die je in de stortbak doet maar dan in een emmer op laten lossen en een voor een de afvoeren vullen met blauw water, dan weet je ongeveer waar het vandaan komt. of wc eend kan ook natuurlijk in een donkere kleur.

Zit es naar die foto te kijken van de douche maar is die wel afgekit tussen vloer en wand?
De echte afvoerlekspeurders werken met een niet vlekkende op UV licht reagerende kleurstof.
Zodoende kan je met een UV lampje zien of de druppels van de afvoer afkomstig zijn en krijg je niet allemaal rare vlekken door andere permanent zichtbare kleurstoffen.

Hier hadden we in de kelder verschillende lekkages en steeds niemand die er achter kon komen waar het vandaan kwam.
Uiteindelijk nadat er ergens een vaatwasser op tilt was gegaan en een weekend had lopen lozen en het in de parkeerkelder regende kwamen we er na een rioolinspectie met camera's achter dat er een horizontale barst in een afvoerbuis zat, ergens halverwege de hoogte van de in beton gestorte afvoerbuis.
Daardoor lekte het niet bij weinig water maar wanneer er veel doorging kwam het bij de barst en drupte het er uit.
Uiteindelijk is dit zonder hak- en breekwerk opgelost door van binnenuit de buis een manchet aan te brengen over de breuk, sindsdien geen lekkages meer.
Nou zijn dat soort inspecties nogal prijzig en deze manier van repareren ook, kan zomaar zijn dat hakwerk in deze situatie voordeliger is.

Begin maar eens met zonder de kraan te gebruiken emmers water door je putje en de wc te mikken, dan zie je iig of het water van de afvoer afkomstig is of van de aanvoer (Aanvoer lijkt me stug want dat staat allemaal onder druk en dan zou je een constante lekkage moeten hebben, niet alleen na gebruik.)

-edit-
Spuit 11 gooit ook nog ff wat water door je douchebak...
Toch fijn dat de oorzaak bekend is en hopelijk ook definitief verholpen.

[Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 22-12-2021 14:10]

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Jboy1991 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een ongelooflijke teringbende. Konden ze geen nieuwe leidingen trekken en het fatsoeneren?

• Rofdof
Btw normaliter test je leidingwerk met een afperspomp. Dan zet je druk op je leidingwerk en kijkt na x tijd of er drukverlaging is. Daarmee sluit je al direct leidingwerk uit. Als je echt een lek hebt zie je dat vrij snel.

Heb dat wel eens getest met mlcp leidingen en koppelingen. Zelfs na een flinke mishandeling van extreem buigen en bewerken met een hamer krijg je niet zo snel een lek.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36
Rofdof schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:58:
Btw normaliter test je leidingwerk met een afperspomp. Dan zet je druk op je leidingwerk en kijkt na x tijd of er drukverlaging is. Daarmee sluit je al direct leidingwerk uit. Als je echt een lek hebt zie je dat vrij snel.

Heb dat wel eens getest met mlcp leidingen en koppelingen. Zelfs na een flinke mishandeling van extreem buigen en bewerken met een hamer krijg je niet zo snel een lek.
Had dat in dit geval gekund, met een lek in de afvoer? Dan moet je dus druk zetten op de afvoer van de douchebak en dan ergens verderop, maar voor een splitsing, de rioolbuis dicht maken. Klinkt als ondoenlijk, maar ik ben geen ervaren doe-het-zelver of klusman.

• Rofdof
vanaalten schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:13:
[...]

Had dat in dit geval gekund, met een lek in de afvoer? Dan moet je dus druk zetten op de afvoer van de douchebak en dan ergens verderop, maar voor een splitsing, de rioolbuis dicht maken. Klinkt als ondoenlijk, maar ik ben geen ervaren doe-het-zelver of klusman.
nee dat niet maar dan sluit je wel direct water leidingwerk en cv leidingwerk uit.

daarna is het idd een voeg/kit/condensatie of afvoeren.

Met een warmtebeeldcamera zou je dan weer kunnen zoeken.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59

Asteroid9

General Failure

Jboy1991 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:35:
[...]

Zijn verzekering geeft de volgende reden aan waarom zij vinden niet aansprakelijk te zijn
- Er is geen schade, er zijn herstelwerkzaamheden
- Er is gebruik gemaakt van de oude riolering, mogelijk was die al niet goed.

Het belangrijkste is dat het herstelt gaat worden, wij gaan dit alleen niet betalen en trekken zo nodig bij onze rechtsbijstandverzekering aan de bel.
Wat een waardeloze reactie vanuit de installateur zeg, gaat nooit stand houden verwacht ik maar je hebt er wel gezeur aan.

