Beste materiaal om CV leiding te isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 19:31
Beste Tweakers,

Op zolder en op wat andere plekken in huis wil ik de leidingen van de CV ketel isoleren. Nu loop ik een beetje vast welke soort ik moet kiezen. Ik heb Armaflex SH gevonden. Dat wordt hier en daar aangeprezen als de beste isolatie die je kan vinden. Als ik prijzen op zoek dan schrik ik me echt een hoedje. Je betaalt zo 10 euro per meter voor een stukje isolatie.

Geld uitgeven vind ik niet erg, maar 10 euro per meter voor een stukje isolatie gaat me echt te ver. Moet ik nu maar gewoon bij de bouwmarkt wat isolatie halen, of toch maar even slikken en Armaflex halen?

Het gaat om 30 meter buis, van verschillende diameters; 15, 16, 22, 28 en 34 mm.

Wat raden jullie aan om te kopen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:48
Gewoon die grijze buisisolatie van de Gamma, dat isoleert prima voor wat het kost en anders doe je twee lagen over elkaar heen. Kost alsnog minder dan Armaflex.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat isoleer je dan? De kruipruimte ofzo? De buizen die naar mijn radiatoren lopen en door mijn toilet lijken me niet nodig omdat die warmte niet echt verloren gaat die van de buizen af straalt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Marzman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:50:
Wat isoleer je dan? De kruipruimte ofzo? De buizen die naar mijn radiatoren lopen en door mijn toilet lijken me niet nodig omdat die warmte niet echt verloren gaat die van de buizen af straalt.
Ik heb ook de zolder en op de slaapkamers de buizen geïsoleerd (met Gamma spul). Allemaal plekken die niet verwarmd hoeven te worden. Het scheelde enorm, sinds dien is de zolder niet meer warm en de kamers ook niet meer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 16:46

OmeJoyo

This is me

Iig alleen isoleren in ruimtes waar je anders niet zou verwarmen. Ruimtes waar ook radiators zitten, is niet nodig om de leidingen te isoleren. Maar als ze idd zoals hierboven door een toilet gaan, dat zou ik ook lekker zo laten.

Verder zou ik idd niet al te dure isolatie kiezen, de winst is maar beperkt wat je aan energie kwijt raakt en het blijft bovendien toch in je huis.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:40
Die grijze verwarmingsbuis isolatie van de bouwmarkten heb je ook nog eens verschillende dikte uitvoeringen.
Bij de bouwmarkt vaak maar 1 dikte, maar online wel in verschillende diktes te vinden, en vaak circa €1,- per meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Armaflex gebruik je om koude-buizen te isoleren. Armaflex plak je dampdicht om de buis heen, en je last de stukken armaflex ook aan elkaar vast, zodat de buis volledig dampdicht geisoleerd is. Dampdicht is nodig ter voorkoming van condens, en dus corrosie op de buis.

Bij warmte isoleren heb je dat helemaal niet nodig en volstaat het (vaak grijze) schuimachtige spul bij de bouwmarkt. Goedkoop, makkelijk, efficient.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 19:31
Bedankt voor de antwoorden. De bouwmarkt it is!

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 23:14
Ik was laatst ook geinteresseerd in deze vraag. Nog wat aanvullende informatiebronnen:

Op Tweakers was hier eerder (2012) een topic over, waarin ook geopperd wordt om bouwmarkt-spul te combineren met reflectie-folie.

Op deze site worden Armaflex, Climaflex en Thermoflex (originele namen zeg) gesuggereerd, maar ik betwijfel de onafhankelijkheid van die site, gezien de koop-knoppen. Belangrijker bracht deze site me op een relevant onderzoek van de Belgische Consumentbond die duidelijk glaswol aanbeveelt voor de beste prijs-isolatie-verhouding (maar veruit de lastigste om aan te brengen!).

Hier een tweakers-waardig experiment waarin bouwmarktisolatie vs. glaswol zijn getest, met de tip om ook de beugels de isoleren.

Ik ga zelf denk ik twee maten bouwmarkt-isolatie halen en die over elkaar plakken met evt. nog wat radiatorfolie die ik over heb. Dat klinkt als het optimum op de drie vlakken 'isolatiewaarde', 'gemak' en 'kosten'.

[ Voor 6% gewijzigd door reductio op 16-12-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Climaflex XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:33
Hornbach heeft buisisolatie pro, wanddikte van 13mm, de standaard buisisolatie heeft een wanddikte van 9mm.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Hier heb ik vorig jaar de isolatie voor de leidingen van de warmtepomp bestelt.

https://www.heima24.de/in...ung-fuer-heizungsanitaer/

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Is er nu een beter idee kwa houding tijd-besteden vs kosten vs efficientie voor het gebruiken van glaswol voor radiator buizen

Hebben jullie de echt glaswol voor buisisolatie gekocht, of koop jij gewoon een grote rol en snijden ?

Er is ook glaswolschaal voor motor's uitlaat pijp :), hetzelfd bedoeling ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
noucmen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:07:
Is er nu een beter idee kwa houding tijd-besteden vs kosten vs efficientie voor het gebruiken van glaswol voor radiator buizen

Hebben jullie de echt glaswol voor buisisolatie gekocht, of koop jij gewoon een grote rol en snijden ?

Er is ook glaswolschaal voor motor's uitlaat pijp :), hetzelfd bedoeling ?
Die schaaldelen voor een CV pijpje is wat over the top lijkt me. Op het werk hebben we het inderdaad dubbel om een uitlaat gedaan (diesel aangedreven bluswaterpomp) omdat de stralingswarmte van de uitlaat de sprinklers in de ruimte waar de pomp staat aansprak...
Pagina: 1