Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11
Wil jullie toch even attenderen op het niet mis te verstane probleem van de aanwas van CH4 in de atmosfeer, vooral als gevolg van emissies uit de Arctische oceaanbodems;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZIBPZtigi4yy05NFY85E3kC5x0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1jYfXLOk5mhbOfjq66JykZLG.png?f=user_large^ Totale kolom meting, dus dat wat de zon tot aardoppervlak tegenkomt, m.a.w. waarmee de aarde opwarmt. bron: ons eigen Copernicus.
En, in de oppervlaktelaag gemeten (hier zie je dus waar het vandaan opstijgt);Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42QDapI-OqlhTbTE_SZfnpo0BkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weJNkb6XzRlPHG5y7LyB6iMC.png?f=user_large
bron

CH4, methaan, is 25 keer zo sterk opwarmend als CO2, kooldioxide, wanneer gemeten op een 100-jarig opwarmings-potentieel. Maar, en dat vergeten mensen vaak, op korte termijn, de eerste 20 jaar na 'emissie', is het opwarmingspotentieel maar liefst 80 keer zo groot als dat van CO2, per molecuul.
Laat ik het zo stellen; Sam Carana (de schuilnaam van een klimatoloog die niet -meer- onder eigen naam durft te publiceren) heeft niet altijd gelijk, maar ditkeer wel. Ik hou mijn hart vast voor de komende zomers..

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij heb je per ongeluk "nieuw topic" gekozen in plaats van "nieuwe post".
Ik denk dat je dit in Klimaat: wetenschap en achtergronden wilde posten?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11
Eeh, nee, niet echt. Het moest maar eens aan de grote klok gehangen. Juist niet weggestopt in het veilige 'mensen die er al vanaf weten hoekje', waar men elkaars echo kan horen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:41
Tja het mag geen verassing zijn. Al decennia lang word het voorspeld en voor gewaarschuwd... Kan me nog herinneren dat het regelmatig op Discovery was toen de zender nog kwaliteit bood.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
*knip* dit voegt niets inhoudelijks toe.

[ Voor 73% gewijzigd door defiant op 19-12-2021 23:47 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.