Oude situatie: oude badkamer, geen lekkages, ook niet met 'oude riolering'
Nieuwe situatie: door installateur geplaatse badkamer, wel lekkages, dat de installateur de keuze maakt om op 'oude riolering' aan te sluiten is aan hem. Hij heeft jou toch geen voorstel gedaan om die ook maar te vernieuwen? Zo nee, zijn verantwoordelijkheid, jij mag op zijn vakmanschap vertrouwen om een nieuwe lekvrije badkamer te realiseren.

En natuurlijk is er wel schade, lekkage is sowieso schade, al helemaal boven een meterkast.

Hopelijk wordt het allemaal een beetje vlot afgehandeld, als het op rechtsbijstand aankomt duurt het wel langer, maar de installateur is absoluut aansprakelijk.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Jboy1991
Asteroid9 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:11:
[...]

Wat een waardeloze reactie vanuit de installateur zeg, gaat nooit stand houden verwacht ik maar je hebt er wel gezeur aan.

Oude situatie: oude badkamer, geen lekkages, ook niet met 'oude riolering'
Nieuwe situatie: door installateur geplaatse badkamer, wel lekkages, dat de installateur de keuze maakt om op 'oude riolering' aan te sluiten is aan hem. Hij heeft jou toch geen voorstel gedaan om die ook maar te vernieuwen? Zo nee, zijn verantwoordelijkheid, jij mag op zijn vakmanschap vertrouwen om een nieuwe lekvrije badkamer te realiseren.

En natuurlijk is er wel schade, lekkage is sowieso schade, al helemaal boven een meterkast.

Hopelijk wordt het allemaal een beetje vlot afgehandeld, als het op rechtsbijstand aankomt duurt het wel langer, maar de installateur is absoluut aansprakelijk.
Het is niet dat de installateur het zegt he. Zijn verzekering wilt niet vergoeden, die vergoeden alleen gevolgschade.

Maar dit valt gewoon onder garantie, dat hij daar niet goed verzekerd voor is, is niet ons probleem. Zoals ik eerder aangaf, wij betalen geen cent in ieder geval. Regie hebben wij bewust bij de installateur gezet, zodat hij ook opdrachtgever is voor herstel.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59

Asteroid9

General Failure

OK, maar daarmee zegt de installateur feitelijk hetzelfde, die zou jou helemaal niet moeten vermoeien met zijn verzekeringsperikelen. Hij is aansprakelijk en moet dit regelen.

Hopelijk loopt het allemaal een beetje snel, succes!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Jboy1991
Asteroid9 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:11:
OK, maar daarmee zegt de installateur feitelijk hetzelfde, die zou jou helemaal niet moeten vermoeien met zijn verzekeringsperikelen. Hij is aansprakelijk en moet dit regelen.

Hopelijk loopt het allemaal een beetje snel, succes!
Snel helaas niet, er is contact geweest met 6 herstel bedrijven en zij geven allemaal aan pas 2/3e week van 2022 het te kunnen herstellen.

Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
Weet niet of je het al hebt gedaan, maar zorg er wel voor dat al dat water niet op en vervolgens in je meterkast komt :) Succes met de afhandeling van de verzekering, hard hoofd hebben helpt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Jboy1991
Beste Tweakers,

Hierbij weer een update over dit probleem die helaas nog steeds speelt. Even weer een geschiedeis
- Badkamer is 2x2M
- In week van 8-11-2021 zijn ze begonnen met installeren van badkamer
- Badkamer zou in 1.5 week volledig af zijn
- Uitloop badkamer. Zou opgeleverd worden eind nov 1e week dec
- Wederom uitloop. Badkamer opgeleverd 1 week voor kerst
- 2x gebruik kunnen maken van badkamer. Lekkage – Water drupt in meterkast
- 22-dec lekkage doctor. Lek gecontenteerd in de afvoer leiding + Schroef van het toilet door de afvoer geboord
- 11-01-2022 Riool fix bedrijf (spuiten bepaalde spul in riolering zodat het 1 geheel wordt
Douche 15 min aangehad en begon weer te druppen in de meterkast. Rioolbedrijf heeft het put dichtgezet zodat er een badje ontstond. Toen begon het behoorlijk te druppen.
- Op 27-01 heeft hij de voordeur sleutel gehaald omdat hij zou gaan beginnen samen met zijn companion aan de herstel werkzaamheden. (herstel zou op 28-01 14:00 uur starten). Hij gaf aan dat hij al een offerte voor de verzekering had gemaakt met wat de herstelkosten zou zijn. Dit is begroot op 7000,00 euro. (Plaatsen van de complete badkamer koste ons 8000,-)
- 28-01 om 14:36 uur een app bericht dat hij niet kwam omdat hij zich nog niet beter voelde
- 31-01 heb ik contact opgenomen met onze rechtsbijstand en deze situatie uitgelegd. Zij raden aan hem volledig in gebreken te stellen met een deadline van 14 dagen.
Gister avond liet hij weten a.s. donderdag te starten met de herstel werkzaamheden. Dit terwijl wij duidelijk hadden gevraagd om een planning. Dit zodat wij hier ook rekening mee kunnen houden.
Ik heb vandaag aangegeven dat het geduld bij ons nu op is. Wij verwachten daarom dat binnen 14 dagen de badkamer volledig afgewerkt en lekvrij is.

Mijn vraag is nu in deze: Is het verstandig om nu nog een officieel in gebreke stelling te sturen? Dit zodat wij juridisch in deze sterker staan? Wij hebben namelijk het gevoel dat omdat het herstellen hem alleen geld kost (en hij blijkbaar niks verdiend heeft aan deze klus). Hij prioriteit geeft aan klussen wat wel geld oplevert.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Jboy1991 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:19:
Beste Tweakers,

Hierbij weer een update over dit probleem die helaas nog steeds speelt. Even weer een geschiedeis
- Badkamer is 2x2M
- In week van 8-11-2021 zijn ze begonnen met installeren van badkamer
- Badkamer zou in 1.5 week volledig af zijn
- Uitloop badkamer. Zou opgeleverd worden eind nov 1e week dec
- Wederom uitloop. Badkamer opgeleverd 1 week voor kerst
- 2x gebruik kunnen maken van badkamer. Lekkage – Water drupt in meterkast
- 22-dec lekkage doctor. Lek gecontenteerd in de afvoer leiding + Schroef van het toilet door de afvoer geboord
- 11-01-2022 Riool fix bedrijf (spuiten bepaalde spul in riolering zodat het 1 geheel wordt
Douche 15 min aangehad en begon weer te druppen in de meterkast. Rioolbedrijf heeft het put dichtgezet zodat er een badje ontstond. Toen begon het behoorlijk te druppen.
- Op 27-01 heeft hij de voordeur sleutel gehaald omdat hij zou gaan beginnen samen met zijn companion aan de herstel werkzaamheden. (herstel zou op 28-01 14:00 uur starten). Hij gaf aan dat hij al een offerte voor de verzekering had gemaakt met wat de herstelkosten zou zijn. Dit is begroot op 7000,00 euro. (Plaatsen van de complete badkamer koste ons 8000,-)
- 28-01 om 14:36 uur een app bericht dat hij niet kwam omdat hij zich nog niet beter voelde
- 31-01 heb ik contact opgenomen met onze rechtsbijstand en deze situatie uitgelegd. Zij raden aan hem volledig in gebreken te stellen met een deadline van 14 dagen.
Gister avond liet hij weten a.s. donderdag te starten met de herstel werkzaamheden. Dit terwijl wij duidelijk hadden gevraagd om een planning. Dit zodat wij hier ook rekening mee kunnen houden.
Ik heb vandaag aangegeven dat het geduld bij ons nu op is. Wij verwachten daarom dat binnen 14 dagen de badkamer volledig afgewerkt en lekvrij is.

Mijn vraag is nu in deze: Is het verstandig om nu nog een officieel in gebreke stelling te sturen? Dit zodat wij juridisch in deze sterker staan? Wij hebben namelijk het gevoel dat omdat het herstellen hem alleen geld kost (en hij blijkbaar niks verdiend heeft aan deze klus). Hij prioriteit geeft aan klussen wat wel geld oplevert.
Als hij morgen inderdaad begint, dan kans geven het goed te fixen. Vragen om een planning en die stipt hanteren. Maak daar heldere afspraken over, ook over de consequenties bij niet nakomen.
Is hij er morgen niet of vrijdag weer weg, of houdt hij zich anderszins niet aan de planning/afspraken, dan meteen die ingebrekestelling erachteraan. Wil hij dit niet zelf herstellen (kun je ook voorstellen) dan kan hij bedrag herstelkosten vergoeden en kun je reparatie door een ander laten uitvoeren.
Gewoon geen nieuwe kans op uitstel bieden. Die tijd is geweest.

• Rofdof
Jboy1991 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:07:
Toevallig Dyka pp. die hebben een rubber afdichting met daarin een hard plastic rode ring. Die willen idd wel eens dubbel gaan zitten. Wij zijn daarom ook daarvan afgestapt.

• Jboy1991
Stenenbak is verwijderd en daaronder zat behoorlijk wat vochtte plekken.

Daarnaast is de sifon die eronder zat behoorlijk scheef en kon de druk/gewicht van de bak niet aan

[Voor 25% gewijzigd door Jboy1991 op 03-02-2022 18:43]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee